Permalänk
Medlem

Totalt haveri, HJÄLP

Datorn startar inte!!! Jag har kopplat ur allt som inte behövs dvs nu står den med enbart en hårddisk och vägrar starta.

Fläktar och allt går igång men sedan händer absolut ingenting.

Powerknappen går att starta datorn med men sedan blir denna knapp obrukbar dvs måste stänga av genom att fimpa strömmen.

Ingen bild utan datorn ställer sig bara med alla fläktar igång och sedan händer ingenting.....

Vad kan vara fel, moderkort?

Kan det vara något fel på powersupplyn, men om det vore det så borde väl inte fläktarna gå igån..

Riktigt jävligt fel det här...!!!

Permalänk
Medlem

Känner du att hårddisken börjar snurra?

Det kan vara både hårddisk, moderkort och powersupply låter det som. Moderkortet är väll det troligaste imo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nej hårddisken börjar inte snurra!! Märkliga är att power och resetknappe är satt ur funktion direkt efter att de använts till att starta datorn.
Det knäpper svagt om powersupply, men om det skulle ha pajat så borde ju inte fläktar och allt sånt där gå igång.

Tycker att det ltar åt moderkort!! Det sura med moderkortfel är att jag har AGP graffe, helt plötsligt ett flertal prylar som måste köpas.

Permalänk
Medlem

Asrock har moderkort med agp-port så kolla på http://www.asrock.com så hittar du flera varianter där och kolla sedan på http://pricerunner.se så hittar du det billigaste sedan. Har själv beställt ett Asrock moderkort med agp dock för socket 775 pga att jag har ett nytt ATI 1950Pro liggandes. Hittade på Pricerunner Asrock P4I65G från 424:- visserligen ett mATX men om den passar dig så varför inte?

Permalänk
Medlem

Olirc tackar för tipset men problemet är att jag vet inte vad som är den felande länken. Det kan vara grafikkortet eller kanske moderkortet.

Hårddisken är det inte då jag testat med olika.

Power supplyn verkar osannolikt då fläktar och allt sånt går igång.

Så moderkort eller grafikkort, frågan är bara vad som är trasigt!!!

Jag kommer inte ens till bios då jag inte får nån bild och inga pipljud från datorn, kanske är moderkortet..... Mitt finna x800xt PE åt helvete..

Permalänk
Medlem

Oh oh, jag har samma bekymmer med min nya rigg! Jag har testat 3 grafikkort nu och får ingen bild, så det låter som att det är moderkortet! Precis som du beskriver så går fläktar igång, men den läser inte ens Hårddisken, och inga pipljud.

Permalänk

Ny rigg, testa CLEAR CMOS.

kun:
Jag skulle gissa på moderkortet, är det bara grafikkortet eller HDD så ska ju fortfarande power och reset-knapprna fungera. Möjligtvis kan det vara nätagget, du har inget annat du kan testa med?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Nej inget annat nätagg att testa med. Jag har självj funderat på nätagg då om det på något vis är defekt så det ger ifrån sig lägre effekt så kan det visa sig genom att det orkar att driva fläktar men inte mer.

Jag gjorde gjorde en reset via moderkortet(med bygel) vilket helt och hållet kopplade ur front panel knappar. Men fortfarande ingen bild men nu startar datorn direkt när ström kommer på.

Svårt att felsöka utan andra prylar....

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Tack executor, skall testas!

Permalänk
Medlem

Jag har Antec sonata med det nätagg som kommer med ett 450w.

Jag har testat med spänningsmätare och får 12v där jag ska så nätagget är det inget fel på.

Iom att det inte blir någon bild eller ens att datorn piper igång eller liknande så borde det vara moderkort. Går inte ens att få igång med reset av CMOS.
Problemet är att det inte finns några moderkort som stöder Socket939 och AGP längre, åtminstonde inte som nån butik har.

Får köpa nya grejer och då kommer problemet att jag inte kan använda mina minnen...

Permalänk
Medlem

Prova byt nätagg iallafall, haft likadant fel på min amd 3200+ DFI moderkort.... Fläktar, lampor osv började snurra... Fast det var nätdelen som var paj..

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem som trådskapare har.
Min dator startar inte om jag har grafikkortet i pci-express slotten, kopplar jag däremot ur grafikkortet så snurrar alla fläktar igång. Kopplar jag i grafikkortet igen men skiter i strömsladden så börjar nätagget tjuta i ett högfrekvent (irriterande) ljud. Saken är att jag hade samma problem innan och då skickade jag tillbaka mitt 8800GTS till Dustin på RMA och fick ett nytt och nu står jag här med samma fel, IGEN!

Jag plockade ut alla komponenter ut chassit och kopplade ihop allt utanför lådan. Då funkade datorn lite till och från. Jag har testat båda PCI-E slottarna och det funkar utanför lådan, men så fort jag slänger in allt i chassit och ska starta så händer det ingenting.

Felen började efter att jag höll på att pilla med vattenkylning på CPU och grafikkort.

Hårdvara:
Asus P5W DH Deluxe
E6600
Asus 8800GTS
Corsair Twin2X 64002*1GB
Tagan 530W
Antec P180

Vattenblock:
Swiftech Storm Rev.2
EK's 8800GTS-block (Kommer inte ihåg vad det heter.)

Jag håller på att få enorma anfall på datorn... Någon som vet något som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Får se om jag vågar lägga pengar på ett nytt nätagg, det lutar åt att jag byter allt.

Men kan det verkligen vara nätagget när fläktar och liknande går igång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
Jag har Antec sonata med det nätagg som kommer med ett 450w.

Jag har testat med spänningsmätare och får 12v där jag ska så nätagget är det inget fel på.

Iom att det inte blir någon bild eller ens att datorn piper igång eller liknande så borde det vara moderkort. Går inte ens att få igång med reset av CMOS.
Problemet är att det inte finns några moderkort som stöder Socket939 och AGP längre, åtminstonde inte som nån butik har.

Får köpa nya grejer och då kommer problemet att jag inte kan använda mina minnen...

Finns moderkort socket 939 AGP från 386:- i lager om du kollar http://se.pricerunner.com/computing/components/motherboards/5... och vill du ha ännu mer urval kollar du http://se.pricerunner.com/computing/components/motherboards/b... så nog finns det moderkort till dina grejer att köpa!

Permalänk
Medlem

Problem löst dator startar med nygg nätaggregat..!!

Datorn har startat helt och hållet men när alla komponenter är inkopplade startar windows inte utan det kommer till windows symbolen där det ladar och hela bilden är dimmad.

Vad beror det på?

Permalänk
Medlem

Kanske för klent nätagg? Hur många Watt och Ampere på 12V lina?

Och vad är det för komponenter som ska drivas?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
Problem löst dator startar med nygg nätaggregat..!!

Datorn har startat helt och hållet men när alla komponenter är inkopplade startar windows inte utan det kommer till windows symbolen där det ladar och hela bilden är dimmad.

Vad beror det på?

Jag har exakt samma problem och jag har senaste BIOS (1707). Mina komponenter är:

ASUS P5W DH DELUXE
E6600
XFX GeForce 8800GTX
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB
Hiper Type-R 580W
Samsung T133 400GB SATA2
Samsung SH-S183A SATA

Kan det verkligen vara nätaggregatet? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 400w mitt tidigare var visst 380w.

Det fungerar när jag inte kopplar in på båda ide.

Driver 3 hårddiskar, dvd, ljudkort och processor och graffekort.

3500+, X800XTPE

Nätagget borde klara de grejerna.

Permalänk
Medlem

Re: Totalt haveri, HJÄLP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
Datorn startar inte!!! Jag har kopplat ur allt som inte behövs dvs nu står den med enbart en hårddisk och vägrar starta.

Fläktar och allt går igång men sedan händer absolut ingenting.

Powerknappen går att starta datorn med men sedan blir denna knapp obrukbar dvs måste stänga av genom att fimpa strömmen.

Ingen bild utan datorn ställer sig bara med alla fläktar igång och sedan händer ingenting.....

Vad kan vara fel, moderkort?

Kan det vara något fel på powersupplyn, men om det vore det så borde väl inte fläktarna gå igån..

Riktigt jävligt fel det här...!!!

Hej!

Jag har ungefär samma problem.
Datorn kommer inte igång riktigt. Alla fläktar och hårddisken går igång men ingen bild.
Det började med att jag hade:

Moderkort: Abit NF7-S
CPU: 2800 barton
Grafikkort: geforce 6200
Nätagg: 350W Nexus 3500

Denna uppsättning funkade helt ok(iofs så hade jag detta problem innan. Men då jag startde om funkade det) tills jag fick för mig att jag tyckte processorn blev alldeles för varm. Så jag tog loss å blåste bort allt damm. När jag satte tillbax hade jag detta problem.

Jag har testat med ett annat moderkort, cpu, hårddisk, nätagg, grafikkort.

Moderkort: ASRock K7NF2-RAID
CPU: 3200 barton (ej testat i den andra uppsättningen)
Grafikkort: ATI Radeon 9600 256mb prophet
Nätagg: 400W Nexus 4090

Kan säga att jag inte är jättehaj på att bygga ihop datorer. Men jag har ändå byggt ihop 4-5st i mitt liv. Men aldrig haft sådana problem.
Fattar inte???
Tycker jag har testat nästan allt!!
Snälla hjälp!!
Alla förslag motages. Börjar bli lite desperat...

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min gamla dator, när man startade den gick fläktarna igång och så men ingen bild eller pipljud, testade med att byta agg men det blev samma så jag antar att det var moderkortet.

Angående den som postade över borde du ta en dator som fungerar och sedan testa dina grejer i den en och en, bästa sättet att kolla efter trasiga komponenter.

Permalänk
Medlem

Min dator har ungefär samma problem. Vad är det som orsakar detta? Är det överhettning? Detta hände helt plötsligt. Jag har haft virus på datorn, men också diverse virusprogram som tar hand om skiten ideligen. Men kan ett virus verkligen orsaka detta?

Mitt problem är att datorn startar men jag får ingen bild på skärmen. Datorn lyser upp, fläktar sätts igång men skärmen säger bara "Ingen signal". Har testat med flera, så det måste ju vara antingen Grafikkkortet eller Moderkortet. Eller?

Är absolut ingen datorexpert, men jag kan väl lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thook

Angående den som postade över borde du ta en dator som fungerar och sedan testa dina grejer i den en och en, bästa sättet att kolla efter trasiga komponenter.

Problemet är att jag har ingen dator som jag kan trycka in grejorna i..
Tack ändå!!
Finns det nåt annat bra sätt att felsöka på??
Skall utforska lite mer i forumet.

Om man skall testa utanför chassit. Vad skall man har för underlag då?