Sony SDM-S205F halva priset!?

Permalänk
Medlem

Sony SDM-S205F halva priset!?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71046

ska man beställa en sån från komplett direkt eller är det något lur?
Den verkar ju vara bra annars. (har snabbläst lite recencioner)
Hur tror den är att hålla på med bilder och sånt?

Den är ju ordentligt mycke billigare på komplett än någon annan stans.

Permalänk
Medlem

Komplett.se har denna på "veckans erbjudande" - den lär vara dyrare om en vecka.

(jag tipsade nyligen om detta i en annan tråd)

Den har "bara" 16ms responstid, så den är inte optimal för spel.

men annars är det givetvis ett väldigt bra köp

Permalänk
Medlem

Men ajg spelar inte så mycke vill mest ha fina färger

Såg att det va en annan panel än TN också så tyckte det verkade intressant ^^,

Den skulle bara varit widescreen

Permalänk
Medlem

Du ska dock vara medveten om att en 20.1" 4:3-skärm är klart större än en 20.1" 16:10 (widescreen) skärm.

direktlänk till komplett.se

Anledningen till att de säljer ut den kan vara att de har över 1000ex i lager...

edit:

hittade denna gamla pressrelease som kan vara av intresse:

Citat:

Sony S205: Nya 20-tums bildskärmar för proffs, med hög upplösning

Mycket hög upplösning och fjärrhanteringsmöjligheter är bara några av funktionerna som placerar Sonys nya platta S205-skärmarna i en helt egen klass.

De nya bildskärmarna i SDM-S205-serien är utformade för krävande professionella användare. Båda modellerna (SDM-205F och SDM-205K) har en 20,1-tums platt LCD-skärm som ger en bildkvalitet med bästa tänkbara ljusstyrka och kontrast. Snabb svarstid garanterar att både stillbilder och rörliga bilder återges med mycket hög kvalitet. Det är inte minst viktigt när det gäller digital videoredigering, grafisk formgivning och olika CAD-applikationer.

Upplösningen är på hela 1600 x 1200 pixlar (UXGA). Det betyder att bildskärmarna har två och en halv gånger större arbetsyta, jämfört med en standardskärm med upplösningen 1024 x 768.

S205-skärmarna är utrustade med Sonys ”Intelligent ECO Mode-teknik”, med en inbyggd sensor som automatiskt anpassar ljusstyrkan efter omgivningen. I kombination med att skärmarna också är inställbara i höjdled innebär det märkbara ergonomiska fördelar.

Modellerna är helt kompatibla med VESA DDC-Command Interface (DDC-Ci), vilket gör det möjligt att ställa in bilden direkt från PCn via vanliga standardprogram. Det går naturligtvis både att göra fininställningar manuellt eller konfigurera skärmen automatiskt efter användningsområde. Med DDC-Ci kan bildskärmarna fjärrstyras, vilket förenklar det mesta från diagnoser till datasäkerhet. Skärmarna kan även stängas av och låsas av nätverksadministratören.

Båda modellerna är försedda med tre signalingångar – två analoga HD15 och en digital DVI-D. Det innebär att de kan anslutas till upp till tre olika datorer och att det även går att växla mellan dessa.

Pris SDM-S205F: Ca 9 000 kronor (exkl moms)
SDM-S205K: Ca 9 750 kronor (exkl moms)

Lansering på marknaden: November 2005.

Permalänk
Medlem

Mjo bryr mej inte så mycket hur MS är men om den har 16ms b2w är det ju ändå bra med tanke på att min nuvarande har 30 ms så märker jag säkert skillnad ^^,

Då får det bli en tidig julkapp xD

Hoppas bara på att jag inte får några döda pixlar

Permalänk
Medlem

Någon som vet något mer om denna panel, mycket ghosting i spel?

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av denna skärm.
Shooblan köpte du den? fungerar den bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Någon som vet något mer om denna panel, mycket ghosting i spel?

Den har väll samma pannel som Dell 2007WFP?

Dell 2007WFP har 16ms och de som har köpt den här på sweclockers säger att den är snabb i spel och lider inte av ghosting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JRE
Är också intresserad av denna skärm.
Shooblan köpte du den? fungerar den bra?

Jag hittade en mer seriös review, där den fick dålig kritik,
http://www.lesnumeriques.com/article-203-1003-16.html

Här kan man se att den lider av en del ghosting,
http://www.lesnumeriques.com/duels.php?ty=6&ma1=16&mo1=98&p1=...

Deras kompletta test av 20"-22"
http://www.lesnumeriques.com/article-203.html
Allt kan översättas med babelfish.

Nu väljer jag mellan dessa,

Viewsonic VP2030b (MVA)
NEC 2070NX (S-IPS)

En annan som verkar väldigt prisvärd är LG L2000C (S-IPS), det är mest bara designen som gör att jag väljer bort den. Har försökt hitta en i svart men det verkar inte finnas i sverige.

Olika panertyper,
S-IPS: bäst färgåtergivning, bäst betraktningsvinklar, sämre responstid
MVA: bra färgåtergivning, lite sämre betraktningsvinklar, bättre responstid.
TN: sämst färgåtergivning (6-bitars + dither), sämst betaktningsvinklar, bäst repsonstid.

Om någon vet något mer om responstiden för NEC skärmen eller om det är någon mer man borde titta på i den prisklassen så kan ni hojta till.

Permalänk
Medlem

Köpte en Viewsonic VP2030b i augusti förra året.
Valde den på följande kriterium: Jag ville inte ha en TN-panel, den skulle klara 1600x1200, och den skulle gå att spela på.
I det stora är jag väldigt nöjd, fick den för ett väldigt bra pris dessutom.
(Men håll er borta från "the clickstore", om de nu ens fortfarande existerar. Fick nog vänta i tre veckor på att få min skärm och under den tiden var de väldigt dåliga på att svara på mail. Inte så kul när man förskottsbetalat en ändå ganska ansenlig summa pengar till ett okänt företag.)

Positivt:
* Hög upplösning, bra bild och kontrast. Kan verkligen inte klaga!
* Snygg design. Stilrent till tusen och dessutom är den svart, något som inte verkar vara så vanligt bland TFTer.
* Väldigt lite ghosting. Den finns där, men det gäller att man är väldigt väldigt koncentrerad om man ska se den. Första veckan var jag dock missnöjd, skillnaden CRT->TFT kändes. Sedan vande man sig och allt blev bra tillslut.

Negativt:
* Klumpigt stativ med stor fot. Bra för stabiliteten, men dåligt vid transport.
* Medföljande program för inställning av bland annat pivot-läge gjorde vid installation att jag inte fick någon bild alls i windows, inte ens avinstallation i felsäkert läge löste det, utan jag fick köra system restore. Pivot går dock att fixa i nVidias drivrutiner, så det gör mig inget.

Googlade mig verkligen sönder och samman före köpet.
På några sidor snackades det om problem med DVI-hanteringen i skärmen.
Att den skulle tvinga sig in i DVI-A-läge(dvs VGA över DVI-kabeln) lite hipp som happ, även om man körde med kabel som bara klarade DVI-D(dvs man fick ingen bild alls). Inget jag hade några problem med, och jag antar att det är fixat nu för tiden.

Här finns lite reviews:
http://www.newegg.com/Product/CustratingReview.asp?item=N82E1...
http://www.amazon.com/ViewSonic-VP2030b-20-1-LCD-Monitor-Blac...

NEC 2070NX ser rätt schysst ut. Men det är väl knappast samma (bra) panel som i NEC MULTISYNC 20WGX2?

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem

Nope, NEC 2070nx har en 16ms S-IPS panel från 04.
Värre är att jag sett ett klagomål på att den lider av inputlag, samt att vissa ger ifrån sig högfrekventa toner.

Foten och stativet är det jag gillar minst med VP2030b, sen är betraktningsvinklarna för IPS väldigt tilltalande.

En svart LG L2000C börjar kännas som det bästa alternativet, frågan är hur man ska få tag i en sådan

Permalänk
Medlem

Ursäkta för att jag drar upp en halvgammal tråd, men jag tänkte att det är bättre än att skapa en ny, och dessutom så har komplett återigen sänkt priset på den, nu till 3 200 kr.

Ni som har denna skärm, skulle ni kunna ge lite feedback på hur den funkar med film och spel? Spel är dock inte så viktigt utan film är mycket viktigare för mig att det fungerar tillfredsställande.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Ursäkta för att jag drar upp en halvgammal tråd, men jag tänkte att det är bättre än att skapa en ny, och dessutom så har komplett återigen sänkt priset på den, nu till 3 200 kr.

Ni som har denna skärm, skulle ni kunna ge lite feedback på hur den funkar med film och spel? Spel är dock inte så viktigt utan film är mycket viktigare för mig att det fungerar tillfredsställande.

Borde du inte helre köpa en WS om film är det viktigaste för dig?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Jag har testat en WS-skärm (Samsung 205BW), men bilden var tyvärr långt ifrån tillfredsställande. Betraktingsvinklarna var skräp, men så är det väl med många skärmar som har TN-panel, och så hade jag lite ghosting (om det är det det kallas när man ser på film, och inte bara vid spel) när jag tittade på DVD och bilden var inte heller särskilt skarp.

Min budget är på ungefär 3000-3500kr, så jag vet inte riktigt vad jag ska välja. För att få bra bild på WS verkar det som om man måste betala uppemot 5000 kr.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Jag har testat en WS-skärm (Samsung 205BW), men bilden var tyvärr långt ifrån tillfredsställande. Betraktingsvinklarna var skräp, men så är det väl med många skärmar som har TN-panel, och så hade jag lite ghosting (om det är det det kallas när man ser på film, och inte bara vid spel) när jag tittade på DVD och bilden var inte heller särskilt skarp.

Min budget är på ungefär 3000-3500kr, så jag vet inte riktigt vad jag ska välja. För att få bra bild på WS verkar det som om man måste betala uppemot 5000 kr.

Ja, du har nog rätt. I den lägre prisklassen finns inte många WS-alternativ om man vill undvika TN-panel.

Denna HP-skärm är dock inte TN och mycket billig också.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=48012

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Den ser väldigt intressant ut. Den känns dock mer som LCD-Tv (inte mig emot), men hur som så verkar den definitivt vara värd att ta en närmare titt på. Tack för tipset!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Du ska dock vara medveten om att en 20.1" 4:3-skärm är klart större än en 20.1" 16:10 (widescreen) skärm.

Rent instinktivt när jag läste det där så tänkte jag, eh vad snackar du om? Det är ju diagonalen det handlar om, därmed är ju alltid ytan samma.

Jag gjorde lite matematiska kalkuleringar och kom fram till att ytan är ca 20 kvadrattum på båda (ej att förväxla med diagonalen på 20 tum), så de är lika stora. Det kanske upplevs som något annat dock.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Rent instinktivt när jag läste det där så tänkte jag, eh vad snackar du om? Det är ju diagonalen det handlar om, därmed är ju alltid ytan samma.

Jag gjorde lite matematiska kalkuleringar och kom fram till att ytan är ca 20 kvadrattum på båda (ej att förväxla med diagonalen på 20 tum), så de är lika stora. Det kanske upplevs som något annat dock.

Vad snackar DU om?

Samma diagonal ger INTE samma yta.

a^2 = b^2 + c^2 (där a är diagonalen) om du då sätter in 20,1" i bägge fallen (16:10, 4:3) så får du:

(16:10) => 181,6 kvadrattum
(4:3)=> 194,0 kvadrattum

Dvs 4:3 har knappt 7% större yta.

Hoppas jag räknat rätt såhär på morgonkvisten

Dessutom får du större sk skrivbordsyta, dvs knappt 9% fler pixlar med 4:3 alternativet.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|