Permalänk
Medlem

Alla 16:10 på G4 Ti4200?

Hej!
Fick en Samsung 205BW igår som jag är nöjd med.
Dock är det så att mitt grafikkort, ett Geforce 4 Ti4200, endast visar den högsta WS-upplösningen som skärmen kan visa, dvs 1680x1050.
Detta funkar i Windows men jag skulle framförallt vilja kunna välja lägre alternativ i spel som t.ex. CS 1.6 eftersom mitt grafikkort inte är i det rappaste laget.
Sedan hade det även varit skönt att testa lägre upplösningar i Windows för att se hur det ser ut.

Dessa upplösningar är de jag bland annat vill ha fram:
# 1440x900
# 1280x800
# 1024x640
# 800x500

Jag har senaste drivrutinerna från Nvidia och har hittat där att man kan skapa egna upplösningar. Men förutom själva upplösningen man ska ställa in, t.ex. 1280x800, så ska man även ställa in en massa andra saker och jag hittar ingen info om dem någonstans.
http://straaand.googlepages.com/nvidia_problem.jpg

Någon som har något tips eller har någon guide som jag missat i mina sökningar?

Sedan en helt annan sak, blir Windows "snyggare" om jag köper ett Geforce 7 kort istället för mitt gamla Geforce 4? Jag spelar i stort sett aldrig spel förutom CS 1.6 och där klarar jag mig bra med det kortet jag har nu. Förutom widescreenproblemet då..

Permalänk
Hedersmedlem

I din bild har du fått upp 'Advanced timing'. Öppna istället på knappen till vänster om den du klickat på för att få upp fönstret så får du upp en mycket enklare ruta. Vet inte vad den heter i engelsk drivrutin. I den svenska heter den 'Lägg till' så en kvalificerda gissning ger att den kan heta 'Add' på engelska.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag var inne där och pillade på samma sätt i Powerstrip men då funkade inte. Nu funkade det dock i Nvidia.
Kan sägas att innan detta så testade jag upplösningar i en orienteringssimulator och där fanns 800x500 att välja. Efter att ha stängt ner det programmet och startat CS 1.6 så fanns helt plötsligt även den upplösningen att välja där...

Nu är då endast sista frågan kvar. Ska man köpa ett nytt grafikkort? Och isåfall vilket? Datorn ser ni i signaturen.

Permalänk
Avstängd

En del har problem med ATI's 1950 serie, så Gainward's 7600GS eller 7800GS är bra val om du har AGP

Du kan läsa lite här om vilka problem folk har med sina x1950pro
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jösses. Trixade lite med egna upplösningar förut vilket resulterade i att allt blev fucked up när jag återgick till min vanliga 1680x1050. Installerade då om drivrutinerna och är nu tillbaka på ruta 1 igen med enda skillnaden att 800x500 inte längre finns att välja i något av spelen och nu står det "Resolution can not be added" när jag ska adda en ny i Nvidia.
Jag väljer:
Witdh: 800
Height: 500
Color quality: 32 bit
Refresh rate: 60 Herz

Likadant på alla upplösningar jag testar..

Permalänk
Medlem

Lär dig leva med 16:10
Annan upplösning än native (1680x1050) för din skärm lär se förjävligt ut i desktopen.
Nytt grafikkort skulle jag köpt kostar skit och ingenting att driva gammla CS.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Lär dig leva med 16:10
Annan upplösning än native (1680x1050) för din skärm lär se förjävligt ut i desktopen.
Nytt grafikkort skulle jag köpt kostar skit och ingenting att driva gammla CS.

Yes. Jag kör native i dekstopen men i CS och det andra spelet vill jag kunna köra 800x500, det är den upplösningen jag vill ha fram. Fanns förut innan jag installerade om allt men nu finns den inte och jag kan inte adda den.

Permalänk
Medlem

om du skriver typ som startup option i genvägen till CS X:\Spel\Steam\steam.exe -applaunch 80 -800x500
Vad händer då då?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, 7600GS låter som ett vettigt val för dig om du ska köpa nytt för det du använder datorn till.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen