Permalänk
Medlem

Hur klocka MSI 7900GTO

Finns det någon bra guide man kan följa? Program? Ska det ändras saker i bios? Vilken temp är "max"? Japp vill veta allt

Lev väl!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Men, använd t.ex nTune eller nåt finns massor med program. Du ökar 10mhz åt gången, håll koll på temp hela tiden, inte över 90c i load. Och om det blir artifakter eller nåt så sänk klocken. Så enkelt

Permalänk
Medlem

Coolbits är enklast för att klocka det. Bara en reg fil man lägger till, sen finns en extra funktion i drivrutinerna där du bara ändrar till den klockfrekvensen som du vill ha.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

okaj och vilken klockfrekvens vill jag ha då? =)finns ju 1 2d och 2 st 3d inställningar för både fsb och minnet, vad göra?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Det är inte FSB när du klockar grafikkort.

Det är 3d klocken du ska ändra.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

misstell

Permalänk
Medlem

finns det några bra inställningar man kan köra på? hur märker man om stabiliteten far?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

stabiliteten testar du smidigast med 3dmark. vill du inte använda det så kan du ju helt enkelt sätta dig och spela några spel. om det uppför sig som det ska, utan artefakter, frysningar, bsod:s osv, så funkar det. tjoho! håll koll på tempen bara.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
finns det några bra inställningar man kan köra på? hur märker man om stabiliteten far?

Det går inte säga exakt vilken frekvens man kan köra eftersom att det skiljer sig från kort till kort och beror på miljön också.

Permalänk
Medlem

Jag kör 680/1600 på mitt GTO med coolbits och ska testa med 3dmark06 nu om det funkar.

[EDIT]
Det fungerade galant genom 3dmark så jag kommer nog att köra på det.

Permalänk
Medlem

tror faktiskt att du kan öka lite till på core... om du vill, men annars är det ju alltid bra att ha lite marginal också..

Visa signatur

Fuck, Shit, Jesus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Jag kör 680/1600 på mitt GTO med coolbits och ska testa med 3dmark06 nu om det funkar.

[EDIT]
Det fungerade galant genom 3dmark så jag kommer nog att köra på det.

Finfint! Vad har du för temperatur på kortet vid load ?

Permalänk
Medlem

Ska testa lite strax, körde dock oblivion med allt på max i en 10 minuter igår och då låg tempen för hela datorn runt 45 vilket bara är ett bar grader över idle.

Jag har inget bra program för att mäta just GPU:n.

F.ö. så kör jag kortet i 690/1700 nu och verkar inte få några problem, vet att jag fick artefakter i windows vid någon klock igår men jag kan inte för mitt liv komma på hur hög :/.

Permalänk
Medlem

hur varm får gpun bli för vardaglig användning, och vilket program ska man mäta det i?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk

slappy: beror på vilket kort det är. 7900gtx har en threshold på 110c men över 90c är förmodligen inte att rekommendera. jag antar att samma värden gäller ditt kort. rivatuner har en utmärkt monitor för temps, frekvenser osv. vill du bara hålla koll på tempen är nvtemplogger trevligt. det senare loggar tempsen i en .txt så kan man kolla i efterhand. loggen innehåller tempen var tionde sekund eller nåt sånt och dessutom max- och medelvärde.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

mitt kort låg vid ca 30 grader idle och 40 vid full load klockat
till 700/1600

Permalänk
Avstängd

alltså.. både ati tool och nvidia forceware (drivrutinerna) kan mäta tempen.. dock inte lagra den men bara att tabba ibland och kolla tempen (båda två visar ett diagram över den senaste tiden, om man har dom igång alltså)

Jag kan köra ett 3d mark 05/03 i 705 mhz på core och 1560 mhz på minnet, (skulle nog kunna gå lite högre på minnet och kanske på kärnan men det där var för att vara på den säkra sidan)

jag överklockar med rivatuner och ati tool som fungerar felfritt förutom finde max core funktionen.

det jag kan anmärka är att atitool inte visar minnesfrekvensen (dubbla denna för att få försäljningsfrekvensen) som är 660 mhz på dessa kort orginal... den visar halva den, notera då att en ökning där på 1mhz leder till en ökning i slutändan på 4mhz.. tänk på det..

förövrigt tog jag ati tool versonen från www.guru3d.com (betaversionen)

att tänka på när man kolla klocks med rivatuner är att den går ner på 2dklock i windows.. så använd ati tool (den där håriga fyrkanten vad det nu heter) för att se till att grafikkortet går på max

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
mitt kort låg vid ca 30 grader idle och 40 vid full load klockat
till 700/1600

Kan inte stämma?! Har du kompressor eller vatten kylning på den? Mitt 6800 jobbar på 55-60c vid IDLE och 65-78vid load.

Permalänk
Medlem

Mitt ligger runt 40-50 grader med 680/1670 klock i load. Du kanske har dålig luftgenomströmning i chassit?