Permalänk
Medlem

Koppling av ljud till tv

Hej, Har en fråga angående att koppla min dator till tvn, Bild är löst genom DVI > Hdmi> TV, Vet dock inte hur jag ska få ljud, någon som kan tipsa om vilken kabel jag ska köra med för att koppla in tvn till ljudkortet?

Tvn är en 46x2000 och ljudkortet Xi-fi extrememusic

alla tips är välkomna, tack!

Permalänk
Medlem

ska inte hdmi föra över ljud också?

Permalänk

HDMI kan leverera ljud också, sant. Men DVI kan inte det, vilket i sin tur betyder att du inte får in något ljud i HDMI kabeln.

Kampis, Det beror lite på, har du någon ljudingång på tv'n som aktiveras när du har HDMI-kanalen vald? Jag har inte det på min lcd, vilket betyder att jag får ha separata högtalare (surroundljudet jag har till tv'n i vilket fall). Om du har det är det bara en kabel från ljudkortet till tv'n. Om inte så finns det kanske HDMI kablar med dvi och ljud i ena änden och hdmi i andra.

Sen förstod jag aldrig vad du har för tv exakt, skriv gärna ut tillverkare också.

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat mitt ljud till datorn till TVn genom att jag köpt en greningskontakt och kopplat in till hörlursuttaget, det är surround-högtalare men det blir ju långt ifrån surroundljud i TVn om man säger så.
Är inte alls något ljud-kunnig så vad är det som fattas för mig? Har det med TVns funktioner att göra? Har en 28" Sharp 70ES-03SN. Kunde inte hitta några inställningar via menyn på TVn, bara diskant, bas, balans och så något mer.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A