Tips nya HP nx6325 för endast 4495:- på dustinhome.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fox
suck jag så det nu=/
igår runt 00 tiden gick den o beställa så jag tänkte att jag väntar en dag o beställer imårrån =/

älskar min tur

Otur Det är ju en väldigt prisvärd dator

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Hur är det med undervoltning på den? Är det enkelt och värt att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gismya
Hur är det med undervoltning på den? Är det enkelt och värt att göra?

Har inte testat det !

Men undervolting gör vell så den inte går lika varm ? eller är det bara så den drar mindre ström.

Jag tycker iallfall att den inte går varmt.

lAlAz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Har inte testat det !

Men undervolting gör vell så den inte går lika varm ? eller är det bara så den drar mindre ström.

Om du undervoltar så går processorn kallare och datorn drar mindre ström (bättre batteritid).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Om du undervoltar så går processorn kallare och datorn drar mindre ström (bättre batteritid).

Okej det låter ju rätt bra, tappar man någon cpu kraft ?

Någon som har undervoltat ?

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det, cpu tempen sjönk 3 grader, hdd:n 1 grad, tror systemtempen sjönk 5 grader om jag inte minns fel. Sedan sjönk temp 1 och 2 3-4 grader var också, men jag vet inte vad dom anger temperaturen för.

Sedan så ändrade jag till "power on demand" också, vilket gör att den klockar ner processorn då kraften inte behövs. Tempen pendlar då mellan 39-44 grader på cpu:n beroende på om fläkten går eller ej.

Ska fläkten starta så tidigt som vid 44 grader? Beror väl kanske på att jag flasha med senaste bioset?

MVH Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_1
Jag har gjort det, cpu tempen sjönk 3 grader, hdd:n 1 grad, tror systemtempen sjönk 5 grader om jag inte minns fel. Sedan sjönk temp 1 och 2 3-4 grader var också, men jag vet inte vad dom anger temperaturen för.

Sedan så ändrade jag till "power on demand" också, vilket gör att den klockar ner processorn då kraften inte behövs. Tempen pendlar då mellan 39-44 grader på cpu:n beroende på om fläkten går eller ej.

Ska fläkten starta så tidigt som vid 44 grader? Beror väl kanske på att jag flasha med senaste bioset?

MVH Martin

Låter rätt nice

Är det bara jag som har problem när jag lirar counter-strike 1.6.
Pingen hoppar från 20 till 50 hela tiden.

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av intern bluetooth så har jag några HP moduler (BT 1.3) över, PM:a mig isåfall.

Permalänk
Medlem

Tja,

Tänkte köpa HP NX6325 när erbjudandet låg uppe på dustin, men, självklart velar man och erbjudandet försvinner. Nu är det så att NetonNet har HP NX7300 som de säljer för 4999:- som väl får anses vara billigt i förhållande till den prestandan man får

Nu är jag väldigt nära att slå till på denna maskin, men har lite frågor som jag inte har fått svar på i denna tråden..

512mb minne räcker inte långt enligt min mening utan jag får köpa till extra minne, hur är det, finns det 2 minnesplatser på NX7300? Det jag undrar är ifall det orginal sitter 2*256mb eller en 512mb sticka?

Det har snackats om single och dualchannel när det gäller minnen, vad är dett a, antar att man ska ha dualchannel? Kan någon länka till ett 512 eller 1 gb minneskort som helst stödjer detta? Är det för det andra värt att köpa 1gb? Märker man stor skillnad mellan 1gb och 1,5 gb ramminne?

Blev ganska långt, hoppas någon orkar läsa igenom och hjälpa mig på vägen

Tack!

/Haglund

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Medlem

Det är samma minne till NX7300 som 6325. Dualchannel får du bara med två minnen av samma storlek. Intel chipsetet ska inte vara lika kinkigt som AMD med minne så ett PC5300 SO-DIMM borde fungera bra.

Själv använder jag Kingston KTH-ZD8000B i min HP. Inet säljer NX7300 med XP Pro för 5395:- vilket borde ge gratis uppgradering till Vista Business.

Permalänk
Medlem

Okej, frågan är dock ifall det är värt att lägga 400 kr extra för att få Xp Pro och därmed Vista uppgradering? Tveksamt ifall vista flyter på bra på den datorn?

Det där med dualchannel, du rekommenderar mig alltså att skaffa en 512mb sticka?

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk

jag sitter på en nx7300.
det sitter en 512mb i den. köpte till 1gb för 750pix. Vista ultimate går att köra på 512 fast det flyter sååå mkt bättre på 1,5gb.

Tror inte man märker så stor skillnad på dualchannel på denna laptop.

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Dual channel gör faktiskt ganska stor skillnad vid spelande, då ramminnet används av grafikkretsen.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Dual channel gör faktiskt ganska stor skillnad vid spelande, då ramminnet används av grafikkretsen.

Säkert på datorer som man kan använda till spelande!!

Funk int speciellt bra med GMA950.

På nx6325 kan det säkert göra skillnad. Men inte på NX7300!!

Rekomenderar att köpa så mkt minne som möjligt!

Helst kan du ju köpa 2 x 1gb
Eller det lite billigare alternativet som jag valde...

Den duger till att spela typ cs & enklare spel. Men NFS Carbon osv funkar lite sämre...

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
Säkert på datorer som man kan använda till spelande!!

Funk int speciellt bra med GMA950.

På nx6325 kan det säkert göra skillnad. Men inte på NX7300!!

Rekomenderar att köpa så mkt minne som möjligt!

Helst kan du ju köpa 2 x 1gb
Eller det lite billigare alternativet som jag valde...

Den duger till att spela typ cs & enklare spel. Men NFS Carbon osv funkar lite sämre...

Kollat lite benchmarks på en macbook (GMA950) och det vad faktiskt en ganska stor skillnad.
Hur många som använder sina GMA950 till lir är ju en annan sak dock..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Tja

Såg nu att dom hade höjt priset på NX7300an på inet där man fick med Xp Pro med 100 kr, visst inga pengar men ändå, tveksamt om det är värt det...

Sandpappa2002, har du länken till det ramminnet du har köpt? Låter ju onekligen prisvärt

Tack för alla svar

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killalot
Tja

Såg nu att dom hade höjt priset på NX7300an på inet där man fick med Xp Pro med 100 kr, visst inga pengar men ändå, tveksamt om det är värt det...

Sandpappa2002, har du länken till det ramminnet du har köpt? Låter ju onekligen prisvärt

Tack för alla svar

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=38_206...

Är iof en fördel när man jobbar i piteå
Fast jag tror inte att frakten är så dyr . . .

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Sandpappa2002, tack för ditt svar

Jag köper nog samma minne, fast här istället:

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=36968...

Var det svårt att montera? Har aldrig grejat med en laptop förut

Är det något mer man ska tänka på??

Tackar för alla svar

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killalot
Sandpappa2002, tack för ditt svar

Jag köper nog samma minne, fast här istället:

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=36968...

Var det svårt att montera? Har aldrig grejat med en laptop förut

Är det något mer man ska tänka på??

Tackar för alla svar

Jag tyckte minnet var lite svårt att få in, det var nog därför jag aldrig har hållt på med laptop tidigare...

Man måste vinkla in minnet och inte vara trycka in skiten . . . fast det funkar också . . .

Lätt när man lär sig

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Hehe okej, aja, fixar nog det

Tack för all hjälp
Imorron åker jag till Netonnet och köper en NX7300

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat det minnet dom pratar om till NX6325:an. Om den är känsligare på vilka minnen som sätts i så kanske det inte går, men fungerarar det så är det ju billigare än att köpa såna som är validerade för 6325:an. Blir bara 1500 för 2 st 1gb istället för 2000 kr om man ska köpa de validerade.

Får man skicka tillbaka om det inte skulle fungera tror ni?

MVH Martin

EDIT: Förresten, om det är någon som vill köra med nyare drivrutiner till grafikkortet i NX6325 så fungerar omegas jättebra, de är en modifierad version av original drivarna som med mitt förra ati-kort gav sämre 3D-mark (så även nu) Men ca 10 FPS mer i Doom 3 som jag spelade då (det kortet var ett 9800 PRO)

Har inte provat något spel än med denna men jag fick bort lite grafikfel i windows som uppstod med HP-drivarna. På ställen där en mörk färgnyans ska tonas stegvis till en ljusare (t.ex. XP inloggningsskärmen) fick jag liksom en massa linjer mellan de olika nyanserna. Med omega drivrutinerna så ser det ut som det ska.

Hemsidan är: www.omegadrivers.net

Permalänk

Till er som köpte nx6325:an för 4495 - hur lång batteritid kan ni kräma ut?

Permalänk
Medlem

3h är nog realistiskt för lättare kontorsbruk.

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilka minnen som fungerar till denna datorn? Finns det någon lista nånstans där man kan se vilka som fungerar. Har kanske fått tag på ett par minnen som jag kanske ska köpa men vill ju inte köpa om det är så att det inte kommer fungera.

Någon som har en lista över vilka minnen som ska passa?

MVH Martin

Permalänk
Medlem

Har ingen lista men vet att detta minnet fungerar

http://www.itservice.se/dialectit/i...8522C1887603964

Sandpappa2002 har det i sin dator och verkar nöjd?

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Medlem

Halloj!

Har fått nys om ett erbjudande för studenter att köpa just denna dator (nx6325) för 4999:-

Verkar som folk är väldigt nöjda här, men jag är lite tveksam själv...så:
- Hur portabel känns den? Lätt att bära och flytta på?
- Är den stor? Alltså, får den plats i en väska tillsammans med lite block och någon bok?
- Hur är skärmen? Känns den lågupplöst?

Har dålig uppfattning om storleken på bärbara, men vet i alla fall att en 17" är gigantisk och 12" rätt liten.

Annars har jag spanat in en hyggligt billig 12" dell på it-auktion...

Permalänk
Medlem

Jag har fått några små problem med datorn nu

L knappen är konstigt så fort man nuddar den så skriver den L utan ens trycka ner knappen.

Sen sviktar tagentbordet på högersida när jag spelar rally spel, så sviktar den ner lite och och knäpper till lite.

Någon som fått dessa problem ?

Jag får vell ta att ringa dustin

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Goddagens
Har nu köpt en NX7300 och är mer än nöjd, en kanondator för dem pengarna

Rekommenderar den verkligen

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Medlem

Var?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abriel
Halloj!

Har fått nys om ett erbjudande för studenter att köpa just denna dator (nx6325) för 4999:-

Verkar som folk är väldigt nöjda här, men jag är lite tveksam själv...så:
- Hur portabel känns den? Lätt att bära och flytta på?
- Är den stor? Alltså, får den plats i en väska tillsammans med lite block och någon bok?
- Hur är skärmen? Känns den lågupplöst?

Har dålig uppfattning om storleken på bärbara, men vet i alla fall att en 17" är gigantisk och 12" rätt liten.

Annars har jag spanat in en hyggligt billig 12" dell på it-auktion...

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Medlem

Tror erbjudandet bara gäller studerande vid Linköpings universitet, men inte helt säker:
www.studentdatorn.liu.se

Har dock mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en så liten bärbar som möjligt. Mecenat ger rätt schyssta avdrag på ThinkPad x60 nu, men de går fortfarande loss på 12000... Synd att de flesta 12" verkar ligga runt det priset :/