Bästa konsolen genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit någon konsol freak, men ändå har jag haft en del genom åren.

Lägger nog en röst på Gamecube, samla 3 andra kompisar och dra igång Super Smash Broos Melee eller Mario Cart, double dash, jag har då aldrig sett eller upplevt så mycket känslor/inlevelser av alla som spelar på något anant spel eller konsol.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+, 1024 MB DDRAM PC3200, Powercolor ATI Radeon 9800 PRO, WD Raptor 36,7 GB SATA, 200 GB Seagate S-ATA, Hitachi 120 GB ATA

Permalänk
Medlem

NES har jag haft mest spelglädje med. Gillade även DreamCast och SNES.

Visa signatur

Dator - P35 NEO | Intel Quad 2.4| OCZ P6500 Heatpipe | 250HDD S-ATA 16MB | Pioneer +-DVD-brännare | GeForce 8800GTS 512MB | Antec Nine Hundred | 22" Samsung

Permalänk
Medlem

Nintendo 8 bitars med Mario. Btw dom har kombinerat två av dom bästa spelen jag vet kolla länk:
http://www.thatvideosite.com/video/3568

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Amiga cd32?

Alla spel som inte krävde hårddisk, eller workbench var spelbara på den, så de som ville rösta för amiga har ett alternativ.

Själv har jag ingen klar favorit. Kanske för att jag köpte min första konsol när jag var 18-20 år nånting.
B!

Ja cd32 var nog klassad som konsol, finns även en annan konsol från commodore, en del brukar ju kalla C64 för konsol, heter då C64gs som står för game system för mer info
http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64_Games_System

Min första dator var en vic 20 och min första konsol en Nes. Kommer ihåg Duck Hunt och Zappern som det var igår. Och inte att glömma Ice Hockey som var det roligaste man kunde spela mot polarn och fortfarande är nästan lika kul. Snes är även den mycket bra och även playstation (inte ägt) och ps2 (äger). Nintendo gjorde på den tiden roliga spel och en annan favorit var helt klart Punch out och Super Metroid, lägger nog min röst på Snes och Nes följt av Ps2.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd

NES har man ju spelat sen man var 4 eller något, så det är en klar favorit, och playstation har ju vart med i gemet ett tag också!

Permalänk
Medlem

NES, med farsan.. samt N64.. Åh, Bubble Bobble till NES är fortfarande helt underbart. Mycket trevliga minnen. Född 900101.

Permalänk
Medlem

NES

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Medlem

SNES, PS1 lätt.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

NES & SNES.
Ta t.ex. secret of mana och zelda, tycker inte fjantspel som golden eye kommer ens i närheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Nitendo 64 Lätt:)

Btw varvat zelda O f t 4 ggr på 64rat

Har varvat det ~10 gånger xD Håller just nu på att försöka spela igenom det utan att ta skada en enda gång Klarade mig med tre hjärtan tills jag klantade mig rätt rejält mot en Iron Knuckle i Spirit Temple

Permalänk

SNES. Chrono Trigger är helt klart världens bästa spel, följt av Seiken Densetsu 3

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish_Phoenix
SNES. Chrono Trigger är helt klart världens bästa spel, följt av Seiken Densetsu 3

Chrono Trigger är faktiskt ett av de bästa spel jag spelat - definitivt topp 5. Har faktiskt aldrig spelat ett Final Fantasy-spel ordentligt. Har småbörjat lite på några i emulator men aldrig spelat mer än några minuter.

Permalänk
Medlem

asså när jag köpte min första nintendo så fick jag en känsla som jag bara åter fick en gång till, då jag köpte dreamcast så dessa 2 är nog mina favoriter. När shenmue kom ut så fanns det inte mycket som kunde slå det

Permalänk
Inaktiv

Helt klart är NES 8 bit med Mario den bästa konsolen.

Permalänk
Medlem

N64. Helt klart.

Permalänk
Medlem

SNES, tycker NES får lite för mycke cred då SNES hade sjukt mycket bättre grafik/kontrol. SNES-grafiken tycker jag fortfarande funkar i spel och jag kan gå tillbaka och lira Zelda3/Mario World och tycka det är snyggt, inte lika roligt att spela gamla PS1 spel

Snygg 2D > 3D all the way, baby!

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Men hallå!

Ingen har ju nämnt den ultimata konsollen - NEO-GEO

Ljusår före andra konsoller vid lanserings-datumet och dessutom jäkligt dyrt

Jäkligt många fighting-spel

Enstaka spel kunde kosta så mycket som 3099:-/st (i mitten av 90-talet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Men hallå!

Ingen har ju nämnt den ultimata konsollen

Jo, Neon är fetgrymt, köpte en för ett par månader sedan. Samurai Shodown och Fatal Fury äger!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Men hallå!

Ingen har ju nämnt den ultimata konsollen - NEO-GEO

Ljusår före andra konsoller vid lanserings-datumet och dessutom jäkligt dyrt

http://www.gameaxis.com/img/blog/454/Image/Neo%20Geo.jpg

Jäkligt många fighting-spel

http://www.neo-geo.com/snk/screenshots/aggressors%20of%20dark...http://www.neo-geo.com/snk/screenshots/aggressors%20of%20dark...

Enstaka spel kunde kosta så mycket som 3099:-/st (i mitten av 90-talet)

Hade jag ägt en Neo Geo så hade det nog varit den som varit favoriten, minns hur jag suktade efter alla grymma Neo Geo spel som inte kom till min Snes. Och spelen som kom till Snes kunde inte tävla mot dom på Neo Geo. Tror Neo Geo spelen är dom spel som är dyrast att köpa begagnade, lr var det Saturn spelen, vet iaf att Radiant Silvergun är hett eftertraktad till Saturn. Även en del Snes spel kostar ju löjligt mycket för att vara begagnade, men dom kommer nog inte i närheten av varken Neo eller Saturn spelen:).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

CDi is the shit.. & kom redan 1991..

Har själv en CDi 450 med videomodul..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

snyggast:

...

(lite säsong för en sån bild också nu)

mest påbyggbar:

och bäst.

och på god andraplats:

mer bra spel än man får plats med i en normal hylla är motivationen för båda. 3DO hade knappt ett vettigt spel, men nog var den rätt grym ändå..

http://www.vgmuseum.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Nu är ju jag inte så insatt i gamla konsoler, men borde inte typ Atari Jaguar finnas med?
Första 64-bitarskonsolen om jag inte minns fel. Läste att den släpptes -93.

Likaså var väl Dreamcast första 128-bitars...eller?

Sen måste jag säga att PSP:n är ganska revolutionerade...

Men nu var det väl fråga om BÄSTA konsolen...

Jag måste nog rösta på Sega Megadrive. Tror det är den konsol jag har haft mest glädje av. Framför allt Street of Rage 2!
Sonic-spelen, Road Rash 3...osv.

Permalänk
Medlem

SNES, helt klart. Otroligt många minnen! Spelade i princip dagligen från 5-6 till 11 !
Super Mario World rankar jag än idag som världens bästa spel genom tiderna!

Kom också att tänka på att det var när jag och min 14 år äldre bror spelade GoldenEye som jag första gången lirade multiplayer MOT någon!
Vi visste inte vad man skulle göra på banorna, han skjöt på mig, jag skjöt tbax, både blev sura, sen kom vi på att det faktiskt var så man skulle göra!
Fantastiskt spel, det också!

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
SNES, helt klart. Otroligt många minnen! Spelade i princip dagligen från 5-6 till 11 !
Super Mario World rankar jag än idag som världens bästa spel genom tiderna!

Kom också att tänka på att det var när jag och min 14 år äldre bror spelade GoldenEye som jag första gången lirade multiplayer MOT någon!
Vi visste inte vad man skulle göra på banorna, han skjöt på mig, jag skjöt tbax, både blev sura, sen kom vi på att det faktiskt var så man skulle göra!
Fantastiskt spel, det också!

Ja Super Mario World har man ju spelat en hel del, men favoriten på Snes måste nog ändå vara Street Fighter 2 Turbo, spelade det extremt mycket när jag köpte det och det var sjukt svårt på högsta svårighetsgraden med max turbo, those where the days:).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Med risk för att låta som en fanboy måste jag hålla med om att dreamcasten var jävligt fin. Synd att den gick under så snabbt. Annars får jag någ ge props till Nes 8-bitar. C64 hadde nog fått min respekt om jag spelat en sådan då jag var yngre. Nu är så inte fallet, tyvär.

Permalänk

NES

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Skriv gärna sedan varför just den konsolen en historia samt vilka spel ni lirade mest!

Permalänk
Medlem

om PC räknas så är ju valet självklart, men annars är väl SNES alltid en höjdare. hade dock bara ett sega master system själv

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

SNES eller den första PlayStation. Kan inte bestämma mig för vilken...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
N64 är det jag haft roligast med...

http://img246.imageshack.us/img246/3089/0e1ze7.jpg

ååh, ja

N64 var är den ända konsollen jag ägt och har fortfarande kvar den.
fick den i julklapp med 1 extra kontroll och ,Golden eye och Mario-kart.

Smiskar Playstation för laddtider = 0

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |