Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Jag körde ett Tagan 480w på mitt sata2 vilket jag tror är ATX 2.0 iaf (24pin ATX, sata och 6pin gfx kontakter) Jag är ganska säker på att ATX 2.2 är bakåtkompatibelt. Skriv gärna tillbaka om hur det gick i vilket fall som.

gl!

Funkade finemang med köpta nätagget, Corsair HX520.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Aha oki tackar för all hjälp men en sista fråga kan jag bara byta stoppa in i nån av dom andra portarna utan att behöva göra ominstallation av nånting eller på så vis?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

När operativsystemet flyttas till annan kontroller rekommenderas ominstallation, men det kan ibland fungera att bara flytta disken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hmm.. suckar som fanken!!! Konstigt ändå det är ju samma moderkort juh... Försåt eller vet om det är olika moderkort man flyttar emellan men om de e samma moderkort så verkar ju lite smått konstigt eller?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Nån som testat Windows 7 och fått det att funka? På Win7RC fick jag inte igång nätverkskortet, och Windows Upgrade Advisor beta rapporterar att drivrutiner saknas. Enligt Nvidia, som köpte upp och la ner ULI, kommer inga fler drivrutiner till detta kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flixie
Nån som testat Windows 7 och fått det att funka? På Win7RC fick jag inte igång nätverkskortet, och Windows Upgrade Advisor beta rapporterar att drivrutiner saknas. Enligt Nvidia, som köpte upp och la ner ULI, kommer inga fler drivrutiner till detta kort.

Jepp, jag sitter fortfarande kvar med ett 939-system med ett ASRock moderkort och som du skriver efter "fula" Nvidia köpte upp ULi och lade ned tillverkningen finns det nu inget nytt bios eller nya drivisar till det här moderkortet (chipset, ljudkort, nätverkskort) som fungerar fullt ut med Windows 7. Så det lär bli problem för oss i någon mån med äldre system om vi ska gå över till ett nytt OS från Microsoft.

Ett sätt är annars att skaffa sig fristående nytt ljud- och nätverkskort och hoppas på att Windows 7 inbyggda standard drivrutiner för chipset fungerar tillräckligt bra på det här gamla moderkortet men det är inte en helt optimal lösning och hur väl det kan fungera på Windows 7 när den skarpa versionen kommer ut i höst har jag inget svar på idag. Jag använder fortfarande förnärvarande Windows XP. Tittar man på *nix/Linux-världen tycks det finnas stöd/drivrutiner där för det här moderkortet om man läser på olika forums men hur väl det kan fungera i praktiken har jag ingen erfarenhet av själv.

Så av vad jag kan överblicka idag tycks det nu se rätt mörkt ut för oss med gamla datorsystem och med ASRock 939-system i synnerlighet gällande för Windows 7.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Japp, det verkar rätt så mörkt med win7 stödet till vårt mobo. Sen o andra sidan så har jag fått rätt mycket skumma blåskärmar på sistone (verkar vara nätrelaterat när man laddar i hastigheter upp mot 100 mbit), jag försökte hitta några uppdaterade drivisar för xp men det verkade inte hjälpa nämnvärt dessutom var de rätt så gamla. Så det blir en helt ny dator om ett par månader ... kan kanske vara på tiden med en uppgradering, hehe

Och i5 ser riktigt bra och prisvärda ut ... lär väl hålla ett bra tag dessutom.

/Ice

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Egentligen tycker jag att min dator fungerar hyggligt till de spel och program jag använder. Nya Monkey Island och UT2004 typ. Vore väl deprimerande om man pga Nvidia måste bidra till västvärldens konsumtionsöverskott och förfall.

Hur som helst kanske det är bäst att byta ändå. Har aldrig fått JMicron-chippet i denna att kunna hantera det den är till för; Sata2-diskar, utan har fått sätta den i IDE-läge för att undvika blåskärm. Och Asrock har klantat bort Cool & Quiet-funktionen som inte syns i Vista, och antagligen inte i Win7 heller, om man inte ersätter med OCW:s beta-bios.

Så nu måste jag bojkotta öhm... Asrock, Nvidia och Jmicron. Jobbigt läge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceglow
Japp, det verkar rätt så mörkt med win7 stödet till vårt mobo. Sen o andra sidan så har jag fått rätt mycket skumma blåskärmar på sistone (verkar vara nätrelaterat när man laddar i hastigheter upp mot 100 mbit), jag försökte hitta några uppdaterade drivisar för xp men det verkade inte hjälpa nämnvärt dessutom var de rätt så gamla. Så det blir en helt ny dator om ett par månader ... kan kanske vara på tiden med en uppgradering, hehe

Och i5 ser riktigt bra och prisvärda ut ... lär väl hålla ett bra tag dessutom.

/Ice

Om du har nu problem med ditt nätverkskort (?) - har du kanske inte tänkt på att köpa en nytt kort, ett sådant kan man finna för runt en 100-lapp?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v340

För är det problem nu lär det inte bli bättre med tiden om du ska kanske vänta fram mot julen eller så innan ett nytt system ska byggas. Men det är upp till dig om du vill kosta på ditt system med ett nytt nätverkskort nu eller ej.

Tja, mot förmodan kan ett i5 system hålla ett tag om du är intresserad av den processorfamiljen.

Sedan när det gäller Windows 7 vet man ej på förhand hur den färdiga versionen kommer att innehålla för stöd för olika äldre hårdvaror och det återstår att se om hur väl det kan fungera på våra gamla ASRock moderkort eller ej. För som en enkel arbetsdator duger mitt system länge till och så länge det fungerar väl så ser jag ingen direkt anledning att "kasta" ut sakerna jag använder bl.a. Dual-SATA2, X2 4200+, 7600GT, 2GB Ram-minne. Och jag får avvakta och se hur den färdiga Windows 7 versionen blir som färdigt operativsystem. Men man lär behöva ett nytt operativsystem inom kort då XP är nu skrotad och vad det nu blir för något OS till den gamla arbetsdatorn får tiden utvisa.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flixie
Egentligen tycker jag att min dator fungerar hyggligt till de spel och program jag använder. Nya Monkey Island och UT2004 typ. Vore väl deprimerande om man pga Nvidia måste bidra till västvärldens konsumtionsöverskott och förfall.

Hur som helst kanske det är bäst att byta ändå. Har aldrig fått JMicron-chippet i denna att kunna hantera det den är till för; Sata2-diskar, utan har fått sätta den i IDE-läge för att undvika blåskärm. Och Asrock har klantat bort Cool & Quiet-funktionen som inte syns i Vista, och antagligen inte i Win7 heller, om man inte ersätter med OCW:s beta-bios.

Så nu måste jag bojkotta öhm... Asrock, Nvidia och Jmicron. Jobbigt läge.

Tja, ska man gnälla på någon i första hand så är det väl Nvidia och Jimicon då ASRock får specifikationer, drivisar etc. av dem och då de inte längre ger support på sakerna så kan inte ASRock göra så mycket åt den saken - gissningsvis. För skulle ASRock börja göra något själv får de snart på "pälsen av bl.a Nvidia som sätter in deras "advokatstab" på dem och då blir det kostsamt för ASRock.

Cool & Quiet-funktionen har tidigare fungerat sisådär ibland under XP och Vista och om det blir för bättringar i Windows 7 återstår att se när den färdiga versionen är ute i butiken. Men du vet väl att Vista har en sådan funktion inbyggt så några yttre drivrutiner ska ej behövas utan med rätt inställningar i menyerna (bios + OS) så ska det fungera... så är tanken men ibland gör det inte.

Avslutningsvis kan jag nämna att jag nu försöker undvika om jag kan att ha med Nvidia att göra i fortsättningen tills de visar upp en mer vänlig attityd till kunderna med bättre support.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Tja, ska man gnälla på någon i första hand så är det väl Nvidia och Jimicon då ASRock får specifikationer, drivisar etc. av dem och då de inte längre ger support på sakerna så kan inte ASRock göra så mycket åt den saken - gissningsvis.

Förvisso, men de får väl mopsa upp sig lite. De om några borde ju kunna kräva att de komponenter de köper in ska supportas i några år. Har väl knappt funnits i fyra år nu. Svagt.

Citat:

Men du vet väl att Vista har en sådan funktion inbyggt så några yttre drivrutiner ska ej behövas utan med rätt inställningar i menyerna (bios + OS) så ska det fungera... så är tanken men ibland gör det inte.

I XP hade jag inga problem med C&Q, efter att ha ställt in det manuellt. Mitt Vista 64 (your mileage may vary) tar ingen hänsyn till hur bios är inställt och säger i event viewer att...

Some processor performance power management features have been disabled due to a known firmware problem. Check with the computer manufacturer for updated firmware.

...tills man lägger in ett icke-offiellt tredjeparts-bios.

Citat:

Avslutningsvis kan jag nämna att jag nu försöker undvika om jag kan att ha med Nvidia att göra i fortsättningen tills de visar upp en mer vänlig attityd till kunderna med bättre support.

De är rätt hemska de med. Men grafikkort därifrån kan jag tänka mig, men mest eftersom ATI suger i linuxvärlden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst skulle man tycka att Nvidia kunde ge bättre support men är man en stor mäktig aktör som Nvidia inom datorbranschen så är det inte alltid lätt för mindre aktörer som t.ex. ASRock att "mopsa upp sig lite" mot de stora.
För råkar man gapa lite för mycket kan man kanske mista allt man håller på med. Så visst man man ha egna olika synpunkter på det här och det kan jag hålla med dig om det, Flixie.

Ja, det finns en del att önska om man tänker på t.ex. Cool & Quiet-funktionen hos Microsofts operativsystem - ibland funderar det och ibland inte.

Ja, Nvidia är allmänt otrevliga att ha att göra med och ja, stödet för *nix-världen är än så längre bättre än vad AMD/ATi kan leverera med för mjukvara dock har jag läst på Internet och olika forums att man arbetar på att få fram ännu bättre mjukvara framöver. Så de tycks inte ligga på sofflocket och rulla tummarna hela dagarna igenom om man ska lita på de uppgifterna.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Shit, det visste inte jag.

Jag som hade tänkt att lägga in Windows 7 på datorn med Asrock.

Jag ett D-Link nätverkskort och använder inte moderkortets inbyggda ljudkort då jag har ett X-fi.

Så det är inga problem, men jag tänker på chipset.

Det måste man väl ha ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
Shit, det visste inte jag.

Jag som hade tänkt att lägga in Windows 7 på datorn med Asrock.

Jag ett D-Link nätverkskort och använder inte moderkortets inbyggda ljudkort då jag har ett X-fi.

Så det är inga problem, men jag tänker på chipset.

Det måste man väl ha ?

Chipset ska fungera enligt den här bildlänken på Windows 7 64-bit:
http://forums.ocworkbench.com/attachment.php?attachmentid=216...

Hämtat från den här sidan/länken:
http://forums.ocworkbench.com/showthread.php?p=450705#post450...

Då du använder ett fristående nätverkskort och ljudkort så ska det inte vad jag vet nu vara något problem ASRock moderkortet och enligt de länkar ovan. Men jag har ännu inte testat det själv på mitt system.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Chipset ska fungera enligt den här bildlänken på Windows 7 64-bit:
http://forums.ocworkbench.com/attachment.php?attachmentid=216...

Hämtat från den här sidan/länken:
http://forums.ocworkbench.com/showthread.php?p=450705#post450...

Då du använder ett fristående nätverkskort och ljudkort så ska det inte vad jag vet nu vara något problem ASRock moderkortet och enligt de länkar ovan. Men jag har ännu inte testat det själv på mitt system.

/Saint25

Stort tack för den infon Saint25 ! ! !

Men då är det ju inga problem, bara o tuta o köra med W 7.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
Stort tack för den infon Saint25 ! ! !

Men då är det ju inga problem, bara o tuta o köra med W 7.

Det var så lite och jag får nu önska ett lycka till med W7an på ditt datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Kör win7 beta och har gjort det ganska länge, till och med en av de tidiga beta releaserna. Funkar perfekt. Jag använder de inbyggda ljudet och nätverkskortet.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Med hjälp av chipset-drivisarna till vista på ett usb-minne gick det att få igång nätverkskortet. Windows update hittade en ersättare till det (ULi PCI Fast Ethernet Controller). Resten av drivrutinerna hittas också, jag har inga varningstrianglar i Device Manager.

Men, jag har faktiskt fått lite blåskärmar sen jag installerade för några dagar sen. Så därför undrar jag om det funkar bra för er, med detta moderkort och slutgiltig version av win7?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inga blåskärmar här i alla fall. Funkar bra för mig med Windows 7 32-bit, men jag kör med annat nätverkskort och annat ljudkort än moderkortets inbyggda. Ljudet har förresten aldrig funkat på mitt moderkort, det var trasigt när jag fick det men orkade aldrig byta ut moderkortet eftersom jag hade ett ljudkort.

Permalänk
Medlem

Då är det dags för hårdvarufelsökning på min front då. Puh...

Fast Vista funkade ju förstås bra förra veckan.

Det blir nog att köra Vista igen och väntar till Win 7 SP1, för såhär kan jag ju inte ha det.

Visa signatur
Permalänk

Jag hittar inte någon hårddisk när jag försöker installera Win 7 på mitt Asrock Dualvsta. Saknar jag drivrutiner till SATA eller?

Någon som har något tips?