Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Barcelona-modeller avslöjade

Permalänk

undrar varför sockel-F prollen har ett mindre tdp värde? någon som vet?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där innebär att Sweclockers ljuger återigen om AMDs quadlösning. Sweclockers har länge bedrivit en kampanj där dom framhäver AMDs quadcore som 4 singelcores.

AMDs lösning är egentligen en äkta quadruppelkärna då alla 4 kärnor sitter sammanfogade på samma "die". Dom delar gemensama kretsar och kommunicerar med varandra direkt i full processorhastighet och delar L3 Cache. Informationsöverföring sker direkt.
Intels lösning är helt enkelt två stycken meromkärnor (inte conroe som man kan tro) som kommunicerar via FSB. Det innebär att så fort dom kommunicerar med varandra så ska dom hela vägen till chipsetet och tillbaka via en kraftig överbelastad FSB. Då alla 4 kärnor bråkar om att kommunicera med minne och varandra samtidigt. Samtidigt som kommunikationen med övriga systemet gå över samma smala buss.
Intels lösning är som att ringa grannen på ett överbelastat telefonnät och be honom koppla dig till din kompis i samma rum som du själv är istället för att tilltala kompisen direkt.

http://hard.newhua.com/InfoImg/2006/08/20060816164444_35543.j...
Titta, bildbevis mot sweclockers ständiga lögn om att det rör sig om 4 separerade cores. Man ser klart och tydligt att det är en enda quadcore-krets. Inte 4 kretsar.

jag argumenterar varken för eller mot nu, men det där är ju just som jag sa ett designval, inte ett designresultat. rent teoretiskt borde det ju fortfarande medge bättre möjligheter ett inte ha separerade kärnor alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Dessa kommer säkert gå hårt men när det står "för små företag" kan det bli dyrt. Men min am2 mobo kommer nog älska stjafset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Dom skriver inte att det är 4 separata kärnorna utan att det är 4 separerade på samma kiselplatta.. Vilket ditt "bild bevis" klart & tydligt visar, Intel kör med 2st dual-core processorer under heatsinken på sin Quadro propp..

Sen kan man fritt tolka huruvida man ser de 4 "kärnorna eller inte på kiselplattan, men jag ser dom klart & tydligt iaf.. Men AMD själv skriver att det är 4st kärnor & AMD får vi lita på helt enkelt, studerar man vidare på bilden så ser man dom intergrerade "nordbryggorna" som gör det möjligt för de 4 kärnorna att komunicera med varandra..

http://hard.newhua.com/InfoImg/2006/08/20060816164444_35543.j...

AMD´s processor är helt enkelt en processor med 4st kärnor on die... Vilket AMD skriver med "True Quad Core Die".

Ska man tolka den informationen rätt som står där så kommer Processorn (Varge kärna) vara kapabel av 4DP LOPS alltså 4st double precision FLOPS pär klockykel villket är lika mycket som Core 2 duo maxar å eller det dubbla mot K7/K8 och och pentium 4 villket är rätt fett.

Så den har nog lite mer tewaks än bara 4 kärnor och L3 cache vad man kan se.
Kommer nog bli rätt så snabb. Mins likan snabb clock to clock som C2D.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vill inte starta något flamewar här inne. Men kan alla inklusive dig sluta gnälla på att FSB:n skulle vara överbelastade hela tiden. Så vit du inte kör server applikationer och har fyra processorsocklar som konstant måste skicka information till 3000 användare så funkar FSB helt utmärkt. AMDs HTT är fullkomligt onödig för persondatorer de närmaste 600 åren. De kunde inte använda den tillgångliga bandbreden när s939 var som störst, och vid bytet till DDR2 (se AM2) så utökades denna ytterligare. Du kan ge ett system 300 000 000 MT utan att det gör nytta. Kan man inte fylla det tillgängliga utrymmet så spelar det ingen roll hur mycket man utökar det.

Hur ser du på detta fakta:

Enligt flera undersökningar från olika processortillverkare (bl.a. Intel) så visar det sig att en normal x86 CPU idlar i snitt 50-60% vid max belastning. Detta eftersom CPUn väntar på data från cachen. Så en x86 CPU på 3GHz kör egentligen ungefär lika snabbt som en 1,5GHz x86 CPU som har en cache lika stor som RAM (dvs den väntar aldrig på data eftersom allting finns i cache). Detta är absoluta fakta och går inte att komma runt.

Fast SUN har ju förstås löst detta problem med sin banbrytande och revolutionerande T1 cpu.

cwhyl,

"Om man som mej kör distributed computing så är det 99% belastning på alla kärnor 24/7".
Din CPU idlar typ 50-60& hela tiden. Du kommer aldrig upp i 99%, (om inte hela appen är så liten att den får plats i cacheminnet).

Om man pratar skillnaden mellan native quad. Jag tror de flesta menar helt enkelt att består cpun av 2 st dubbelkärnade chips som är sammankopplade, eller är det enda homogent chip?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
undrar varför sockel-F prollen har ett mindre tdp värde? någon som vet?

Bättre strömegenskaper var ju en av anledningarna att Intel lanserade LGA-formatet för konsumentsegmentet. Sockel F använder som bekant LGA (Land Grid Array) för sina nyare Opteron-modeller.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Bättre strömegenskaper var ju en av anledningarna att Intel lanserade LGA-formatet för konsumentsegmentet. Sockel F använder som bekant LGA (Land Grid Array) för sina nyare Opteron-modeller.

som bekant så ändrade det inte på Prescotts egenskaper
och den mycket troligare anledningen till att denna 2GHz prolle fått en lägre TDP är att den kommer ha lägre späning vid denna lägre klockning för att kunna sitta i 1U server utan att stekas?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Förklaring

Tackar, då vet jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
kärnorna är inte sammanfogade alls, det är intels lösning som är sammanfogande om nått

AMDs är "fram etsade" ur samma materialstycke.

Det jag försöker säga är att sweclockers ordval "separerade" och andra ordval dom använt antyder att det är fyra singlecores. På så sätt framhäver dom intels lösning som en mycket mer "native" quadcore.
Då blir mitt motord "sammanfogad." Om du läser hela meningen i sin helhet så ser du att jag vet precis det du påpekar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vill inte starta något flamewar här inne. Men kan alla inklusive dig sluta gnälla på att FSB:n skulle vara överbelastade hela tiden. Så vit du inte kör server applikationer och har fyra processorsocklar som konstant måste skicka information till 3000 användare så funkar FSB helt utmärkt. AMDs HTT är fullkomligt onödig för persondatorer de närmaste 600 åren. De kunde inte använda den tillgångliga bandbreden när s939 var som störst, och vid bytet till DDR2 (se AM2) så utökades denna ytterligare. Du kan ge ett system 300 000 000 MT utan att det gör nytta. Kan man inte fylla det tillgängliga utrymmet så spelar det ingen roll hur mycket man utökar det.

Trodde det var ett faktum att Intelsarkitekturer har problem med att få upp den viktiga minnesprestandan. Och att den blir ännu större flaskhals när fler kärnor ska bråka om den. Det är inte kärnornas kommunikation i sig som är det jävliga, utan att dom får dela på samma minnesbuss samtidigt.
Intels Pentium D är ett bra bevis på detta då dom skalade mycket sämre vid övergången till dualcore än Athlon X2. Medans Conroe som har en nativelösning inte har samma problem. Tror kentsfield därmed bör ha samma problem.

Men jag ser inte FSB som en kraftig flaskhals. Men den är ändå en flaskhals när man jämför den krafitgt överdimensionerade HTT-länken till K8. Tycker förresten du kan nämna det för ilg@dd som är övertygad om att AM2 kommer begränsa prestanda på K8L medans AM2+ med snabbare HT inte kommer göra det.
Jag begriper inte hur han tror att den busskilnaden kan göra något väsentligt då den nuvarande bussen räcker ett sekel framöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Så man förlorar inte mycke prestanda om man tar en AM2+ processor i en AM2?
Isåfall så vore det grymt.:P

Borde inte förlora någonting nästintill. Bandbredden maxas ändå aldrig, eventuellt att latensen förbättras. Men det borde samtidigt inte märkas alls ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
-Boris-, vi bedriver inte någon "lögn-kampanj" för att lura läsare, verkligen inte! Det vi försöker framhäva är att AMD:s lösning för fyrkärniga processorer ser väldigt annorlunda ut jämfört med Intels och att det handlar om "native-quad-core" så att säga.

Mvh Herman

Men om ni försöker framhäva att det är en äkta quadruppelkärna, varför envisas ni då med att beskriva den som fyra separata kärnor medans intels beskrivs av två dubbelkärnor?
Det tolkas ju direkt som 4 singlecores mot 2 dualcores. Då framhävs ju AMDs lösning som väldigt primitiv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Dom skriver inte att det är 4 separata kärnorna utan att det är 4 separerade på samma kiselplatta.. Vilket ditt "bild bevis" klart & tydligt visar, Intel kör med 2st dual-core processorer under heatsinken på sin Quadro propp..

Men att välja ord som "separerade" antyder att dom separerats, alltså gjorts självständiga. Dom är ju mer sammanvävda än intels lösning. Och att då använda ordet "separerad" gör ju att det är mindre sammflätat och mer självständiga cores.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
undrar varför sockel-F prollen har ett mindre tdp värde? någon som vet?

Dom specar kanske inte Sockel-F till så höga strömkrav. Som sagt, det är inte processorernas enskilda TDP-värde som visas. Utan hela familjen. Med andra ord har inte sockel f designats för att klara högre strömkrav. Har du två likadana processorer drar dom lika mycket ström på sockel som på AM2. Skillnaden är dock att det eventuellt kommer finnas snabbare och strömhungrigare processorer till AM2 i framtiden. Möjligheten finns iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag argumenterar varken för eller mot nu, men det där är ju just som jag sa ett designval, inte ett designresultat. rent teoretiskt borde det ju fortfarande medge bättre möjligheter ett inte ha separerade kärnor alls.

Precis, och det är därför AMD valt att inte ha separerade kärnor utan sammanvävda direkt i kislet med gemensamma delar och kommunikationskanaler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
som bekant så ändrade det inte på Prescotts egenskaper
och den mycket troligare anledningen till att denna 2GHz prolle fått en lägre TDP är att den kommer ha lägre späning vid denna lägre klockning för att kunna sitta i 1U server utan att stekas?

Fast eftersom TDPn är satt efter hela familjen så kan det också vara så att lika snabba processorer inte kommer kunna lanseras till Socket F i framtiden när/om man når upp till dessa TDP-värden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Men jag ser inte FSB som en kraftig flaskhals. Men den är ändå en flaskhals när man jämför den krafitgt överdimensionerade HTT-länken till K8. Tycker förresten du kan nämna det för ilg@dd som är övertygad om att AM2 kommer begränsa prestanda på K8L medans AM2+ med snabbare HT inte kommer göra det.
Jag begriper inte hur han tror att den busskilnaden kan göra något väsentligt då den nuvarande bussen räcker ett sekel framöver.

Skitsnack..
Jag har hävdat att jag tror att AM2-socketen blir kortlivad, det är du som surrat om FSB och flaskhalsar. Så kom inte och pådyvla mej några uttalanden jag aldrig gjort.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Men att välja ord som "separerade" antyder att dom separerats, alltså gjorts självständiga. Dom är ju mer sammanvävda än intels lösning. Och att då använda ordet "separerad" gör ju att det är mindre sammflätat och mer självständiga cores.

Nja, om man läser det hela som nyhetsskribenten skriver så framgår det klart & tydligt vad han menar & att Intels lösning innebär 2st processorer som har 2 kärnor på var kiselplatta.. AMD´s lösning har 4st kärnor på 1 kiselplatta (Quadro cores on die).. vilket som är den bästa lösningen kan man alltid diskutera.. AMD´s lösning rent prestandamässigt måhända vara den bästa dock låser dom upp sig på den medan Intels lösning faktiskt innebär att dom först vid själva ihopsättningen av den slutgiltiga processorn kan bestämma sig för om det ska vara en 2 eller 4-kärnig historia beroende på hur marknaden ser ut & efterfrågar & efterfrågar marknaden 4-kärniga så har AMD klar fördel MEN om det inte finns någon marknad för 4-kärniga så har AMD skitit i det blå skåpet..

Men vi kan inte mer än spekulera utifrån hur det egna subjektiva öga ser på lösningarna... Men jag tror iaf. att Intels lösning är medvetet gjord.

Citat:

AMD:s arkitektur skiljer sig dock något från Intels. Barcelona består av fyra stycken separerade kärnor på samma kiselplatta medan Intels modell består av två stycken processorer med två kärnor var på samma kiselplatta.

Att dom skriver 4st separerade kärnor har förmodligen med det att göra att i arkitekturen finns det enheter som har i uppgift att binda ihop & låta kärnorna komunicera med varandra & därav ordvalet separerade kanske.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Skitsnack..
Jag har hävdat att jag tror att AM2-socketen blir kortlivad, det är du som surrat om FSB och flaskhalsar. Så kom inte och pådyvla mej några uttalanden jag aldrig gjort.

Då kan du bege dig till tråden vi diskuterade och förklara på vilket sätt AM2+ begränsar prestandan mer än AM2. Du verkar inte ha något svar då du slingrar dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja, om man läser det hela som nyhetsskribenten skriver så framgår det klart & tydligt vad han menar & att Intels lösning innebär 2st processorer som har 2 kärnor på var kiselplatta.. AMD´s lösning har 4st kärnor på 1 kiselplatta (Quadro cores on die).. vilket som är den bästa lösningen kan man alltid diskutera.. AMD´s lösning rent prestandamässigt måhända vara den bästa dock låser dom upp sig på den medan Intels lösning faktiskt innebär att dom först vid själva ihopsättningen av den slutgiltiga processorn kan bestämma sig för om det ska vara en 2 eller 4-kärnig historia beroende på hur marknaden ser ut & efterfrågar & efterfrågar marknaden 4-kärniga så har AMD klar fördel MEN om det inte finns någon marknad för 4-kärniga så har AMD skitit i det blå skåpet..

Men vi kan inte mer än spekulera utifrån hur det egna subjektiva öga ser på lösningarna... Men jag tror iaf. att Intels lösning är medvetet gjord.

Att dom skriver 4st separerade kärnor har förmodligen med det att göra att i arkitekturen finns det enheter som har i uppgift att binda ihop & låta kärnorna komunicera med varandra & därav ordvalet separerade kanske.

Känns som att ordet separerad inte hör hemma i meningen alls. Och ännu värre meningsuppbyggnader har dom kört med tidigare. Helt utan att förklara sig när jag frågat. Känns inte som bra redaktionsarbete då.

Men i övrgit håller jag med om att det finns olika fördelar med om olika lösningarna. AMDs lösning är ju helt klart bättre prestandamässigt, medans intels lösning är bättre ur Intels synpunkt, då det är mycket lättare att tillverka två chip och få upp dom i frekvens än vad det är att tillverka ett dubbelt så stort chip. Tror inte AMD behöver oroa sig över för liten efterfrågan på quad dock.

Det är mycket svårare att få hög yield på en quad-core än dualcores. Så på sätt önskar man ju nästan att AMD kört två dualcores då AMD faktiskt har en toksnabb buss som inte skulle ge så stor flaskhals, det hade gett lägre priser och högre tillgänglighet. Å andra sidan skulle dom inte kunna dela L3 då.
Och jag vet ju inte hur svårt det är att göra så att dessa kan kommunicera över HT-länken genom samma sockel. Känns som ett pilligt arbete.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Då kan du bege dig till tråden vi diskuterade och förklara på vilket sätt AM2+ begränsar prestandan mer än AM2. Du verkar inte ha något svar då du slingrar dig.

Det finns ingen som helst anledning att slingra sej, enär jag aldrig påstått detta.
Uppenbarligen är det nog Herr Boris själv som bör bege sej tillbaks till den tråden för att hitta något som tyder på att jag på något som helst vis ens insinuerat detta.
Du aklagar nyhetsavdelningen på Swec för att föra lögnkampanjer, men själv anser du dej ha rätten pådyvla folk åsikter och uttalanden som aldrig existerat..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Det finns ingen som helst anledning att slingra sej, enär jag aldrig påstått detta.
Uppenbarligen är det nog Herr Boris själv som bör bege sej tillbaks till den tråden för att hitta något som tyder på att jag på något som helst vis ens insinuerat detta.
Du aklagar nyhetsavdelningen på Swec för att föra lögnkampanjer, men själv anser du dej ha rätten pådyvla folk åsikter och uttalanden som aldrig existerat..

Men du påstår på flera ställen att K8L inte kommer duga på AM2. Jag vill veta varför? Säg det nu, rätt ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men du påstår på flera ställen att K8L inte kommer duga på AM2. Jag vill veta varför? Säg det nu, rätt ut.

Ännu ett av dina ihopfabuleranden..
Hänvisa gärna till källa var jag påstått det.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Citat: "Däremot så har jag hävdat att en K8L ej kommer att kunna utnyttjas till fullo på ett AM2-MB."

Men jag föredrar om vi tar det i den andra tråden så vi inte förstör denna med för alla andra, svara gärna där, finns ett inlägg där jag skrivit som jag vill du besvarar. Jag vill veta varför du inte tror AM2 skulle fungera lika bra på K8L. Kan det vara svårt att säga det rätt ut? Gör det ont? Och jag vill veta på vilket sätt AM2/+ framstår som mer kortlivad än andra socklar. Då det inte finns någon ersättare på iaf ett år kanske 1.5 - 2 år till och med, och fortfarande efter ersättningen ska processorerna efter det fungera i AM2/+ enligt AMD själva.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Citat: "Däremot så har jag hävdat att en K8L ej kommer att kunna utnyttjas till fullo på ett AM2-MB."

Men jag föredrar om vi tar det i den andra tråden så vi inte förstör denna med för alla andra, svara gärna där, finns ett inlägg där jag skrivit som jag vill du besvarar. Jag vill veta varför du inte tror AM2 skulle fungera lika bra på K8L. Kan det vara svårt att säga det rätt ut? Gör det ont? Och jag vill veta på vilket sätt AM2/+ framstår som mer kortlivad än andra socklar. Då det inte finns någon ersättare på iaf ett år kanske 1.5 - 2 år till och med, och fortfarande efter ersättningen ska processorerna efter det fungera i AM2/+ enligt AMD själva.

Tycker du att en tråd med rubriken "Intel och 45 nanometers tillverkningsprocess" passar bättre för prat om AMD's AM2 och K8L???

Och som jag skrivit ett antal gånger nu, den där diskussionen kan vi ta när produkterna finns på hyllan.
Nu får du leka besserwisser med någon annan ett tag..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tycker du att en tråd med rubriken "Intel och 45 nanometers tillverkningsprocess" passar bättre för prat om AMD's AM2 och K8L???http://www.sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon10.gif

Och som jag skrivit ett antal gånger nu, den där diskussionen kan vi ta när produkterna finns på hyllan.
Nu får du leka besserwisser med någon annan ett tag..

Tycker bara det är onödigt att förstöra två trådar. Men är jag en besserwisser? Vill bara ha en enkel förklaring på ditt utalande om AM2s otillräcklighet.