[Java]Använda samma objekt i två klasser.

Permalänk
Medlem

[Java]Använda samma objekt i två klasser.

Tjena.

Jag undrar om det går att använda ett objekt man skapat i en klass i en annan klass.

Ex.

Objektet spelare (Player spelare1 = new player("Namn", "poäng") skapas
i klassen "Spel". Sen skulle jag behöva anropa en method i en annan klass
"spelplan" ( spelare1.getPoäng() ).

Går detta?

Permalänk
Medlem

Ja, visst går det. Säg att din instans av klassen Spel heter "spel1", då skriver du.
spel1.spelare1.getPoäng();
Dock behöver spelare1 vara publik eller protected (i vissa fall), samt att det är ofta vettifgare att köra en getter så du får.
spel1.getSpelare(1).getPoäng();
eller
spel1.getSpelare1().getPoäng();

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Okey.

Vet inte hur man returna ett het objekt så jag returnade värderna i objectet istället.
Men får felmeddelandet:
non-static variable name cannot be referenced from a static context

SÅ jag antar att det inte hade funkat att skicka ett objekt heller?

Edit: Har inte skrivit static i någon av klasserna

Edit2: Testade att abra kalla objektet från kalssen också. Får samma felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en instans av Spel för att kunna hämta en icke-statisk medlem ifrån den, så antingen gör spelare1 statisk, eller använd en instans av Spel.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.