Sony Vaio diverse frågor (snälla läs om du äger en vaio) =)

Permalänk
Medlem

Sony Vaio diverse frågor (snälla läs om du äger en vaio) =)

hej hej, undrade lite ang. windows media center edition som vaiosarna kör... går det att byta OSet till någon annan windows version? är det någon som har lyckats med det utan problem?

tänkte nämligen köpa en AR11B med 17 tums skärm med Core Duo o sen byta OS för jag vill inte ha MCE av olika anledningar..

vet att i dagläget bör man välja Core 2 Duo men de nya modellerna i AR-serien som har kommit ut alldelles för dyra....

o sen så undrar jag vad för typ av garanti man bör välja... är rätt fattig samtidigt som jag inte vill att datorn pajjar nån vecka efter 'standard-garantin' gått ut (hur lång är den, 1år?) och så står man där i skiten. Förlänger man med sonys egna garantier eller kör man via butiken eller hur funkar det? skämmig fråga känns det som men jag köper sällan dyra prylar som denna heh

o sen sista frågan.. vad är det absolut sämsta med vaio laptops?
altså sånna grejor som man stör sig på efter att man har haft den ett tag?

tackar så mycket för alla svar,

cocodise

Permalänk

Vad jag har märkt framtills nu är det ingen skillnad mellan "vanliga" XP och MCE förutom att man kan starta MCE delen om man vill. Dvs startar du inte den så är allt pricis som vanligt, vill man inte använda den kommer du inte att märka någon skillnad.

Det sämsta med min (och andra antar jag) Vaio är den fullkomligt nerbloatade windows versionen som finns förinstallerad på datorn när man får den. En massa skit program med mera. Dock är det är liknande på andra märken med och det är ju inte så svårt att fixa igentligen. Bara att börja avinstallera program man inte vill ha, alternativt att installera om datorn.
Annars är datorn än så länge en dröm, bra byggkvalitet, tyst och en fin skärm.

Möjligtvis är det lite irriterande att mic och hörlursuttagen sitter på framsidan på min FE21M.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

okej... jag såg nånstans, tror det var på vaios hemsida, att om man vill ha xp pro förinstallerat istället för MCE så kostar det extra. Så att det verkar ändå som att xp pro har fler funktioner.

finns alla drivrutiner att ladda hem från vaios hemsida btw? är det någon som kan kolla pls? d e bara om man äger en vaio som man kan registrera sig så det är därför jag frågar

tack,

c

Permalänk
Medlem

MCE är väl XP Pro i grunden!? Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
MCE är väl XP Pro i grunden!? Rätta mig om jag har fel.

Mce är Xp home i grunden vad jag vet.

Köpte en Vaio Fe21m med Mce och fullt med shareware o annat skit på. Formaterade datorn inklusive recovery partitionen och installerade xp pro. Sen är det bara att dra ner drivrutinerna från vaio-link.com o köra! Har fått allt att fungera prima utom Motion Eye cameran. Men de felet är allmänt känt och inte åtgärdat av sony ännu vad jag vet. Men de e bara att skita i att installera den o vänta på ny drivrutin. /maxdax

Permalänk

Har en Vaio s3xp... tycker den är helt värdelös. Nivån på fläkten är löjligt hög + att fläkten startar var 15 sek under vanlig surfning. Datorn är brännande het. Sonys kundservice är ett skämt "- detta samtal kostar minst 280 kr, var beredd med ditt kreditkortsnr" D var de d..

Dock så är den rätt snabb

Visa signatur

AMD64 3500 | 1gb 400mhz Twinmos | X800XT 256mb | 2*200GB Maxtor raid(1) | 21" ViewSonic CRT | 480w Antec

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
MCE är väl XP Pro i grunden!? Rätta mig om jag har fel.

MCE ÄR XP Home....

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

ok tack för alla inlägg. Det var ett tag sen jag läste den här tråden. Har sett nu att de senaste modellerna gått ner i pris supermycket, så det kanske blir en sån iaf.

Schysst att man kan tanka hem drivisar från deras sida. De brukar alltid finnas på alla sånna här OEM företag. Men ibland så är de skitsvåra att hitta. Hur ofta lägger de ut nya revisioner, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
MCE ÄR XP Home....

Är den? Home saknar fjärrstyrning, stöd för flera processorer, gpedit.msc m.m. som faktiskt finns i MCE. Så MCE är närmare Pro än Home, vad jag förstått. Det enda som jag saknar i MCE är modifiering av användarrättigheter, men det går säkert också på något sätt jag inte luskat ut än.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Har för mig att det enda MCE saknar från pro är att man inte kan ansluta till Windows domäner. Detta har man tagit bort för att MCE är betydligt billigare och man ville undvika att företag ska köpa MCE istället.
Har en FE21M, riktigt, riktigt nöjd. Andra os är inga problem. Har kört MCE, vista samt ubuntu på min.

Edit:
från http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Media_Center_Edition
Although MCE is based on Windows XP Professional, Microsoft has disabled its ability to join an Active Directory domain post install. This effectively precludes the use of Media Center in a corporate environment. Media Center still retains most other Windows XP Pro-specific features, such as Remote Desktop and the Encrypting File System.

Permalänk
Inaktiv

ao så upplevde jag också MCE när jag körde det istället för pro... sakna inget och tyckte det funka likadant :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
MCE ÄR XP Home....

Heh..ser ut som jag hade rätt ändå..

Till trådskaparen cocodise..
Vad blev det för maskin du köpte? Har själv tittat på AR21M som väl är uppföljaren till AR11B..

*edit*
Blev själv lite avskräckt efter att ha läst lite inlägg på Sony Vaio-Link forum. Dock så är det ju nästan enbart folk med problem som söker sig dit för hjälp så det är ju inte konstigt egentligen.
En hel del negativ kritik, men dock inte mycket om AR21M i sig.
Storebror AR21S (den med blu-ray brännare) verkade lite strulig, men det handlade mest om blu-ray delen.
Läste oxå att Sony tydligen hade blandat in Samsungskärmar i en del bärbara, alltså inte sin egna x-black. Men det kan ju vara löst nu med all den uppståndelse det blev iom det.
Annars var det mest det vanliga klagandet på felande dvd-brännare och andra småsaker.
Men så här är det ju väl hos alla märken. Dvs att det händer att komponenter strular. Ett måndags-ex kan ju vem som hellst få om man har otur.

Annat som hejdar mig en smula är just det att Sony förinstallerar så mycket skit att ny ren installation är det enda som hjälper om man inte kan leva med det.
Då komemr vi till svårigheterna att få "allt" att funka som sig bör.
Alla kanppar och funktioner, men det kanske inte är så svårt ändå?
Bara jag som har köpångest som vanligt!

Permalänk
Medlem

Anzy: har inte köpt någon maskin ännu. Jag väntar fortfarande på att priset ska sjunka. Visserligen har den sjunkit supermycket de senaste dagarna så att man borde egentligen passa på. Tyvärr så har jag ingen möjlighet att köpa den just nu eftersom en ny skärm är prio nummer ett ;/. Men jag har lagt till båda de laptopsen från den serien i min 'produktbevakning' på prisjakt så att jag kommer hela tiden vara uppdaterad och kommer slå till så fort jag fixat lite mer flow.

Just nu så skiljer det bara en tusenlapp på den nya och den gamla modellen så att det skulle kännas verkligen slös att köpa en laptop med core duo istället för den nya bättre processorn core 2 duo.

Hade läst d där på wikipedia men inte riktigt fattat allt. Trodde det var mer än bara domain grejset de hade tagit bort. Det känns ändå som att microsoft kan ha tagit bort precis vad som helst. Grejor som man typ aldrig använder men som ändå finns i xp pro. jäjä, kommer ändå byta ut skiten om jag köper datorn. Hatar bloatware.

Permalänk
Medlem

Snabbt svar!
Japp, den har verkligen droppat rejält i pris. Ligger fortfarande högt i pris hos vissa återförsäljare. +-20K!
Lästa någonstans på Vaio-Link forumet någon som påstod att man på något sätt skulle tappa garantin om man tex installerade en annan retail version av Windows XP. Tycker det låter befängt?
Fast å andra sidan så finns det ju nu guider uppe hur man gör en installationsskiva av recoveryskivan så att man slipper allt bloat skit.
Sen kan man ju undra hur Free Update to Vista Premium DVD´n ser ut?
Är den möjligtvis förpreppad med massa skit oxå? Inte fått klarhet i det direkt.
Läste oxå om någon sam klagade på att färgen på , (som jag förstod det) tangentbordet börjat nötas bort på sin AR11 maskin.
Kan ju oxå vara ett produktionsfel, men man blir ju orolig, för det är ju samma chassi (tror jag då) som nyare modellerna AR21s/m.
Kommer hur som hellst vänta någon vecka innan köp då jag hoppas min bonus via arbetet ska rulla in!

Söker förtvivlat på nätet efter recensioner av AR21M, men hittar ingenting!
Borde ju vara någon svensk som köpt den vid det här laget.
Skulle kännas så mycket tryggare med vettig kritik i bagaget!

Permalänk
Medlem

hmm det kan inte stämma. Det är bara mjukvara juh, har inget med själva vaion att göra. Eller har den en sån där gömd partition där den lagrar recovery kittet, typ som det är på HP? Bajs isf. Slös på hårddiskutrymme! Bra iaf att det finns en sån guide.

Vista premium ready är oxå viktigt. Men det ska tydligen vara lungt med både den gamla och den nya AR modellen. Trist dock att man inte får en äkta vista retail dvd istället för nåt eget custom made crap. Fast så lär det väl aldrig bli med OEM's.

Har du länken till det där med tangentbordet? Trist om det skulle nötas bort jättefort. Fast om man tänker på att den har ett chassi gjort i sånt flygel/piano-material som kostar mer än vanlig plast plus att det är klass på hela designen så tror jag inte sony skulle missa en sån viktig detalj. Är det någon som kan confirm?

Permalänk
Medlem

Jo, jag har länken: http://www.club-vaio.com/clubvaio/mvnforum/viewthread?thread=...

Dock så verkar han ju vara ensam med problemet, och ännu har ingen svarat honom. ^ ^

Permalänk

Jag har en VAIO FE21B ??? (inte säker)

Jag hade den turen att jag fick en krashad HD efter 2 månader, hände idag dvs. Så jag fick spriga och köpa en ny Seagate 120GB S-ATA disk för en busing. Känns rätt löjligt att disken av allt ska braka ihop, så går det när man väljer märke före kvalitet

i övrigt tycker jag den är helt OK, finns ju värre versioner av mig såklart. Gällande minnen så är dom väl inte top-notch, 2st hyundai 512or. Ibland känns det som dom proppat in en 128MB sticka faktiskt.

Har inte så mkt att jämföra med, skulle jag köpt dator idag så hade jag nog satsat på en ASUS A7J eller varför inte löpa hela linan ut med en Macbook pro

Over & Out

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee