Permalänk
Medlem

Core2duo 2,4 GHz något varm?

Hej! Jag har en core2duo 2,4 GHz som just nu ligger på 47 grader oklockad med Q-fan på optimalläget (mellanläge). Fläkten snurrar 1080 varv.

Jag har två 120 mm fläktar som blåser ut bakåt och uppåt ur chassit. De är på lägsta läget av 3 och hörs knappast. Mycket tyst dator.

När jag kör 3dmark06 och cpu-testet drar igång då larmar asus pc probe dirr om att tempen går över 60 grader. Den kommer nog upp i 61 där i början. Ska jag trimma fläktarna eller helt enkelt låta bli att köra 3dmark

Jag har ju kört 3dmark06 ett par gånger förut men utan att ha pc probe igång så då visste jag inte att den blev lite varm.

Jag gillar att man måste koncentrera sig för att höra om datorn är på eller inte!

Vad tycker ni. Är det bara cpu-testet som gör prollen varm eller kan den vara såpass varm hela tiden annars i spel också tro? Ska jag höja varningsgränsen till 63-65 grader och köra sen eller är det för mycket? Jag tror att asus brukar köra med att stänga av datorn om det blir alldeles för hett.

Jag verkar ju inte ha utrymme att klocka iaf. Brorsan har nästan exakt lika system och han har klockat som fan nu utan att klaga på att datorn blir varm.

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk

om asus probe anger 60c ligger core temp förmodligen runt 70c nånstans. kan vara läga att kolla om kylaren är korrekt monterad. ladda ner TAT och ta en titt...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Varför skulle probe visa för lite och vad är TAT? hittar inget vettigt om TAT på google

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk

probe visar tempen via mobots sensor. TAT eller iTAT som det också kallas (Intel Thermal Analysis Tool) visar temperaturen där det är som varmast, vid kärnorna. brukar diffa ~10c.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Ha ha! TAT visar 6 grader lägre än pc probe. men det känns bra att kunne se båda kärnorna där. probe visar ett värde bara. men moderkorttemp visar tydligen inte tat, och det var ju synd för där visar probe 37 grader vilket kanske är lite fläskigt också.

Säg så här: Nu har jag kört TAT ett tag på 100% load och det verkar som den stannade på 63 grader på båda. Då visar probe 67-68 grader och fläkten snurrar lite fortare nu. Då verkar det ju inte så farligt ändå? Det är nog rätt sällan datorn drar 100% konstant. Jag kan ju prova att sätta q-fan i läge performance och köra 100% load igen.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk

lägre? åh fan. mycket ovanligt. 63 grader är väl helt ok. men ska du klocka behöver du nog lite mer utrymme.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

nu har jag provat lite. jag klockade till 2,7 GHz och ställde på performance på fläkten. då varvar den upp mer när prollen blir varm. jag klämde upp i 65 grader tror jag i TAT, men under 3dmark06 var den inte över 59 grader vad jag kunde se av loggen och fläkten varvade inte upp sig under 3dmark heller. så kanske kan jag köra med 300 MHz klock, eller ännu lite mer?

direkt man släpper fulloaden i TAT, ska tempen gå ner 7-10 grader på ett par sekunder då bara? tycker det var vädligt snabb förändring.

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk

Tempetarur förändringen går väldigt snabbt inne i kärnorna. vanliga program regaerar inte lika snabbt, för att dom mäter via moderkortets egna sensor på "utsidan"

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Jepp inget ovanligt med att den kyls så fort. Min är likadan då den hoppar ner till 36 från 46 på några ögonblick.
Sen tar det en liten längre stund att få ner den helt till Idle tempsen som är på ~32

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Synd bara att TAT inte fungerar med alla moderkort, skulle verkligen vilja veta min riktiga temperatur på processorn, men BIOS visar galet (har en gissning på att värdena är växlade). Enligt BIOS så är processorn runt 60 grader, medans nordbryggan skulle vara på 36 grader, tvärtom är mer troligt enligt mina fingrar PC Wizard verkar också gå på min linje att det är tvärtom. Dock rapporterar det en core-temp på ~90 grader per kärna, vilket verkar helt åt h-vete även fast jag kör stock-fläkten. Räknar dock med ordentlig kylning när min Infinity kommer.

Sorry, blev väl (kanske?) lite off-topic. Men för att gå tillbaka till topic så verkar det ju som att dina kärnor ligger rätt normalt som headcleaner sa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

min E6600 @ 2,4ghz var runt 40 grader idle och en 50-55 i load med stock kylaren. Jag minns inte exakta siffror då jag monterade bättre kylningen nästan
direkt efter.

Dock låter det inte som att din kylare är felmonterad för då skulle TAT
skrika rätt fort....

Permalänk

Men vaf**

Jag har ju 45 idle och 60 load på min oklockade E6600 men med Scythe Infinity och orginalfläkt. Då mäter jag med PC Proble iofs.

Får ni lägre med orginalkylaren så käns ju Infinityn som pengar i sjön...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

min är på 40 grader nästan idle (installerar flygsimulator och surfar) :D. Kolla med TAT du också kanske visar mindre och känns seriösare än probe

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem

Tjo,

min 6600 med scythe ninja ligger på 45-47 c första gången jag startade den i bios. Kan dessa värden vara missvisande? Jag skulle gärna ha sett 35 c. Kan jag ha monterat fel eller haft på kylpastan fel? Är TAT det enda rätta att kolla med?

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk

Nu installerade jag TAT och testade igen:
(idle/load)
TAT: 35/47
PC Probe: 44/55

Ganska stor skillnad med andra ord. Det är också intressant att Probe-tempsen har gått ner från förra gången. Kanske är kylpastan som har "mognat".

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~