Permalänk
Medlem

cpu temp

har en amd athlon xp 2500+ klockad till 2800+ från 49 till 53 grader när jag spelar.har en ac copperlite.Är det hög temp eller kan man få ner den mycket med annan fläkt.moderkortet är 30 grader med öppen sida

Permalänk
Medlem

Nej, det låter som en inte alldeles ovanlig temp, möjligen i det högre normal-intervallet. I varje fall inget att oroa sig för.
Det går säkert att få ner med annan fläkt, där är nog snarast problemet att hitta en alternativfläkt. Socket A är ju inte vardagsmat längre.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Min 3GHz P4 Prescott kommer upp i 90* under belastning med en Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC... (Originalklockad)

Permalänk
Medlem

90 grader låter inte troligt. Borde inte CPUn throttla innan dess? Och 50 grader på en Athlon är inget konstigt så det ska du nog inte oroa dig över.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

90 grader? satan! det är väll lite overkill.
brukar inte intel cpu's stänga av sig över 85?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

vid vilken temp ska jag börja bli orolig

Permalänk
Medlem

Min P4 på socket 478 (gammal jag vet) ligger på kanske 55 grader när jag precis startat upp datorn. När jag spelat och låtit den vila ett tag lägger den sig på 65 grader nånstans enligt ASUS PC Probe och Speedfan. Medan jag spelar ligger den nånstans runt 80 grader. Men i CPU-Z är klockfrekvensen stabil. Iaf direkt efter spel...

Är väl inte världens bästa kylare men den borde väl klara 60 grader som högsta temperatur i alla fall? Kanske ska pröva med arctic silver nån gång, just nu kör jag med arctic cooling mx-1 som är like knepig att applicera. Men ändå, jag har gjort om kylpasteappliceringen och lagt ned ett lagom stort antal minuter på det, men temperaturen höjdes istället...

Men tillbaka till ämnet. 53 grader är nog ingenting att ligga sömnlös för.

Permalänk

Min P4 3,2a ligger också högt. 65º och uppåt med orginalfläkt, den har varit uppe i 90 för mig också men det händer bara när det är för mycket damm mellan fläkten och kylblocket. Prova att montera loss fläkten och dammsug blocket ordentligt så sjunker säkert din temp minst 20 grader skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Mhm... Kanske det. Verkar lite konstigt dock, jag har bara haft den här riggen (inklusive kylaren) i... fem månader? Och dessutom visade BIOS på höga remperaturer direkt efter bytet också.

Permalänk
Medlem

den p4an jag sitter med på min seed burk har runt rums temp i idle och stress vet jag inte... men ska testa det nån gång.

köpte ne coolermaster cpufläkt för 300kr och den är nästan helt ljudlös med de bra tempsen... så väldigt nöjd

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB