Permalänk
Medlem

X800XT PE Varmt!

När jag spelar spel så varnar datorn att grafikkortet blir för varmt.

Ignorerar jag så stänger datorn av sig.

Det här problemet har jag inte haft tidigare utan det uppstod i samband med ominstallering av datorn.

Numer använder jag Catalyst drivisar dvs ATI:s egna.

Fläkten är inte orginal utan en stor Zalman då jag hade värmeproblem redan med den gamla orginalfläkten.

Vad kan detta bero på?

Är det helt enkelt så att grafikkortet börjar bli gammalt och har sett bättre tider och borde bytas ut?

Graffekortet var enligt Catalyst uppe i över 90 grader!!

Permalänk
Avstängd

Montera om kylaren, se så att den sitter på plats med kylpasta och allt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kolla att kylarn riktigt sitter där den ska och inte "glappar" catalyst kanske ljuger om hur varm kortet är men annars kan du ju ha en bordsfläkt som blåser på grafikortet tills du köper ett nytt eller hittar felet

Permalänk
Medlem

'Thanx, fläkten hade stannat, fick koppla om strömförsörjningen till den, så nu skall att funka.

Men jag fann ett annat problem då, fläkten som sitter på moderkortet (Inte CPU) fungerar inte alls och det har den troligtvis inte gjort på ett bra tag.

Den glider inte lätt och verkar helt tvärdöd trots omkopplingar på den med. Så det lär väl bli en ny eller så får vi se hur länge datorn överlever med en defekt sådan.

Permalänk
Avstängd

Re: X800XT PE Varmt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
När jag spelar spel så varnar datorn att grafikkortet blir för varmt.

Ignorerar jag så stänger datorn av sig.

Det här problemet har jag inte haft tidigare utan det uppstod i samband med ominstallering av datorn.

Numer använder jag Catalyst drivisar dvs ATI:s egna.

Fläkten är inte orginal utan en stor Zalman då jag hade värmeproblem redan med den gamla orginalfläkten.

Vad kan detta bero på?

Är det helt enkelt så att grafikkortet börjar bli gammalt och har sett bättre tider och borde bytas ut?

Graffekortet var enligt Catalyst uppe i över 90 grader!!

det är just därför jag föredrar Nvidia.
Nvidia Kvalitet
ATI kvantitet

Permalänk

Re: Re: X800XT PE Varmt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Show
det är just därför jag föredrar Nvidia.
Nvidia Kvalitet
ATI kvantitet

Sen att felet låg i att Zalman kylaren han köpt hade stannat har ju inget med saken att göra...

Permalänk
Avstängd

Tycker det är lika, spelar ingen roll. Det beror på smak och tycke

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

aaa typ 7900 kortens problem gjorde att många bytte till ATI's läger, typiskt att jag skulle byta till nvidia då, ati nästa gång dom kan man lita på!
men som sagt tycker alla olika!

du bör byta ut moderkortets chipset kylar mot en passiv sådan kanske zalmans, onödigt att bränna mobot för det! kostar 49kr eller något sådant!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Re: Re: X800XT PE Varmt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Show
det är just därför jag föredrar Nvidia.
Nvidia Kvalitet
ATI kvantitet

Det var nog det mest korkade inlägget på länge. Att du älskar nvidia över allt annat kan du hålla för dig själv istället, sen är det ju inte ATIs fel att Zalmans fläkt stannar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: X800XT PE Varmt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Det var nog det mest korkade inlägget på länge. Att du älskar nvidia över allt annat kan du hålla för dig själv istället, sen är det ju inte ATIs fel att Zalmans fläkt stannar.

Det var ju inte zalmans fel heller då han hade kopplat konstigt med strömförsörjningen till fläkten.

Angående chipset kylaren: Kolla hur tempen ligger på den. Många kan köras utan fläkt utan några problem, medans vissa andra får jätteproblem när fläkten stannar.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag tempen på chipset på moderkortet?

Zalman kylaren har jag haft ett bra tag av någon anledning så la strömförsörjningen till den av i samband med att en ny hårddisk installerades i datorn. Det blev en felkoppling någonstans men som sagt det är åtgärdat nu.

Zalman fläkten är väldigt mycket bättre än orginal och tempen håller sig runt 50.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du har för moderkort men oftast brukar det går att se med moderkortets egna monitorprogram, bios eller ev speedfan. Annars kan du ju kolla med everest.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Har ett MSI K8N Neo2, laddade ner Core center, system temp är 47 och CPU temp är 38.

Är sys temp den temperatur som jag skall titta på?

Permalänk
Medlem

Re: Re: X800XT PE Varmt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Show
det är just därför jag föredrar Nvidia.
Nvidia Kvalitet
ATI kvantitet

Nu bidrar jag med ännu mer spam men...

Läs tråden innan du klagar på tillverkarna. Jag tror det är mer tvärt om vad du säger om ATi och Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
Har ett MSI K8N Neo2, laddade ner Core center, system temp är 47 och CPU temp är 38.

Är sys temp den temperatur som jag skall titta på?

Japp kolla på systemtempen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Då är bara frågan hur varmt det får lov att bli, mer än 50 grader tror jag inte det komnmer upp i trots defekt fläkt.
Core center är per default satt att varna vid 92 grader och det lär jag aldrig komma upp i trots en helt stillastående fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
'Thanx, fläkten hade stannat, fick koppla om strömförsörjningen till den, så nu skall att funka.

Men jag fann ett annat problem då, fläkten som sitter på moderkortet (Inte CPU) fungerar inte alls och det har den troligtvis inte gjort på ett bra tag.

Den glider inte lätt och verkar helt tvärdöd trots omkopplingar på den med. Så det lär väl bli en ny eller så får vi se hur länge datorn överlever med en defekt sådan.

Kopplar man en fläkt med för hög effektförbrukning på moderkortet kan man bränna kontakten. Det kan va det som har hänt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Kopplar man en fläkt med för hög effektförbrukning på moderkortet kan man bränna kontakten. Det kan va det som har hänt.

säkert normalt att tillverkaren sätter på en sådan fläkt, det har med största sannolikhet inte hänt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
säkert normalt att tillverkaren sätter på en sådan fläkt, det har med största sannolikhet inte hänt!

Ah my bad. Läste lite slarvigt och missade att det var kontakten till nordbryggans fläkt :P.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Re: Re: X800XT PE Varmt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Show
det är just därför jag föredrar Nvidia.
Nvidia Kvalitet
ATI kvantitet

Haha, har du glömt bort 7900gt? Eller alla 5-serie korten?

Permalänk

Funkar fläkten på Zalman överhuvudtaget när du startat datorn?

Dvärgen: Har du glömt bort resurs hungriga CCC? Flermånads försening av R520? Brist på X800Pro/XT?

Diskutionen är menningslös eftersom man kommer hitta skelett i garderoben hos både nVidia och ATI.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Funkar fläkten på Zalman överhuvudtaget när du startat datorn?

Dvärgen: Har du glömt bort resurs hungriga CCC? Flermånads försening av R520? Brist på X800Pro/XT?

Diskutionen är menningslös eftersom man kommer hitta skelett i garderoben hos både nVidia och ATI.

sant men jag hatar CCC måste installera windows installer 3 och framework grejjer för att ens få ati's CCC skit att gå!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Funkar fläkten på Zalman överhuvudtaget när du startat datorn?

Dvärgen: Har du glömt bort resurs hungriga CCC? Flermånads försening av R520? Brist på X800Pro/XT?

Diskutionen är menningslös eftersom man kommer hitta skelett i garderoben hos både nVidia och ATI.

Visst men försernigar har inget med kvalite eller kvatitet att göra. CCC har jag aldrig uppfattat som hungrigt.

Förövrigt har du sant om att det är menigslöst. Skrev det mest för att jag blev så trött på snubben som skrev dett inlägget så stödigt.