vad är skillnad mellan 54 mbps och 108 mbps? (Trådlöst)

Permalänk

vad är skillnad mellan 54 mbps och 108 mbps? (Trådlöst)

Som topic lyder, vad är skillnad mellan dom två?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Det gäller bara den interna hastigheten inom det trådlösa nätverket. Om du inte har en bredbandsuppkoppling som är högre än 54 MBit förlorar du ingen extern internethastighet genom att välja 54 Mbit i internnätverket. Däremot spelar det roll vid t ex filöverföring eller spelande över ditt lokala nätverk. Om du har 54 MBit använder den endast den hastigheten vid kommunikation med andra enheter inom ditt lokala nätverk. Har du 108 Mbit använder den 108 Mbit mellan trådlösa datorer(om du har 108Mbit's nätverksmottagare i den trådlösa datorerna).

Visa signatur

Pentium 4 3.0 Ghz || 1536 MB RAM || ATI Radeon X300 || Razer Diamondback Limited Edition

Permalänk

okej nu fick jag svar på det iaf:)

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Inaktiv

men sen är ju frågan hur mycket man får ut av dem 108 och 54? någon som testat? är det verkligen så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Jodå, det är skillnad. Har en 108 Mbit router, en dator med 54 Mbitskort och en dator med 108Mbitskort. Datorn med 108 Mbit är betydligt snabbare inom nätverket, och windows(vet att man inte ska lita på det) säger iallafall att hastigheten är uppmot 108 Mbit. Och räckvidden är ungefär densamma som för 54Mbit. Dessutom är inte 108Mbit så jättemycket dyrare. Så jag tycker definitivt det är värt det.

Visa signatur

Pentium 4 3.0 Ghz || 1536 MB RAM || ATI Radeon X300 || Razer Diamondback Limited Edition

Permalänk
Inaktiv

hmmm menar mer med testat hastigheterna? det är väl dem ut på nätet som är viktigast antar jag? inte så ofta man drar saker internt, så blir det någon vinst med 108? (jag har själv ett 108 hemma som jag dock inte använder, men inte testat att mäta faktiskt, tycker det more intressant om nån hade siffror på det )

Permalänk
Medlem

Man ska också tänka på att de billiga 108mbps routrarna är sämre än 54:orna.

Både D-link och netgear routrarna på 108mbps har problem med diverse saker som att den kopplar och och hänger sig...

Permalänk
Medlem

Som jag sa får spelar det ingen roll med internet om du har 54 eller 108. Såvida du inte har en uppkoppling som är snabbare än 54, för då kan du bara använda 54 Mbit av den. Jag har en ynka uppkoppling på 0,5 Mbit, och när jag kört TPtest har jag inte märkt någon skillnad på datorerna jag har med 108 och 54 Mbits trådlöst.

Ja, men man behöver inte betala alltför mycket mer för en 108Mbits router.

Visa signatur

Pentium 4 3.0 Ghz || 1536 MB RAM || ATI Radeon X300 || Razer Diamondback Limited Edition

Permalänk
Medlem

108Mbits är dock inte klassats som en standar än

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
108Mbits är dock inte klassats som en standar än

Och kommer antagligen aldrig att bli heller.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Rent tekniskt så är den enda skillnaden mellan 54 och 108 att 108:an använder sig av två stycken 54-kanaler för överföring.

Permalänk
Medlem

helt ostatistiska empiriska tester har visat att 54 ger ger runt 20 och 108 runt 35

Permalänk
Avstängd

Lyfter denna tråden istället för att göra en ny.

Jag behöver köpa en trådlös router och tillhörande nätverkskort. Kravet är att den ska klara av hdtv i formatet 1080p i hastighet. Jag har förstått att 54mbit inte räcker men räcker 108mbit eller är gigabit och kabel den enda möjligheten?

Tack på förhand
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag surfade runt lite o tittade efter vad hdtv kräver. Verkar som hdtv kräver 25 Mbit. Dock som varget skrev så är de inte på långa vägar så att man kommer upp i 54Mbit med 54 Mbit standarden.
så isf måste du nog skaffa 108Mbit som du tänkt.

Det att hdtv kräver 25Mbit skulle jag gissa gäller för 720p.

Sen att köra det över trådlöst känns som du kommer få mycket problem. Trådlöst är rätt instabilt fortfarande och hastigheterna kan variera pga vissa störningar.

Jag är ingen expert på trådlösa området men jag skulle inte köra hdtv över trådlöst. Försök dra en LAN kabel om möjligt istället.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Avstängd

Jodå det är möjligt. Tänkte bara vara lite praktisk då jag ändå behöver en trådlös router till min bärbara. Får väl bli en vanlig gigabitrouter med trådlöst 54mbit då

Permalänk
Medlem

Jag tror dock att du skulle klara dig bra med 100Mbit router/switch. då de ger nästan 100% av 100mbit och de skall orka med HDTV. Om du nu inte har Gbit lina eller behöver Gbit grejer av annan anledning .

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga är väl att om man har 54Mbps trådlöst eller för den delen 108Mbps så kommer man aldrig på långa vägar upp i de hastigheterna. Speciellt inte om du kör med någon form av kryptering, vilket är ganska befogat, om du inte vill ha gäster i nätverket.

När min router stod ungefär 1,5 meter från min dator kom jag upp i 22Mbps max med min 54Mbps (802.11g) router.
(Körde dock med WPA om jag inte minns fel, och det tar ju en del av bandbredden)

EDIT: Du kan ju ta och titta på några routrar som kör med en draft av den nya standarden 802.11n. De routrarna har ju en trådlös hastighet på runt 300Mbps (eller mer) om jag inte minns fel, och om man tänker lite realistiskt kanske man får ut hälften av dessa, så säg runt 150Mbps? Låter rätt okej i mina ögon iaf

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.

Om jag har ett trådlöst kort som jag använder som accesspunkt (vilket man kan göra med alla kort?) som flera (2-3) datorer ansluter sig till, blir överföringar snabbare om accesspunkten är på 108Mbit och klienterna bara har 54Mbit?

Permalänk
Medlem

Nej om klienterna bara klarar av 54Mbit standarden så är de det hösta du kan köra mot dom.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Tänkte typ att om accesspunkten har 108Mbit och två 54Mbit-klienter ansluter till den så kan de båda köra i 54Mbit samtidigt istället för att dela på en 54Mbit-anslutning.
108Mbit är ju egentligen bara två st 54Mbits-kanaler (?).