Permalänk
Medlem

Snabba tips: Asus P5B + Freezer 7

Började plocka ihop min nya burk idag.
Gick bra tills dess att jag satt dit min kylare (AC Freezer 7 Pro) på mitt Asus P5B-moderkort. Det blev väldigt tight till nordbryggans kylfläns om vi säger så:

Någon som har några snabba tips att komma med?

Permalänk
Medlem

är det bara fläkten som tar i så skulle du kunna slipat/såga bort lite av plasten i hörnet kanske? om det nu bara gäller nåra millimetrar..

Permalänk

Så länge de inte tar emot så är de lungt
Du säger att det är "tajt" inte att det tar emot?

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Så länge de inte tar emot så är de lungt
Du säger att det är "tajt" inte att det tar emot?

Jo det tar tyvärr emot, får inte imellan ett papper.

Permalänk
Medlem

Gör nog inget om dom tar i varandra. Men försök att banka eller försiktigt såga eller böja så det får plats. Skulle inte tro att det blev så stor skillnad på freezer 7 om du böjde upp några flänsar but take it easy.

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte bygga dator såhär sent, man utnyttjar bevisligen inte alla hjärnceller:

Permalänk
Medlem

Var det bara att flytta upp fläkten eller?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Var det bara att flytta upp fläkten eller?

Ja med lite våld så.
Det gick att trycka isär plattorna där nere och då få in fläktramen där istället.

Borde väl knappast bli nån kylningsförlust om fläkten sitter några mm längre upp?

Permalänk

Hur har det gått ?
Är nyfiken på dina temps då jag köpte en sån fläkt igår, ska väl montera den senare idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BABOON_ASS
Hur har det gått ?
Är nyfiken på dina temps då jag köpte en sån fläkt igår, ska väl montera den senare idag.

Då är du nog minst lika nyfiken som jag. Sitter på jobbet och vill komma hem och provköra

Permalänk

Hehe, jag kunde inte hålla mig så jag smocka dit min nyss, sjönk med 5° ca på både idle o load gentemot stockkylningen.

Då är det med samma inställningar i bios , dvs den kör på halvfart i idle o ökar sedan efter behov, och det är standard fläktar på båda.
Man kan tydligen vinna en hel del genom bättre/en fläkt till på AC7 .

TaT säger : Idle 31, load 51
Everest säger : 44 idle , load 64

Med stock : 36/56 i tat, 50/71 i everest .

Edit : jag kör 333*8 o inte 3.2 ghz nu, dock samma speed på båda mätningar o båda var idag.

Permalänk
Medlem

Hur många rpm går fläkten i när den idlar i 31?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senda^SM
Hur många rpm går fläkten i när den idlar i 31?

Den gick i 980 rpm då, dock så har mina temps höjts under dan, vet inte om det är kylpastan som sätter sig eller om det var nåt tillfälligt lyckorus idag. Men back to topic, den körs i 1140 just nu med 39° temp, just kört en norton o surfar lite.

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats få igång min än, återkommer så fort jag får fart på den.
Måste köpa en förlängningskabel till EATX12V-kontakten först, är inte ens inärheten av att ni från PSUn till toppen av moderkortet (idioti).