Permalänk
Medlem

PStwo Modchips

Har gått och funderat på en PStwo med chip men är lite osäker på vilka som finns och vad som är bra.
Som jag förstått det är PS2 chippning tillåten att diskutera, men undrar lite som hastigast om det inte blev otillåtet för något år sen pga. något strul med PS2ens BIOS?

Har tidigare haft en PS2a som jag chippade på psxcare (står 60 mil bort nu). Visserligen var det ~2-3 år sen den chippades men den har strulat ganska mycket. Trots att den skulle ha ngt autobootsystem så krävdes det att man resettade konsollen x antal ggr varje gång man skulle boota något annat är PS2 PAL spel. Många japanska DVDer fungerade inte alls, vilket irriterat en hel del.

Ser en hel del PStwo färdigchippade som säljs på blocket för allt mellan ett och två tusen kronor, undrar om det är något att lita på? Chipen kan ju vara utgångna gamla skräpsaker som är sämre än det jag haft tidigare. Vad "borde" annars en 'riktigt' chippad PStwo kosta?
Försökt att kolla och jämföra med redan nämnda psxcare, deras priser ligger mkt högre (1000 kr och uppåt bara för moddning + chip) och dem vanligare chipen som säljs färdigmonterade på blocket finns inte ens med på deras sida. Sen känns det lite snett att enda informationskälla angående chipen skulle komma ifrån en potentiell säljare.

Vid sidan av själva konsollen, hur pass jämförbart är PS2/two hårddisklösningar med Xbox media center?
Minneskort och kontroller, kan man lita på tredjepartstillverkade? Vet att de flesta kontroller jag haft har rykt förr eller senare, men originalkontrollen till PS2:en lever fortfarande helt utan glapp någonstans. Numera dock som kontroll till datorn.

Hoppas nån kan hjälpa till att reda ut lite!

Permalänk
Avstängd

Matrix infinity är bästa chippet fortfarande, dessutom är dom enda som har någerlunda ny firmware.
DMS har helt lagt ner det så vitt jag vet.
Det kostar tyvär en del att chippa en ps2, alltid gjort pga så omständigt.
800-900:- tar dom flesta och då såklart garanti som plus.

Mycket som finns på blocket är skitchip eller kopior på ex matrix, inte allt såklart men mycket.
Tänk också på att om du köper på blocket kanske dom inte lämnar garanti, så släpper löddningen eller det krånglar får du kanske fixa det själv (om du inte blir blåst på blocket helt dvs )

Ps2 slim är ingen optimal "htpc" lösning då du får ha en hd utanför osv.
Xbox 1 är helt klart bättre på den fronten.

Orginal tillbehör är bättre, inte mer att säga på den punkten

Matrix infinity ska starta allt utan några problem.
Har startat allt jag slängt i den direkt och utan problem ;> och kvalite på skivor har nästan ingen betydelse.

Permalänk
Medlem

Matrix infinity låter ju najs, men är det bara PSXcare som säljer dem? Känns lite som att de uttnytjar att de är störst på marknaden. Känns som att priserna ligger lite högre än de borde (2,4k+frakt för en pstwo med MI). Har hittat lite på google men inget som verkar seriöst/billigt :/

Är det ingen idé att ens titta på alternativen på blocket eller andra sidor? Duo 3 Gold eller ngt verkar vara ganska vanligt på blocket/tradera, finns det ingen koll på hur ett sånt funkar i jämförelse med MI? Kan ju vara värt en och annan defekt sida eller knapptryckning om man får det mycket billigare.

Det andra, DMS, som säljs ganska flitigt. Även om inga nya firmwares eller liknande tillverkas, kan det inte vara värt det om man tjänar några kronor på ett sådant? Vad skulle avsaknaden av patchad firmware kunna leda till?

Ah. Kanske blir en xbox senare för det

Hur mycket har kvalité på skivor betydelse egentligen? Kanske något sånt som strulat i den förra PS2an jag haft, även om jag tvivlar pådet.

Tack för svaret! Hjälper mkt när man e lite vilsen.

Permalänk
Avstängd

Finns många sidor som säljer det, jag tog en butik som finns i min lilla stad, tog 895:- för det.

finns ju ex console.se, chipper.se, psxcare, digitalboxen.se(dom jag använde för dom finns här i samma stad) och mer fast kommer inte ihåg dom nu

Skivor har som jag skrev nästan ingen betydelse, har använt allt från extrembudget till lite bättre, funkat lika bra.

DMS,Duo osv fungerar, helt klart. MI har dock bättre stöd för fler spel(tror mest det gäller ps1)
Men blir det mycket billigare så kör på ett sådant.
Klart blocket fungerar men ta isåfall någon i din komun där du faktiskt kan hämta och prova den själv.

Permalänk
Medlem

Men så skillnaden mellan MI och budgetchipen är kompabilitet för PSX spel? Om det är fallet så är det ju inga större problem, även om jag har några PSX spel jag gärna spelar. Det är inga generella kompabilitetsproblem som D3G chipen lider av, t.ex. icke regionsfri DVDspelare eller att den inte klarar spel av någon anledning?

Finns det något smidigt sätt att kolla detta eller är det pröva innan man köper som gäller? (t.ex. någon brännbar disc som testar om den klarar att boota NTSC spel/film direkt, utan att man behöver testa alla olika)

edit: Lite klargörande och lite update. Varför krävs uppdateringarna?
Hittat billiga MI färdigmoddade på http://konsolshoppen.se/
Dem säljer en version 1.93 av MI som tydligen inte kan uppdateras, för 200:- billigare. Finns det några patchar som krävts som bör nämnas?

Permalänk
Medlem

Hur står sig Dms4 mot MI ?

Är Dms4 bara skit i jämförelse het med MI ?

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Jag personligen har DMS4Lite och de e grymt bra inga problem alls...

Jag + 4 polare till har det och inga har ngra problem...

Finns till bra pris här (www.billigakonsoler.se)

Visa signatur

Rock On!

Permalänk

Jag har DMS4 lite och det kan inte köra gamla PSOne-spel. Det ska vara en bugg men min modell av PS2 slim... Har dock en chippad PSOne, så jag lider inte så mycket.

Visa signatur

E6600, 1GB, X1900XT 256MB