Få pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem

Få pengarna tillbaka

Ifall man köper en skärm och den är defekt och det finns inget avtal mellan skärm tillverkaren och serviceföretaget så dom vet helt enkelt inte när man kan få den nya skärmen. Kan man inte kräva att få pengarna tillbaka utan att behöva göra ångerköp?

Permalänk
Dustin

Hej,

om det är fel på varan och det inte kan åtgärdas inom "rimlig tid" (tolkningsfråga...) så har du rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig. Dvs är skärmen död och de inte kan tala om när du får den utbytt så har du rätt till det, men är det t ex ett kosmetiskt fel men skärmen fungerar kan du få vänta på utbytet. Dock inte i oändlighet..

Mvh
Mikael Carinci

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Permalänk
Medlem

Fick idag tillbaka min gamla skärm som tydligen skulle vara "lagad", den funkade väll i 15 minuter sen var det samma fel igen. Fick en fin faktura på frakt kostnader.

Ska jag betala frakten första gången, den här frakt fakturan och betala frakten igen för att få nu göra ångerköp?

Permalänk
Medlem

På garanti-reparationer/utbyten skall du INTE stå för frakten. Ring företaget och fråga varför du fick en faktura på frakten. Om de påstår att du måste betala den, hänvisa till konsumentköplagen, som inte går att avtala bort!
Självklart så ska företaget stå för frakten även denna gången, då lagningen inte håller måttet!

Annars kan du alltid vända dig till ARN.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Du skall varken betala frakt dit eller tillbaka f ö. Frågan är om de ö h taget hittade ngt fel i och med att du fick en faktura på frakten och skärmen fortfarande var trasig?

Permalänk
Medlem

Är inte bara jag som haft problem med den där skärmen senaste tiden. På fakturan så står det bara frakt: fraktlapp skickad och sen står det där nere frakt: fraktkostnad.

Permalänk
Medlem

Är det en faktura eller är det en följesedel?

De flesta "system" måste sätta ett pris på allt som det skickar ut..

Det blir bara ett problem om det är en faktura.. ( Dvs en räkning eller liknande )

En följesedel är mest för att du ska se att allt är med och för bokföring och grejer..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Är en faktura..

Permalänk

Vilket företag?

Permalänk
Medlem

Konsumentköplag (1990:932)

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Varsågod!

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk
Medlem

Jag har köpt den på datorbutiken.

Dom säger att dom har testat den och har inte hittat något problem alls, men jag har testat i olika rum, med olika datorer här hemma och blir hela tiden samma problem. Så jag får varken ångerrätt eller öppet köp, fast med en skärm som jag inte får att funka. Får väll se hur det blir, om man skickar in den på infocares service.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att garantilagen förespråkar att säljaren står för frakt åt ena hållet och kunden åt den andra, men jag är inte säker

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Jag vill minnas att garantilagen förespråkar att säljaren står för frakt åt ena hållet och kunden åt den andra, men jag är inte säker

Är det ett fel som omfattas av garantin, så skall kunden inte ha någta kostnader alls!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Dom har testat skärmen och påstår att dom inget fel hittar. Men den funkar inte som en skärm ska funka på någon dator hemma hos mig. Sen kan dom inte ens ge ett bra svar när man frågar hur dom då får den att funka.

Permalänk

Vad är det för fel?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Man sitter och ser film, surfar på internet, allmänt använder den bara så blir skärmen svart. Så man måste stänga av den och starta den igen på skärmen.

Permalänk
Medlem

Köper du en ny skärm - utnyttja ALLTID ångerrätten direkt om något är fel (pixlar t.ex.)

Om du inte utnyttjar den kommer det bli ett garanti-ärende där du är helt utlämnad till försäljaren/tillverkaren. Om de det är så mycket fel att byter din skärm, kan du få tillbaka en som det finns fel på, men som inte täcks av garantin. Ett spel där du alltid är förloraren.

Utnyttja ALLTID ångerrätten DIREKT om något är fel.
Du kan alltid beställa en ny skärm senare (och utnyttja ångerrätten igen vid fel).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Ett spel där du alltid är förloraren.

Och du menar att killen som köper hans defekta skärm inte blir förloraren där istället?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Ett spel där du alltid är förloraren.

Och du menar att killen som köper hans defekta skärm inte blir förloraren där istället?

Självklart inte. Den killen är smart och tar ångerrätten direkt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Men då får även den killen strula med att gå ner till affären IGEN och lämna in den.
Hade det inte varit bättre om han hade fått en fungerande direkt?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju sällan ha gjort något som gjort att den inte fungerar för mig men fungerar för dom. Har ju testat på flera datorer.

Men nu har vi kontaktat servicestället och ska skicka direkt till dom. Man får ju se hur det går med skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Men då får även den killen strula med att gå ner till affären IGEN och lämna in den.
Hade det inte varit bättre om han hade fått en fungerande direkt?

Om butiken hävdar att den fungerar då är inte inte hans problem om nästa får strul ju

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Löste sig, fick tillslut en ny skärm men tog över 2 månader från att jag köpte skärmen.

Skärmtillverkarens serviceställe gav mig ny efter att dom hittat fel med lampan i den eller något sånt, men datorbutiken kvarstår på att det inget fel på skärmen var :S Men men har i alla fall en fungerande skärm.

Tar tillbaka om fungerande, nu efter haft den här i en månad så börjar den tjorva att bilden bara blir vit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marri
Löste sig, fick tillslut en ny skärm men tog över 2 månader från att jag köpte skärmen.

Skärmtillverkarens serviceställe gav mig ny efter att dom hittat fel med lampan i den eller något sånt, men datorbutiken kvarstår på att det inget fel på skärmen var :S Men men har i alla fall en fungerande skärm.

Tar tillbaka om fungerande, nu efter haft den här i en månad så börjar den tjorva att bilden bara blir vit.

Vilken skärm är det? Det verkar vara en modell man bör hålla sig borta ifrån.

Permalänk
Medlem

Blackview, tycks bara ha två modeller.

Ringde skärmtillverkarens serviceställe och dom verkar tro det är et tekniskt fel, men skärmen funkar inte på andra datorer heller. Så måste ringa datorbutiken, lär ju bli att jag bara får lov snöra skiten och inga pengar får tillbaka.

Permalänk

Uselt, riktigt uselt. För två år sedan hade jag strul med mitt nya moderkort, jag provade mig fram och kunde med uteslutningsmetoden avgöra att det var i moderkortet felet satt. Jag skickade tillbaka det till datorbutiken för reparation/utbyte, och fick ett par veckor senare tillbaka det.

Det var inget fel på det, frakt och felsökningskostnad fick jag stå för. Intressant var att det nu fungerade utan några som helst problem, och utan någon som helst förklaring på det. Det handlade nog om 400kr, så jag orkade bara inte bry mig om det, men det är riktigt dålig stil.

Permalänk
Medlem

Snackat nu med båda datorbutiken och servicestället. Blir att skicka in till servicestället och sen får man väll tjorva vidare med datorbutiken som inte verkar vilja ge tillbaka ens pengar.

Permalänk

ttolankiller: Då varan fungerade utmärkt både när vi fick den och när du fick tillbaka den känner jag att vi hanterat detta korrekt. Det är dock inte helt vanligt att varor börjar fungera av sig själva, så någonting hade nog ändrats tills du fick tillbaka varan. Dålig kontakt i en minnesslot eller PCI/AGP-port? Maila mig gärna med referens till ditt returnummer och berätta hur du anser vi skulle kunnat hantera detta bättre ur din synvinkel, så skall jag ta detta till mig och se vad som kan göras. Tack på förhand!

Marri: Om vi inte lyckats framkalla felet efter din felbeskrivning har vi bara att förutsätta att varan är felfri och returnera den till dig. När så sker och det därmed inte är frågan om någon garanti (då varan inte var defekt) så kan vi tyvärr inte bära kostnaderna för felsökningen. Det gör vi dock om varan är defekt. I fallet TFT är det inte helt ovanligt att kunder kör för hög refresh-rate exvis 70, 75 eller 85Hz när skärmen skall köras på 60Hz, då kan man ibland få den effekten du beskriver. Skicka in skärmen till servicestället som planerat, och finner de fel på varan skickar du deras servicerapport till mig så makulerar jag fakturan på felsökningen. Maila mig gärna direkt med referens till denna tråd och din faktura så kan jag hålla på eventuella påminnelser. Tack!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Marri: Om vi inte lyckats framkalla felet efter din felbeskrivning har vi bara att förutsätta att varan är felfri och returnera den till dig. När så sker och det därmed inte är frågan om någon garanti (då varan inte var defekt) så kan vi tyvärr inte bära kostnaderna för felsökningen. Det gör vi dock om varan är defekt. I fallet TFT är det inte helt ovanligt att kunder kör för hög refresh-rate exvis 70, 75 eller 85Hz när skärmen skall köras på 60Hz, då kan man ibland få den effekten du beskriver. Skicka in skärmen till servicestället som planerat, och finner de fel på varan skickar du deras servicerapport till mig så makulerar jag fakturan på felsökningen. Maila mig gärna direkt med referens till denna tråd och din faktura så kan jag hålla på eventuella påminnelser. Tack!

Jag kör på 60Hz och har inte ändrat något utan den funkade i 1 månad innan den la av. Jag har testat skärmen på tre datorer och blir samma reslutat. Jag behövde bara stå för fraktkostnaderna sist och jag har kontakter er om det och skulle få tillbaka pengarna.

Permalänk

Marri: Vad bra att det löst sig!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se