Oblivion eller Dark Messiah?

Permalänk
Medlem

Oblivion eller Dark Messiah?

LOCKING

Permalänk
Medlem

Oblivion räcker typ 10ggr längre om man ger sig på de flesta sidequests, Dark Messiah är faktiskt ett väldigt kort spel.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Oblivion all the way!

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem

skulle säga oblivion jag med, men hrm, om du gillar coola effekter så ska du nog ta Dmessiah, annars så är det oblivion

Permalänk
Medlem

Vill du ha frihet är det Oblivion som gäller.
Jag har nog spelat det över 1000 timmar (13 chars) och är inte riktigt trött på det än..

Mvh

Permalänk
Medlem

Oblivion är ett jäkla repetitionsspel, vilket är en aning synd. Det är roligt de första timmarna sen blir det bara samma sak om och om igen.

Dark Messiah däremot, FETT roligt rakt igenom, men visserligen är de två spelen helt skilda och går inte at jämföras så här på rak arm.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Dark Messiah är inte värt pengarna, grymt kort spel, du spelar igenom det på en kväll och tja... sen är det över.

Oblivion är lite längre, vist main storyn tar inte så mycket mer en 1 dag att klara av heller, tog igenom det själv på ca 5 timmar, men sen finns det förövrigt mycket mer att göra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Jag har bara spelat demot men DM hade endel besvikelser. Många av attack animationerna är riktigt konstiga. Man svingar svärd i dom konstigaste av vinklar. Men största besvikelsen var att jag trodde att spelet skulle revolutionera närstriden i FPS spel, att verkligen see vassa vapen gå in i kroppen på motståndaren. Inte bara smeka på kläderna. Det är något jag stört mig på sedan första närstridsvanpet jag såg. I demot fanns det dock en specialattack där man spetsar fienden med svärd då man verkligen ser att fienden mer eller mindre hänger på svärdet som han har i magen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har båda spelen.

Om man gillar att kötta o sånt så ska man nog köpa DM

Oblivion är ganska stelt i fighter enligt mig. DM är mycke bättre.
man kan använda omgivningen, sparka in fiender i eldar eller någon spetigt.

det är riktigt roligt, och jag tycker SP delen är väll ungefär lika lång som HL2's

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Jag har båda spelen.

Om man gillar att kötta o sånt så ska man nog köpa DM

Oblivion är ganska stelt i fighter enligt mig. DM är mycke bättre.
man kan använda omgivningen, sparka in fiender i eldar eller någon spetigt.

det är riktigt roligt, och jag tycker SP delen är väll ungefär lika lång som HL2's

Mja, beror på hur mycket tid man tar på sig.

Men som föregående talare, så är Dark messiah ett actionbaserat spel, och Oblivion mer ett RPG spel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Om du satsar på Oblivion så är modden "Oscuro's Oblivion Overhaul" nästan ett måste. Den lägger till så mycket mer känsla i spelandet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det lutar förmodligen åt Oblivion eftersom jag är ute efter ett RPG spel med bra story, även fast Dark Messiah säkert har snygga effekter och blod känns det mer som att det är Oblivion jag letar efter.
Btw skulle det inte komma något expansion till Oblivion? Knights of the Nine eller något dyl?

Tack än en gång!

Mvh spyss

Permalänk
Medlem

Köp båda, spelen är så olika att dom inte ens går att jämföra...

Fast personligen spelar jag Dark Messiah, gillar såna där kötta-spel med lite mer action i

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spyss
Tack för alla svar!

Det lutar förmodligen åt Oblivion eftersom jag är ute efter ett RPG spel med bra story, även fast Dark Messiah säkert har snygga effekter och blod känns det mer som att det är Oblivion jag letar efter.
Btw skulle det inte komma något expansion till Oblivion? Knights of the Nine eller något dyl?

Tack än en gång!

Mvh spyss

Redan kommit.
http://obliviondownloads.com/StoreCatalog_ProductView.aspx?Pr...

Är en samling av alla tidigare officiella moddar, typ.

Mvh

Permalänk
Medlem

oblivion såklart..

Som någon sa att de sprang igenom mainquest på 5 timmar.. mm om man inte pausar något så.. själv gör jag lite på mainquest varannan dag och jag har spelat typ 60timmar och har typ massooooor kvar att göra å det är fortfarande askul

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mnc
oblivion såklart..

Som någon sa att de sprang igenom mainquest på 5 timmar.. mm om man inte pausar något så.. själv gör jag lite på mainquest varannan dag och jag har spelat typ 60timmar och har typ massooooor kvar att göra å det är fortfarande askul

Det där är ju som att säga att man inte kommer frammåt om man står still. Det är ju självklart att det verkar längre om man inte gör mainquesten och bara spelar lite då och då, men det gör ju egentligen inte det hela längre. Precis som att ett pussel inte får fler bitar för att man bara lägger en bit var annan dag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nej det jag ville få fram var att om man kör mainquest ENDAST så kanske det tar runt en 10 timmar.. om man är slarvig och skiter i att leta rustningar och bara slår sig fram tills det är klart, inte tittar på "Pratsekvenserna".. Själv spelar jag sidequests, så många jag kan också.. Så är man en Shoot em up spelare så kanske man kan lyckas ta mainquest på 5timmar, men då vettefan om man inte ska hålla sig till FEAR.. En sådan läser knappast böcker och pratar med folk

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem

Har inte testat DM men jag kan inte rekommendera Oblivion om du vill ha ett riktigt bra CRPG. Deras idiotiska balanseringssystem förstörde all känsla tycker jag.

Permalänk
Medlem

Oblivion föredrar jag lätt, DM är alldeles för linjärt.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Oblivion = RPG, Tonvis av Gamplay timmar.

Dark Messiah = FPS med RPG inslag, runt 10 timmar.

Alltså två helt olika spel med den ända likheten att dom är i first person.
Men båda är ruskigt bra enligt mig.

Visa signatur

Cpu: AMD Athlon 4600 X2 Ram: Corsair 2040 DDR2 Graphics: GeForce 8800 GT Alpha Dog Edition Power: Hiper 580W Storage:2x Westen Digital 250GB / 500GB Chassi: Apevia X-Plorer Black.
PSN: huxs

Permalänk

Oblivion är väldigt mycket bättre. Jag gillade demot på DM men tröttnade på fullversionen.
DM är dock ett bra köttaspel där man får ut sina agressioner.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Inaktiv

Började just på en magiker i Oblivion + OOO, fantastiskt skönt eftersom att det är mer balanserat, nu dödar eldbollen mkt bättre
Det är så snyggt när man ser goblinen komma mot en, för att mötas av eldkula och singla iväg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infelix
Har inte testat DM men jag kan inte rekommendera Oblivion om du vill ha ett riktigt bra CRPG. Deras idiotiska balanseringssystem förstörde all känsla tycker jag.

Vilket är avhjälpt och satt ur spel med Oscuros Overhaul, trodde jag att alla visste?

Mvh