Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
skulle bara säga att min går som en rolex klocka nu.
använder ni inte floppyn så stäng av den i bios, då löste sig allt.

Det är ett stående tips på alla saker i bios. Använder ni det inte så stäng av det.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

någon som råkat ut för slumpmässiga reboots med detta kort? lyckas inte bli av med det, känns som jag prövat allt nu.....

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

nä inga såna problem

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

jag har hört att det ska vara en aning ostabil vcore och ganska stora dropp vid load på detta kort... och jag undrar om det egentligen gör något? är det inte bara att mata på med vcore så den kommer upp i "normal" nivå vid load (man få ju då så klart en högre idle temp men det går ju att leva med...)...
någon som har upplevt eller kan se dessa dropps i tex cpu-z?

Permalänk

nix

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

hm... kanske bara är när man matar på med ganska hög vcore kanske... men det blir ingen skillnad mellan idle och load?

jag får mitt om några dagar så jag lär ju få upptäcka det själv isf

Permalänk
Medlem

va visst lite för trött imorse, my mistake..

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

P5N-E Sli inte P5N32-E SLI, ska väl inte ha samma bios?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

ne d e inte samma bios.

Permalänk
Medlem

ska man kunna ställa in minnet oberoende av FSB på detta kort ?

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Medlem

Har också en på väg tillsammans med e4300 och minne så kommenterar nästa vecka.

Har nån av er flashat bios från ett usbminne på p5n?

Permalänk
Inaktiv

Det står beskrivet i manualen hur man flashar med bioset på usbminne. Jag flashade i Windows XP vilket man absolut inte bör göra, men det funkade för min del.

Permalänk
Medlem

Flashade bios np från usb minne hade dock ett "konstigt" mbo, men flashningen gick hur bra som helst från usb minne, cleara cmos först dock innan ALL flashning..

Visa signatur

Xp 2500@2475mhz, 6800LE 16*1,6@400*800
C2D e4300@3100MHz

Permalänk

clear cmos efter du flashat

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

nu har jag ingen manual (demoprodukt) men visst ska det bara vara att ha usb minnet i så hittas det av bios? man ska väll även kunna köra via hårddiskarna?

ah, det blir kanske en winflash för mig

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Manualen finns att ta hem från Asus hemsida.

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5N-E%20SLI/A28...

För oss som inte kan kinesiska, franska osv finns den engelska versionen här

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5N-E%20SLI/e29...

Permalänk

funkar att flasha från windows men e inte rekommenderat

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Inaktiv

ArtMan: hehe xD

Flasha inte från Windows. Datorn frös typ i 10 sekunder innan flashningen påbörjade. Hade hjärtat i halsgropen.

Permalänk
Medlem

Jag var hemskt orolig när jag fick med, men oron släppte snabbt och moderkortet har funkat mycket bättre än tidigare plankor jag har haft. Dock har jag inte klockat lätt ska nog göra det idag dra upp min E6300 till 2.4 hade jag tänkt och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Hej!

Her precis beställt ett sånt här moderkort, blev varnad att det vart många som haft problem med detta. Verkar i korta drag vara att uppgradering at bioset som ska få allt att funka som det ska? Hur ser man vilket bios man har orginal?

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv

Det finns en streckkod på nedre delen av moderkortet. i slutet står det 0202. Efter biosuppgraderingen så ser du till att ställa in Per command rate till 2T. Det enda jag kan klaga på är Vdroop, men för övrigt har jag inga speciella problem just nu.

Permalänk
Medlem

Har läst det här tråden innan, men jag köpte moderkortet iaf. Och som för många andra har det strulat:

1. Först tvärdog datorn i bios (frysningar etc). Tidigare windowsinstallation gick inte äns att ladda.
2. Öppnade burken och cleara CMOS, hjälpte föga.
3. Gjorde en del åtgärder som ni tippsat om i den här tråden, flyttade på minnet (blir säkert för varmt då den är nära NB flänsen), stängde av floppyn, firewire, ljud mm då jag redan har de två sista på andra kort. Resultatet blev nu bättre, nu blev den iaf stabilare i bios. Men då jag stressade datorn i 3dmark03 pallade den bara halva testet.
4. Har nu försökte snickra till någon extra kylning för NB då den är 40 grader varm, men alla fläktar var för stora. Är det sydbryggan som är den största boven i dramat? Ska flasha bios och se om det blir bättre. Jag har lagt märke till att det här moderkortet kräver bra kylning i lådan, vilket jag inte behövt ha tidigare.

Hitills har det varit en riktig besvikelse och jag avråder alla som inte har tid att meckla på. Vad kan man då göra? Flasha bios, fixa kylning (fläktar, flänsar) och ställa in rätt timings. Timings är något som anantech har lagt märke till. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2894

Permalänk
Inaktiv

Total_Cu: Vad har du för prylar för övrigt?

Permalänk
Medlem

alla problem jag nånsin haft med datorn försvann iom byte till ds3, om nån annan e trött på alla problem föreslår jag ett nytt moderkort ^^

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Har läst det här tråden innan, men jag köpte moderkortet iaf. Och som för många andra har det strulat:

1. Först tvärdog datorn i bios (frysningar etc). Tidigare windowsinstallation gick inte äns att ladda.
2. Öppnade burken och cleara CMOS, hjälpte föga.
3. Gjorde en del åtgärder som ni tippsat om i den här tråden, flyttade på minnet (blir säkert för varmt då den är nära NB flänsen), stängde av floppyn, firewire, ljud mm då jag redan har de två sista på andra kort. Resultatet blev nu bättre, nu blev den iaf stabilare i bios. Men då jag stressade datorn i 3dmark03 pallade den bara halva testet.
4. Har nu försökte snickra till någon extra kylning för NB då den är 40 grader varm, men alla fläktar var för stora. Är det sydbryggan som är den största boven i dramat? Ska flasha bios och se om det blir bättre. Jag har lagt märke till att det här moderkortet kräver bra kylning i lådan, vilket jag inte behövt ha tidigare.

Hitills har det varit en riktig besvikelse och jag avråder alla som inte har tid att meckla på. Vad kan man då göra? Flasha bios, fixa kylning (fläktar, flänsar) och ställa in rätt timings. Timings är något som anantech har lagt märke till. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2894

nä det e väl klart att du inte kan ladda gamla installationer av windows....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
nä det e väl klart att du inte kan ladda gamla installationer av windows....

Precis vad jag tänkte säga, blir ju megakrock överallt typ ...

Permalänk

eller hur.

Total_Cu

Ställde du in dina timings själv också? o ändrade volten?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Inaktiv

Det känns som olika personer får olika upplevelser av detta moderkort. För mig så funkade allt med en gång. Det bootade upp med en gång och jag installerade om windows. Har kört Orthos small fft coh blend. Båda i över 10 timmar innan jag stängde av det. Nu rullar prollen i 3.1GHz 387,5 x 8. Har fått datorn att krasha en gång när jag försökte ändra affinitet i windows från cpu0 till cpu1, men annars har allt funkat som det ska.

Permalänk

funkat fint för mig också, har fått problem men det e som jag har klyddat själv...

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two