Permalänk
Medlem

Har problem med trådlöst nätverk

Jag håller på att hjälpa en kompis med sitt nya nätverk (företagsdator, Fujitsu siemens Amilo eller vad dom bärbara heter) och det ska rulla över trådlöst nätverk då.
Routern är en Netgear WGR614 v6.

Det kan vara XP på den bärbara som strular, för jag är inte jättehaj på hur man skapar trådlöst nätverk.
Behöver hjälp nu fort med en gång hälst. ^^

Tack på förhand

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

*koppla: bredband -> router -> dator MED kabel
*slå på utrustningen i samma ordning
*testa anslut till routern enligt manualen och kör konfigurationsprogram
*slå av all utrustning (inklusive eventuellt kabelmodem eller dylikt) och starta åter upp den enligt ovan
*sök efter trådlösa nätverk och anslut

har du fortfarande problem så skriv här mer detaljerat om problemet så kanske någon kan hjälpa till

Lycka till!

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Datorn hittar helt enkelt inte något trådlöst nätverk, även om allt är igång och ska funka i routern. datorn är Fujitsu Siemens Amilo XI-1546.
det trådlösa nätverkskortet är ett Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network connection. jag har startat allt i ordning som du skrev. och har följt manualen och har testat med olika wizards.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

funkar det med kabel i? är det trådlösa kortet inaktiverat (testa både fn+f2 och kolla i nätverksanslutningar att det är aktiverat)? hittar du andra trådlösa nätverk? funkar det med kabeln direkt i väggen?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Ja nätet funkar med sladden i. det står att kortet ska vara aktiverat men ändå får jag inte in några signaler. hittar inte några nätverk över huvud taget (trådlösa)

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

hmm...nu börjar det bli lite krångligare... har gjort alla inställningar i routern för att aktivera det trådlösa nätverket? har du valt att det ska vara synligt?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt om det finns nånting som ska göra den synlig, inte hittat nånting om det iaf. ska genast dyka in o titta runt lite till

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

kolla även här om det finns något tips:

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101179.asp

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

jag hittar inget om att det skulle vara något fel i/med routern. så jag tror det har nånting med datorn att göra. Den hittar ingenting när den letar efter trådlösa nätverk, och jag har testat flera olika inställningar i routern.

EDIT:
Nu helt plötsligt började den funka. aja men tack för all hjälp

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

använder du intelPROSet som programvara eller windows eget för att söka nätverk? har du testat trycka fn+f2 för att avaktivera/aktivera trådlösa kortet?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

nej jag använde windows inbyggda. har inte testat med F1+F2 men nu eftersom det funkar så gör det nog inte någon större skillnad.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

Så ja...skönt att det löste sig...skriv här om du kommer på vad det var...kanske kan hjälpa någon annan.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

nu när jag tittade lite närmare så såg jag en "brytare" eller en kontakt, som jag först tyckte såg ut som ja en brytare för Blåtanden som är inbygd, så jag hade stäng av den, men så måste jag råkat komma åt den när det började funka, för det var nämligen brytarn för det trådlösa nätverkskortet ^^ aja är man trött så är man. men det behöver ju inte han veta som jag "lagade" det åt

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

se på den, vad enkelt det kan vara ibland...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

japp ^^ men tack för hjälpen iaf. lärde mig lite på det så

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Hej!
Hur gjorde du ?

Har en likadan dator, med exakt samma problem..

Mvh

Permalänk

Citerat från ch1n:

"nu när jag tittade lite närmare så såg jag en "brytare" eller en kontakt, som jag först tyckte såg ut som ja en brytare för Blåtanden som är inbygd, så jag hade stäng av den, men så måste jag råkat komma åt den när det började funka, för det var nämligen brytarn för det trådlösa nätverkskortet ^^ aja är man trött så är man. men det behöver ju inte han veta som jag "lagade" det åt "

Permalänk
Medlem

Hehe.... hade precis samma problem på min HP dv9000.

Felsökte i timmar innan jag hittade den #¤%&/! knappen på framsidan!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500