Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kromosom
Jag har tänkt på att testa *nix men har inte tagit mig tiden, och nu när jag kör Windows Vista ser jag inget behov av att testa *nix. Vista funkar hur bar som hälst, inga problem osv. Anledningen till att inte fler har testat *nix är nog att det ÄR krongligare att använda, PÅ GRUND AV ovetande, men varför ska man veta? Mitt gammla XP funkade helt rent och utan problem, om man säger att windows är dåligt måste det också bero på ovetande. Får man virus måsta man ju typ surfa djurporr utan virusprogram Ni förstår nog vad jag menar, systemet funkar så länge man KAN använda det. Det är nog samma med *nix. Det skulle ta mig minst 2 år att bli lika bra på det som jag är på något windows system.

Tja om Windows fungerar för dig så använd det. Att det är en viss inlärningströskel för att börja använd Linux är väl ingen hemlighet. Men det behöver inte betyda att Windows är bättre för det. Förresten har det faktiskt kommit en del säkerhetshål man kan använda från en helt annan dator och ta sig in i ett Windows system. Kommer du inte ihåg de maskar som härjade för några år sedan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kromosom
Och en sak till, nix system kanske är gratis och inte windows, men då har ju Microsoft massvis med folk som hela tiden arbetar med att göra systemet säkrare och bättre, man kan få suport om det skulle behövas. Sen den lilla saken som att ens flickvän ska kunna komma hem till en och kan använda datorn utan en snabbkurs.

Självklart finns det människor som utvecklar Linux-distributioner, gör dem bättre och även support finns. Det vore ju rent löjligt annars.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är säkert att alla *nix användare som kodar alla virus eller maskar till windows, så alla win användare gå över till *nix, när väl *nix har monopol över microsoft, då börja dom ta betalt.... detta är bara en teori, oki ... inget ont om *nix..

jag gillar röda kalsonger för jag tycker dom är finna..
jag gillar windows, för jag tycker det är lätt o använda.

som sagt, vad spelar det för roll vad man använder? bara det fungera så är det okey!!
att windows kostar pengar och inte *nix? well,, vem vill inte ha pengar? eller tjärna pengar? tror t.o.m Linus (linux skapare) han är ganska rik själv efter han har släppt *nix..

och till slut, ni säger windows har massor med bugg? men våga ni säga att Volvo är 100% felfri?

nåja,, det e sent, sövdags!!

p.s
detta är en Microsofts operativsystem tråd...
man går inte in i en microsoft tråd och säger windows suger.
liksom man går inte in i en pizzeria och säger pizza är bajs.
det är därför det finns UNIX/MICROSOFT trådar
d.s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
Det är säkert att alla *nix användare som kodar alla virus eller maskar till windows, så alla win användare gå över till *nix, när väl *nix har monopol över microsoft, då börja dom ta betalt.... detta är bara en teori, oki ... inget ont om *nix..

Det finns Linux-distributioner som kostar pengar. Men om du visste någonting om Linux och GPL skulle du inte säga sådär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
jag gillar röda kalsonger för jag tycker dom är finna..
jag gillar windows, för jag tycker det är lätt o använda.

som sagt, vad spelar det för roll vad man använder? bara det fungera så är det okey!!

Fungerar det för dig så använd det. Jag tror knappast någon kommer förlora sömn för att du kör Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
att windows kostar pengar och inte *nix? well,, vem vill inte ha pengar? eller tjärna pengar? tror t.o.m Linus (linux skapare) han är ganska rik själv efter han har släppt *nix..

Ja de flesta vill väl ha pengar och Linus har säkert tjänat på att han skapade Linux-kärnan. Men vad det har att göra med någonting förstår jag inte. En Linux-distribution och tusentals program kan du få gratis, jämfört med att köpa Windows för flera tusen och sedan måste du ofta köpa alla program som motsvarar de du får gratis med Linux. (Finns ju ofta versioner av vanliga open-source till Windows också, det kan man också till stor del tacka Linux existens för.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
och till slut, ni säger windows har massor med bugg? men våga ni säga att Volvo är 100% felfri?

nåja,, det e sent, sövdags!!

Nej ingenting är väl helt perfekt. Men jag ser inte vad det spelar för roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
detta är en Microsofts operativsystem tråd...
man går inte in i en microsoft tråd och säger windows suger.
liksom man går inte in i en pizzeria och säger pizza är bajs.
det är därför det finns UNIX/MICROSOFT trådar
d.s

Denna tråd handlar ju just om varför man vill köra Windows och det är det väl helt relevant att påpeka om man nu råkar ogilla det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
och till slut, ni säger windows har massor med bugg? men våga ni säga att Volvo är 100% felfri?

Nej, men om Volvos bilar skulle ha lika många fel som Microsofts operativsystem så skulle de inte få säljas, eftersom de skulle orsaka för många dödsfall.

Problemet är att mjukvarutillverkare inte hålls ansvariga för kvaliteten på mjukvaran. Om något fel i Volvo-bilar skulle börja orsaka att bilarna oundvikligen kör av vägen, så skulle Volvo bli tvungna att inte bara ta in bilarna på service för att fixa felet, utan dessutom bli skadeståndsskyldiga för alla skador som orsakats.

Om däremot någon bugg i Windows orsakar att all data hos ett stort företag försvinner, så säger Microsoft att det var väldigt synd, men att de inte tar något ansvar för det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Är en random linux distribution helt buggfri? Har aldrig förstått vad som är så dåligt med windows, visst det är dyrt och microsofts marknadsföringsteknik har väl alltid varit lite "elak". För mig fungerar windows xp helt perfekt och kommer inte på någon anledning att byta operativsystem. Skulle jag byta blir det till vista när det kommer. Mina erfarenheter är också att *nix inte alls behöver vara mer stabilt än windows.

På en server skulle jag dock kunna överväga att använda linux då det är gratis och fungerar lika tillfredsställande som windows för detta ändåmål, om än det förmodligen skulle ta lite mer tid för mig att konfigurera den med linux.

Edit:
DrRotmos: är det där en ung Steve Jobs på din avatar?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Opinions are like assholes - everybody has one!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
*skräp*

Detta inlägg tillförde ju väldigt mycket särskilt när du gjort den så irriterande med stor röd text

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Detta inlägg tillförde ju väldigt mycket särskilt när du gjort den så irriterande med stor röd text

Den drar onekligen till sig ögon.. eller hur.

Problemet är att många Linux användare verkar ha vacklande mental hälsa då dom uppenbarligen har väldigt låg uthållighet som gör att deras toleransnivå sjunker som vid en ebb & blottlägger andra mentala defekter som gör att dom inte tolererar att det finns folk som av diverse olika anledningar föredrar att köra med M$ mjukvaror som tycker att det fungerar bra för dom..

Jag ser ingen annan anledning då det alltid mer eller mindre är *nix användare som attackarerar Windows användare...

Btw. Var kan jag köpa osX så jag kan installera det på min PC?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Den drar onekligen till sig ögon.. eller hur.

Problemet är att många Linux användare verkar ha vacklande mental hälsa då dom uppenbarligen har väldigt låg uthållighet som gör att deras toleransnivå sjunker som vid en ebb & blottlägger andra mentala defekter som gör att dom inte tolererar att det finns folk som av diverse olika anledningar föredrar att köra med M$ mjukvaror som tycker att det fungerar bra för dom..

Jag ser ingen annan anledning då det alltid mer eller mindre är *nix användare som attackarerar Windows användare...

Btw. Var kan jag köpa osX så jag kan installera det på min PC?

Med allt skitsnack om "mental hälsa" och irriterande poster kommer du väl snart få den här tråden låst, men det verkar som att den borde blivit låst för länge sen.

Men visst håller jag med om att det mest verkar vara en diskussion i stilen "mitt lag är bäst" - "nej mitt är bäst!" i den här tråden.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz

Men visst håller jag med om att det mest verkar vara en diskussion i stilen "mitt lag är bäst" - "nej mitt är bäst!" i den här tråden.

Precis, så då är det väl rätt att skriva inlägg i höjd med lagd ribba eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har testat bla ubuntu mfl, men snabbt lagt av. Dels eftersom att jag inte ids lära mig hur man gör allt, och dels eftersom att så mycket inte ville fungera. Fick inte mina NTFS-hdds att fungera, kunde inte använda något av de program jag behövde och ville använda, kunde inte spela något. Det enda jag egentligen kunde göra var att surfa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, men om Volvos bilar skulle ha lika många fel som Microsofts operativsystem så skulle de inte få säljas, eftersom de skulle orsaka för många dödsfall.

Problemet är att mjukvarutillverkare inte hålls ansvariga för kvaliteten på mjukvaran. Om något fel i Volvo-bilar skulle börja orsaka att bilarna oundvikligen kör av vägen, så skulle Volvo bli tvungna att inte bara ta in bilarna på service för att fixa felet, utan dessutom bli skadeståndsskyldiga för alla skador som orsakats.

Om däremot någon bugg i Windows orsakar att all data hos ett stort företag försvinner, så säger Microsoft att det var väldigt synd, men att de inte tar något ansvar för det.

Horseshit

Volvo V70 har en förmåga att självantända och brinna upp. Ändå är det Sveriges mest sålda bil. Vad jag vet så har Volvo aldrig behövt betala skadestånd på grund av detta. Möjligtvis har någon drabbad blivit ersatt med en ny Volvo. Det finns många bilmodeller ute på vägarna idag med brister som kan göra dom trafikfarliga under vissa omständigheter. Biltillverkarna brukar skicka ut brev till drabbade ägare där man kostnadsfritt erbjuder sig att åtgärda felet på närmsta auktoriserade verkstad. Ungefär som när Microsoft upptäcker brister i sina operativsystem och ber kunderna ladda hem en uppdatering på Microsoft Update. Så att påstå att Microsoft släpper ofullständig mjukvara och sedan skiter i sina kunder är återigen bara hästskit och snömos från din sida.

En bugg i Windows kan knappast orsaka en dataförlust hos ett STORT företag då dessa har väldigt gedigna backupsystem just för detta ändamål. Dessa backupsystem lär förövrigt finnas även om programvaran hos företaget råkar heta något med *nix.

Det finns inga prylar som är 100% felfria.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

När jag körde med med Linux, under "OperativSystem A" i skolan, så körde jag med Debian(tror jag) och det första som slog en var att dom basala sakerna som installeras på direkten i Windows krävde massa mer arbete, te.x att installera trådlösa nätverket, grafikkortet osv. Och sen att Internet ändå inte fungerade när det var klart..
Och sen kompilrade vi om kärnan, i windows så kör man en fil.
Visst efter att att ha strulat med OSet ett tag så funkade allt som man ville och det funkade bra.

Därför kör jag med Windows, även om jag emellanåt använder Linux.
För att Windows är utformat med användarvänlighet i åtanke, det är inte Linux. Inte i samma utsträckning iaf.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

raaaz: Korrekt observerat

skruvis: OS X finns ej att köpa för generic PC, men det följer med varje ny Mac. Det finns även att köpa hos Apple Store, men enbart för Macar.

Plexus: Jag finner det svårt att tro att eventuella personskador som orsakats helt av ett designfel hos en personbilstillverkare inte ersätts för från denne. Vidare är jag ganska säker på att om man skulle ha värdefulla dokument i en bil som plötsligt självantänder (förutsatt att man kan visa att det hände helt på grund av ett designfel) så skulle det inte hålla i en rättegång för biltillverkaren att inte ta ansvar för de ekonomiska förlusterna som orsakats.

Let's face it, Microsoft har sänkt standarden för mjukvara. Vi blir inte upprörda av att vi hittar allvarliga buggar eller säkerhetshål i mjukvara som kostar 5000 kr (Vista Ultimate), men om du skulle köpa exempelvis ett ugn för 5000 kr så skulle det vara oacceptabelt om den titt som tätt stängde av ugnen (och då menar jag inte för att upprätthålla temperaturen, ugnar fungerar annars så att de har elementen på i cykler).

Och visst, ingenting är 100% felfritt, men Microsofts produkter ligger inte ens i närheten av 100% felfritt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
*text*

Och visst, ingenting är 100% felfritt, men Microsofts produkter ligger inte ens i närheten av 100% felfritt.

Vilket förmodligen inte heller OS X eller något *nix-operativsystem heller gör. Så vad är det som bör diskuteras vidare här?

Jag har inte stor erfarenhet av något av dessa OS, men Microsofts OS är inte i närheten så buggiga att det skulle vara en anledning för en vanlig användare att se efter ett annat OS. Detta självklart IMO.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Vilket förmodligen inte heller OS X eller något *nix-operativsystem heller gör. Så vad är det som bör diskuteras vidare här?

Jag har inte stor erfarenhet av något av dessa OS, men Microsofts OS är inte i närheten så buggiga att det skulle vara en anledning för en vanlig användare att se efter ett annat OS. Detta självklart IMO.

Antagligen är de inte det, jag vet inte riktigt, det var många år sedan jag körde Windows, men jag vet att fler byter från Windows till annat än någonsin, så någon anledning finns det ju.

Stabilitet lär vara en del av det hela. Sedan tror jag personligen en hel del på missnöje med Vista. Andra byter säkerligen för att Microsofts affärsmetoder (Embrace, extend and extinguish, FUD, m.m.) är klandervärda.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Antagligen är de inte det, jag vet inte riktigt, det var många år sedan jag körde Windows, men jag vet att fler byter från Windows till annat än någonsin, så någon anledning finns det ju.

Stabilitet lär vara en del av det hela. Sedan tror jag personligen en hel del på missnöje med Vista. Andra byter säkerligen för att Microsofts affärsmetoder (Embrace, extend and extinguish, FUD, m.m.) är klandervärda.

Jag tror att anledningen till att fler och fler byter till linux är att det på senaste tiden kommit ut fler väldigt användarvänliga dvs lättanvända linux-distributioner.

Att linux skulle vara mer stabilt än windows har inte jag några erfarenheter av. De flesta anledningar till blåskärm under windows är tredje parts mjuk- och hårdvara. Hittar ingen referens till detta men läste en artikel om det.

Microsofts affärsmetoder är det nog många som inte gillar, men dom fungerar uppenbarligen bra, Bill Gates är ju trots allt världens rikaste man.

EDIT:
nämnde inte OS X, har aldrig använt det, men vad jag har förstått så har det alltid varit minst lika lättanvänt och användarvänligt som windows, varför det ökar är väl förmodligen att macintosh säljer bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Inget operativsystem är varken bättre eller sämre än något annat.
Det beror ju helt på användaren, vad denne har för krav etc.

That's it.

Vad finns det mer att diskutera?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Om däremot någon bugg i Windows orsakar att all data hos ett stort företag försvinner, så säger Microsoft att det var väldigt synd, men att de inte tar något ansvar för det.

I ärlighetens namn så gäller ju det egentligen de flesta operativsystem inklusive varianter av Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Är en random linux distribution helt buggfri? Har aldrig förstått vad som är så dåligt med windows, visst det är dyrt och microsofts marknadsföringsteknik har väl alltid varit lite "elak". För mig fungerar windows xp helt perfekt och kommer inte på någon anledning att byta operativsystem. Skulle jag byta blir det till vista när det kommer. Mina erfarenheter är också att *nix inte alls behöver vara mer stabilt än windows.

Tja mina erfarenheter är att Linux kan vara stabilare än Windows. Även om det är tredjepartsprogram som orsakar krascherna så verkar Linux stå ut med det bättre. Förövrigt så kör du väl Windows just för att du inte tycker det är något dåligt med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Den drar onekligen till sig ögon.. eller hur.

Problemet är att många Linux användare verkar ha vacklande mental hälsa då dom uppenbarligen har väldigt låg uthållighet som gör att deras toleransnivå sjunker som vid en ebb & blottlägger andra mentala defekter som gör att dom inte tolererar att det finns folk som av diverse olika anledningar föredrar att köra med M$ mjukvaror som tycker att det fungerar bra för dom..

Jag ser ingen annan anledning då det alltid mer eller mindre är *nix användare som attackarerar Windows användare...

Btw. Var kan jag köpa osX så jag kan installera det på min PC?

Många Windows-användare med nästan ingen erfarenhet av Linux och som påstår att man måste ändra i konfigurationsfiler för att göra den enklaste sak förkastar ju allt som har att göra med Linux utan vidare undersökning. Sen verkar många anse att Linux är skyldiga de någonting. "Jag kör inte Linux innan jag kan köra CS och alla mina Windows-program i det." Har man den attityden är det ju bara vettigt att köra Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag har testat bla ubuntu mfl, men snabbt lagt av. Dels eftersom att jag inte ids lära mig hur man gör allt, och dels eftersom att så mycket inte ville fungera. Fick inte mina NTFS-hdds att fungera, kunde inte använda något av de program jag behövde och ville använda, kunde inte spela något. Det enda jag egentligen kunde göra var att surfa.

Visst men det beror ju mest på dig. Att få tillgång till innehållet på sina NTFS-hårddiskar ska gå helt utan arbete om man kör något som Ubuntu. Att du inte kan köra dina Windows-program i Linux är väl helt naturligt. Som att klaga på att du inte kan laga gröt i din brödrost, varken gröten eller brödrosten är gjorda för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
När jag körde med med Linux, under "OperativSystem A" i skolan, så körde jag med Debian(tror jag) och det första som slog en var att dom basala sakerna som installeras på direkten i Windows krävde massa mer arbete, te.x att installera trådlösa nätverket, grafikkortet osv. Och sen att Internet ändå inte fungerade när det var klart..
Och sen kompilrade vi om kärnan, i windows så kör man en fil.
Visst efter att att ha strulat med OSet ett tag så funkade allt som man ville och det funkade bra.

Därför kör jag med Windows, även om jag emellanåt använder Linux.
För att Windows är utformat med användarvänlighet i åtanke, det är inte Linux. Inte i samma utsträckning iaf.

Använder du en modern och vettig distribution är inget av det där nödvändigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Jag tror att anledningen till att fler och fler byter till linux är att det på senaste tiden kommit ut fler väldigt användarvänliga dvs lättanvända linux-distributioner.

Att linux skulle vara mer stabilt än windows har inte jag några erfarenheter av. De flesta anledningar till blåskärm under windows är tredje parts mjuk- och hårdvara. Hittar ingen referens till detta men läste en artikel om det.

Men ska verkligen hela operativsystemet krascha för att ett tredjepartsprogram gör det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Microsofts affärsmetoder är det nog många som inte gillar, men dom fungerar uppenbarligen bra, Bill Gates är ju trots allt världens rikaste man.

Kanske det men bara för att man tjänar pengar på att bete sig illa är det väl inte ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Många Windows-användare med nästan ingen erfarenhet av Linux och som påstår att man måste ändra i konfigurationsfiler för att göra den enklaste sak förkastar ju allt som har att göra med Linux utan vidare undersökning. Sen verkar många anse att Linux är skyldiga de någonting. "Jag kör inte Linux innan jag kan köra CS och alla mina Windows-program i det." Har man den attityden är det ju bara vettigt att köra Windows.

Jag har provat Linux.. svårt var det då jag provade sist.. någongång 2002-03 eller något sådant, jag har förövrigt suse 10.0 på dvd liggandes för att leka med när lusten faller på.. Linux är inte skyldig mig ett skvatt däremot har jag licenser på windows & dess mjukvaror så varför inte använda sig av dessa? .. För valfrihet är väl något som vi eftersträvar, eller det är inte min egen vilja som gäller?

Jag har licenser på.

Win95
WinME
Win98
Win2000
WinXP både Home & Pro

Office XP Pro
Office 2003 std

Men jag har inte köpt några av dem i butik... varför förkasta något som är gratis? Det vore inte vettigt bara för att tillfredställa *nixnördarna...

@DrRotmos.. precis osX går inte att köpa om du inte tjackat en Mac för 20.000:- , Apple den sista Sovjetstaten näst efter Nike.

Men Vista lär öppna dörrarna för att utveckla Linux ännu mer så det passar generella svenssons.. får vi hoppas iaf..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag har provat Linux.. svårt var det då jag provade sist.. någongång 2002-03 eller något sådant, jag har förövrigt suse 10.0 på dvd liggandes för att leka med när lusten faller på.. Linux är inte skyldig mig ett skvatt däremot har jag licenser på windows & dess mjukvaror så varför inte använda sig av dessa? .. För valfrihet är väl något som vi eftersträvar, eller det är inte min egen vilja som gäller?

Jag har licenser på.

Win95
WinME
Win98
Win2000
WinXP både Home & Pro

Office XP Pro
Office 2003 std

Men jag har inte köpt några av dem i butik... varför förkasta något som är gratis? Det vore inte vettigt bara för att tillfredställa *nixnördarna...

@DrRotmos.. precis osX går inte att köpa om du inte tjackat en Mac för 20.000:- , Apple den sista Sovjetstaten näst efter Nike.

Men Vista lär öppna dörrarna för att utveckla Linux ännu mer så det passar generella svenssons.. får vi hoppas iaf..

Nej jag har verkligen inget emot att folk använder Windows, det kanske helt enkelt passar dem bättre. Men Linux har utvecklats väldigt mycket sen 2002. Prova någon modern distribution som Ubuntu om du har lust, jag tror du skulle bli positivt överraskad.

Att som Svensson köra Linux är väl egentligen inget problem i dagsläget. Vill man bara kunna surfa, maila och kanske prata på MSN så ska det gå bra. Men det blir förstås problem med Windows-specifika program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
@DrRotmos.. precis osX går inte att köpa om du inte tjackat en Mac för 20.000:- , Apple den sista Sovjetstaten näst efter Nike.

Nu är det ju iofs väldigt få Macar som kostar 20 000 kr. Det är bara Mac Pro och Xserve som inte finns att få billigare än 20 000, och MacBook Pro kostar nästan 20 000 kr.

Men du kanske ser något särskilt i namnet på dem? Om vi bortser från Xserve, som är en server (och således inte riktad mot konsumenter) så heter båda de andra Pro. De riktar sig inte huvudsakligen till vanliga hemanvändare. De datorerna kostar förvisso en del, men man får vad man betalar för.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Nej jag har verkligen inget emot att folk använder Windows, det kanske helt enkelt passar dem bättre. Men Linux har utvecklats väldigt mycket sen 2002. Prova någon modern distribution som Ubuntu om du har lust, jag tror du skulle bli positivt överraskad.

Att som Svensson köra Linux är väl egentligen inget problem i dagsläget. Vill man bara kunna surfa, maila och kanske prata på MSN så ska det gå bra. Men det blir förstås problem med Windows-specifika program.

Håller på i detta ögonblick att installera suse 10.0 på min P3 1GHz.. tar en liten stund...

Enda sättet att få ner priset på M$ produkter är att just Linux utvecklas att passa generella svensson..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Håller på i detta ögonblick att installera suse 10.0 på min P3 1GHz.. tar en liten stund...

Ok, då är du frälst snart eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Enda sättet att få ner priset på M$ produkter är att just Linux utvecklas att passa generella svensson..

Ja, jag tycker det är på god väg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Ok, då är du frälst snart eller? ;)Ja, jag tycker det är på god väg.

Kanske, tar en dj*la tid bara + alla uppdateringar som ska hämtas.. precis som M$ juhe.. .. hehehe..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nu är det ju iofs väldigt få Macar som kostar 20 000 kr. Det är bara Mac Pro och Xserve som inte finns att få billigare än 20 000, och MacBook Pro kostar nästan 20 000 kr.

Men du kanske ser något särskilt i namnet på dem? Om vi bortser från Xserve, som är en server (och således inte riktad mot konsumenter) så heter båda de andra Pro. De riktar sig inte huvudsakligen till vanliga hemanvändare. De datorerna kostar förvisso en del, men man får vad man betalar för.

Den billigaste laptopen kostar ~10 000 kr, men vem vill ha en laptop me en 13' skärm?
Minimum är 15.4' för att det ska vara ergonomiskt och då är vi uppe på ~20 000 kr.
Gällande stationära så kan man inte kalla iMac för dator, det är lite ihop tryckta komponenter i en extremt konstigt utformad skärm.
Väldigt bra då den inte är platskrävande, men hur bra kan komponenterna må egentligen?
Nästa steg blir då Mac Pro och då är vi uppe på ~25 000 kr.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

hund-ONE: snacka om att bjuda på flames

Permalänk
Medlem

Skriver detta i gnome tror jag det heter, vad är det som är så märkvärdigt med Linux egentligen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Skriver detta i gnome tror jag det heter, vad är det som är så märkvärdigt med Linux egentligen?

Du kommer märka det mysiga med linux när du använt det ett tag.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox