Passiv kylning för allt? Så-tyst-som-möjligt-tråden.

Permalänk

Passiv kylning för allt? Så-tyst-som-möjligt-tråden.

Hej!

Jag har inte hittat något moderkort i näthandeln (men jag har bara kikat på tre företagssidor ännu) som har grafikchip och LAN inbyggt samt är passivt kylt. Finns det och i så fall var?

Om det finns så har man ju kommit en bit på väg mot en extremt tyst dator. Förutom ovanstående så behövs en hårddisk och ett chassi vilka båda bör införskaffas efter noggrann planering.

Hårddisken som används bör vara så tyst och alstra så lite värme som möjligt. Är det möjligt och värt att ändra någon inställning på en modern hårddisk så att den går ned från 7200 RPM till kanske 5000 RPM för att få ned effekten av båda de nämnda problemkällorna? Finns det något annat man kan göra? Vilken hårddisk rekommenderas?

Sedan har vi chassit. Om allt ovanstående tillsammans inte alstrar för mycket värme kanske det går att ha passivt? Finns det någon PSU som kan vara passivt kyld? Vad rekommenderar ni på chassi och PSU-fronten i ett sånt här projekt?

Nu var det tekniska färdigpresenterat. Anledningen är att jag inte tål oljud och ska ha den här datorn påslagen 24/7 ett par meter från där jag sover. Det datorn ska göra är att agera webbserver, filserver och bittorrentnedladdare. För det ska jag använda Linux, Apache, MySql och PHP vilket är allt som ska installeras på datorn.

Jag har även tankarna på att skaffa mig en lösning baserat på Mini ITX. Men det kanske finns andra vägar att ta också. Hoppas någon här har kunskap och lust att vägleda mig lite. Tack för visat intresse!

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk

Kolla efter moderkort på prisjakt och slå in allt du behöver så får du nog nån träff.
Går inte att ställa in rotationshastighet, däremot kan du köpa en 2,5" disk på 5400rpm, de är mycket tystare...
Som PSU skulle jag ta ett som har en fläkt som kickar in när det behövs, andra kan orsaka instabilitet och det vill du nog inte ha i en server...
Här är en länk till alla moderkort som matchar dina krav: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=s4020815
Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

silentpcreview.com

P180 + Seasonic nätagg är standard för tyst dator. Scythe Ninja för processorn brukar ligga perfekt mellan P180:s två utblås bak/uppe. 2.5 tums, men om du vill ha mer plats så var Samsung tystast förut iaf, tror deras T-serie är bra också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
silentpcreview.com

P180 + Seasonic nätagg är standard för tyst dator. Scythe Ninja för processorn brukar ligga perfekt mellan P180:s två utblås bak/uppe. 2.5 tums, men om du vill ha mer plats så var Samsung tystast förut iaf, tror deras T-serie är bra också.

Har du ont om pengar så är lillebror p150 ett tips. Dock är p180 med seasonic ljudlös, p150 kan man höra att den är på.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk

Ett Antec Solo-chassi är ju en bra början, byt sedan ut Tri-Cool fläkten mot en Noctua 120mm 800rpm (alt. en 1200rpm, så kan du ju välja om du vill köra på 1200 eller 600rpm). köp en Nexus real Silent 92mm fläkt att ha i fronten vid behov.
Här är ett exempel på moderkort som har passiv kylning och inbyggd grafikkrets, nätverks- och ljudkrets (och som stöder Core2Duo).
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=311246
I annat fall så finns det mängder med vanliga passivt kylda moderkort och så köper du till ett effektsnålt passivt kylt 7300GS.

En E6300 och en Scythe Ninja eller infinity för kylning. Som fläkt en Noctua 120mm 800rpm.

Som nätaggregat ett Seasonic, Corsair eller Nesteq (fd Elan Vital). Om du inte vill köra helt passivt och satsar på FSP Zen eller liknande.

Köp en laptop-hårddisk som du sedan hänger upp i Solons gummibandsupphängning för hårddiskar.

Prova dig sedan fram till hur många fläktar du egentligen behöver för att kyla burken (alla fläktar går på mycket låga varv=låg ljudnivå)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag hade tänkt att spendera ungefär 4000kr på den här datorn. Den ska absolut inte vara högpresterande men väl tyst.

Har någon ett tips på vilket moderkort jag bör välja? (Mina tre krav är: Inbyggt grafikkort och LAN samt passiv kylning) Det finns så många och jag har ingen koll på hur bra de är. Era erfarenheter skulle vara en stor hjälp.

Är det här ASRock kortet något att ha t.ex? http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099571 (Det är ju ett känt märke plus att det har en tilltalande prislapp;))

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju inget prestandamonster, men väl fungerande.

Det här blir i princip ljudlöst, men prislappen närmar sig 5000 kr...

ASROCK P4I65G I865G SOCKET 478 VGA AGP M-ATX 5010099571 I lager 495,00 kr 495,00 kr Radera
INTEL CELERON 345 3.06GHZ 256KB 533MHZ SKT-478 OEM 5010105713 I lager 650,00 kr 650,00 kr Radera
COOLER MASTER ELITE 330 MIDITOWER SVART 5010105973 1-2 dagar 345,00 kr 345,00 kr Radera
PAPST 120X120MM SILENT 5010049150 I lager 175,00 kr 350,00 kr Radera
SCYTHE NINJA PLUS REV.B HEATPIPE CPU-KYLARE 5010100675 I lager 495,00 kr
DIMM DDR 1GB PC3200 400MHZ CAS3, KVR 5010063998 I lager 795,00 kr
SILVERSTONE NÄTDEL 300W SILVERSTONE NOISELESS 5010069167 I lager 1 175,00 kr
HITACHI TRAVELSTAR 5K100 80GB 2.5# 5400RPM S-ATA 5010089015 I lager 675,00 kr

Varuvärde: 4 980,00 kr

Vill du pressa priset, så är alternativet billigare nätagg:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099983
(Fortfarande rätt så tyst...)

Och kanske bara 512 Mb minne.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Hej xJom!

Är allt i ditt förslag från Dustin eller kommer det från ett företag som heter Radera också? Jag kan inte hitta det företaget nämligen men skulle gärna kika in där och ta en titt på produkterna.

Du råkar inte vet om man kan få i en 3.5" Seagate hårddisk istället för 2.5" Hitachin? Och i så fall vad det innebär för ljudnivå och värme? I så fall skulle jag kunna köpa en mycket större hårddisk.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

Allt är från DustinHome. Jag redigerade listan lite dåligt innan jag klippte in den... Sorry.

2,5"-diskarna låter mindre.
Se: http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Jo jag är med på att 2,5" låter mindre. Min min budget ligger på ca 4000kr. Jag tror jag kan leva med en 3,5" Seagate t.ex. då dom ju brukar vara rätt tysta.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonaldEKnuth
Jo jag är med på att 2,5" låter mindre. Min min budget ligger på ca 4000kr. Jag tror jag kan leva med en 3,5" Seagate t.ex. då dom ju brukar vara rätt tysta.

Seagates är vad jag vet inte längre tysta pga en patenttvist så kör med Samsung hd istället som ska vara tystaste hd på marknaden idag och kolla även på http://www.storagereview.com där du kan hitta en hel del info om hd bl.a just hur ljudlig den är.

Permalänk

Kan också använda CF för systemet och en vanlig HDD för filer och program. Beställde nyss en IDE=>CF adapter för ca 1 dollar + 3-4 dollar frakt på ebay. Får lägga swap--och temp--på en annan partition då bara.

Permalänk

olirc:
Men i alla kundrecensionerna på Komplett.se så säger folk att de är tysta. Men Samsung är alltså ännu tystare?

KoalaOfDoom:
Lägger du swap och temp på en RAM-disk då eller väljer du HDD:n? Hur "blir du säker" på att annan regelbunden skrivning inte sker till CF:et? (Jag är inte någon Linuxmästare, tänkte på om du loggar skrivningar under en tid eller så.)

alla:
Fler tips? Jag har även en gammal AMD K6-2 400Mhz dator med 128MB RAM. Kanske skulle jag försökta tysta den och stoppa i 1GB RAM istället? Men jag är i så fall orolog för att processorn inte ska klara av att sköta Apache, MySQL, PHP samtidigt. Min hemsida har och kommer att ha otroligt låg trafik. Och den får vara slöare än genomsnittet.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonaldEKnuth
olirc:
Men i alla kundrecensionerna på Komplett.se så säger folk att de är tysta. Men Samsung är alltså ännu tystare?

Japp och som sagt kolla på http://storagereview.com

Permalänk

Lägger det på vanlig HDD. Eller jag vet faktiskt inte hur det kommer bli. Swap kommer vara på HDD, det vet jag går att ändra. Temp och sånt vet jag faktiskt inte. Håller just nu på med att fixa en XP Embedded installation--och de ska vara gjorda för att ligga på CF (går att få så det kör på en P2 200MHz, 32 MiB RAM och 32 MiB lagring)--och förhoppningsvis är det fixat by default.

Permalänk
Medlem

Två frågor rörande ditt system:

Vad ska du ha det till? Dvs vilken prestanda behöver du och VAD behöver vara snabbt, mycket hårddiskutrymme etc?

Hur mycket pengar har du att röra dig med? Med 4000kr får du kanske göra avkall på en del tystnad alternativt prestanda.

Jag svängde ihop en snabbt utan att riktigt veta dina behov.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=436549&...

Den är baserad på en sempron, Scythe Ninja som kylare och en 2.5" SATA hårddisk på 80GB. Pris 3990kr.

De enda modifikationer som krävs är att du måste ta bort bakre chassifläkten och stänga igen hålet alt. ersätta den med en tyst fläkt (Scythe S-flex, Nocuta eller Nexus, kör den max på 600RPM).

Största problemet med att bygga en tyst dator är just hårddiskarna. En dator med hyfsad prestanda går att bygga tyst. En dator med mycket lagrinsutrymme är svårare och dyrare (ej räknat med vad själva hårddiskarna kostar utan kostnaden för att tysta dem).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

olirc:

Jag tittade igenom statistiken. Samsung Spinpoint 500GB var bland de tystaste hårddiskarna. Tyvärr fanns inte deras 400GB variant (om en sådan finns) med i statistiken. Men jag får ta mig en funderare (eftersom det innebär att lägga ut lite mer pengar), tack för tipset!

KoalaOfDoom:

temp ska gå att ändra också har jag hört från kunnig människor. Men jag vet inte hur man gör det personligen. Lycka till med Windows CE istället.

Ackelind:

Jag skrev vad jag skulle ha det till i orginalposten, så du kan kika där. Intressant konfiguration där! Jag har gjort en annan tråd där jag inte är lika generell som här, där har jag ett paket jag satt ihop.

Tyck gärna till där om du har några minuter över. Hur tycker du ditt paket förhåller sig till mitt t.ex.? (Men skriv det i den andra tråden istället om du skriver något, eftersom det kan bidra till den diskussionen och eftersom det paketet jag skapat ju inte finns beskrivet i den här tråden).

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.