Permalänk
Medlem

Hur Graverar Man på Plåt?

Ja jag tänkte börja gravera Men jag tnkte på att många säger att om man graverar på glas eller något liknande.. Kan man ha pappret bakom och kolla på det.. Men hur gör man när man ska gravera på plåt ? :S Man kan ju inte se igenom ;D

Permalänk

Jag vet inte men antar att man får gå på känsla då

Visa signatur

"Även den enklaste modd kan bli snygg"
Stolleman 17:40 18/09/05
Besök www.the-hood.net

Permalänk

sett att GoTaLL brukar lägga motivet på papper På ytan som ska graveras och sedan gravera genom pappret... Men han nämnde även att den kan lätt slinta då så man ska vara extra försiktig.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Ok.. Om nån har flera tips är det bara att komma fram med dom

Permalänk

rita upp på plåten kanske? Jag är bra sugen på att börja gravera men man ska ju ha en maskin till det oxå, någon som kan rek någon bra och billig leksak

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

vad jag har gjort är att ta en kniv som man inte älskar allt för mkt men fortfarande kan skära papper... sen tejpa fast motivet och skära ut efter strecken... hade jag haft en overhead skulle jag hellre använt den dock

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk
Medlem

Lägg ett karbonpapper mellan metallen och skissen och fyll i strecken på skissen med blyert eller kulspets.

Permalänk
Medlem

maskerings tejp & sen använder du kalegrafipapper & ritar av mallanen påtejpen. sen är de bara att börjar gravera!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+, MSI K8N SLI-F, Asus GeForce 7800GT, 4*512mb DDR, Zalman Lyftkylning..
Några av mina gravyrer

Permalänk

kna ju alltid göra som jag gjorde då jag skulle gravera på spegel, rita upp allt för hand, bara att köra ett rutsystem så blir det inge svårt att göra det rätt....

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

Lånar tråden en snabbis. jag köpte gravyrfräsar 30-9120 på classe, det står att dom ska kunna gravera i mjuka metaller... skulle dom funka att gravera i ett aluminium lr plåt chassi.

Permalänk

Är det verkligen så svårt att kolla FAQ:en innan man startar en tråd?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30680...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaXXoreliten
Lånar tråden en snabbis. jag köpte gravyrfräsar 30-9120 på classe, det står att dom ska kunna gravera i mjuka metaller... skulle dom funka att gravera i ett aluminium lr plåt chassi.

Prova. Om inte så blir det bara en liten repa, och om den stör dig så kan du ju alltid spackla o lacka om chassit.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

jag graverar alltid igenom ett papper, blir raka linjer och jag har inte slintit än ialafal, men eftersom mer och mer papper bli bortgraverat så tejpa hela tiden, håll pappret utsträckt och inte helt fladdrigt och löst, då bör du inte slinta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det finns speciella papper som man kan rita på och sedan "gnugga" över på plåten

/ Svaw

Permalänk
Medlem

... du tycker att det är värt att väcka tråden för den raden?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag tejpa fast ett papper med maskeringstejp, vilket jag gör konturerna i.
När jag är nöjd tar jag bort pappret och kör resten på frihand. Har även testat karbonpapper, men eftersom det främst är svart färgad alu jag graverar på så syndes inte den blå färgen så väl. Leta efter vitt karbonpapper om det är svart du ska gravera på. Jag har dock aldrig lyckats hitta

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
... du tycker att det är värt att vecka tråden för den raden?

Hade du stavat rätt, så hade jag tyckt du var asacool.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Hade du stavat rätt, så hade jag tyckt du var asacool.

Jag var trött... ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svaw[E]
det finns speciella papper som man kan rita på och sedan "gnugga" över på plåten

/ Svaw

Jag tror du tänker på karbonpaper

Visa signatur

Ny dator spec kommer | Max Payne är bäst!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vurpa
Jag tror du tänker på karbonpaper

lagom aktuell tråd?

Visa signatur

GAH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dira
lagom aktuell tråd?

Så? Jag personligen i alla fall hade inte läst denna tråden annars... och fattar inte varför man inte får posta i gamla trådar heller för den delen, det är ju knappast så att det bara är skaparen som har nytta av det som är skrivet i tråden....

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
Så? Jag personligen i alla fall hade inte läst denna tråden annars... och fattar inte varför man inte får posta i gamla trådar heller för den delen, det är ju knappast så att det bara är skaparen som har nytta av det som är skrivet i tråden....

nej men om du läser det han skrev så kanske du förstår vad jag menar bättre?

"Jag tror du tänker på karbonpaper"

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
Så? Jag personligen i alla fall hade inte läst denna tråden annars... och fattar inte varför man inte får posta i gamla trådar heller för den delen, det är ju knappast så att det bara är skaparen som har nytta av det som är skrivet i tråden....

Det må vara sant, men tråden finns ju fortfarande kvar trots att den inte ligger på första sidan. Det finns ju som vi alla vet en sökfunktion. Att bumpa denna tråd för att än en gång påpeka att det faktiskt finns karbonpapper är väl lite onödigt.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

edit:

Ja ni, det var en gammal tråd detta

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk

Haha kul att follk postar inlägg mer än ett år senare!

sköön ba, 10månader senare efter att tråden lagts ned: "det finns speciella papper som man kan rita på och sedan "gnugga" över på plåten

/ Svaw"

och sen, några månader senare: "Jag tror du tänker på karbonpaper"

HAHAHAHA!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Låt tråden dö så att någon kan skriva "HAHAHA KUL!" om ett halvår

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

HAHAHA KUL!

edit: oops de har inte gått ett halvår än

Permalänk

Haha, ja de va ju kul! ^^

(snubblade över denna tråden när jag googlade på gravering)

Visa signatur

|||| Intel Core 2 Quad @ 3.4GHz |||| 2GB 800MHz DDR2 |||| Inno3D 8800GTX OC |||| Raptor 74GB |||| +1.3TB HDD |||| Gigabyte DS3 ||||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawPowersupply
Haha, ja de va ju kul! ^^

(snubblade över denna tråden när jag googlade på gravering)

Får se om jag snubblar på banknappen när jag administrerar.

*tråd låst*