Grafikkort för film och bra bildkvalitet?

Permalänk

Grafikkort för film och bra bildkvalitet?

Jag kör LCD-tv pixelmappat från HTPC via VGA. Jag kör för tillfället på moderkortets integrerade Intel Extreme Graphics 2, men funderar på om det finns bättre kort för mina behov.

Jag bara surfar och kör film på HTPC'n så är det enda som är intressant är om jag kan förbättra bildkvaliteten och flytet vid filmspelning. Passiv kylning är också ett önskemål.

Finns det grafikkort som ger speciellt bra bildkvalitet i film?
Rekommendationer?

EDIT: Jag har AGP...

Permalänk
Avstängd

alltifrån geforce3 till 7 ?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

flyter det på bra utan hack så blir det väl inte så mkt bättre än så. dumt att laga det som inte är trasigt.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Om du skiter i 3D så har Matrox bra bildkvalitet. Men skillnaden lär inte vara stor.

Permalänk

Är det någon som har någon närmare information om detta? Finns det några generella skillnader mellan ATI/Nvidia/matrox och vad består dessa skillnader i?

Rekommendationer på privärda grafikkort som ger bra bild i film?

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ett grafikkort till film idag så ska det definitivt klara HD-upplösning och gärna ha komponent eller HDMI ut (går fint över VGA om man bara har det på teven). Alltså ha acceleration för HDTV.
Vill minnas att Nvidia 6200 har inbyggd HDTV-dekoder, de korten är grisbilliga nuförtiden.

Tänk bara på att det även behövs en skaplig CPU för att köra material i 720P och högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ska man köpa ett grafikkort till film idag så ska det definitivt klara HD-upplösning och gärna ha komponent eller HDMI ut (går fint över VGA om man bara har det på teven). Alltså ha acceleration för HDTV.
Vill minnas att Nvidia 6200 har inbyggd HDTV-dekoder, de korten är grisbilliga nuförtiden.

Tänk bara på att det även behövs en skaplig CPU för att köra material i 720P och högre.

DVI över HDCP går lika bra med converter

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golgo13
DVI över HDCP går lika bra med converter

DVI är ett gränssnitt och HDCP en slags kopieringsskydd. "converter" vet jag inte säkert vad du menar.
Jag gissar att du menade det här med ditt något kryptiska inlägg:
"Det går att titta på HDCP-skyddat material över DVI med en konverterare till VGA om teven och datorn har stöd för det"
Eller?
Jag tror inte att du kan få det att fungera utan en speciell konverterbox som är relativt dyr. Varför man nu skulle välja den lösningen vet inte jag.
Var det så du menade?

Permalänk

Vad menar du med HDTV-dekoder/acceleration?

Min P4-m i 2.4 GHz är inte snabb nog att spela all film i 720p och h264 med CoreAvc 1.0. Skulle rätt grafikkort kunna underlätta eller är detta endast cpu-beroende?

Permalänk
Medlem

Ska du få bästbild så rekomenderar jag Nvidia 8800GTX

Nya Supra Kabeln för DVI - HDMI Stöd för 1080P

Alla LCD TV stöder inte den tjänsten tuvärr. Så du får kolla med din tv handlare eller fråga här på forumet

Lycka till!

Jim

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk

Tv'n har upplösning 1366x768 så 1080p är vare sig aktuellt eller intressant för mig för tillfället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim26
Ska du få bästbild så rekomenderar jag Nvidia 8800GTX

Nya Supra Kabeln för DVI - HDMI Stöd för 1080P

Alla LCD TV stöder inte den tjänsten tuvärr. Så du får kolla med din tv handlare eller fråga här på forumet

Lycka till!

Jim

Eeeh, det känns som lite overkill att köpa ett grafikkort som kostar lika mycket som hela killens dator och som inte ens passar till datorn (PCI-e kort och killen har AGP, dessutom misstänker jag att nätaggregatet inte skulle palla det kortet och det är overkill nåt så hejdlöst till den processorn). Det skulle innebära att han skulle behöva köpa en helt ny dator runt sitt nya grafikkort, enbart för att få bättre bild.......känns inte riktigt prisvärt :).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hehe såg det nu på Topic

Trodde det stod för bästa blid kvalite sorry!

Var för nyvaken förmodligen

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk

Har gjort lite research och ATI x1600 och däröver ska ge h.264-acceleration för 720p.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2645&p=2

ATI's h.264-acceleration verkar vara betydligt bättre än nVidias, både snabbare och bättre bild. Åtminstone var det så för ett år sedan:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1917072,00.asp

Det börjar med andra ord luta åt ett Radeon x1600. Synpunkter?

Permalänk
Medlem

vad jag förstår så beror det mkt på processorn ,en kompis med ett 7900gt kan inte visa 1020p med sin 3700+ amd.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
vad jag förstår så beror det mkt på processorn ,en kompis med ett 7900gt kan inte visa 1020p med sin 3700+ amd.

Givet, accelerationen hjälper ju bara till, det betyder inte att det går per automatik. Som det är nu så klarar min HTPC en del material i 720p, men det mesta laggar, trots KM-player och CoreAVC v1.00. Vill jag bara klara av att spela 720p så är det nog smartast att lägga pengarna på mer CPU istället, men det verkar som om Radeon x1000-serien har en del bildförbättrande kvaliteter också och inte bara i h.264 även om det är mest där.

Permalänk
Vila i frid

För HTPC rekommenderar jag ett fläktlöst kort för ca 1000-1200 kronor. Ati eller Nvidia, spelar ingen roll.

Permalänk

Det blir troligast ett x1650, tack till Dunde och WrongTarget för vettiga svar.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker nu men har för mig att jag läste att ati 1000x series hdtv chip inte fungerar över agp gränssnittet rätta mig någon om jag har fel!
allt funkar men det avbelastar inte cpu som det är tänkt, tror jag läste ett test med två lika grafikkort det enna var pci-e o det andra var agp.

jag har en P4 2.0 ghz 1024 mb geforce 4600 128 mb kör vga till projektor o har inga problem med bilden på stora 720p-1080p filmer,
kör 1280*720 i windows

Visa signatur

P4C 3@3.6 Big tyfoon corsiair tvinx 2048mb 1950pro 512mb chiftech 620w

Permalänk

robban5, vad använder du för program och codec då? Verkar smått fantastiskt att det funkar på en 2.0 P4. Ska kolla upp det du sa om x1000 och agp.