Permalänk
Medlem

Hur påverkas temperatur av öppet chassi?

Har nu nästan byggt klart datorn i signaturen, men har lite smågrejer kvar innan jag kan slå på chassiväggarna.

Är dock mycket nyfiken på hur temperaturerna påverkas av att det står helt öppet! Det är 21 grader i lägenheten, TAT informerar mig om att jag idlar i 21-22 grader och max load på 34-35 grader.

Kan jag tolka det här som att jag iallafall smetade på OK mängd as5 och att kylaren har bra kontakt, eller kan allt skita sig när jag slår igen?

Har bara noctuas 1200rpm fläktar, en bakom kylaren, en på kylaren och en i fronten (samt en mellan agg och diskar men det kvittar väl).

Jag veeeet att jag kan prova själv och se efter, men det är ett dygn dit tills jag kan montera klart allt, och jag är så nyfiken!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk

Det är väldans bra temperaturer det där, det är bara att bomma igen!

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

min temp stiger 3-5 grader beroende med stängt chassi mot öppet fast då kör jag alla fläktar i hela datorn på lägsta varv även satt på ett motstånd på nätagget så allt går silent

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

jag har stor fläkt i sidan av chassit så jag får sämre temps på moderkortet om jag tar bort sidopanelen. från 29 till 33*C.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

samma för mig med, har en 25a på sidan. öppnar jag chassiet så ökar allt med 4-5 grader

Permalänk
Medlem

Jag ar svårt att tro att du idlar i samma temp som det är i den omliggande luften. Jag tror nog att din tempsensor visar ganska fel eller så är det fel på TAT, annars har du temperaturer man har svårt att få med vattenkylning. Testa flasha det nyaste bioset till moderkortet och se om du får samma värden då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Man borde få lite högre temps, då fläktar inte kyler utan bara flyttar luft så kommer luften i chassit aldrig vara lägre än luften i rummet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag ar svårt att tro att du idlar i samma temp som det är i den omliggande luften. Jag tror nog att din tempsensor visar ganska fel eller så är det fel på TAT, annars har du temperaturer man har svårt att få med vattenkylning. Testa flasha det nyaste bioset till moderkortet och se om du får samma värden då.

Alright, ska prova med nytt bios då...
Återkommer strax, hoppas jag. Hatar att flasha bios

Notera att jag inte har överklockat eller nåt. Jag har inte gjort en enda inställning i bios vad beträffar cpu'n, den kanske är undervoltad?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Huruvida temperaturen går upp eller ner beror på vad man har för chassi och dess konstruktion. Jag är övertygad om att temperaturen i min skulle gå upp om jag kör med öppen sida.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hmm, det fanns nån bra sida med bios för P5B förr tror jag, var är den? Asus servrar är jävligt instabila och långsamma...

Jag har version 0711 nu iaf. Ser att 0910 har "11.Revise CPU temperature calculation algorithm for PECI". Får väl se om det blir nån skillnad!

--

Okej, nu har jag uppdaterat till 0910, ville inte ta den senaste från deras hemsida eftersom det inte går att nedgradera sen.

TAT skiftar mellan 21/21 och 22/22, med bara IE och MSN igång.

Kör Orthos nu med det översta valet (Stress CPU), max workload i TAT, det laggar som fan nu, men TAT når aldrig 38/38. Den pendlar mellan 36 och 37. Speedfan säger att CPU'n är 38-40 grader.

Ere fel på nån sensor tror ni. eller har jag sån tur att jag fått en plan IHS (eller vad det är) och att jag smetade på lagom med kylpasta?

För de som inte läst tråden, jag har chassit helt öppet, men fläktarna är monterade och igång.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

I några fall så blir temperaturen sämmre när man öppnar på grund av att luftflödet försämmras. Luften flyter inte den "väg" som den är täkt att flyta.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Nu har jag byggt klart och slagit igen lådan. Jag måste ha lyckats väldigt bra med det här bygget, om jag får säga så. Temperaturen ökade med 1-2 grader, medan tempen på grafikkortet gick ner tre grader.

Den är väldigt tyst, idlar 23-24 grader, max load 38 grader, inga problem vid varken bygge eller installation, men tid tog det - jag var noggrann med allt, t o m esd-armbandet (muhaha).

Ska bli intressant att börja klocka!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Jag har lägre temp med stängt chassi. En viktig sak är också att lägga alla kablar på ett ordentligt sätt så luften har lätt att genomströmma. KNASIGT MEN SANT

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Jag har lägre temp med stängt chassi. En viktig sak är också att lägga alla kablar på ett ordentligt sätt så luften har lätt att genomströmma. KNASIGT MEN SANT

Det beror ju på om man har chassifläktar och hur många - jag kör med så få fläktar som möjligt. En i nätagget (80mm Adda@7v, snurrar knappt) och en på processorn (92mm Arctic cooling @7v, snurrar knappt den också) - detta resulterar i en väldigt behaglig ljudnivå, men kör jag med chassit stängt får jag en loadtemp på 72 grader på min stackars processor ^^

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hade visst nånting aktiverat i bios som sänkte temperaturen litegrann. Det var inte speedstep dock, minns inte vad det hette. Idlar på 25 grader nu, nöjd ändå. Faan vad nöjd jag är med nya datorn!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Undrar om tempen stiger om man tar av sidan på detta chassi? http://www.sweclockers.com/artikel/?id=621

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Dina temperaturer låter ej korrekta. För att kylaren ska kunna hålla samma temperatur som omgivningen så måste antingen din cpu inte utveckla någon värme alls, vilket jag med 100% säkerhet kan säga att den gör. Eller så måste din kylanordning avge all värme direkt vilket med 99% säkerhet inte är troligt då det krävs ett enormt luftflöde på hela kylanordningens yta samt att den kyls med luft som inte blivit uppvärmd av någon annan komponent i datorn.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Man borde få lite högre temps, då fläktar inte kyler utan bara flyttar luft så kommer luften i chassit aldrig vara lägre än luften i rummet.

Fläktar kyler, är ju inte så att det är lika varmt ute när det blåser.

fläktens luft på utblås sidan är 4-5 grader kallare, därpå mer eller mindre beroende på hastigheten.

har ni en termometer (sådan man har ute) testa ha den framför o sen bakom en fläkt o se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiraptor
Fläktar kyler, är ju inte så att det är lika varmt ute när det blåser.

fläktens luft på utblås sidan är 4-5 grader kallare, därpå mer eller mindre beroende på hastigheten.

har ni en termometer (sådan man har ute) testa ha den framför o sen bakom en fläkt o se skillnaden.

Anledningen till att människan upplever det som kallare när det blåser ute är just för att luften rör sig och förflyttar bort eventuell värme snabbare. Jag testa med en fläkt här inne på jobb i slutet utrymme och det va inga 5 grader kallare bakom fläkten. Man kan få ner lufttemperatur genom att komprimera den men att påstå att en dator fläkt skulle lyckas med det är befängt

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Jag har ett antec slk3000 med en 120mm nexus i fronten och medföljande 120mm back stäld på lägsta. Använder cpu duct grejen som följer med och har satt för hålen för grafikkortskylningen i sidan. Jag får sämre temps på allt om jag plockar av sidorna på chassiet.

Permalänk
Medlem

Tror att det kan vara ngt med sensorer på vissa nya cpu'n, min 144'a visade tex 20-21c idle vid 2700mhz när jag hade 19-20c i rummet. Detta pågick i ungefär två veckor innan tempen började se normal ut (26-28c). Om sensorn också behöver "köras in" kanske kan vara förklaringen!?

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *