Permalänk
Medlem

Win2k style?

Funderar om jag ska slänga in win2k igen. Xp har så mkt onödigt skit som tar minne.
Men då undrar jag om det går att ändra themat i win2000?
Är så grymt less på standard themat.
Fast windows 2000 är ju rätt gammalt så det kanske inte går att fixa annat thema?:/

Mvh//Richard

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

för det förat.. i xp kan du ändra detv mest så d inte drar mine i visueklla effekyer,, o ska du ha 2000 vilket e ap gammal t o sjukt onödigt iome till o me xp e gammalt nu när vista kommer.. men iaf ändrar du tema i 200 kan du lika gärna stänga av dom flesta effeklter i xp o sen dra nptt VS där

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Vid start med antivirus program och brandvägg etc har XP för mig en växlingsfil på runt 100 MB och det är runt 20 processer som körs.
Jag sitter på en gammal dator, Amd Sempron 2800+ etc, men upplever inte XP segt för det.
Farsans gammla PII:a upplevdes inte heller vidare seg.
Så att skylla på XP är väl lite fel enligt mitt tycke.

Edit: Kan väl tillägga att jag inte har kört 295 olika tweaks etc, finner ingen lust i det, enda som är gjort är att jag tagit bort lite onödiga saker med nLite och är noga med vilka program som jag använder.
Det kommer man långt på tycker jag iaf.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invaderjohn
för det förat.. i xp kan du ändra detv mest så d inte drar mine i visueklla effekyer,, o ska du ha 2000 vilket e ap gammal t o sjukt onödigt iome till o me xp e gammalt nu när vista kommer.. men iaf ändrar du tema i 200 kan du lika gärna stänga av dom flesta effeklter i xp o sen dra nptt VS där

Har du dystlexi? Isf är det synd om dig...
I annat fall så STRÄCK PÅ DIG OCH LÄR DIG SKRIVA!?

Dock så rekomenderar jag som killen ovan (tror jag?) att du stänger av allt skit och sedan börjar optimera..

Finns mängder med guider hur man snabbar upp Windows XP..
Sen har du HOME så är detta också en stor anledningen till att det är segt, för home är bland det sunkigaste skiten M$ nånsin släppt..!

JAG sitter vid en 900Mhzare med en extremt moddad version av Windows Server 2003 Enterprise... Den piskar skiten ur min förra 3.0Ghzare med XP

Så 2k3 är igentligen bäst om man vill ha nåt snabbt och lätt, samt att det går att använda teman (Med lite moddning)

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Visst jag håller med er. Men jag sitter bara på ynka 1024 i ram. Och det känns för lite i xp då jag spelar mycket. Det är som xp är xp. Det känns som att det drar mer än win2k fast man optimerar xp osv. Sitter nu på win2000 och den är så mycket snabbare än xp. Att starta upp den går ju grymt snabbt =). Bara detta tråkiga tema som gör mig lite irriterad men jag får leva med det

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Har du dystlexi? Isf är det synd om dig...
I annat fall så STRÄCK PÅ DIG OCH LÄR DIG SKRIVA!?

Dock så rekomenderar jag som killen ovan (tror jag?) att du stänger av allt skit och sedan börjar optimera..

Finns mängder med guider hur man snabbar upp Windows XP..
Sen har du HOME så är detta också en stor anledningen till att det är segt, för home är bland det sunkigaste skiten M$ nånsin släppt..!

JAG sitter vid en 900Mhzare med en extremt moddad version av Windows Server 2003 Enterprise... Den piskar skiten ur min förra 3.0Ghzare med XP

Så 2k3 är igentligen bäst om man vill ha nåt snabbt och lätt, samt att det går att använda teman (Med lite moddning)

Mvh Jim

inte dystlexi, bara full o lat

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Visst jag håller med er. Men jag sitter bara på ynka 1024 i ram. Och det känns för lite i xp då jag spelar mycket. Det är som xp är xp. Det känns som att det drar mer än win2k fast man optimerar xp osv. Sitter nu på win2000 och den är så mycket snabbare än xp. Att starta upp den går ju grymt snabbt =). Bara detta tråkiga tema som gör mig lite irriterad men jag får leva med det

Kontrollpanelen->system->avancerat->prestanda->inställningar, bocka i justera för bästa prestanda...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Men jag sitter bara på ynka 1024 i ram.

???????????????????????????????????????

Du har något problem med din dator om XP känns segt med 1 G i ram.
Eller är det så att du kör med Internet Explorer, Norton AV + Norton Brandvägg?

Då förstår jag att du tycker din dator känns seg.

Tycker det är någon löjlig hysteri angående Windows 2000, nu kommer en snubbe med 1024 Mbyte i ram och tror att 2000 kommer gå såååå mycket bättre än XP.
Fast visst, det startar säkert snabbare och går smidigare att starta vissa applikationer.

Jag har en dator bredvid här; 400 MHz PII, 352 MByte ram. XP känns inte seg på den datorn. Spela spel går ju inte, men själva XP känns inte seg.

Att spel känns segt har inte med XP att göra utan att spelen nu för tiden helt enkelt är minneskrävande.

På min riktiga dator (P4 2.4 GHz, 1500 MByte ram) så kör jag Server 2003, det är som XP fast allt onödigt borta från början. Kör med theme mm på.
Kan tipsa om att testa det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Har du dystlexi? Isf är det synd om dig...

hm tror det til och med heter dyslexi :P.. visst e synd om dom, känner en f.ö.. sen för dom som e fulla e det oxå synd om för dom verka rinte ha nåt i skallen alls.. (inget direkt påhopp så ni vet)..[

Permalänk
Medlem

1024 i minne är lite i dagens användning av datorer anser jag. Nya spel kräver mer och mer minne. Hadde jag haft 2048 i minne hade jag kört på xp. Men ne 1024 är för lite :/
Man vill ju gärna att spelen ska fungera. Och så vitt jag vet så är det 2000 och xp som kan hantera spel bra.
Visst vissa spel kanske inte går igång på 2k men det är sånt man får ta om man vill använda sig av windows 2000

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
1024 i minne är lite i dagens användning av datorer anser jag. Nya spel kräver mer och mer minne. Hadde jag haft 2048 i minne hade jag kört på xp. Men ne 1024 är för lite :/
Man vill ju gärna att spelen ska fungera. Och så vitt jag vet så är det 2000 och xp som kan hantera spel bra.
Visst vissa spel kanske inte går igång på 2k men det är sånt man får ta om man vill använda sig av windows 2000

Vilka spel spelar du egentligen?

Jag kan utan problem köra WOW, alla NFS spelen m.m och jag har 3 x 256 MB internminne.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Just nu så lirar jag bfme2,fear,scarface,css
Visst dom fungerar bra i xp också men det är så segt att tappa ur spelet eller när man stänger av det. Samt så är laddningstiden i spelen segare i xp.
Och jag kör bara med nod32 samma i xp. Norton har jag kört med tidigare. Och det fungerar lika bra som nod32. Alla gnäller om att det gör datorn segare osv :S

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Låter som du skulle behöva köra en om installation.. Kan hjälpa mycket..
Sen även optimerar du datorn (Stänger av alla onödiga tjänster du aldrig använder.. Windows Time är en tex (Vemfan bryr sig om klockan går 1000% rätt? Räcker det inte med typ.. nån minut fel MAX?)

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Hehe aa jag brukar köra en ny installation av operativsystem ungefär 2-3 gånger under 1 månad. Alla tycker det är irriterande när jag gör det
Men det gör jag just föratt tömma datorn på allt skräp osv som inte går att få bort
Sen är det ju alltid skönt med ny installerat windows då man inte har ngt installerat ungefär
Ska fixa så jag har 3gb innan vista släpps. Och då skiter jag i win2k och xp
Men om man gör en jämför xp och win2k. Vilket är bäst över lag?

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Varför bara inte göra en egen liten partition som man har en väldigt moddad version av XP som man Bara använder till spel?
Där man tar bort allting och lite till och bara det som behövs för att spela finns kvar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.