Permalänk
Medlem

Beställde också en för skoj skull

Permalänk
Medlem

nu har jag beställt en oxå -> Södertälje

Permalänk
Medlem

är det gratis frakt också nu då?
vad är Promotion Code:??
är det krav på att man ska ha acsess pointen med phon uppe i ett år sedan valfritt?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
är det gratis frakt också nu då?
vad är Promotion Code:??
är det krav på att man ska ha acsess pointen med phon uppe i ett år sedan valfritt?

Det står att om man inte kan ha den uppe så får man gärna ge den till en kompis som kan ha det bl.a.

Jag är dock lite nyfiken på vad som händer om man skiter i det.

Permalänk
Medlem

det kostade gratis

Permalänk

Ja den är helt gratis, ni betalar ingen extra frakt eller konstiga avgifter.

Men var också uppmärksam på att det i det här fallet är en accespunkt. Den har alltså inga lanportar utan endast en wanport.
Saker som portforwarding fungerar alltså inte, kan ju vara rätt bra att veta om man tex använder p2p mycket. (ingen ftp, ingen torrent o ingen aktiv anslutning tex...)

Det kanske kan komma i framtida uppdateringar men räkna inte med det.

Permalänk
Medlem

Jag beställde just en, så snart finns det trådlöst nät att tillgå på huggarvägen och kanske plöjarvägen i Västerhaninge, Stockholm. :}

Permalänk

Kan man se nån karta över alla FON användare? så man kan se om det är stort, och vars det är stort.

Visa signatur

Jag heter inte Bill bara för namnets skull

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillGates
Kan man se nån karta över alla FON användare? så man kan se om det är stort, och vars det är stort.

http://maps.fon.com/

Det är en jäkla massa.

Permalänk
Medlem

Ni får gärna meddela om den nya Apn är något att ha, själv reggade jag mig i somras och har en Linksys WRT54GL som är totalt toktrevlig att ha och göra med

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Medlem

gratis är gott!

beställde en

Visa signatur

//anno

Permalänk

Har också beställt, är ju gratis nu fram till jul, så snart kommer det en wifi punkt på allhelgonagatan i göteborg.

Permalänk

Yay för OpenWRT.

edit:

http://stefans.datenbruch.de/lafonera/ hehe

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Yay för OpenWRT.

edit:

http://stefans.datenbruch.de/lafonera/ hehe

"Note: As of 8th of november 2006, FON has fixed the bug the web form, so the method presented here does not work anymore."

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
Ja den är helt gratis, ni betalar ingen extra frakt eller konstiga avgifter.

Men var också uppmärksam på att det i det här fallet är en accespunkt. Den har alltså inga lanportar utan endast en wanport.
Saker som portforwarding fungerar alltså inte, kan ju vara rätt bra att veta om man tex använder p2p mycket. (ingen ftp, ingen torrent o ingen aktiv anslutning tex...)

Det kanske kan komma i framtida uppdateringar men räkna inte med det.

Lästa nyss detta på fon-forumet:
http://www.blifonero.nu/fonforum/viewtopic.php?t=130

Går alltså att portforwarda nu! Börjar gilla den här lilla saken mer o mer för var dag, har själv inte haft några problem med den alls!

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

iom att den verkar så avskalad så antar jag att den inte klarar av bryggning?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
iom att den verkar så avskalad så antar jag att den inte klarar av bryggning?

Jo den ska ha stöd för det har jag sett, har dock inte testat. Man väljer WAN><Private eller något i den stilen.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200609/19/20060919235956_MOB...
ne fildelning kan ju inte vara trubbel i denna fina lilla sak
(har oxå beställt en)
någon här som vet ungefär hur lång tid det tar att få dom? det jag har hört är 3-4 veckor men jag vet inte om det stämmer

Permalänk

Hum, Hur gör man för att beställa den? Går det fortfarande?
Får inte länkarna att fungera =/

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

är det bara 802.11g? 54mbps..

Permalänk
Medlem

Vad blir räckvidden när man delar ut? Har inte riktigt fattat detta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tror ni fonroutern är bättre än min D-link 624+, som kopplas bort från nätet ibland??

I så fall beställer jag en!

Permalänk
Medlem

Jag beställde en igår... Då trodde jag att man kanske kunde fuska lite och bara ha den inkopplad då man ska ha laptopen att surfa med men det verkar som att man är skyldig att ha den online så mycket det går under minst 1 år...
Nu är det ju inte så att dom kommer och tar tillbaka den bara för att du får strömavbrott ibland men vad jag läste på svenska supportforumet så vill dom att den ska vara på så mycket så möjligt...

Skitsamma, jag delar gärna ut några 100kb/s åt nån som vill kolla mailen, man har tydligen ett privat ssid med kryptering och lösenord och ett publikt ssid som andra ska kunna använda och man kan ställa in massa hur mycket trafik man är sugen på att dela ut gratis så att det inte påverkar ens eget nät för mycket...

Gratis är gott iaf!

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
och de problemen vill man ha? Ni ser vad som hände PRQ. Vad tror ni polisen skulle göra? Klart de klampar in och plockar på sig alla datorer man har. "FON? Vad är det?". Den som registrerar sig anger förstås giltiga uppgifter så det bara är att gå hem till personen och knacka på och man kommer inte ha några som helst problem med att bevisa att man är oskyldig? När det kommer in en abuseanmälan på din uppkoppling och telia stänger ned den. Ska du då ringa och säga att du delar ut din uppkoppling fritt och att det är därför din uppkoppling blivit föremål för en abuseanmälan så kommer du inte ha någon uppkoppling kvar då du bryter mot avtalet som de flesta operatörer har.

jag är helt inne på din linje!

Vad som dock är dåligt är att operatörer som telia, bbb etc ännu inte gått ut med något pressmeddelande om hur dom ställer sig till detta. Visst att om man lusläser deras avtal så är det säkert ett brott men ett förtydligande skulle ju definitivt inte skada.

Fast å andra sidan som jag läste i någon tidning, för att en linus ska kunna vara en linus måste han betala för ett eget bredband att ha sin egna router inkopplad på... Så bortser man från konceptet Alien så bör ju iaf internetoperatörerna inte ha allt för mycket emot Fon sålänge dom själva inte planerar på liknade tjänster då förstås.

Sedan finns det ju dock även så många andra faktorer till varför jag personligen (i dagsläget) inte ser någon nytta av Fon.

1. utbudet av öppna wlan är så sjukt stort. bara här hemma i lägenheten hittar jag 28 wlan, varav ungefär 10 har tillräckligt bra signalstyrka för att användas, 6st av dom är öppna och 4 kör WEP (som i dagsläget är hur enkelt som helst att knäcka).

så varför hålla på att greja med FON när man än så länge kan surfa gratis på så sjuukt många fler ställen än var det finns FON-routers?

2. räckvidden. den är ju så sjukt kort. det behövs ju en FON-router säg vart-annat hus för att ha en full täckning över stan. Nätet byggs ju på fel sätt. Vad som är mest intressant är ju att ha tillgång till internet på Caféer, mötesplatser, parker etc.
_inte_ 30 meters radie på en gata där man på sin höjd bara passerar under en promenad / bilfärd.

(detta kan ju dock ändras om dom får SJUUKT mkt användare, så man ligger på en 100% ig täckning och hand-overs börjar fungera eftersom man då skulle kunna ägna sig åt mobil ip-telefoni)

sedan så visst, vissa personer kanske råkar bo rakt ovanför ett café lr dyligt, men det är ju bara slump.
sjukt mkt vettigare vore det att "targeta" caféer och dyligt från FON´s sida med direktreklam.

3. återigen räckvidden. säg att du bor mitt ute i skogen. eller ett villaområde. hur stor är då sannolikheten att någon NÅGONSIN kommer använda din router? inte stor. men likväl får du som linus rättigheter att gira på alla andras routers...

detta är ju precis samma sak som om man bor på en innergård. signalerna kommer ju ingenstans när dom ska igenom ett helt HUS för att nå ut till närmsta gata.

4. återigen gira-spåret. vill man bara gira är det ju bara att ansluta routern, skruva av antennen och sedan vira in den i folie eller något i den stilen

visst jag låter negativ. men tycker personligen att det vore mer vettigt att först göra en undersökning i stil med "var vill folk ha konnektivitet" och sedan försöker man bygga upp sitt nät på det sättet.

(som sagt det jag själv främst ser som användningsområde för wlan är ip-tele samt handhållna enheter, nintendo-ds, mobiltelefonen, handdator.)
men, dessa sitter man ju med på bussar etc, så hand-over är ju ett måste för att få detta att fungera. samt en sjukt bra täckning.

sen visst jag kanske må va helt fel ute i mina resonemang...
men det skulle vara GRYMT intressant att få ta del av hur mkt trafik varje enskild router har.

kan ju sätta miljoner kronor på att en i centrala delarna av sthlm i närheten av caféer etc har galet mycket mer trafik än en någonstans ute i en stuga i norrland

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett bra koncept, jag är med! Och jag beställde precis en själv

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni som beställt dem? Fungerar de bra?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
Men var också uppmärksam på att det i det här fallet är en accespunkt. Den har alltså inga lanportar utan endast en wanport.

Snarare en router/bredbandsdelare med trådlös LAN-port.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

jag har också beställt en för en tid sedan - hoppas på att få den innan jul

centralt placerad blir den

kan tillägga att det är relativt lätt att sniffa av användarnamn och lösenord av folk...

http://fon.freddy.eu.org/pcap-decoder/howto/

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Vill bara tala omatt det knackade på dörren idag vid 17:00 tiden och där stod en kille från UPS med ett litet paket till mig från fon.

Jag måste ha vart en ut av de första som beställde en eftersom jag fick min relativt fort ändå tycker jag.

Någon undrade om det bara var 11g men jag kör 11b så båda standarderna fungerar!
Skit coolt med 2 SSID också! Jag är mer än nöjd! Ska köpa en fet rundstrålande 18dBi antenn och rikta från Kungsholmen mot world trade center och centralstationen.

EDIT såg nu detta, kan ju vara intressant för er som är lite oroade över vad ens ISP säger om FON (gäller er med glocalnet och BBB)

http://www.blifonero.nu/fonforum/viewtopic.php?t=60
http://www.nyteknik.se/art/48186

__________________

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Fick min i fredags! Funkar fint! Gulligt med platt nätverkskabel.
Fungerar fint och jag har bra täckning i hela huset. Bättre än med min vanliga som har dubbla antenner och ändå är den så liten. Den blir väldigt varm men det verkar inte vara något problem. Snygg är den också. Känns som bra kvalité faktiskt. Häftigt med dubbla SSID's.

Ett privat SSID där man kommer åt allt i nätverket och ett publikt SSID där man enbart kommer åt internet. (går även att begränsa bandbredden för det publika)

Testa!