Detta är väl bara säljarsnack?

Permalänk
Medlem

Detta är väl bara säljarsnack?

Efter att ha läst vad ni "datorgurus" har skrivit har jag kommit fram till att ett Seasonic S12-500 500W nätagg ska räcka till detta:

Moderkort: Asus P5B-E PLUS
Processor: E6600
Fläkt: Noctua NH-U12F
Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12
Chassi: Antec Case Performance One P180
Grafik: Gainward BLISS GeForce 8800GTS 640MB
Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme
HD: Samsung HD080HJ 80GB 7200rpm 8MB SATA2
DVD: Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD

Men säljaren tycker att jag ska ta ett 600w nätagg, för att "vara på den säkra sidan". Är väl bara säljarsnack?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Det är antingen säljarsnack eller ren okunnighet. Bara för att man jobbar på en datoraffär behöver man inte ha någon kunskap eller några belägg för vad man säger, tydligen.

Ett S12 500W räcker utan problem.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Re: Detta är väl bara säljarsnack?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna

Men säljaren tycker att jag ska ta ett 600w nätagg, för att "vara på den säkra sidan". Är väl bara säljarsnack?

Skitsnack...det 500W S12 driver systemet med råge.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Instämmer.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En försäljare vill naturligtvis alltid "lura" kunderna på dyrare grejjer än vad de igentligen behöver. Det är deras jobb att se till att sälja så mycket och så dyrt som möjligt. Annars vore det en dålig försäljare

Seasonic är strömstarka och bra nätagg, kör på det.

Permalänk
Medlem

Tänkte väl det.
Tack för svaren.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Verkligen, jag kör mitt system bestånde av:
Intel E6600
Abit AB9
2GB minne
X800XL
2x200Gb
2x320Gb

Allt detta drivs av ett pålitligt 300W nätagg!!

Och jag har inte haft några ström problem
förvisso så har du ett mycket mer strömmätande grafikkort så jaa det kommer funka

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken kedja denna säljare jobbar för? Du borde fråga på vilken vetenskaplig grund han påstår att 500w (kvalitetsagg) inte skulle räcka till...

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Har tyvärr fått alla mina länkar borttappade för ett par dagar sedan *suck*
Men hade en riktigt bra länk där ett antal "tunga" system testades ang elförbrukningen..

Om jag kommer ihåg rätt, så var det testet gjort med en E 6700 Duo bla..
ingen datorconfig med singelkort kom ens upp i 400W..tror det var en med ett 1900xtx som kom upp i lite över 300w och lite över 400w när dom körde det crossfire..8800korten drog mindre..

Om det är ngn som har detta testet, så släng gjärna upp det i denna tråden.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det låter som ett test man skulle vilja läsa. Det känns som om det har rådit lite effekthysteri på senare tid.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag länkat till detta testet i detta forumet förut när jag blivit trött på wattbögarna...men det är ju många trådar här, och hur 17 hittar man det ?

OT: Fan vad handikappad man blir när man tappar bort sina bokmarks

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Får man fråga vilken kedja denna säljare jobbar för? Du borde fråga på vilken vetenskaplig grund han påstår att 500w (kvalitetsagg) inte skulle räcka till...

Datorbutiken

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
wattbögarna...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Titta vad gamle Bogey hittade när han sökte lite, dock visar det lite på hur senil jag är oxå

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=8800&page=4&co...
@ Simna, ta och länka till detta testet nästa gång du mailar den där säljaren som påstår att ditt val av nätagg inte funkar................Fråga om han har några kommentarer oxå...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Intressant test här också
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36066
(Core 2 Quad QX6700 + 8800GTX SLI på 500W)

Samt detta:
http://www.techreport.com/reviews/2007q1/geforce-8800-sli/ind...
(Core 2 Duo X6800 + 8800GTX SLI, drar 373W från väggen - 298W förutsatt 80% effektivitet.)

Seasonic S12 380W har 300W tillgängligt bara via 12V. Det borde alltså kunna driva samma system som användes av techreport. De har ett 700W OCZ-agg som de normalt använder, men på grund av KABELBRIST så rekomenderar de ett 1000W istället, som de senare använder för recensionen. Sen konstaterar de att systemet är "strömkrävande" med sina 373W från väggen.. eh. 700W-agget har ju mer än dubbel överkapacitet, men bara för få kablar (då man behöver 4st PCI-E kontakter för ett sådant system).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Intressant test här också.

Ptja du Ackelind...verkar som vi nitat wattbögarna rejält denna gång, tyvärr funkar det bara 5 min. innan det kommer en typ Hammarslag och stolt deklarerar att "nu har han minsann köpt ett 850 W nätagg", "för att vara säker"............

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Inga problem jämtemot mig egentligen - det är ju inte mina pengar som går åt.

Problemet är ju att tillverkarna ser trenden och hakar på den. Snart finns det ju inga billiga och BRA nätagg kvar, utan bara billiga "500W" nätagg som konstant falerar.

Men det är ju en helt annan historia. I detta fall har vi ju redan konstaterat vad som hänt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Inga problem jämtemot mig egentligen - det är ju inte mina pengar som går åt.

Nej, det har du ju rätt i iofs, men sådana som du o jag, skulle inte skriva våra inlägg om det inte vore om omtanke av våra medmänniskor.
Varför skall dom betala mer än vad dom borde ? för att en storkäftad säljare med säljrabies försöker tuta i dom att dom behöver Barsebäck för att starta en standad PC ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

har typ samma rigg som dig med ett seasonic s12 500w. funkar prima

Visa signatur

---------------------------------------------------------------