Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ps2 slim vs Ps2tjock

Den första versionen av ps2 var ju den där lite tjocka versionen, sedan så kom den här mindre slimmade versionen. Då undrar ju jag, vad är skillnaderna mellan dessa 2 förutom storleken?

Permalänk
Medlem

Re: Ps2 slim vs Ps2tjock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Den första versionen av ps2 var ju den där lite tjocka versionen, sedan så kom den här mindre slimmade versionen. Då undrar ju jag, vad är skillnaderna mellan dessa 2 förutom storleken?

slim är tystare sen har den inbyggt nätverkskort som måste köpas separat till tjocka. Dessutom har den en ir sensor därfram för trådlösa tillbehör, detta medför att visa trådlösa tillbehör bara funkar med slim.

Klockfrekvenserna på olika komponenter i maskinen är även de ändrade mellan "tjock" och "smal" tror inte det har nån direkt praktisk betydelse för spelaren dock.

Permalänk
Medlem

Slim är väl ganska mycket dyrare också förmodar jag

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behold_
Slim är väl ganska mycket dyrare också förmodar jag

Den kostar allt från 900-1500 vad jag sett. Tror inte ens den tjocka versionen tillverkas längre.

cloned: Var det de enda skillnaderna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Den kostar allt från 900-1500 vad jag sett. Tror inte ens den tjocka versionen tillverkas längre.

cloned: Var det de enda skillnaderna?

tja jag äger ingen slim det var de skillnader jag kom på. vissa designskillnader inuti maskinen finns det väl, tror tex inte att slim har cpun från första playstation kvar inbyggd som de första tjocka hade, tror den tar hand om emuleringen av ps1 spel via mjukvara. inget som påverkar användaren direkt men, nej möjligt att det kan vara nåt mer men inte som jag kommer på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
tja jag äger ingen slim det var de skillnader jag kom på. vissa designskillnader inuti maskinen finns det väl, tror tex inte att slim har cpun från första playstation kvar inbyggd som de första tjocka hade, tror den tar hand om emuleringen av ps1 spel via mjukvara. inget som påverkar användaren direkt men, nej möjligt att det kan vara nåt mer men inte som jag kommer på.

Om vi säger såhär, har slim versionen bättre hårdvara? Alltså, bättre CPU, GPU eller något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Om vi säger såhär, har slim versionen bättre hårdvara? Alltså, bättre CPU, GPU eller något?

Nej den har extern powersupply och den har tydligen både inbyggt 56,6kmodem och nätverkskort. sen har den ingen cd-släde utan är toppmatad precis som första playstation. men bättre cpu, gpu nej. Den är tom några MHz lägre klockad än orginalet. tror dock inte det har någon betydelse.

Hade den haft bättre speccs än första så hade ju de med den gamla versionen kanske fått problem med vissa nyare spel och kliknande.

Fast ja den har bättre hårdvara, smartare design har gjort den så gott som ljudlös och liknande fast prestandamässigt är de lika

Permalänk

min (slim) överhettar efter någon timme om jag inte låter en bordsfläkt blåsa på den... tror de snålat lite för mkt med utrymmet.. bra att det finns ett sådant skydd inbyggt dock

Permalänk
Medlem

Angående det IR etc, så vill jag påminna mig att det även finns i "satin silver edition" (om det är rätt namn) som är en nyare verision av den "tjocka" Playstation 2 konsollen.
Dock misstänker jag att Frixos inte pratar om denna i sitt inlägg.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
min (slim) överhettar efter någon timme om jag inte låter en bordsfläkt blåsa på den... tror de snålat lite för mkt med utrymmet.. bra att det finns ett sådant skydd inbyggt dock

hmm det låter ju inge vidare. kollade runt lite på andra forum och det flesta verkar faktiskt föredra tjockisarna framför PSTWO. Undra vad det kan bero på? men tjock är mäktig.. kanske är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
min (slim) överhettar efter någon timme om jag inte låter en bordsfläkt blåsa på den... tror de snålat lite för mkt med utrymmet.. bra att det finns ett sådant skydd inbyggt dock

Du kanske har väldigt varmt i ditt rum eller så är det något fel på din. Jag har spelat hemma hos mig i olika rum, kunnat låtit den stå på hela natten och spelat flera timmar på morgonen, jag har spelat hos 2 polare som båda har slim ett antal gånger och det har aldrig varit ett problem med att den överhettar.
Jag är iaf grymt nöjd med min ps2. Tyst, litet (till skillnad från mitt xbox) och endå rätt kraftfull.

New: Jag menade då denna svarta tjocka som kom i början.

Permalänk

Ska du använda hårddisk finns det en mycket viktigt skillnad. I den tjocka versionen är den intern inkopplad (via nätverksadaptern) och därmed snabb.
På slimline modellen kopplar du in via USB 1 som ger att de flesta spel hackar, speciellt i filmsekvenser, vilket gör de mer eller mindre ospelbara.
Det *går* att koppla in en hårddisk via intern anslutning även på dessa har jag hört ryktats men inte utan kraftig modifiering med lödning och liknande.
Har själv en gammal modell och är mycket nöjd, ljudnivån är inget att orda om.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

PS2 Slim är kalas denna går att köpa till om du vill köra med vanliga 3.5tums HDD....

http://www.hdcombo.com/cgi-bin/hdcombo/site.pl

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Ska du använda hårddisk finns det en mycket viktigt skillnad. I den tjocka versionen är den intern inkopplad (via nätverksadaptern) och därmed snabb.
På slimline modellen kopplar du in via USB 1 som ger att de flesta spel hackar, speciellt i filmsekvenser, vilket gör de mer eller mindre ospelbara.
Det *går* att koppla in en hårddisk via intern anslutning även på dessa har jag hört ryktats men inte utan kraftig modifiering med lödning och liknande.
Har själv en gammal modell och är mycket nöjd, ljudnivån är inget att orda om.

Vilken typ av HDD kan man köpa och ha i sin PS2-tjock? Min lins börjar säga ifrån (Konsolen är från 2000) Jag har DMS 4 SE Lite-chippet i min.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Vilken typ av HDD kan man köpa och ha i sin PS2-tjock? Min lins börjar säga ifrån (Konsolen är från 2000) Jag har DMS 4 SE Lite-chippet i min.

Tacksam för hjälp

alla som passar kontakterna i drivebay funkar. har haft IBM och Seagate i.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
PS2 Slim är kalas denna går att köpa till om du vill köra med vanliga 3.5tums HDD....

http://www.hdcombo.com/cgi-bin/hdcombo/site.pl

Jo det går men som jag nämnt kräver denna både att man plockar isär sin PS2:a och löder. Garantin ryker, lödning krävs och naturligtvis riskerar man ha sönder något. Gamla modellerna kräver inget av detta och jag anser därför de vara att föredra för hårddiskanvändning om de finns tillgängliga.

Alex Del Piero, för kompatabilitet, i princip alla hårddiskar som passar funkar som AndreasX nämner. Med detta menar vi att PS2 nätverksadaptern har ström och IDE-anslutning fixerat i sig. Inga sladdar, det krävs alltså att avståndet mellan dessa är desamma på hårddisken för att det ska funka. Det rekommenderas också att bara använda de som är större än 30GB även om jag kört med en 16G utan problem i min.
För mer info vilka som finns det ett flertal listor bl.a från HDAdvance folket på http://forum.hdadvance.com/hd_advance_compatibility.asp .

Har vidare som AndreasX också kört både med IBM och Seagate av varierande storlek i min DMS3 chippade PS2:a utan problem. Lycka till.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

Håller med Kapten Haddock, har själv en ps2 med tillhörande hårddisk. När sony tillverkade dom "tjocka" versionerna var planen sen att släppa en hårddisk till den och Final Fantasy (kommer inte på vilken version) skulle bli det första spelet som behövde eller hade stöd för hdd. Men som alltid när det gäller hårdvara kom nån på att man inte behövde köpa Sonys hdd. Har även för mig att Sony sålde ett kit med hdd och Linux förutom det med Final fantasy. Själv så skaffade jag mig ett nätverkskort enbart för att kunna använda en hårddisk och i den sitter nu en Ibm hdd som idag är känd som den serie som hade mest fel (http://en.wikipedia.org/wiki/Deskstar_75GXP)

Det största problemet med min ps2 och dess hdd är att om man som jag inte köpt sonys kit inte får med nåt stöd för själva hdd. Detta gör att hårddisken sitter fast i nätverkskortet utan nåt slags stöd och denna lösning är nog inte den bästa. Sen så är det ganksa omständigt att ta i och ur den för att sätta in den i datorn. Men fördelen är att man inte behöver löda eller nåt annat ut man behöver bara ett nätverkskort och en hårddisk som är kompatibel.

Lista på kompatibla hårddiskar http://ps2drives.x-pec.com/?p=list

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Min Slimmade ps2 låter som helvette när fläkten drar igång.

Sen så klarar min Slimmade Ps2 av att köra japanske och amerikanska spel samt hm.....Mindre lagliga spelkopior erhm, UtAN CHIPPNING. Den klara det direkt från kartongen. Blev ganska förvånad.

Jag kan köra ALLT på den utan att chippa. hrm... Kanske fel på den men inte saten tänker jag reklamera.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
tja jag äger ingen slim det var de skillnader jag kom på. vissa designskillnader inuti maskinen finns det väl, tror tex inte att slim har cpun från första playstation kvar inbyggd som de första tjocka hade, tror den tar hand om emuleringen av ps1 spel via mjukvara. inget som påverkar användaren direkt men, nej möjligt att det kan vara nåt mer men inte som jag kommer på.

CPUn från första playstation är kvar då den är en av de viktigaste delarna av PS2/two. Den är nämligen det chipp som sköter om in/out-hanteringen.
Handkontroller m.m. går via det chippet.

Dessutom har de slagit ihop grafik och CPU till ett enda chipp i den mindre konsollen. Detta har gett vissa kompatibilitetsproblem med äldre spel som inte följer sonys råd i hur man använder hårdvaran.

Med andra ord vissa PS2 spel fungerar inte med den nyare PS2:an.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ska det vara en S-Ata eller IDE Hårddisk i PS2:an?

Permalänk
Entusiast

Går det att lira PSX backups från HD på PS2? bara läst om PS2 spel men ingen info om PS1 lir.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

PSTwo (slim) verkar variera oerhört mycket, tror jag nästan aldrig lagt märke till fläkten. Jag brukade spela mycket GT4 förut, det finns 24h-lopp, det lät jag PSTwo:n ta hand om över natten (satte den på 3*speed), hade inga problem med värmen vad jag märkt av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Går det att lira PSX backups från HD på PS2? bara läst om PS2 spel men ingen info om PS1 lir.

Det verkar inte gå. Googla "hdadvance ps1" eller "hdloader ps1" för svaren. Det är namnen på de två mest kända hårddiskprogrammen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Ska det vara en S-Ata eller IDE Hårddisk i PS2:an?

PS2:an har ett antal år på nacken så det är de gamla "goda" P-ATA diskarna som gäller.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Min Slimmade ps2 låter som helvette när fläkten drar igång.

Sen så klarar min Slimmade Ps2 av att köra japanske och amerikanska spel samt hm.....Mindre lagliga spelkopior erhm, UtAN CHIPPNING. Den klara det direkt från kartongen. Blev ganska förvånad.

Jag kan köra ALLT på den utan att chippa. hrm... Kanske fel på den men inte saten tänker jag reklamera.

Det var ju minst sagt udda
Nästan lite för bra för att vara sant, men vem vet

//MrIbra

Permalänk
Medlem

Köp den tjocka för du vill ha en snabb hårddisk där du kan ha alla spel.
Spelen laddas mycket snabbare än att köra från DVD.

Jag blir så irriterad på laddningstiderna på Xbox 360 är ju van att köra spelen från hårddisken både på PS2 och den första xboxen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Min Slimmade ps2 låter som helvette när fläkten drar igång.

Sen så klarar min Slimmade Ps2 av att köra japanske och amerikanska spel samt hm.....Mindre lagliga spelkopior erhm, UtAN CHIPPNING. Den klara det direkt från kartongen. Blev ganska förvånad.

Jag kan köra ALLT på den utan att chippa. hrm... Kanske fel på den men inte saten tänker jag reklamera.

Kan nån verifiera detta :P?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
Kan nån verifiera detta :P?

JAg kan spela vissa brända spel på min Slim, andra går inte.
Jag kan inte heller hålla med om att den låter som fan, den är rejält tyst enligt mig.

Permalänk

USB Extreme

Nån som vet var man kan få tag på USB Extreme software (http://www.modmonster.com/index.asp...ID=121&HS=1) till PS2?

Alltså om man kan ladda ner det (INTE "USBExtreme_wininst.zip")

Eller kanske nån som har det??