Angående flera IP adresser (dubbel hastighet)!

Permalänk
Medlem

Angående flera IP adresser (dubbel hastighet)!

Jag har 100/10 mb lina hos BBB.. Jag har använt två datorer via router och varje dator har fått sin egen ip adress och tilldelats 100mb/s vardera.. jag har testat dom samtidigt och kommit upp i max hastighet på båda samtidigt!! ( 9 mb/s ner och 1.3mb/s upp vardera...) Alltså varje ip adress tilldelas en "egen" lina...
Men borde det inte gå att köra två ip adresser samtidigt på en dator om man har dubbla nätverkskort? För skulle det gå skulle jag ju få dubbehastighet!? Åtminstonde upp!
Jag har lyckats ansluta båda korten med varsin kabel från routern och dom har tilldelats varsin ip adress och varsin "lina". Men problemet är att datorn väljer en att surfa på?
Går det att använda båda samtidigt?
Någon som har svar på om det går och i så fall hur?

Permalänk
Medlem

Hmm.. det där GÅR..

Finns en funktion i 2000/XP/2003 som heter "Brygga Anslutning"..

Den lägger ihop linorna så windows samt alla program väljer båda sammtidigt att använda

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Brygga absolut inte... det brygga gör är att den bygger ihop två nätverk... vilket betyder att du kommer koppla samman bredbandsbolaget med rbedbandbolaget... det kommer förmodligen få dig avstängd för att annars sänker du hela nätet... brygga är aboslut inte att göra en uppkoppling till två...

Det finns lite mer avancerade routrar som stöder load balancing. Då har man två wan portar i routern... netgear har bla en sådan för runt 1500:-... kommer inte ihåg vad den heter dock... sedan om man kan göra det direkt i windows vet jag inte... det skulle väll sådanna fall vara i server varianterna... eller via någon tredje parts mjukvara.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

använd den ena som server/nedladdningsburk och sen den andra spelar du på

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Funkar detta verkligem.. borde inte det spela nån roll då isp stryper trafiken ?

Permalänk
Medlem

Re: Angående flera IP adresser (dubbel hastighet)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av suden82
Jag har använt två datorer via router och varje dator har fått sin egen ip adress och tilldelats 100mb/s vardera.. jag har testat dom samtidigt och kommit upp i max hastighet på båda samtidigt!! ( 9 mb/s ner och 1.3mb/s upp vardera...)

9/1.3 mb/s är inte max på en 100mb/s lina, du borde komma upp i 100/10mb/s.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Hedersmedlem

Du KAN väll inte ha kommit upp i max på båda.
Du får väl inte 100 mbit per IP-adress.
Då måste det vara gigabit ethernet på anslutningen som du kopplat in routern på. För 100 mbit, fast ethernet, sätter ju en tydlig begränsning.
Tror du använt program som inte riktigt har varit precisisa i bandbreddutnyttjandet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: Re: Angående flera IP adresser (dubbel hastighet)!

Har hört att andra personer också fått det som du, 100/10Mbit per lina.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
9/1.3 mb/s är inte max på en 100mb/s lina, du borde komma upp i 100/10mb/s.

Nej, max på en 100/10 Mbit/s lina är 12,5/1,25 MB/s.
Det är skillnad på Mbit och MByte. 1 Byte = 8 bit.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Angående flera IP adresser (dubbel hastighet)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Nej, max på en 100/10 Mbit/s lina är 12,5/1,25 MB/s.
Det är skillnad på Mbit och MByte. 1 Byte = 8 bit.

Var det inte det jag skrev? Som sagt håll koll på mb/s och MB/s!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Varje ip adress tilldelas egen lina... jag har BBB och dom har fem ip adresser per abbonent!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suden82
Varje ip adress tilldelas egen lina... jag har BBB och dom har fem ip adresser per abbonent!!

Nej, Du har en lina med fem IP som samsas på 100/10mb/s. du kan aldrig få ut högre hastighet på en lina hur du än gör.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

"Nej, Du har en lina med fem IP som samsas på 100/10mb/s. du kan aldrig få ut högre hastighet på en lina hur du än gör"

Nej, jag har 100 mb/ per ip!! Har testat med olika datorer och alla kommer upp i max hastigheten samtidigt.. skulle inte påstå det om jag inte visste det... Har även pratat med andra som har samma som jag...
såg att det finns router som har dubbla wan anslutning, men dom är ju dyra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suden82
"Nej, Du har en lina med fem IP som samsas på 100/10mb/s. du kan aldrig få ut högre hastighet på en lina hur du än gör"

Nej, jag har 100 mb/ per ip!! Har testat med olika datorer och alla kommer upp i max hastigheten samtidigt.. skulle inte påstå det om jag inte visste det... Har även pratat med andra som har samma som jag...
såg att det finns router som har dubbla wan anslutning, men dom är ju dyra!

Då har du alltså en gigabitlina hem till dig om du kan få 100 mb/s per IP? Vad har du för specialavtal med BBB?
För du kan aldrig få 5x100mb/s samtidigt på en 100mb/s lina.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Då har du alltså en gigabitlina hem till dig om du kan få 100 mb/s per IP? Vad har du för specialavtal med BBB?
För du kan aldrig få 5x100mb/s samtidigt på en 100mb/s lina.

Jag har 100/10 lina.. men ni vet ju bäst jag med flera har testat och har fel... Har inget speciellt avtal.. har du bredband via bredbandsuttag med dynamiska ip så har du det.. gäller även dom som har 100/100 bredband hos andra operatörer... det är switchen som som tilldelar varje ip kapacitet, inte varje uttag... Hos BBB har du 5 dynamiska ip adresser....

Permalänk
Hedersmedlem

Att man får mer än 10Mbps upp på de där anslutningarna händer ibland eftersom det är en mjuk strypning som inte är så exakt alltid. Däremot är det "fysiskt" omöjligt att komma över 100Mbps ned om din switch är synkad till 100 mot BB. Undersök om du kan ansluta med 1000Mbps (till BB, inte till din switch), annars har du garanterat mätt fel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Att man får mer än 10Mbps upp på de där anslutningarna händer ibland eftersom det är en mjuk strypning som inte är så exakt alltid. Däremot är det "fysiskt" omöjligt att komma över 100Mbps ned om din switch är synkad till 100 mot BB. Undersök om du kan ansluta med 1000Mbps (till BB, inte till din switch), annars har du garanterat mätt fel.

Då är den inte synkad då... jag har kört två datorer på 18 mb/s ner effektivt tillsammans samtidigt..... och det normalt på 100 mb är ju 9 mb ner... Så det bli ju dubbelt upp... Jag har gigabyte kort i båda så det beror inte på att ngn dator inte klarar mer än 9 mb ner...
Och när jag mäter har jag kört Utorrent på båda på varsin torrent sida... SWEBITS och PIRATEBITS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suden82
"Nej, Du har en lina med fem IP som samsas på 100/10mb/s. du kan aldrig få ut högre hastighet på en lina hur du än gör"

Nej, jag har 100 mb/ per ip!! Har testat med olika datorer och alla kommer upp i max hastigheten samtidigt.. skulle inte påstå det om jag inte visste det... Har även pratat med andra som har samma som jag...
såg att det finns router som har dubbla wan anslutning, men dom är ju dyra!

I ditt första inlägg skrev du att du körde med router. Vore kul att veta vilken du har (fabrikat och modell) som klarar den genomströmningen och om du är nöjd med den för övrigt.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
I ditt första inlägg skrev du att du körde med router. Vore kul att veta vilken du har (fabrikat och modell) som klarar den genomströmningen och om du är nöjd med den för övrigt.

/H

Jag har telefon och bredvband hos BBB.. jag fick en routeer hemskickad när jag beställde telefoni... Det är deras egen router.. Står Bredbandsbolaget på den

Permalänk
Hedersmedlem

Det måste vara gigabit in i lägenheten och switchen som man använder måste ha gigabit på uplinken (eller alla). Har men en router så är det gigabit på WAN-sidan.

Jag tror programmet har komprimerat datan och visar okomprimerade. Är det inte enligt ovanstående (dvs fast ethernet) så kan ni tala hur mycket ni vill om drömhastigheter, det är omöjligt att (okomprimerat) komma upp i sådant.
Här talar vi om okomprimerat eftersom komprimeringen sker på applikationsnivå och är irrelevant för anslutningens hastighet.

Om ni kopplar in datorn DIREKT till uttaget, vilken hastighet påstår windows att du har då? Dvs anslutningens hastighet (dvs ikonen i systray)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suden82
Då är den inte synkad då... jag har kört två datorer på 18 mb/s ner effektivt tillsammans samtidigt..... och det normalt på 100 mb är ju 9 mb ner... Så det bli ju dubbelt upp... Jag har gigabyte kort i båda så det beror inte på att ngn dator inte klarar mer än 9 mb ner...
Och när jag mäter har jag kört Utorrent på båda på varsin torrent sida... SWEBITS och PIRATEBITS

Antingen är den synkad till 10, 100, eller 1000 Mbps. Annars har du ingen kontakt alls och då är hastigheten 0.

Sen blandar du megabyte och megabit utan åtskillnad, det är svårt att hänga med i vad du skriver.

mb = millibit, som inte finns.
Mb = Megabit
MB = Megabyte

Du skulle då ha en anslutning på 1Gbps, vilket Bredbandsbolaget inte levererar. Det vore kul om du kunde göra lite seriösare mätningar samt undersöka vilken hastighet routern är uppkopplad med.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

ingen idé att tjafsa, alla i den här tråden vet att suden82 har missuppfattat nåt... router och grejor som 5*100mbit från bbb finns inte....

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suden82
Jag har 100/10 lina.. men ni vet ju bäst jag med flera har testat och har fel... Har inget speciellt avtal.. har du bredband via bredbandsuttag med dynamiska ip så har du det.. gäller även dom som har 100/100 bredband hos andra operatörer... det är switchen som som tilldelar varje ip kapacitet, inte varje uttag... Hos BBB har du 5 dynamiska ip adresser....

Switchar vet inget om IP-adresser i paketen dom skyfflar runt. De hastighetsbegränsningar som man ställer i en switch gäller dom fysiska portarna. Så du måste ha något annat än en vanlig switch i källaren om din teori skall hålla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
mb = millibit, som inte finns.

Här pratar vi överföringshastighet och då finns visst mb, i alla fall teoretiskt. Men vem orkar sitta och vänta i 1000 sekunder varje liten bit :).

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag tror att det som suden82 försöker säga är att uploaden begränsas till 10Mb/s per IP-adress och inte per port. Dvs samma "feature" som JD beskriver här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=671...

När han skriver "Nej, jag har 100 mb/ per ip!! Har testat med olika datorer och alla kommer upp i max hastigheten samtidigt.. " så har han sannolikt inte mätt exakt "samtidigt" och tror därför att han har mer än 100Mb/s nedåt, vilket ju är osannolikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjr
Jag tror att det som suden82 försöker säga är att uploaden begränsas till 10Mb/s per IP-adress och inte per port. Dvs samma "feature" som JD beskriver här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=671...

När han skriver "Nej, jag har 100 mb/ per ip!! Har testat med olika datorer och alla kommer upp i max hastigheten samtidigt.. " så har han sannolikt inte mätt exakt "samtidigt" och tror därför att han har mer än 100Mb/s nedåt, vilket ju är osannolikt.

låter mycket mer sannorlikt då jag själv kan bekräfa det.

EDIT: dessutom om man sitter med BT o tankar med 2 burkar och samm fil från samma tracker och råkar sitta på en gigswitch med sina burkar och gig nätverkskort så brukar BT få spel och tankar lokalt också och då kommer man upp i så mycket som diskarna orkar, kan jag också bekräfa

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Det vore ju roligt och se vad du får suden82 om du skippar switchen och kopplar in en dator rakt i RJ-45 uttaget hemma hos dig.

Får du en 100Mbps anslutning eller en 1Gbps anslutning?

Om han har en 10/100Mbps swicth med Gbps uplink så kan han ju få mer än 100Mbps på flera ip-adresser.. men det förutsätter ju att han som några påpekade har Gbps från väggen.

Detta har jag, tro det eller ej, min operatör (Ownit) har missat att sätta en spärr på min port i källaren, så kopplar jag in datorn direkt i väggen får jag en Gbps länk. och tankar hem diverse filer i så pass höga hastigheter så mina diskar begränsar det.
30-40MB/s är inga problem för mig. Så visst finns det en möjlighet att han har rätt.

Men det skulle vi lätt kunna få reda på om han skulle vilja bry sig om att skriva vilken länk han får om han kopplar in datorn rakt in i väggen.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Om han har telefoni från B2 så har en antagligen en ATA eller GW och tror inte de klarar mer än 100 på wan porten?

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Det vore ju roligt och se vad du får suden82 om du skippar switchen och kopplar in en dator rakt i RJ-45 uttaget hemma hos dig.

Får du en 100Mbps anslutning eller en 1Gbps anslutning?

Om han har en 10/100Mbps swicth med Gbps uplink så kan han ju få mer än 100Mbps på flera ip-adresser.. men det förutsätter ju att han som några påpekade har Gbps från väggen.

Detta har jag, tro det eller ej, min operatör (Ownit) har missat att sätta en spärr på min port i källaren, så kopplar jag in datorn direkt i väggen får jag en Gbps länk. och tankar hem diverse filer i så pass höga hastigheter så mina diskar begränsar det.
30-40MB/s är inga problem för mig. Så visst finns det en möjlighet att han har rätt.

Men det skulle vi lätt kunna få reda på om han skulle vilja bry sig om att skriva vilken länk han får om han kopplar in datorn rakt in i väggen.

Utan routern har jag vanligt 100/10 lina.... Blir just det när jag kör med flera datorer som dom får varsin som jag sagt tidigare.... när jag skriver mb eller MB så menar jag megabyte....

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Angående flera IP adresser (dubbel hastighet)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Var det inte det jag skrev? Som sagt håll koll på mb/s och MB/s!

mb - millibit? Känns lite stenålder imo...

Edit: oj.. såg nu att fler påpekat det.

Permalänk
Medlem

Du har ett bredbandsutag, och du kan kan få 5 publika ip-adressera av bredbandsbolaget, men dom delar ju på 100/10, inte en channs att du får 100/10 på alla fem datorer som du kopplar in.

Vad är det för router du har fått från bredbandsbolaget? Vad står det för modell under den?

Om jag förstod det rätt så menade du att du får 100/10 på varje ip adress du får om av dom?

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Det är en mjukvaru strypning i coreroutern som gör att du får 10mbit upload.
Detta betyder att alla 5 har 10mbit vardera.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram