Permalänk
Medlem

När jag försöker installera ULI integrated drivers 2.1 så får jag inte upp ULI AGP i listan för vad jag behöver installera. Jag har problem med dålig prestanda i t.ex. spel så måste ju installera driversna för agp såklart.
Jag har win xp MCE. Någon som vet om det ska ha något med det att göra?
Eller om man kanske kan installera manuellt. Jag försökte packa upp install-filen och installera .inf , men funka inte.. Någon?

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk

Vart i bios ställer jag in så jag kan starta datorn med ett enkelt knapptryck på tangetbordet?

Om det inte går, finns det mjukvara för detta då?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

Det verkligen sämsta är att alla mina fläktar snurrar på max med
detta moderkort, inget program kan kontrolera dom uselt !

Mitt neo2 kunde till och med det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Fläktkontroll kom i "Dual-Vsta", så någon måste ha märkt att det saknades.

Till han som har problem med ULi-drivare ovan:

http://download.nvidia.com/ULi/ULi_Integrated220.zip

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Fläktkontroll kom i "Dual-Vsta", så någon måste ha märkt att det saknades.

Till han som har problem med ULi-drivare ovan:

http://download.nvidia.com/ULi/ULi_Integrated220.zip

Mjo. Försökte med den men ULI AGP kom inte upp i listan över det som behövdes installeras. Jag läste massa på nätet och kom fram till samma sak som alla andra: formatera.
Det funkade, jag kunde direkt installera drivisarna.

Dock så kan jag inte köra minnena på 400mhz utan max 333 (default var på 266). Tips?

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Tja boys !!

Har följt denna tråden med stort intresse samtidigt som jag letat som en tosing efter ett av dom här moderkorten ... ett litet helsike att hitta kan jag meddela, men igår så dök det upp ett ex på webhallen ... beställde fort som helsike ... visserligen var det ett bulk kort men va fan, man kan ju klara sig utan lite sladdar tyckte jag, hehe ... ska jag bara lägga vantarna på en 170 opteron sen så ska det börja lekas lite ... återkommer med mer info när jag har !

/Ice

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denzillah
Vart i bios ställer jag in så jag kan starta datorn med ett enkelt knapptryck på tangetbordet?

Om det inte går, finns det mjukvara för detta då?

Går att ställa in i BIOS. Sitter vid en annan dator nu så jag kan inte kolla var, men kika så ser du, det framgår ganska tydligt. Tror dock att du måste ha ett PS2 tangentbord för att det skall funka.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

"Power on PS/2" står det, jag kör med en usb-->ps/2 adapter och det funkar fint.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo. Försökte med den men ULI AGP kom inte upp i listan över det som behövdes installeras.

Om du extraherar filen så kan du se att den innehåller _alla_ tänkbara drivrutiner, de ligger i varsin katalog tex ligger agp 2.30 i en. Bara att installera, finns det ingen setup-fil för en viss drivrutin kan man använda enhetshanteraren och navigera till den aktuella inf-filen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson

Dock så kan jag inte köra minnena på 400mhz utan max 333 (default var på 266). Tips?

Sätt flexibility (stavning?) option på disabled & ställ in minneshastigheten till 200MHz i bios.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Tja!
Jag har installerat AGP-drivisarna till kortet, men när jag sen ska installera NVIDIAs Geforce-drivisar så blinkar skärmen och sen startar datorn om sig. Vad gör jag för fel? Har testat med olika versioner på både Graffedrivisarna och ULI-drivisarna.

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Medlem

Sätt spänningarna till NB, SB & Mem på high & se om det hjälper?

Sätt även agp i bridge mode eller något sådant (är inte så säker på vad det heter..)

Samt kör oklockat...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Var ändrar jag spänningarna på de olika? Tittade men fattar inte riktigt

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^ReSkAmRaT^
Var ändrar jag spänningarna på de olika? Tittade men fattar inte riktigt

Opppss såg att dom inte fanns.. men börja med att välja load setup defaults.. hmm är det ett pci-e kort du har? välj isåfall primary graphics adapter -> PCI-E.. samt sätt dram voltage till high..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Mja, jag har AGP. Men nu funderar jag på att sälja grafikkortet och köpa ett PCI-e. Orkar inte med allt strul Om det nu gör nån skillnad.

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig Reskamrat : / Har provat det Skruvis skrev, men det händer samma sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Går att ställa in i BIOS. Sitter vid en annan dator nu så jag kan inte kolla var, men kika så ser du, det framgår ganska tydligt. Tror dock att du måste ha ett PS2 tangentbord för att det skall funka.

Tack, funkar perfekt nu!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Opppsss jag blir ju lite rädd nu har läst igenom alla svar o frågor här och mycket problem med bios o allt vad det är. Nu e det ju så här att jag har köpt detta moderkort dual/sata2. Men det är nyss fastskruvad i mitt nya chassi så jag har inte kommit så långt ännu. Alltså jag e ingen överklockar nisse och tänker heller inte bli (just nu) i alla fall

Men till frågan jag vill bara kunna sätta ihop grejjerna o sen köra utan att hålla på nånting i princip. Är det nåt jag skall tänka på speciellt eller fixa innan det går som man vill oklockat alltså?

Måste jag installera om Win XP när jag byter till annat moderkort? Hade Shuttle tidigare med VIA-in drivisar....

Jag kommer att köra med detta i den nya burken

AMD Athlon 64 3200+
IDE hårddiskar 3 st + DVD
Sound blaster Live 1024 ( är detta bättre än inbyggda?)
AGP Msi GS7600S 256mb

Nåt speciellt jag skall tänka på eller? Kan jag köra med vanliga Nvidia drivrutiner som jag tar från deras hemsida eller? Hur gör jag med den medföljande cd, installerar jag allt från den o sen ändrar grafikdrivisarna eller spellar det ingen roll utan jag tar det senaste från Nvidia?

Ber om ursäkt men jag blir så snurrig av alla inlägg i denna tråd vet varken ut eller in....... Hjälp

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Att installera om Win XP är nästan ett måste. Det bästa iaf.
Du kan prova om du vill att starta upp i felsäkert läge första gången du startar o se om det går. Rensa alla drivrutiner du har använt.
Brukar bli blåskärm.

Det inbyggda ljudkortet är bättre ja.

Ta ned dom senaste drivrutinerna Asrock. Dom funkar bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Att installera om Win XP är nästan ett måste. Det bästa iaf.
Du kan prova om du vill att starta upp i felsäkert läge första gången du startar o se om det går. Rensa alla drivrutiner du har använt.
Brukar bli blåskärm.

Det inbyggda ljudkortet är bättre ja.

Ta ned dom senaste drivrutinerna Asrock. Dom funkar bra.

Måste jag ominstallera grafikkortet ändå o allt fast jag har samma kort installerat sen förut på den nuvarande Windows? Menar du rensa bort även VIA drivisar, grafik, ljud och nåt mera eller?
Menar du att jag inte skall använda drivrutinerna som finns på den medföljande cd:n utan ladda ner från deras hemsida?
Det där med AGP drivisar som finns på deras hemsida, skall man installera dom+dom sen efteråt som hör till mitt grafikkort?
Bör jag uppdatera BIOS eller? Är det enkelt i så fall....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Japp.. installera om allt. Ta det från början.
Då slipper du allt kladd som kan uppstå.

Just det.. Ta alltid dom senaste drivrutinerna till att börja med.
Så gör ett fint öl-underlägg av den cd:n

Grafikkortet sist.

Bör o bör.. Funkar allt så behöver du inte Byta Bios alls.
Läs på deras sida vad som är ändrat i nyare Bios. Kanske inte berör dig alls.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Japp.. installera om allt. Ta det från början.
Då slipper du allt kladd som kan uppstå.

Just det.. Ta alltid dom senaste drivrutinerna till att börja med.
Så gör ett fint öl-underlägg av den cd:n

Grafikkortet sist.

Bör o bör.. Funkar allt så behöver du inte Byta Bios alls.
Läs på deras sida vad som är ändrat i nyare Bios. Kanske inte berör dig alls.

Aha....oki man tackar så mycket för alla tips man ville ju bara vara på säkra sidan. Men 2 saker till den här ULi AGP driver är det drivisar för själva AGP porten bara? Och den här AMD Cool'n'Quiet Driver är det typ om man säger istället för VIA drivisar som e på andra kort som typ tar hand om usb och allting sånt för sånna har jag ju inte sett.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

AMD Cool n Quiet är för processorn, den klockas då automatiskt ner när burken inte används, eller något processor-intenvivt körs. Mycket bra funktion.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Oki men finns det inga drivrutiner jag skall installera som man gör med typ när det sitter VIA chip i kortet som behandlar en massa t.ex usb drives mm mm

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga angående ATX12v1 kontakten på Asrocket. Jag har haft kortet i ett år nu och nu blev det dags att byta nätagg. Grejjen är den att 4-pinnskontakten ATX12v1 inte passar med den på kortet (fel mönster). Även mitt gammla nätagg hade det problemet men det hade jag tydligen löst, frågan är bara hur?

Alltså hur skall ATX12v1 kontakten sitta rent praktiskt, skippa alla mönstringar?

Visa signatur

[AMD64 3500+ Venice @ 2604mhz med Scythe Ninja - Asrock DualSata - Kingston vRAM 1.5GB - Sapphire x1950xt - 580gb HDD - Chieftec Mesh - Corsair 620 - G15 och MX500 - Samsung 913N]

Permalänk
Medlem

Men varför måste du använda den för? Har du inte 20 pinskontakten på ditt nätagg? Det skall väl räcka att köra den hoppas jag...... För jag har ett FSB agg och jag har både och av dom där kontakterna.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Datorn går nämligen inte igång med endast 20-pinskontakten.

Edit: Nu lirar det, connectade en annan 4-pinnskontakt - två svarta två gula som passade i sloten.

Visa signatur

[AMD64 3500+ Venice @ 2604mhz med Scythe Ninja - Asrock DualSata - Kingston vRAM 1.5GB - Sapphire x1950xt - 580gb HDD - Chieftec Mesh - Corsair 620 - G15 och MX500 - Samsung 913N]

Permalänk
Medlem

Jag kikade nyss jag såg att jag hade alla dessa på mitt nätagg (pust!!), nu till en annan sak det här med drivisar. När jag nu skall installera allt till mitt moderkort vad skall jag installera från medföljande skivan eller skall jag ladda ner nya ULI 2.20 inegrerade drivisarna? och sen när det gäller drivrutinerna till mitt Geforce kort AGP vilket skall jag då använda, skall jag då ladda ner Nvidia drivisar till mitt geforce GS7600 kort som vanligt?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Med mitt Asrock dual vsta så var det faktiskt de senaste drivrutinerna på skivan efter jämförselse.
Först ULI drivrutinerna antingen dem för sig på skivan eller det samlade paketet från nätet. När allt är installerat tar du sist nvidia drivrutinerna till grafikkort.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Vad gör jag för fel? Har klockat processorn upp till 2.4GHz, minnena går i 200MHz. 2st 1024MB-minnen, ett Samsung och ett Infineon. Inga direkt klockarminnen kanske men dom borde väll iallafall klara 220MHz.
När jag kommer upp i 2.6GHz blir det konstiga tecken istället för bokstäver vid omstart?
PCI-e porten låser jag på ju på 100?
Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"