Hur står sig mitt 5900 Ultra?

Permalänk
Medlem

Hur står sig mitt 5900 Ultra?

Kör idag på en xp3200+ barton, ja ni ser ju i sign vad jag har.. Men har funderat på att bara göra en liten uppgradering till 939-system iaf, med en 3500+ eller Opteron och ett nytt moderkort. Men tanken slog mig hur pass vasst mitt grafikkort är idag.

Det nya moderkortet skall ha stöd för agp eller agp/pci-e för jag hade inte tänkt att byta grafikkort ännu riktigt. Har inte varit särskilt aktiv inom datorvärlden det senaste året så har halkat efter lite känner jag..

Ta mitt GF 5900 Ultra vs. 1950pro t.ex, snackar vi natt och dag där eller? Typ som mx440 mot 9800 pro?

Vore kul att veta hur det står sig lite idag, och då inte bara genom att köra 3dmark då det övriga i mitt system sinkar ner de siffrorna..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Re: Hur står sig mitt 5900 Ultra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Ta mitt GF 5900 Ultra vs. 1950pro t.ex, snackar vi natt och dag där eller? Typ som mx440 mot 9800 pro?

Vore kul att veta hur det står sig lite idag, och då inte bara genom att köra 3dmark då det övriga i mitt system sinkar ner de siffrorna..

Ja och ja.

Ta 3Dmark05 resultatet t.ex, ditt FX5900U bör få ca. 900p, ett X1950Pro får 9700p.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ett scheise kort med andra ord. köp x1950pro och var klad hest

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

hehe ja det är som dag och natt vilken av burkarna ska du ha det i? för processorn kommer nog flaska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
hehe ja det är som dag och natt vilken av burkarna ska du ha det i? för processorn kommer nog flaska

Märks att man varit borta för länge nu amd-systemet isf, men isf blir det som sagt en uppgradering till 939-system också innan pengar läggs på ett nytt graffe..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

men drar du klock på den så ska det inte vara några problem... min polare har en 3500+ till sitt och den klarar sig skapligt

Permalänk
Avstängd

det blir inte som natt och dag.. varför rättar sig alla efter 3dmark!?

prova köra igång doom3 så ska du se att det inte alls blir någon skillnad på grafiken.. eller varför inte quake 4 med varken sig ett 1950pro eller 5900ultra,, hadde själv ett 5900xt innan jag köpte en ny burk.
och kunde köra på högsta grafiken i doom3. inte högsta upplösningen men allt annat krims krams på max... quake var det lite kämpigare med kommer jag ihåg.. men man kunde köra nästan allt på högsta...

men om man snackar nyare spel så är det ingen snack om saken.. då är ett nyare grafikkort ett måste!

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
det blir inte som natt och dag.. varför rättar sig alla efter 3dmark!?

prova köra igång doom3 så ska du se att det inte alls blir någon skillnad på grafiken.. eller varför inte quake 4 med varken sig ett 1950pro eller 5900ultra,, hadde själv ett 5900xt innan jag köpte en ny burk.
och kunde köra på högsta grafiken i doom3. inte högsta upplösningen men allt annat krims krams på max... quake var det lite kämpigare med kommer jag ihåg.. men man kunde köra nästan allt på högsta...

men om man snackar nyare spel så är det ingen snack om saken.. då är ett nyare grafikkort ett måste!

Gamla spel gör väl heller inte de nya grafikkorten rätta om man ska jämföra med äldre kort.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

hehe ne om han skulle köra något gammspel så är det klart att skillnaden är mindre... men om han skulle testa något ganska nytt som fear, oblivion eldyl så är skillnaden STOR
ingen skillnad alls om han spelar typ red alert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
det blir inte som natt och dag.. varför rättar sig alla efter 3dmark!?

prova köra igång doom3 så ska du se att det inte alls blir någon skillnad på grafiken.. eller varför inte quake 4 med varken sig ett 1950pro eller 5900ultra,, hadde själv ett 5900xt innan jag köpte en ny burk.
och kunde köra på högsta grafiken i doom3. inte högsta upplösningen men allt annat krims krams på max... quake var det lite kämpigare med kommer jag ihåg.. men man kunde köra nästan allt på högsta...

men om man snackar nyare spel så är det ingen snack om saken.. då är ett nyare grafikkort ett måste!

Kanske inte alltför rättvist mot ATI att enbart rätta sig efter OpenGl-spel heller, där Nvidia alltid presterat bättre....

Permalänk
Medlem

Re: Hur står sig mitt 5900 Ultra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Kör idag på en xp3200+ barton, ja ni ser ju i sign vad jag har.. Men har funderat på att bara göra en liten uppgradering till 939-system iaf, med en 3500+ eller Opteron och ett nytt moderkort. Men tanken slog mig hur pass vasst mitt grafikkort är idag.

Det nya moderkortet skall ha stöd för agp eller agp/pci-e för jag hade inte tänkt att byta grafikkort ännu riktigt. Har inte varit särskilt aktiv inom datorvärlden det senaste året så har halkat efter lite känner jag..

Ta mitt GF 5900 Ultra vs. 1950pro t.ex, snackar vi natt och dag där eller? Typ som mx440 mot 9800 pro?

Vore kul att veta hur det står sig lite idag, och då inte bara genom att köra 3dmark då det övriga i mitt system sinkar ner de siffrorna..

Börja med att skaffa dig mammaplankan & proppen så du kan maxa ut ditt grafikkort.. Gjorde så till sonen ett Asrock Dual-VSTA samt en 4200+ & behöll hans Radeon 9800SE@Pro & kan bara torrt konstatera att kortet hade lite till att ge...

Har själv haft ett FX5900XT helt underbar tv-out på dom.. dottern min har det nu & kör t.ex. UT2004 utan problem med hennes Celeron.. UT99 i opengl fungerar skrämmande bra med det kortet..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless