Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Skriver detta i gnome tror jag det heter, vad är det som är så märkvärdigt med Linux egentligen?

Tja, det är väl inget superspeciellt med Linux. Bara det att vissa föredrar det framför Windows. Av ideologiska, funktionalitets- eller frihetsskäl eller vad det nu kan vara som är viktigt för just den personen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Tja, det är väl inget superspeciellt med Linux. Bara det att vissa föredrar det framför Windows. Av ideologiska, funktionalitets- eller frihetsskäl eller vad det nu kan vara som är viktigt för just den personen.

Seg blev maskinen iaf.. segare än win2000... Men jag kanske misstolkade att suse körde in rätt drivare? ... hmm får kolla upp det vid ett senare tillfälle..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om Counter-strike funkar så byter jag! Windows e verkligen dåligt.

Visa signatur

SQ-50L <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Den billigaste laptopen kostar ~10 000 kr, men vem vill ha en laptop me en 13' skärm?
Minimum är 15.4' för att det ska vara ergonomiskt och då är vi uppe på ~20 000 kr.
Gällande stationära så kan man inte kalla iMac för dator, det är lite ihop tryckta komponenter i en extremt konstigt utformad skärm.
Väldigt bra då den inte är platskrävande, men hur bra kan komponenterna må egentligen?
Nästa steg blir då Mac Pro och då är vi uppe på ~25 000 kr.

Själv skulle jag inte kunna tänka mig en laptop på 15"+, en bärbar skall vara BÄRBAR, ta lite plats, bra batteritid samt portabel. Försök klämma ihop dig på bussen mellan Sundsvall och Stockholm med en 15"
14" är absolut max för mig, 13.3" känns tillockmed det lite stort ibland. Skall jag ha den hyfsat stationär ett tag kör jag in en extern skärm.
Tja, iMacen borde väl inte skilja sig mycket ifrån vilken bärbar som helst i det anseendet? Tvivlar på att Apple skulle tillverka en dator där komponenterna totalhavererar av värmeproblem efter något år. Den är kompakt, snygg, tar liten plats och alldeles fullgod prestanda för de flesta.
Se till alla familjer som köper hem någon halvslö paketdator ifrån Dell eller så, skulle inte de klara sig lika fint med en iMac? För oss Sweclockare... njä Vi bygger våra egna system, men Macar är väl inte direkt riktade till oss heller.

Permalänk

Jag gillar gränsnittet och i linux. Kör Ubuntu (Edgy heft) med Gnome/XGL, helt underbart att titta på. Önskar att det utveklas OpenGL fönsterhanterare till windows också. Älskar Bling Bling och där ligger Windows efter.

Men när det gäller spel (samt de flesta program) kör jag på WinXP:)

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Seg blev maskinen iaf.. segare än win2000... Men jag kanske misstolkade att suse körde in rätt drivare? ... hmm får kolla upp det vid ett senare tillfälle..

Blev den seg? Ja men du måste ju tänka på att SUSE 10 är ett väldigt nytt operativsystem. Pröva köra Vista på din dator, det lär nog vara väldigt segt det med. (Nu finns det ju självklart "smalare" distributioner, du bör även kunna konfiguerera Gnome/SUSE att använda mindre grafiska extrafunktioner. Och eventuellt lägga in lämpliga drivrutiner om inte det gjorts per automatik.)

Jag menar bara att man inte kan jämföra ett 6 år gammalt operativsystem och ett som kom nyss, det är ju självklart olika prestandakrav på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Blev den seg? Ja men du måste ju tänka på att SUSE 10 är ett väldigt nytt operativsystem. Pröva köra Vista på din dator, det lär nog vara väldigt segt det med. (Nu finns det ju självklart "smalare" distributioner, du bör även kunna konfiguerera Gnome/SUSE att använda mindre grafiska extrafunktioner. Och eventuellt lägga in lämpliga drivrutiner om inte det gjorts per automatik.)

Jag menar bara att man inte kan jämföra ett 6 år gammalt operativsystem och ett som kom nyss, det är ju självklart olika prestandakrav på dem.

förklaringen ligger i att dels är det som du säger .. suse/gnome är grafiskt snyggare & då förmodligen mer grafikkrävande än 2000 sen gör det inte saken bättre att det är en 1GHz maskin med 256MB ram samt HDD´n är en 5400rpm..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
förklaringen ligger i att dels är det som du säger .. suse/gnome är grafiskt snyggare & då förmodligen mer grafikkrävande än 2000 sen gör det inte saken bättre att det är en 1GHz maskin med 256MB ram samt HDD´n är en 5400rpm..

Jo både KDE och GNOME kräver ju faktiskt en del prestanda, vilket man kan ha åsikter om. Du skulle kunna prova t.ex. Xubuntu, en lättare variant av Ubuntu och se om det flyter smidigare.

Permalänk
Medlem

Varför kan den här tråden inte bara dö????

Vad är det med just Linux-fanatiker (läs, människor som inte förstår att folk använder Windows)?

Jag tycker hela diskussionen är så otroligt dålig, detta då väldigt många här på Linux-sidan verkligen tror att XP är så buggigt, felaktigt, låser sig hela tiden mm.
Det finns ETT mycket stort problem med XP (och 2000) och detta är Internet Explorer 6. Detta är nog orsaken till 98% av alla problem med segande datorer, spyware, virus, låsningar mm.
Efter jag har haft som ideologi att alltid installera FireFox med ett IE-skin så har dom som alltid klagar på seg dator mm slutat att ringa en gång om året för att göra en total rensning på skit p.g.a. att dessa människor porrsurfar, laddar ner all jävla skit som existerar och testar skiten utan att tänka lite lite mer och fundera om det finns en baktanke varför just skärmsläckaren dom laddar ner från hemsidan kan vara gratis.

Men utöver detta så är det väldigt främmande med alla dessa fel som Linux-fanatikerna drar upp gång på gång.
Vad är det för fel ni dillar om? Blåskärm? Det har jag inte haft sedan 2001 eller det nu var jag då jag kom på att dom minnen jag hade på datorn inte gick att köra i den frekvens dom klarade av på mitt moderkort.
Förövrigt så har inte datorn fått blåskäm någon gång med den dator jag har nu (se min sign).

OM datorer fått så många blåskärmar som det påstås hade det nog märkts av på företag runt om i världen.

Men som sagt, Linux är ett jättebra OS. Har testat SuSe 10 och måste säga att det är en fröjd att vara i. Snyggt, rätt så lätt (äntligen) att ställa in saker mm.
Har haft funderingar att köra det parallellt med Server 2003 som jag använder nu för att testa och lära mig lite.

Så, jag tycker Linux-fanatikerna bör ta upp något annat än just blåskärmar, fel mm när dom säger att Windows XP är dåligt för sådant existerar nästan inte överhuvudtaget på dagens nya datorer.
Sedan det där som drar upp om hur länge Linux-servar kan stå på mm.
Windows Server brukar kunna stå på flera månader/år utan att behöva startar om. Dom gånger man oftast startar om är vid uppdateringar.

Det lite roliga är att Windows-fanatikerna drar upp rätt relevanta saker om varför dom inte kör Linux så som att det oftast har varit relativt korkat sätt att installera drivrutiner, ställa in vissa banala saker mm. Men nu börjar äntligen dom nördarna som programmerar Linux-distar förstå att det inte är dåligt om det är enkelt utan tvärt om, det är BRA!!!

Så, jag tror ärligt att inom något år eller två kommer det att finnas Linux-distar som är enklare än Windows. Men än har dom inte riktigt hunnit dit (tyvärr).

Men nu kommer Vista som verkar vara det bästa OS som MS har gjort, testat det och måste säga att det är underbart vackert, snabbt, smidigt och genomtänkt.
Man blir snabbt inlärd vissa funktioner i Vista som man saknar i XP/2003.

Men snälla, kan inte Dr.Rotmos som starta den här tråden för två årsedan be en moderator att låsa den.
Det har hänt så mycket på dessa två år på Linux-sidan och snart kommer Vista vara i var mans dator.
Så starta en ny tråd om något år så får vi se om Windows- fanatikerna och Linux-fanatikerna har kommit varandra närmare.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men snälla, kan inte Dr.Rotmos som starta den här tråden för två årsedan be en moderator att låsa den.
Det har hänt så mycket på dessa två år på Linux-sidan och snart kommer Vista vara i var mans dator.
Så starta en ny tråd om något år så får vi se om Windows- fanatikerna och Linux-fanatikerna har kommit varandra närmare.

Jag personligen tycker den här tråden är ganska intressant. Den är en av (eller kanske den faktikskt är) SweCs längsta tråder och den innehåller ganska mycket relevant diskussion med bra poänger från båda sidor.

Sedan tror jag en del av det här kommer ifrån fundamentala meningsskiljaktigheter. Exempelvis brukar Windowsanvändare hävda att Windows är lätt att använda. Jag personligen håller inte med, utan tror att det helt och hållet beror på vana för Windows sätt att göra saker och en förväntan att allt annat ska fungera likadant. Jag har kört Windows i många år, för att sedan byta till Linux, för att sedan byta till Mac. Av de tre tycker jag att Mac OS X är den överlägset mest lättanvända. Det är helt enkelt mycket mindre krångel med min Mac än vad det var med Windows. Men andra kan naturligtvis ha andra upplevelser och erfarenheter.

Jag personligen gillar dessutom inte Microsofts "är du säker på att du vill göra det här"-attityd. Dubbelklickar jag på en .exe-fil är det väl ganska uppenbart att jag vill öppna den, jag vill inte ha 1000 varningsrutor innan jag kan göra något. Om det skulle vara så att det är spyware, virus eller något liknande malware så lär det ju inte hindra någon. Det är ju inte så att någon tycker att den kan prova att dubbelklicka på den en gång, för att sedan ändra sig när det står att det kan vara farligt innehåll (vilket det ändå gjort på allt annat han har laddat ned också). Andra kanske gillar det här, eller iaf tolererar det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag personligen gillar dessutom inte Microsofts "är du säker på att du vill göra det här"-attityd. Dubbelklickar jag på en .exe-fil är det väl ganska uppenbart att jag vill öppna den, jag vill inte ha 1000 varningsrutor innan jag kan göra något.

Vart är alla dessa "är du säker på att du vill göra det här"-rutor?
Jag får aldrig fram dom. Dom kommer fram när jag trycker delete på en fil, men där hoppas jag ändå att du förstår att det bör komma en varningsruta vid just bortagandet av en fil.

Tror åter du överdriver. Alla dessa guider, rutor här och där för jag aldrig upp...
Kanske dom kommer upp vid ett nyinstallerat XP som man bockar i att den inte ska komma upp igen, vad vet jag. Jag installerar om min dator max varanat år så jag ser inte problemet.

Men guiderna är jätte bra för folk som är okunniga, dom är BRA!
Men anser man dom är ivägen är det ju enkelt att bocka bort dom.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vart är alla dessa "är du säker på att du vill göra det här"-rutor?
Jag får aldrig fram dom. Dom kommer fram när jag trycker delete på en fil, men där hoppas jag ändå att du förstår att det bör komma en varningsruta vid just bortagandet av en fil.

Tror åter du överdriver. Alla dessa guider, rutor här och där för jag aldrig upp...
Kanske dom kommer upp vid ett nyinstallerat XP som man bockar i att den inte ska komma upp igen, vad vet jag. Jag installerar om min dator max varanat år så jag ser inte problemet.

Men guiderna är jätte bra för folk som är okunniga, dom är BRA!
Men anser man dom är ivägen är det ju enkelt att bocka bort dom.

Ptja, jag kör inte Windows särskilt mycket, senast var när jag installerade XP SP2 på ett par datorer. När jag skulle lägga på Firefox och något anti-virusprogram så passade Windows på att berätta för mig att filen KAN vara farlig när jag dubbelklickade på installationsfilerna. Båda gångerna. Känns lite som att jag inte skulle ha laddat ned filen, och framför allt inte öppnat den om jag inte ville köra den.

Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om att det bör komma en varningsruta när man slänger en fil i papperskorgen. Det kommer ju ingen varningsruta när du flyttar en fil till en annan mapp. När man direkt tar bort en fil så ser jag det naturligtvis som rimligt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ptja, jag kör inte Windows särskilt mycket, senast var när jag installerade XP SP2 på ett par datorer. När jag skulle lägga på Firefox och något anti-virusprogram så passade Windows på att berätta för mig att filen KAN vara farlig när jag dubbelklickade på installationsfilerna. Båda gångerna. Känns lite som att jag inte skulle ha laddat ned filen, och framför allt inte öppnat den om jag inte ville köra den.

Vad händer om man bockar för den "Fråga mig inte igen" i den varningsrutan tro? (iaf firefox, explorer, msn och dritt använder man ju inte)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om att det bör komma en varningsruta när man slänger en fil i papperskorgen. Det kommer ju ingen varningsruta när du flyttar en fil till en annan mapp. När man direkt tar bort en fil så ser jag det naturligtvis som rimligt.

Vilka förutom osäkra användare använder ens papperskorgen? Nå om någon ändå vill kunna slänga dit filer utan att någon varning ruta kommer upp, så är det bara att högerklicka på papperskorgen och bocka av "Bekräfta vid borttagning".

Så det var två stycken väldigt besvärliga varningsrutor att få bort, som du tog som exempel. De båda är dessutom bra för osäkra användare och det är bättre att de finns där i början än att de ovana/osäkra användarna skall behöva lägga till dem.
Nu har jag knappt använt macOs, men det är väl knappast något problem att göra program som saboterar där med? (trojan) Jag pratar alltså inte om virus eller något som sprider sig av sig själv.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om att det bör komma en varningsruta när man slänger en fil i papperskorgen. Det kommer ju ingen varningsruta när du flyttar en fil till en annan mapp. När man direkt tar bort en fil så ser jag det naturligtvis som rimligt.

Undrar hur stor andel av det du stör dig på i Windows (sådant som vi andra tydligen orkar med"!!!!") är diverse användarfel eller helt enkelt saker som går att stänga av eller på annat sätt påverka så att de fungerar tillfredställande.

Jag får intrycket av att du vet väldigt lite som det du spyr galla över, lika mycket idag som för två år sedan när tråden startades.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vart är alla dessa "är du säker på att du vill göra det här"-rutor?
Jag får aldrig fram dom. Dom kommer fram när jag trycker delete på en fil, men där hoppas jag ändå att du förstår att det bör komma en varningsruta vid just bortagandet av en fil.

Tror åter du överdriver. Alla dessa guider, rutor här och där för jag aldrig upp...
Kanske dom kommer upp vid ett nyinstallerat XP som man bockar i att den inte ska komma upp igen, vad vet jag. Jag installerar om min dator max varanat år så jag ser inte problemet.

Men guiderna är jätte bra för folk som är okunniga, dom är BRA!
Men anser man dom är ivägen är det ju enkelt att bocka bort dom.

Jag tror att datorn känner av att det sitter en som inte kan så mycket om datorer överhuvudtaget och därför visar upp en massa skyltar och frågor.
Jag har aldrig sett dom, men min gamla farmor har stött på dom ett par gånger.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Jag tror att datorn känner av att det sitter en som inte kan så mycket om datorer överhuvudtaget och därför visar upp en massa skyltar och frågor.
Jag har aldrig sett dom, men min gamla farmor har stött på dom ett par gånger.

Det är ju just detta som är BRA. Att dom som mest behöver en varning innan man gör något dumt just ska få den varningen. Dom som kan OS:et kan lätt som en plätt bocka ur ”Visa den här rutan nästa gång” så slipper man detta.

Hade Linux haft just dom här guiderna, varningarna mm så hade många fler vågat sig på Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ptja, jag kör inte Windows särskilt mycket, senast var när jag installerade XP SP2 på ett par datorer. När jag skulle lägga på Firefox och något anti-virusprogram så passade Windows på att berätta för mig att filen KAN vara farlig när jag dubbelklickade på installationsfilerna. Båda gångerna. Känns lite som att jag inte skulle ha laddat ned filen, och framför allt inte öppnat den om jag inte ville köra den.

Och då är det ju bara att ställa in så att du slipper bekräfta detta. Hur svårt är detta?

Perfekt för Agda 85 år som då kanske läser vad som står och eftersom hon inte vet vad för fil hon försökta dra igång som bara kom en dag på skrivbordet så avbryter hon detta och slipper få datorn förstörd p.g.a. det virus som råkar ha hamnar på den fil som sonsonen 7 år har laddat ner av misstag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om att det bör komma en varningsruta när man slänger en fil i papperskorgen. Det kommer ju ingen varningsruta när du flyttar en fil till en annan mapp. När man direkt tar bort en fil så ser jag det naturligtvis som rimligt.

Och hur svårt är det från skala ett till tio att högerklicka på papperskorgen och bocka ur att den ska varna?

DrRotmos, du retar dig på skitsaker som är löjligt lätt att ta bort. Du tar bort dom en gång och du slipper se dom någon gång mer.
Dessa saker du retar dig på är just dessa saker som osäkra datoranvändare är glada dom existerar. Dom VILL ha en guide hur dom lägger upp ett nätverk hemma, dom VILL ha en guide hur man lägger upp partitioner på den nya hårddisken.
Det är just det du retar dig på som gör att Windows är det största OS:et.

Hade Linux haft dessa guider, varningsmeddelande mm som standard i alla distar för flera år sedan hade säkerligen fler vågat sig på Linux.

Som jag skrev förut; Det som Windows-fanatikerna klagar på Linux är oftast relevanta saker så som svårt att hitta enkla inställningar, svårt att installera program, drivrutiner mm. Svårt att greppa varför vissa inställningar för bakgrundsbilden ligger på ett ställe och uppdateringfrekvensen på skärmen ligger TOTALT någon annanstans.

Som jag skrev, jag har testat SuSe Linux 10 och är mycket imponerad. Det är relativt lätt tack vara den ”kontrollpanelen” där dom har samlat dom mesta inställningarna på ett och samma ställe.
Det är snyggt, stilrent och roligt att hålla på med.
Men jag är en mycket van och kunnig datoranvändare som har hängt med från Atari/Amiga tiden och följt hela utvecklingen från sent 80-tal så jag har ändå relativt lätt att lära mig.
Men ändå så undrar jag lite vad dom tänker på vissa grejor. Men det beror nog mycket p.g.a. vanan av att arbeta i Windows där högerknappen är ett magiskt hjälpmedel i så gott som hela systemet och i alla program. Vet du inte vad du ska göra i Windows, högerklicka…

Om du ska leta upp dåliga saker med Windows så sluta klaga på saker som är löjligt lätt att ta bort.
Ta upp saker som är relevanta. Blåskärmar mm är extremt ovanligt i XP. Varningsrutor är inget fel i OS:et utan är något som är till för att underlätta och lätta att ta bort. Guider är även dom bra och är lätta att ta bort.

Så, i slutändan så finns det inte så mycket att klaga på.
Det som har varit Windows mest dåliga sida är som jag skrev förut Internet Explorer 6 som är största orsaken till virus, spyware mm.
Med SP2 finns det alltid en bra och fungerande brandvägg från början.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
[...]

Visst finns det motsvarande varningsrutor i Linux, sitter i KDE just nu och blir varnad om jag försöker ta bort en fil. Dessutom har ju både KDE och GNOME kontrollpaneler där man gör sina inställningar. Så jag vet inte vad du använt där man måste ändra bakgrundsbild och uppdateringsfrekvens i två separata textfiler.

Förövrigt finns det ju väldigt bra skydd mot att råka köra skadliga filer i Linux, du måste specifikt göra de körbara och dessutom kan de göra begränsat med skada eftersom du inte är root. (Som man i regel är i Windows.)

Och höger musknapp ger då mig vettiga alternativ under KDE.

Windows har ju haft en del säkerhetshål. En handfull svagheter där man från en extern dator kunnat ta sig in helt utan användarinteraktion. Det är väldigt illa. Kan bara nämna att i Ubuntu är alla portar stängda som grundinställning. Till skillnad från Windows som då haft alla dessa sårbara portar som lett till ett antal "remote exploits" öppna.

EDIT: Du kan ju faktiskt inte påstå att det bara är IE som är problemet i Windows, jag menar ta bara det jag nämnt ovan och dessutom WMF-hålet osv. Windows har faktiskt stora säkerhetsproblem.

Permalänk
Avstängd

jucce: Hade, inte har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
jucce: Hade, inte har.

Nja, kollar man vilka exploits som kommit ser man att Windows fortfarande är hårt drabbat. Det var ju inte ens ett år sedan WMF-exploiten kom och den fungerade även på Vista och Windows 2003, det säger väldigt mycket. Men jag erkänner att SP2 har gjort väldigt mycket för säkerheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Visst finns det motsvarande varningsrutor i Linux, sitter i KDE just nu och blir varnad om jag försöker ta bort en fil. Dessutom har ju både KDE och GNOME kontrollpaneler där man gör sina inställningar. Så jag vet inte vad du använt där man måste ändra bakgrundsbild och uppdateringsfrekvens i två separata textfiler.

Textfiler? Vad pratar du om nu?
Det var i SuSe Linux 10 jag pratar om.
Men läs gärna alla inlägg där jag just skriver att Linux blivit bättre nu med en kontrollpanel som är vettig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Och höger musknapp ger då mig vettiga alternativ under KDE.

Som sagt, jag pratar om hur det var förr i tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Windows har ju haft en del säkerhetshål. En handfull svagheter där man från en extern dator kunnat ta sig in helt utan användarinteraktion. Det är väldigt illa. Kan bara nämna att i Ubuntu är alla portar stängda som grundinställning. Till skillnad från Windows som då haft alla dessa sårbara portar som lett till ett antal "remote exploits" öppna.

EDIT: Du kan ju faktiskt inte påstå att det bara är IE som är problemet i Windows, jag menar ta bara det jag nämnt ovan och dessutom WMF-hålet osv. Windows har faktiskt stora säkerhetsproblem.

Dom säkerhetshål du pratar om är ju fixade. Eftersom Windows inte hade någon brandvägg installerad från början så var ju säkerheten katastrofal dålig. Läser t.o.m. i Dator Magaxzinet nr 1 2007 att det sjäkvklart finns säkerhetshål i Linux och att attackerna nu börjar komma även till Linux i.o.m. att det blir mer och mer som använder detta OS.

Men måste jag verkligen förklara att jag inte tycker Linux är dåligt?
Det verkar som det inte går att både tycka Windows och Linux är bra samtidigt.
Jag säger bara VARFÖR många drar sig för att testa Linux. Innan jag testade SuSe 10 så var jag inte poitivt till Linux och då testade jag lite då och då att köra Linux.
Men det blir bättre och bättre så vågar mer och mer testa på. Framförallt har Live-CD varit ett mycket bra sätt att våga testa.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Textfiler? Vad pratar du om nu?
Det var i SuSe Linux 10 jag pratar om.
Men läs gärna alla inlägg där jag just skriver att Linux blivit bättre nu med en kontrollpanel som är vettig.

Som sagt, jag pratar om hur det var förr i tiden.

Dom säkerhetshål du pratar om är ju fixade. Eftersom Windows inte hade någon brandvägg installerad från början så var ju säkerheten katastrofal dålig. Läser t.o.m. i Dator Magaxzinet nr 1 2007 att det sjäkvklart finns säkerhetshål i Linux och att attackerna nu börjar komma även till Linux i.o.m. att det blir mer och mer som använder detta OS.

Så när det gäller Linux talar du om hur det var förut och ondgör dig över det. Men gäller det Windows ska vi glömma säkerhetshål som inte ens varit fixade ett år ännu på stört?

Klart det finns säkerhetshål till Linux. Men de är generellt färre, ser man bara på hur många "remote exploits" som kommit till Linux respektive Windows så vinner Linux lätt. Dessutom kör ju Linux-användare oftast som en begränsad användare så ett eventuellt intrång gör mindre skada.

Men alla de hål som funnits i Windows tyder ju på djupare brister. Ta bara WMF-hålet som även påverkade Vista och Windows 2003, det säger mycket enligt mig.

Vilket udda argument det är att säga att de är fixade nu. Det spelar väl ingen som helst roll, de skulle aldrig funnits där från första början.

Utöver det så kommer Ubuntu utan brandvägg installerad som standard. Men där finns inte tiotals portar öppna för intrång. Så att Windows XP inte hade en vettig brandvägg är ingen ursäkt. Och om man nu visste att Windows XP krävde en brandvägg för att vara säkert visar det ju också på bristande säkerhet, att man då inte skickade med en visar ju på ännu sämre säkerhetstänkande.

EDIT:
Vackert:
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2003...
http://www.nytimes.com/2006/12/25/technology/25vista.html?_r=...

Citat:

Windows Vista won't be broadly available for another month, but already a cluster of security vulnerabilities has surfaced to dent the armor of what Microsoft describes as its most secure operating system ever.

Redan börjar det trilla in mängder av sårbarheter. En "local privilege escalation exploit" är inget att fnysa åt, det omintetgör i princip hela ideen med fleranvändarsystem. Vem som helst med ett konto på datorn kan göra vad som helst, ändra lösenord, ta bort filer etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men måste jag verkligen förklara att jag inte tycker Linux är dåligt?
Det verkar som det inte går att både tycka Windows och Linux är bra samtidigt.
Jag säger bara VARFÖR många drar sig för att testa Linux. Innan jag testade SuSe 10 så var jag inte poitivt till Linux och då testade jag lite då och då att köra Linux.
Men det blir bättre och bättre så vågar mer och mer testa på. Framförallt har Live-CD varit ett mycket bra sätt att våga testa.

Vissa verkar tro på någon gammal myt om att Linux är supersvårt att använda och det är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Vissa verkar tro på någon gammal myt om att Linux är supersvårt att använda och det är tråkigt.

Inbegriper det dig själv då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Att som Svensson köra Linux är väl egentligen inget problem i dagsläget. Vill man bara kunna surfa, maila och kanske prata på MSN så ska det gå bra.

(svaret skrivet i suse10/Gnome)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inbegriper det dig själv då?

Nej det tycker jag inte. Visst kan Linux vara svårt om man gör det svårt. Men använder man det normalt är det knappast svårare än Windows, bara annorlunda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
(svaret skrivet i suse10/Gnome)

Så ska det låta.

Permalänk
Avstängd

Alltså, när XP kom 2001 (och då varit under utveckling en längre tid) så var ju säkerhetstänkandet helt annorlunda. Det var ju som det fria sexuella åren. Sedan började könsjukdomarna komma och alla skulle börja skydda sig. Jag tror personligen inte att Microsoft kunde förutse alla exploits och virus som skapades i och med att internet blev tillgängligt för alla. Dessutom tror jag att om säkerhetstänkandet varit en större tanke hos dem så hade de blivit kallade för härmapor av de mer extrema Mac och Linux- användarna - vilket verkar vara det som de som hackar på Windows har som huvudargument nu för tiden. Det är svårt att vara först och störst, det är dessvärre alltid någon som ska hacka på en.

Permalänk
Medlem

har windows på min stationära bara för att jag vill kunna spela spel och linux live på min bärbara som inte klarar av spel...

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Hahaha så jävla kul å läsa windows folket som resonerar att windwos är enklare att isntallera än linux. ja för dom som är kör windows i 10 år så framstår kanske windows som så mö enklare. men hur låg tid tog det innan ni installerade en helt tom maskin med windwos första gången igäntligen? ne trodde väl det. Tog la nåt år å ni va 12 bast å vågade knappt pilla på datorn för då kom päronen å sa aja baja den kan pajja!

10-15 år senare så har ni egen dator och kört windows i 10 år minst och vana att bygaoch isntallera. Varför då sitta och läsa manualer. fråga folk så fort man inte fattar nåt. ne orkar man ju inte så därför testar ni inte nåt annat för ni är slappa å lata. Är en ren naturlag! Mäniskan har dock förmågan att kunna ta egna beslut som strider mot den i bland villket man msåte göra.

jag har personligen kommit underfull med att det är betydligt lättare att få snubben 35-40 bast gammal som precis har köpt sin första dator för 1-2 år sedan att testa på linux VS elit gurun på swec som kört windows i 10 år och påstår sig veta bäst å kunna allt.

Polaren köpte sin andra dator. Första fick han å då vart det windows 95 som bäst installerat å klart. Sedna skaffade han sig en nyare celeron maskin på netonnet för ett par år sedan med windwos XP isntallerat. Självklart fick jag isntallera om den felera gånger pga virus etc.

han har alldrig isntallerat windows själv då han inte klarat av det. Tilslut blev han så tröt på alla crasher å skit och virus och han visste jag körde linux så han bad mig slänga in det. Jepp gjorde jag. Istället för å ringa 5 gånger i veckan kunde det ta 1-2 månader innan han behövde hjälp i ubuntu.

Nu efter semestern när nån "VETA BÄST TYP" hade predikat windows å installerat om ahns laptop på semestern så blev han lite sen å kom hem å sa nu msåte du lägga in linxu putte för nu har nån sopa fuckat min dator med XP på semestern. Jag vart lite upptagen så tog nån vecka innan jag dök förbi. Jag hade lämnat en kubuntu 6.06 skicak hoss honom.
Kom dit. ne det är lugt har fått in kubuntu själv. Var fan skitänkelt var bara det där med diskarna men tror jag fick det rätt sa han. Det var fan mö smidigare än att ens försöka få in windows.

Alltså mäniskan har aldrig tidigare isntallerate ett OS vad han själv hävdar.

Min syrras första dator och även andra körde hon Linux på också som jag lagt in. Dom fugnerade felfritt med å tutade å gick och hon ahde inga problem. Itne fören hon började skaffa massa killar som började isntallera om burken å bruka den som privat FTP och bakupenhet och spelmaskin och porfilmsmaskin..... och telefonsamtalen angående virus började igen......

Så i min mening. Inbiten swecare på 25bast är 100 gånger svårare att lära linux än polaren 40 bast som sakffat sig en ny maskin för dom vill bara lära sig och har inga onödiga referenser eller slut på tålamod och för dom blir linux som windows. Lät och förståligt.

Polaren bara diggar packetsystemet som itne bara tar hem senaste uppgraderigarna till OS:Et utan alla apps mm han har installerat! Windows update är år efter tom han inser det.

Nu sisst jag vart där hade han isntallerat Kubuntu på dotterns dator med. Tom hans fruga vart så uselt förbanad på datorn med windows att hon kötade på han å göra det!

Permalänk
Medlem

Lås tråd FFS SNÄLLA!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoox
har windows på min stationära bara för att jag vill kunna spela spel och linux live på min bärbara som inte klarar av spel...

Hade Linux lirat bättre med mitt Ati grafikkort hade jag kört Linux men nu är jag illa tvungen att köra windows för att spela spel. Har försökt länge i linux att få spel att fungera men aldrig fått det att fungera helt tyvärr.

Visa signatur

Ryzen
1080ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hahaha så jävla kul å läsa windows folket som resonerar att windwos är enklare att isntallera än linux. ja för dom som är kör windows i 10 år så framstår kanske windows som så mö enklare. men hur låg tid tog det innan ni installerade en helt tom maskin med windwos första gången igäntligen? ne trodde väl det. Tog la nåt år å ni va 12 bast å vågade knappt pilla på datorn för då kom päronen å sa aja baja den kan pajja!

Förbaskat mycket snabbare än att installera Linux flera år efter och ändå låg Linux på cdrom, där man slapp massa med de där 20 disketterna eller vad det nu var efter att man hade fått in dos.
Det finns linuxdistar som är enkla att installera idag, men så länge vissa specifika programvaror saknas i Linux blir många användare tvingade att köra båda om de nu ska ha Linux installerad.
För att ta ett verkligt exempel som du gjorde. Farsan har sin dator främst för SPCS Administration 500. Eftersom revisorn också använder SPCS programvaror så är inget annat program ett alternativ, konvertera bokföringar och riskera fel är inget som kommer på tal. Så vilket OS kan vara bättre lämpad för detta, än just det enda OS som den programvaran finns för?
Ordbehandling ja där vill ha han en med någorlunda hyfsad/duglig rättstavning (han är bl.a. sekreterare på vissa viktiga möten) , Words suger då den t.o.m. vill att man ska felstava vissa fortkortningar. (Etc. för att nämna någon, där den tror att meningen är slut efter punkt)
Vilket ordbehandlingsprogram finns i Linux där rättstavningen åtminstone är i närheten av Words, som ändå suger?
Så för flera användare (även gamers) blir resultatet att de även är tvungna att använda Windows och det går inte komma ifrån att det är enklare att bara installera Windows, än att installera både Windows och Linux.
*edit*
The_Fatrix inlägget nedanför. Att vara småföretagare och sekreterare är inget att skryta över. De flesta som utbildar sig här på forumet efter gymnasiet, satsar nog på högre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Passande namn på tråden! "Hur orkar ni?"

Motiveringarna mellan Linux & Windows, är ju mer eller mindre som småungar som står och säger min pappa är starkare än din ...

Visa signatur