Hur man lägger upp ftp server.

Permalänk
Medlem

Hur man lägger upp ftp server.

Hejsan, antar att detta är rett forumsdel? I alla fall, Jag vill göra så vissa mappar på min dator går att komma åt var jag än befinner mig (med dator + internet) det är i huvudsak musik som detta gäller. Så jag tex i skolan kan lyssna på min musik. Problemet är det att elever har inte tillgång till att instalera program på skolans datorer. Så gärna en lösning som inte kräver ett program, om program krävs så kan man ju ha det på fickminnet..

Antar att det blir någon typ av ftp server? hur får man det att fungera? kan jag då ha hur stora filer som helst? samt vilka program krävs på datorn som kör ftp server? det kommer vara en windows xp burk.

antagligen med 1gb ram o 120gb hd och en amd athlon xp 3000+

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm du kan ju börja med nåt ftp-server program , själv kör jag med cerberus ftp och även ftp från www.pablosoftwaresolutions.com

sen kanske du måste regga en domän hos typ no-ip.com , vilket jag oxå har för min mediaplayer på min space

därefter, gör du egna inställningar med useraccounts, port osv
I skolan : skriv in din adress t.ex ftp://bla bla.no-ip.org: xx (om du inte kör ftp porten som är 21) sen logga in om du måste det(ej valt anonymt konto) eller så kan du skriva ftp:// user: password@ bla bla.no-ip.org (utan mellanslag)
självklart skrivs adressen in i Iexplore eller ff

sen ska det väla funka eller ?? lessen om det ser stökigt ut.. e lite trött och skrivit fort

Permalänk
Medlem

skall se över det du skrev, hittade filezilla, skall kolla det först sewn kollar jag igenom dit.. kan jag ej "hosta" servern själv? elle måste jag ha ngt som håller server? eller kan jag bara ta ett no-ip.com o sen få tex www.xertox.no-ip.com som jag ansluter till?:)

EDIT:
jag har ju en xertox.mine.nu som jag sitter på som dyndns uppdaterar.. men när jag skriver in xertox.mine.nu:21 så säger FF

Den här adressen använder en nätverksport som normalt används för andra ändamål än webbläsning. Firefox har av säkerhetsskäl avbrutit anslutningsförsöket.

vad skall man då göra? jag har det programet du föreslog och med det har jag startar server men "listening port" 21

EDIT2: d sku va ftp://xertox.mine.nu:21

men då kommer medelandet: 421 login incorrect.. vad är det?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Prova med en klient istället för Firefox. T.ex. SmartFTP eller liknande.
Kan hjälpa, ibland är det så känsligt att det måste vara ett "/" på slutet. Då alltså: ftp://xertox.mine.nu:21/

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

421 = ingen användarnamn har skrivits och bekraktas som gäst.
Prova ftp://<användarnamn>:<lösen>@xertox.mine.nu
Vill säga att man inte behöver skriva portnumret då ftp:// tar alltid port 21 som standard.

Notera ett : mellan användarnamn och lösenord.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Jag kör också med ftp men inte går det att streama genom det. Först måste det ju laddas ned. Jag har åtminstone aldrig lyckats. Istället kör jag med en webserver, enklast möjliga, genom Abyss X1. Hur lätt som helst, lägg alla filer i en mapp och Windows Mediaplayer kan streama det. Shoutcast for Winamp funkar också om du har en jättesamling med musik som kräver fjärrstyrning.

Permalänk

kör hfs
http://www.rejetto.com/hfs/

sen lägger du in precis vilka mappar du har på det. sen e d bara att öppna webläsare på din dator o skriva in ditt ip nr så e d bara att dra ner hur lätt som helst o inget krångel

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

tack, nu kommer jag in men har roblem att fcår nytt felmedelande nu.. patch 550 existerar inte och sen kommer även att en annan patch inte exxisterar, vad kan det vara?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm kan bero på att den användare du loggade in med inte har den sökvägen till mappen t.ex guest har bara åtkomst till C:\guest

medans admin har c:\admin , om du först loggar in med admin och sedan guest utan att logga ut / stänga ner , så får du det meddelandet

finns säkerligen andr anledningar oxå t.ex att mappen för din user inte finns alltså att den är borttagen

Permalänk

vad ska man skriva på unit när man regestrerar sig i Cerberus FTP Server

snälla svara

Visa signatur

gurra