Permalänk
Medlem

CSS och Opera 9.02

Tjenare alla.

Sitter här och grejar med divvar. Hur i hela världen får jag att endast texten
ska få margin? Jag har alltid använt mig av:

margin-left: 3px;

När jag velat att texten ska komma 3pixlar från divvens vänstra border.
Men nu flyttar sig hela divven istället och jag blir tokig.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

margin flyttar hela diven precis som du säger. Det du är ute efter är nog padding istället. Ta en titt på http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html#box-dimensions så ser du hur det hela är uppbyggt.

Permalänk
Medlem

På något märkligt sätt får jag exakt samma resultat med padding.

<html> <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilmall.css" /> <title>SweClockers.com - f00ked Opera 9.02</title> </head> <body> <div id="OriginalStorlek"> <div id="MinFinaDiv"> Vi testar! </div> </div> </body> </html>

body { } #OriginalStorlek { width: 600px; height: 600px; border: 1px solid; } #MinFinaDiv { width: 600px; height: 600px; border: 1px solid; padding-left: 3px; padding-top: 3px; }

Bifogar screenshot med.

Permalänk
Medlem

Lägg upp lite kod-exempel på hur det ser ut så kanske man kan ta en titt på vad som inte stämmer.

EDIT: ah... precis när jag skrev det gjorde du det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av di0caer
Lägg upp lite kod-exempel på hur det ser ut så kanske man kan ta en titt på vad som inte stämmer.

EDIT: ah... precis när jag skrev det gjorde du det.

Yes. Hoppas du ser på skärmskottet också.

Permalänk
Medlem

Jag får det att funka med din kod (med lite större padding för tydlighetens skull) i Opera. Kolla här: http://web.comhem.se/~u16203928/1.JPG

Det är inte så att du bara inte laddat om sidan ordentligt? Har för mig att Det kan krävas en ctrl-F5, och inte bara F5 för att ladda om CSSibland av någon anledning.

Däremot verkar Firefox ha problem med att göra rätt med bordern...

Permalänk
Medlem

Bah.. alltså nu blir jag krigstokig!

Får testa att installera om Opera.

EDIT.
Ska jag inte alls. Jag hoppas Kanel tar en titt på denna tråd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Bah.. alltså nu blir jag krigstokig!

Får testa att installera om Opera.

EDIT.
Ska jag inte alls. Jag hoppas Kanel tar en titt på denna tråd.

Jag får precis samma resultat som du (med b8649). Ska försöka (komma ihåg att) undersöka saken mer imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jag får precis samma resultat som du (med b8649). Ska försöka (komma ihåg att) undersöka saken mer imorgon.

Jättesnällt av dig.

Det fungerar fint i version 8.