Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows Vista är klart

Permalänk

Jag gräver ner mig nu....

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ehrm...
Windows Vista är klart
Sen när blir ett OS från MS någonsin klart?
När jag var liten fick jag alltid en julklapp (lego) i form av en julkalender... ett litet paket med nya delar varje dag fram till julafton då man fick sista delen. Vilket känns ungeför som windows... man får ett OS och sen dimper det ner nya delar (a.k.a pluggar till säkerhetshålen och fixar till buggarna) i en jämn ström...

Försök göra ett eget operativsystem som är så perfekt som du förvöntar di att dom ska vara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Försök göra ett eget operativsystem som är så perfekt som du förvöntar di att dom ska vara

Jag förväntar mig inte att de ska vara perfekta.
Men då de själva försatt sig i en position där stora delar av världens datoranvändare på många sätt är beroende av dem så tycker jag de är deras ansvar att vara bättre än resten, inte att det är en ursäkt att vara sämmre. Sen var det ju som jag sa tidigare, inte så allvarligt menat heller, även om jag personligen inte tycker nått OS ms har gjort har kunnat kallats "klart" förren efter ett servicepack eller två.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
även om jag personligen inte tycker nått OS ms har gjort har kunnat kallats "klart" förren efter ett servicepack eller två.

MS använder användarna som Beta testare och får dem dessutom att betalla fullpris för det, kan man komma på en mer lyssande idé? :D;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
MS använder användarna som Beta testare och får dem dessutom att betalla fullpris för det, kan man komma på en mer lyssande idé? :D;)

Det har du ju fullständigt rätt i

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
MS använder användarna som Beta testare och får dem dessutom att betalla fullpris för det, kan man komma på en mer lyssande idé? :D;)

tjae.. första betatestaren är företaget själv. microsoft kör "eat your own dog food" konceptet där dom använder sina egna utvecklade verktyg inom företaget.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Försök göra ett eget operativsystem som är så perfekt som du förvöntar di att dom ska vara

Fullständigt idiotisk kommentar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag förväntar mig inte att de ska vara perfekta.
Men då de själva försatt sig i en position där stora delar av världens datoranvändare på många sätt är beroende av dem så tycker jag de är deras ansvar att vara bättre än resten, inte att det är en ursäkt att vara sämmre. Sen var det ju som jag sa tidigare, inte så allvarligt menat heller, även om jag personligen inte tycker nått OS ms har gjort har kunnat kallats "klart" förren efter ett servicepack eller två.

uhm om han hade samma budget som microsofts skapare som är världens rikaste man så hade han nog gjort det också

Permalänk
Medlem

Inget OS är någonsin "färdigt", vilket alla med någon form av självinsikt och kritiska ögon mot annat än Microsoft skulle förstå. Skillnaden i det här fallet skulle väl vara att man ibland släpper buggfixar, ibland samlar man ihop buggfixar och nya versioner av program i något man kallar Service Packs och ibland en helt "ny" version av operativet, med en rejäl omdesign av alltihop som kostar betydligt mer än de andra alternativen - för att man gillar pengar. Vissa andra släpper istället en kerneluppdatering som en helt ny version av operativet med nya siffror någon gång varannan månad (men det är givetvis inte buggfixar, för sånt finns inte där) och sätter sedan ett vänligt klingande och rart namn på det hela. Och andra tar helt sonika betalt tusen kronor ungefär en gång om året för de som vill ha den hetaste kerneluppdateringen med de senaste fixarna och roliga programmen. Och döper den efter ett kattdjur.

Alla är lika goda kålsupare, så ni kan sluta låta så präktiga för att ni inte gillar Microsoft. Det är bara sorgligt. Tror ni ärligt talat att Steve inte skulle vilja sitta i Bills stol? Linus skulle ju bli lynchad om han ens tänkte tanken, så där är det ju inte någon mening att prata om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
"On a conference call with Jim Allchin, Microsoft announced that they will have 18 languages at launch in January and will ship 32 within 100 days of English RTM."
Från neowin. 18+32=50, och man kan ju hoppas svenska är bland de 18 första.
Och så står det ju "within" så det måste ju inte vara exakt 100 dagar tills resterande 32 släppts, bara att alla ska ha släppts efter 100 dagar.
Jag antar de menar "(release) of english RTM" (dvs 30 januari). Eller kan de verkligen mena igår (8:e)?

Som jag tolkade det så innebar det att de räknar med att ha 18 språk den 30 januari (som är officiell lansering), men att de ska ha alla 50 språk klara inom 100 dagar ifrån RTM, dvs någon gång i slutet av februari/början av mars (orkade inte räkna).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
uhm om han hade samma budget som microsofts skapare som är världens rikaste man så hade han nog gjort det också

Med den budgeten hade jag bo satt mig i söderhavet och skickat hem vykort med massa fina söderhavs bilder på till folk jag ogillade för att märke breven med "Haha, det här får du inte :p".

wissler: Men hur feta vore inte rubrikerna om MS hade använt programvaror från utomstående eller använt Linux på sina servrar?

Jag minns rubrikerna när det kom fram att ljuden i XP var gjorda med ett nån annans program som dessutom var piratkopierat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
"On a conference call with Jim Allchin, Microsoft announced that they will have 18 languages at launch in January and will ship 32 within 100 days of English RTM."

Hoppsan!
Jag trodde MS hade lärt sig något om "språkanpassningar" så de inte behöver göra så krångliga ändringar när de anpassar språk - men där verkar de inte lyckats helt med att kopiera förebilder...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hoppsan!
Jag trodde MS hade lärt sig något om "språkanpassningar" så de inte behöver göra så krångliga ändringar när de anpassar språk

Var någonstans ser du något om anpassningar och krångliga ändringar?

Kan ju lika gärna bero på att det måste översättas först

Permalänk

Hur mycket ram kommer Vista stödja någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Hur mycket ram kommer Vista stödja någon som vet?

Citat:

Vista Home Basic (and Home Basic N) with support up to 8 GB of RAM, compared to 4 GB for all 32-bit versions of Vista. Home Premium, meanwhile, will support 16 GB. And Business (and Business N), Enterprise, and Ultimate will all support 128 GB or more of memory. (The "or more" bit refers to the fact that there are no client PCs available yet for over 128 GB of RAM; when that happens, these Vista versions will support it.

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp

Permalänk

Okej tackar
Priset lär väl bli ngt dyrare för 64 bit versionen förstås..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Var någonstans ser du något om anpassningar och krångliga ändringar?
Kan ju lika gärna bero på att det måste översättas först

Om det bara är att sätta text till strängvariabler så är det väl bara att lägga ut det på några översättningsbyråer så är det gjort på en vecka.

Verkar som om RFC 3066bis / RFC 4646 är lite halvhjärtat implementerat...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
...soon at a FTP near you..sorry I mean at a STORE near you...

Får vi se då om MS slår de inofficiella kanalerna med sin release. Jag menar att mycket iframtiden för att mota kopiering i alla dess former är att ligga väl till i distributionsledet. Detta både för t.ex. mjukvara och tv-program. Idag är t.ex. många som plockar ner Lost innan relesen i svensk TV, detta leder till lägre tittarsiffor och lägre reklamintäkter.

Där har du fel. Lost går på TV4 kl 21.00 och strax efter midnatt finns det på nätet.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Spring!!! Domedagen är här!
Windows Vista är klart..
Haha, om 2 år och 2-3 SP kanske.

Varför inte fixa klart Xp innan nästa skämt ska ut?

Haha, ja varför inte?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Det är väl bra att microsoft uppdaterar sina OS.

Inte alltid till det bättre tyvärr. Det händer ofta att jag får stänga ner ett fönster där Windows XP försökt blockera spelet jag ska starta, jag vet inte var man stänger av skiten heller

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

någon som vet hur vista fungerar tillsammans med spel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atipower
när kommer man som privat perosn kunna få tag i det den 10 novenber eller?

Finns säkert på warezsidor snart microsoft är för dumma att dom inte kan skydda sina OS från att bli stulna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

När tror ni vista dyker upp på msdn academy?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

okunnig fråga men, är vista 32 bitars eller presterar både 64 bitars processorer fullt ut?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
När tror ni vista dyker upp på msdn academy?

Det där undrar jag lite med.
Betan fanns ju på MSDN:AA, så jag gissar att hela kommer med.
Vet du säkert?

OM det kommer finns faktiskt chansen att det blir redan imorgon (10:e), när det släpps för alla MSDN-subscribers.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Om det bara är att sätta text till strängvariabler så är det väl bara att lägga ut det på några översättningsbyråer så är det gjort på en vecka.

Verkar som om RFC 3066bis / RFC 4646 är lite halvhjärtat implementerat...

Den var bra den... En vecka ^^

Sen vill man ha en hyffsat vettig översättning på det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Det där undrar jag lite med.
Betan fanns ju på MSDN:AA, så jag gissar att hela kommer med.
Vet du säkert?

OM det kommer finns faktiskt chansen att det blir redan imorgon (10:e), när det släpps för alla MSDN-subscribers.

Jag hade inte betan på min academy. Jag har via chalmers göteborg...

Magnus

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Den var bra den... En vecka ^^
Sen vill man ha en hyffsat vettig översättning på det också.

Hur många strängar är det?
Hur många översättare kan ma nhyra med kort varsel?
Hur kompetenta är folk som jobbar med översättning på att översätta?

En vecka är nog väl tilltaget om man inte har väldigt jobbig intern upphandlingslogistik...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hur många strängar är det?
Hur många översättare kan ma nhyra med kort varsel?
Hur kompetenta är folk som jobbar med översättning på att översätta?

En vecka är nog väl tilltaget om man inte har väldigt jobbig intern upphandlingslogistik...

Väldigt många, inte bara strängar utan mycket text också (se länk nedan, hjälpfilerna t.ex. lär ju ta ett tag bara de...).

Gissar på två saker.
1. Inte tillräckligt många.
2. Inte ekonomiskt försvarbart.

Från hyffsat kassa till extremt kassa när det gäller tekniska saker. Självklart finns det extremt många kompetenta översättare men för att kunna översätta texter i ett operativsystem krävs tyvärr tekniskt kunnande. Och det besitter nog inte de flesta översättare...

En vecka är löjligt kort tid för projekt av den storleken som detta är.

Hittade en blogg av någon som verkar jobba med att översätta saker till svenska hos MS.
http://blogs.msdn.com/jesperh/archive/2006/10/26/mer-om-svens...

Sen så är licensavtal och sådant inte bara att översätta ordagrant heller....

Visst, MS modell för lokaliseringar är knappast särskilt optimal. Men att översätta Vista på en vecka - lycka till
Visserligen börjar de långt innan produkten släpps (engelsk version), men visst om nu vill veta mer och inte bara basha MS så kan du ju läsa lite på bloggen så får du mer info om hur det går till.

edit:
Lång video ang. lokalisering:
http://download.microsoft.com/download/d/c/a/dca518be-abaa-43...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Där har du fel. Lost går på TV4 kl 21.00 och strax efter midnatt finns det på nätet.

Är du allvarlig? Avsnittet som går den 15/11 i Sverige gick 25/10 på ABC som är ett av de stora "networken" i US of A. Det har funnits tillgängligt ett bra tag redan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
En vecka är löjligt kort tid för projekt av den storleken som detta är.
Hittade en blogg av någon som verkar jobba med att översätta saker till svenska hos MS.
http://blogs.msdn.com/jesperh/archive/2006/10/26/mer-om-svens...

Är ju ett tecken på att RFC 4646 inte kommit så långt ja...
Sen är ju översättare bättre på att just översätta än de som håller på med lokalisering som teknik (i.st.f. elelr i enlighet med RFC 4646?)
En vecka kanske iofs är överdrivet med tanke på verifiering - men MS har ju många gånger haft olika släpp för div. uppdateringar (även kritiska) beroende på att de måste "översättas" vilket verkar väldigt underligt…

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen så är licensavtal och sådant inte bara att översätta ordagrant heller....

Det är man nästan böjd att tro att dom gör eftersom svenskan iofs är bra men innehållet inte har något att göra i närheten av svensk lagstiftning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst, MS modell för lokaliseringar är knappast särskilt optimal. Men att översätta Vista på en vecka - lycka till
Visserligen börjar de långt innan produkten släpps (engelsk version), men visst om nu vill veta mer och inte bara basha MS så kan du ju läsa lite på bloggen så får du mer info om hur det går till.

Det är ju därför det finns lite standardicering runt uppträdande vid olika språk / kulturer - och sådana regler implementerar man ju en gång och återanvänder "automagiskt". Efter det handlar översättning mest om att fylla strängar med olika text (översättare är bra på det - givet en kontext och orginalspråk) och koppla det till sin locale.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
edit:
Lång video ang. lokalisering:
http://download.microsoft.com/download/d/c/a/dca518be-abaa-43... [/B]

Lång var ordet... 220MB?
Känns så där att ladda sådant
55minuter video om teamet?
Det blir en annan dag det, om någonsin...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!