playstation3, vad hände med linux?

Permalänk
Medlem

playstation3, vad hände med linux?

Startar en ny tråd eftersom det är totalt omöjligt att få någon uppmärksamhet i den stora ps3-tråden, och eftersom jag tycker att detta är ett rätt specifikt ämne.

Min stora fråga är bara vad som hände med linuxhypen?
Har knappt sett någon info alls om detta... och nu är det ändå månader sedan lanseringen i USA.
klart man sett nån taskig video på youtube där någon bootat linux... vad jag är ute efter är en välskriven artikel av kunnigt linuxfolk som hårdtestat ps3:an gällande tills hurvida linux fungerar bra eller ej.

Och ännu viktigare, hur står det till med mediacenters?

Finns det några som helst livstecken i ett (lika seriöst / välgjort) projekt som XBMC?

Vad jag är ute efter här är helst en packetering av en minimal linuxdist med ett mediacenter ovanpå som autostartas så man inte behöver mecka någonting alls med linux själv...

och minimumkraven är ju då i dagen självklara:
XBMC-funktionalitet
(dvs stöda shitload av format, kunna accessa diverse olika protokoll över nätverket osv osv)
och, hela skälet till att uppgradera, minimum 1080p ska smida utan några som helst problem...

tacksam för svar, eftersom jag ej själv haft tiden att läsa/googla runt

Permalänk
Medlem

Yellow Dog Linux är ju framtaget speciellt för PS3:an, har ingen koll på det men det finns säkert information på sidan.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Tror du missat ganska mycket då.

Finns MÅÅÅNGA distar som portas just nu till PS3, inte nog med det så kommer snart en kärna ha support för PS3 från start.

Gento finns för PS3: http://www.gentoo.org/proj/en/base/ppc64/ps3/
Debian Lika så: http://www.keshi.org/moin/moin.cgi/PS3/Debian/Live

Riktigt kraftfulla redan existerade media centers kommer garanterat bli portade till PS3 oxo för den delen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

A japanese developper has ported the driver of a USB TV Tuner for the PS3. What that means is, now MythTV can run under Linux on the PS3. For those who don't know, MythTV is the best open source media center available for Linux. The port is still limited (and will be limited as long as Wifi and proper Cell support are not available), but this is a great first step.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

tack för svaren, men det därär 2 url:er till nerladdningar.

jag letar efter någon linux-haxxor (i brist på bättre titel) som har använt dessa under en del tid och på så sätt hunnit testa hur väl dom fungerar med hårdvaran osv. hur kompatibilitet med redan existerande program är, vilken sorts hårdvara (möss, tangentbord, webkameror etc) som fungerar.

sedan så får ju linux ej tillgång till någon 3d-hårdvara öh.t. så som jag förstått det.
likadant är det ju begränsningar till både ram och processor oxå.

så frågan är ju hur allt detta inverkar på linuxfunktionaliteten.

och då även mediacentrena, kommer den stympade ps3:an orka med 1080p+?
får man tillgång till nätverkskortet (wifi vekrar ju inte fungera av slimjim´s inlägg att doma)
etc etc etc

frågorna är många, som knappast besvaras av en downloadlänk till en debiandist

och sedan att säga "garanterat kommer bli portade", jaha? jag är inte intresserad av något siande av framtiden, utan vad som finns fungerande i dagsläget, eftersom det är vad som avgör ett köp.

men jag har väl helt enkelt fått svar på min fråga ändå;
ingenting är klart och det enda att göra är att vänta

Permalänk
Medlem

Finns några linuxkillar som jobbar på att få 1080p att flyta felfritt på Linux och det har lyckats. Och då använder de flash (!) vilket är väldigt processorkrävande speciellt i 1920x1080p upplösning. Det har de lyckats med genom att optimera det för Cell.

http://www.onlinelib.de/ps3/ps3CellFlvPlayer.html

De har även fått 1080p MPEG video att flyta felfritt på en kärna under Linux.

http://www.onlinelib.de/ps3/ps3DvbTPlayer.html

Linux på PS3 är bara typ två månader gammalt så det kommer dröja innan nån släpper en helt ny dist enbart för PS3 med XBMC funktioner, men det kommer garanterat komma.

Det är lättare nu för linux-killar att programmera för PS3 --- http://www.idg.se/2.1085/1.87722

VLC fungerar ju felfritt, de har fått Windows 2000 att fungera nu också (lite onödigt kanske men jaja whatever) osv. Nya saker ploppar upp hela tiden, speciellt på Linux-fronten så med tålamod kommer det säkert ploppa upp en XBMC liknande PS3-dist. Det är nästan inevitable.

Vänta bara tills PS3 kommer ut i Europa. För let's face it, européer är ju smartast i världen och världsledande när det kommer till homebrew och datorkunnighet Japanerna behåller allt tufft för sig själva.. snåla jävlar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Vänta bara tills PS3 kommer ut i Europa. För let's face it, européer är ju smartast i världen och världsledande när det kommer till homebrew och datorkunnighet Japanerna behåller allt tufft för sig själva.. snåla jävlar. [/B]

Haha Klockrent!

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
De har även fått 1080p MPEG video att flyta felfritt på en kärna under Linux.

MPEG-2 eller H.264 (MPEG-4)?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
MPEG-2 eller H.264 (MPEG-4)?

MPEG-2. Men det verkar som jag har läst fel, det står inget om 1080p om MPEG-2 utan att det är vanlig tysk TV de har streamat. Sorry, my bad.

http://ps3mods.blogspot.com/2007/01/ps3-cell-flash-flv-player...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att en maskin som fokuserar på HD och 1080p inte klarar av det i linux (ännu). Detta är någonting som Sony borde ha fixat innan release eftersom man trots allt har det som ett försäljningsargument. PS3 är ganska värdelös som HTPC för tillfället och jag vill inte chansa när det gäller så pass mycket pengar.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Tråkigt att en maskin som fokuserar på HD och 1080p inte klarar av det i linux (ännu). Detta är någonting som Sony borde ha fixat innan release eftersom man trots allt har det som ett försäljningsargument. PS3 är ganska värdelös som HTPC för tillfället och jag vill inte chansa när det gäller så pass mycket pengar.

Dock så har ju sony egentligen inget att göra med linuxstödet orginal utan det är något som användaren själv får välja om den vill installera. Den har dock stöd för 1080p @ blueray om det nu var det som du undrade över. Ser det som mycket intressant nu när de fixat så ett usb-tvkort funka i ps3:an med lite fulhack. Kan mycket väl bli en htpc för mig som streemar mina 720 x264 filmer som jag har spelat in och kodat om till opensource formatet.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nu har ju Sony bidragit med kod till bland annat kärnan för att det ska komma fler PS3-kompatibla linuxdistributioner samt förmodligen en hel del i YDL också, det står exempelvis "We are working with beta code provided by Sony to gain this support." för wireless så nog är Sony inblandade. Dessutom är det svårt för användarna att få åtkomst till RSX och det hade nog gått betydligt snabbare om det hade funnits några inom Sony som verkligen fokuserade på linuxbiten och att få så många komponenter som möjligt att fungera vid release. YDL har i alla fall bara framebuffer mode för RSX, trådlöst och blåtand är "unsupported". Ganska komiskt om man köper 60GB-versionen till viss del för att den är trådlös och ändå måste dra kabel om man vill ha linux installerat.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Nu har ju Sony bidragit med kod till bland annat kärnan för att det ska komma fler PS3-kompatibla linuxdistributioner samt förmodligen en hel del i YDL också, det står exempelvis "We are working with beta code provided by Sony to gain this support." för wireless så nog är Sony inblandade. Dessutom är det svårt för användarna att få åtkomst till RSX och det hade nog gått betydligt snabbare om det hade funnits några inom Sony som verkligen fokuserade på linuxbiten och att få så många komponenter som möjligt att fungera vid release. YDL har i alla fall bara framebuffer mode för RSX, trådlöst och blåtand är "unsupported". Ganska komiskt om man köper 60GB-versionen till viss del för att den är trådlös och ändå måste dra kabel om man vill ha linux installerat.

RSX kommer inte att stödas officiellt i Linux. Därför kommer det ta tid att få hårdvaruaccelering att fungera på tex ett par SPE:s.

Denna programvara fungerar till PS3 nu iaf:
http://www.orb.com/

Citat:

No additional hardware or software is necessary to be installed on any of the web-enabled devices you want to use. With Orb, you can start MyCasting your photos, music, videos, live* or recorded TV, documents and more right now. *Please note, to access live TV you will need to purchase and install a TV tuner card in your home PC. Orb makes this easy to do by providing instructions and recommendations.

All video konverteras dock till Flash eftersom att det är det enda XMB kan spela upp.

Edit: Videon med 1080p flash högre upp är imponerande. Vilken annan PC klarar av Flash i den upplösningen? Ingen skulle jag tippa på.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Problemet med linux på PS3 är att man inte har tillgång till RSX (grafikkortet)

"However, the fascinating part of all of this is that in the case of the PS3, no chip will be required - and Sony has, in fact, made the tools freely available to accomplish this. A few restrictions exist - you can't access the RSX graphics chip, for example, so 3D graphics won't be possible - but so far nobody has found any restriction which will prevent an XBMC style system from being developed for the PS3 which any user can install simply by downloading a DVD image and putting a small file onto a USB key."

"Microsoft: PS3 Linux Not 'Competitive' Compared To XNA

When asked about Sony's efforts to create a homebrew culture by allowing Linux to be installed freely on the PlayStation 3 (albeit without access to the RSX graphics chipset, among other restrictions), Mitchell commented: 'On the one hand I've got to commend them for moving up their platform there, but we really don't view what Sony and PlayStation 3 and particularly the Linux solution that they are making available--we don't really view that as a competitive offering or trying to do something in the same vein.' "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Tråkigt att en maskin som fokuserar på HD och 1080p inte klarar av det i linux (ännu). Detta är någonting som Sony borde ha fixat innan release eftersom man trots allt har det som ett försäljningsargument. PS3 är ganska värdelös som HTPC för tillfället och jag vill inte chansa när det gäller så pass mycket pengar.

Ta de luuugnt, ta de luuuuugnt PS3 är ju sprillans nytt! Ge det lite andrum! Let it breaathe let it breeeath! Kunde du gå såfort du föddes eller?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också lite intresserad av detta, det kan avgöra ifall det blir ett köp eller inte. Kommer att följa denna tråden med stort intresse, all information är välkommen

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Är det en bra ide att sälja datorn och köpa PS3 med 1080p tv?

Borde väl kunna använda den istället för att plugga etc och 1080p@40" borde väl ge väldigt skarp bild antar jag?

Finns det någon lite lättare Linux installation att köra på PS3?(helst grafisk)

se http://www.youtube.com/watch?v=eC5BEof-jd8

Jävligt intressant!

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte rekommendera att ha PS3 som enda dator. Den största nackdelen är att du enbart har tillgång till 196MB RAM (av de 512MB är 256 videominne och en viss del används av XMB) men även avsaknaden av hårdvaruacceleration för RSX, och för tillfället inget stöd för wifi eller bluetooth. Folk har testat emulera Windows men det är så segt att det i praktiken är obrukbart.

Läs gärna IGNs hands-on.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

För att plugga fungerar det garanterat bra. Men det skadar inte om du har erfarenhet av Linux sedan tidigare.

shad0w 200 MB duger utmärkt om han inte ska spela mer än enklare spel under Linux. Det är inte Windows vi snackar här.
Vad jag har hört så ska Gentoo med KDE vara kvickare än YDL på PS3. Kräver mer jobb för att få som man vill ha det dock.

Gentoo på PS3:
http://www.youtube.com/watch?v=VPP2eVcsu2w&mode=related&searc...
http://www.youtube.com/watch?v=ozdOLV2q20k&mode=related&searc...

Här finns installationsinstruktioner för YDL 5.0. Än så länge är det nog det som är enklast att installera på PS3:

http://www.terrasoftsolutions.com/support/installation/ydl5.0...

Här finns hela installationsprocessen som video:

http://www.youtube.com/watch?v=5ZAUfA0eUH0&mode=related&searc...

För att hitta del 2-6 av videon titta under related.

Ifall du inte har tänkt använda PS3 till något annat än Linux i större utsträckning så rekommenderar jag dig att titta på en PC/Mac istället.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på ordbehandling i OpenOffice och dylikt, där skadar det inte med mer RAM. Jag skulle inte vilja begränsa mig till att antingen cacha allt till disk eller köra de resurssnålaste programmen som jag kan hitta.

Men visst är det möjligt att ha PS3 som enda dator, fortfarande är det inget jag skulle rekommendera.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag tror nog det kan vara ganska mysigt att sitta och ordbehandla/surfa på sin stora 1080p tv. Så länge som man kan hitta en bra sittställning i soffa/fåtöljen för att skriva.

Fast kräver man 100 fps i office så kanske man borde söka efter en annan dator!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Ända spelen jag lirar nu(spelar nästan aldig pc längre) är typ NS som är
mod till hl1 och kanske wc3, har inte lirat dom på månader dock.

Men kan det vara en bra ide att köpa PS3 och använda någon ordbehandlare när man pluggar och se på 1080p film via vlc?(eller vad man använder)

Såg någonstans att dom hade fått igång windows 2000 med.. skulle vara kul om man kunde köra men det är inte så viktigt.

Kan man anta att blue tooth etc kommer att funka i framtiden och att dom
antagligen kommer få acces till graffekortet?

Permalänk
Medlem

1080 skärm+ps3 kostar hur mycket? Jag har hd skärm och kört datorn till den, tycker fortfarande det är bekvämare att sitta vid 19# tft i längden. Men det är väl upp till var och en.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
Ända spelen jag lirar nu(spelar nästan aldig pc längre) är typ NS som är
mod till hl1 och kanske wc3, har inte lirat dom på månader dock.

Men kan det vara en bra ide att köpa PS3 och använda någon ordbehandlare när man pluggar och se på 1080p film via vlc?(eller vad man använder)

Såg någonstans att dom hade fått igång windows 2000 med.. skulle vara kul om man kunde köra men det är inte så viktigt.

Kan man anta att blue tooth etc kommer att funka i framtiden och att dom
antagligen kommer få acces till graffekortet?

Tror inte man kan anta någonting devärre. Det är bara att vänta och se, finns säkert folk som jobbar på det. Ryktas om att folk redan tagit sig förbi Hypervisorn.

Det kommer isf innebära att PS3 blir ett perfekt underhållningsystem i Linux. (tillgång till grafikkort osv)

Windows 2000 kan bara emuleras i Linux än så länge.

Edit: 1080p film kan du bara se i PS3ans vanliga OS (om du har filmen i rätt format) än så länge då inte grafikkortet stöds i Linux. Klart att det fungerar redan men det går riktigt slött.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
1080 skärm+ps3 kostar hur mycket? Jag har hd skärm och kört datorn till den, tycker fortfarande det är bekvämare att sitta vid 19# tft i längden. Men det är väl upp till var och en.

Man kan ju alltid koppla in PS3an till en TFT också bara den har HDCP.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

ps3 kostar 7000:- kanske 1080p tv 40" kostar ca: 19 000 med frakt från tyskland

så 26 laxar så har man 1080 p tv och blue-ray +dator och tv spel som klarar 1080p

låter väl rätt bra?

hmm jo men det är väl rätt okey dator än så länge antar jag om ska plugga eller hur?

Yellow dog värkar väl rätt så lätt hanterligt värkar det som också. Har ganska "lätt" kunskap i linux. Har gått igenom det i skolan och sen känner man väl lite folk man kan fråga om man skulle få problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
ps3 kostar 7000:- kanske 1080p tv 40" kostar ca: 19 000 med frakt från tyskland

så 26 laxar så har man 1080 p tv och blue-ray +dator och tv spel som klarar 1080p

låter väl rätt bra?

hmm jo men det är väl rätt okey dator än så länge antar jag om ska plugga eller hur?

Yellow dog värkar väl rätt så lätt hanterligt värkar det som också. Har ganska "lätt" kunskap i linux. Har gått igenom det i skolan och sen känner man väl lite folk man kan fråga om man skulle få problem.

För mig idag, skulle dom pengarna gå till en bra bärbar dator för plugg. Men har man en obegränsad budget så är det väl lugnt.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Någon som vill köpa en bärbar Asus q028p?

Inköpt i augusti, kvitto finns. Ingen klockning. Inget spelat(näst intill). inga pixel fel. Bara fråga om ni undrar över något!

http://www.alina.se/productinfo.aspx?T2=A6JA-Q028P/SWE

Allt som ingår standard är med.

Lyckas jag sälja den till ett okey pris så blir det PS3 med linux och 1080p tv!

är 90% på att jag ska köpa ps 3 nu

Permalänk

Det kommer INTE vara behagligt att arbeta på en TV och en PS3, en TV är ju det, en TV. Inte något du villl sitta och skriva uppsatser framför. Och som redan nämnts, linux på PS3 är inge vidare. Köp en mac mini eller nått istället.

Permalänk
Medlem

Det kommer vara MYCKET behagligt att köra openoffice, skriva uppsatser och surfa på PS3...

Linux på PS3 är guld.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter