Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kylpasta på 4300 boxed intel?

På kylaren som levererades med min nyinköpta Intel satt 3 "strängar" på. Jag å polaren (som har lite bättre koll än mig på sånt här) antog att det var nån form av kylpasta. Satte igång å de funkade ju ok, fläkten e däremot riktigt irriterande när den stannar och går igång hela tiden. Hade hellre haft igång den konstant.

Till problemet. Jag har lite för höga temperaturer när jag jämför med er andra. Vet inte vilket man ska lita på, Speedfan, TAT eller Everest.
Känns som att 70-75 e lite hög Idle temp.
Har inte klockat proc något än.
Kör ett Gigabyte 965P- S3, Kingston E6400 1024 minne.. å en 4300 proc då...

Everest

Speedfan

Tat

Visa signatur

C2D E4300 @1.80gHz | Gigabyte 965P-DS3 | GF Sparkle 8800 GTS | 4xPC-5300
@ 333 mhz | Timings 5-5-5-15 | FSB:DRAM 3:5 | Arctic Fan 7 | Arctic Fan 3 TC |

Permalänk
Medlem

Låter enligt mig som en grov felmontering, kan du röra på kylaren? Om svaret är ja montera om den.

Permalänk
Medlem

Hum?
Jojomen Core2 processorer kommer med fläkt och pasta på original. Jag har inte hört att någon skulle ha haft problem med originalet, men någong gång måste ju vara första.

I alla fall, du får hoppas att den mäter fel. För att vara säker kan du göra som jag gjorde: ta av kylaren och kolla att din processor ÄR insmetad efter att du satt dit fläkten en gång.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Den va ju jäkligt filurig att få dit asså, fick ta i nått så in i..
Men kändes som att vi fick dit den ordentligt och ska man lita på Speedfan så tycker jag det ser ok ut, med tanke på att ja inte har någon annan kylning på chassit. Nu är visserligen chassit öppet men.. ja

Visa signatur

C2D E4300 @1.80gHz | Gigabyte 965P-DS3 | GF Sparkle 8800 GTS | 4xPC-5300
@ 333 mhz | Timings 5-5-5-15 | FSB:DRAM 3:5 | Arctic Fan 7 | Arctic Fan 3 TC |

Permalänk

Vad jag har fattat så är väll tat det mest pålitliga programmet för en tempvisning på en C2D. Everest tror jag du kan utesluta... 1*c på prollen möjligen om du hade haft kompressorkylning eller va det heter...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så synd då att den ger högst temp.. Fattar inte va de handlar om, fläkten går ju inte ens hela tiden .. tycker moderkortet att det är lagom temp ?

Visa signatur

C2D E4300 @1.80gHz | Gigabyte 965P-DS3 | GF Sparkle 8800 GTS | 4xPC-5300
@ 333 mhz | Timings 5-5-5-15 | FSB:DRAM 3:5 | Arctic Fan 7 | Arctic Fan 3 TC |

Permalänk
Medlem

min e4300 idle ligger på 55 grader hela tiden och då har jag klockat den till 2.4 ghz och på LOAD ligger den på en bit över 80 om jag stressar båda kärnorna..

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

TAT brukar ha problem med E4300 av någon anledning, hört många klagomål om just detta, vissa hittas inte äns av TAT och andras visar helt fel!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att köpa en ny bättre cpu-kylare, exempelvis en "Arctic Cooling Freezer 7 PRO". Har en sådan själv och är mkt nöjd. Den är billig, tyst, lätt att installera samt har bra prestanda. MKt kylning för pengarna (drygt 200kr).

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Mitt råd är att köpa en ny bättre cpu-kylare, exempelvis en "Arctic Cooling Freezer 7 PRO". Har en sådan själv och är mkt nöjd. Den är billig, tyst, lätt att installera samt har bra prestanda. MKt kylning för pengarna (drygt 200kr).

Kan inget annat än att hålla med, hade arctic silver pasta men orkade inte kladda med det så jag körde på medföljande pastan (arctic cooler freezer).

Se sign hur klockningen funkat ^^

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
TAT brukar ha problem med E4300 av någon anledning, hört många klagomål om just detta, vissa hittas inte äns av TAT och andras visar helt fel!

Det har jag missat, du har inga förslag till nåt alternativt program då istället för TAT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byberg
Det har jag missat, du har inga förslag till nåt alternativt program då istället för TAT?

Everest Home brukar funka bra, testa det!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Everest ger helt fel på E4300, iaf på min. 1grad C som synes på bilderna.
TAT ger nu 48/45 i idle medans SpeedFan visar lite bättre, 32/32 ungefär. Får kika på Arctic Cooling Freezer dårå, hade en Arctic på min förra prolle å den funka felfritt. Tänkte att nu när de följde me så borde de va hyffsade prylar. Fläktar å kylare! Inet here i come.

Visa signatur

C2D E4300 @1.80gHz | Gigabyte 965P-DS3 | GF Sparkle 8800 GTS | 4xPC-5300
@ 333 mhz | Timings 5-5-5-15 | FSB:DRAM 3:5 | Arctic Fan 7 | Arctic Fan 3 TC |