Permalänk
Medlem

PS3 och 1080p HDTV

Hej!

Jag har percis fixat ett Playstation 3 och har nu en Samsung HDTV på väg. TV'n är FullHD (1080p), och jag har några frågor angående detta.

På min dator använder jag en 19" TFT och när jag använder en upplösning annat än den "rätta" upplösningen på 1280x1024 så får jag en blurrig bild pga att den interpolerar bilden. Så frågan är rätt enkel! Funkar TV'n likadant? För om jag förstått rätt så kan man inte välja upplösning själv på PS3, utan spelet väljer åt en. Har du en 1080 TV så kör den det automatiskt förutsatt att PS3 klarar att driva just det spelet i den upplösningen, annars så kör den 720p. För jag tänker inte lägga en 22,000+ på en TV som kommer vara blurrig pga interpolering 90% av tiden! För som jag också förstått så sänds nästan all HDTV material i vårt lilla land i 720p också?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Skaffa en HDMI kabel så blir du nöjd.

Sen ska du ju sitta 5 meter ifrån TVn med. Jag kör PS3 på 42 tums Full HD rdy. Jäkligt fin bild med rgb bara

Inväntar min HDMI kabel!

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk

PS3 har ingen scaler, så det du säger stämmer. Men din TV är antagligen bra mycket bättre på skala än en datorskärm, så suddigt ska det inte behöva bli.

Permalänk
Medlem

Brr, skalningar...

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

håller man inne powerknappen vid uppstart skall man väl kunna välja vilket läge maskinen skall köra i dvs 720p - 1080p dessutom skall det vara valbart för mjukvara också har jag hört

Permalänk
Medlem

Jag har redan en HDMI kabel Men det ska väl inte ha något att göra med att scala bilden eller?

sprucetwig
Hmm okej, men det kommer väl ändå vara där eller? Sänds det 1080 i sverige? Kanske inte ens är värt att köpa en 1080?

Cloned
Jo men vissa spel går inte att köra i 1080p vad jag vet. Vissa spel är så krävande att man bara kan lira dom i 720p. Det var det jag var mest oroad över. Men jag kan ha fel! Det är bara vad jag har fått för mig, eftersom jag läste på nån sida "minns inte vilken nu" att sony visade upp nått nytt demo av motorstorm i 720p på en bravia hdtv. Jag menar hadde dom kunnat hadde dom väl kört den i 1080 eller?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

det finns väl typ tre kanaler med hd...discovery,animal planet och ngn bbc.

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem

HD kanaler sänds i 720p, är väl ingen som kommer börja sända i 1080, då blir man väl tvungen att skicka upp en satelit per kanal typ...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jag har redan en HDMI kabel Men det ska väl inte ha något att göra med att scala bilden eller?

sprucetwig
Hmm okej, men det kommer väl ändå vara där eller? Sänds det 1080 i sverige? Kanske inte ens är värt att köpa en 1080?

Cloned
Jo men vissa spel går inte att köra i 1080p vad jag vet. Vissa spel är så krävande att man bara kan lira dom i 720p. Det var det jag var mest oroad över. Men jag kan ha fel! Det är bara vad jag har fått för mig, eftersom jag läste på nån sida "minns inte vilken nu" att sony visade upp nått nytt demo av motorstorm i 720p på en bravia hdtv. Jag menar hadde dom kunnat hadde dom väl kört den i 1080 eller?

Det är endast några få spel som rullar i 1080p ja.

Enklast är nog om du går till en butik och ber att få kolla på TVn, omöjligt att säga om du blir nöjd med den.

Jag tror Canal+ sänder i 1080i, SVT i 720p. Om du tänkt titta på HD-DVD eller blu-ray så är ju båda i 1080p. Det kommer ju bara komma mer och mer 1080p-material så det kan ju vara roligt att ha en TV som kan presentera det på bäst sätt, men om du satsar på 720p lär du få en tv med bra mycket bättre bild för samma pengar även om upplösningen är lite lägre.

Permalänk
Medlem

Okej det låter bra. Får nog ta och bli en 1080 ändå. Så man kan se på alla filmer i dess orginal upplösning. Plus att det är lite mer framtidsäkert. En TV är trotsallt inte som en dator som man byter ut titt som tätt.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Okej det låter bra. Får nog ta och bli en 1080 ändå. Så man kan se på alla filmer i dess orginal upplösning. Plus att det är lite mer framtidsäkert. En TV är trotsallt inte som en dator som man byter ut titt som tätt.

Klart du ska köra med 1080p om du ändå ska köpa ny tv. Om inget annat så kan du ju se Blu-ray film i 1080p och det är inte fy skam