Permalänk
Medlem

IPnummer?

Håller på att hjälper min granne med en dator som han fick virus i.
Fick formatera om datorn och lägga in bl.a. XP på nytt.
Sen äfter det kommer han inte ut på internet.
Fick en gul treangel med ett utropstecken på anslutningen.
Skrev då in IPnummret, som jag fick fram på ipconfig.
den gula varningstriangeln blev borta men kom ändå ut på nätet.
Körde då telias skiva, minns ej riktigt vad det stog, något om fel ipnummer.
Fungerar heller inte med automatiskt sökning av proxy (vet ej exakt vad det står)
Kan rätt ipnummer försvinna om man har datorn urkopplad en tid.
PS: Det är telias bredband.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk

Hej Christer, något med proxy ska du INTE behöva pilla på. Det som är viktigt här är att ställa in rätt IP-adress, Gateway och DNS i inställningarna annars är det omöjligt att komma ut på internet. Det finns två vägar att göra detta beroende på Felia (ursäkta uttrycket )

Antingen har Telia gett din granne pappersuppgifter med IP-nummer, Gateway och DNS han skall skriva in i datorn. Eller så ska du använda dig av "Erhåll IP-adress automatiskt". De är dom enda vägarna att gå. Lycka till!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snaela skriv på svenska tack. fattar nada typ.

Permalänk
Avstängd

Det är som googlah säger, antingen har din granne fått uppgifter om gateway och dns.
eller så har han inte det (:p) och då tar du Erhåll ip-address automatiskt.
prova att låta den tugga efter ip-addressen i 20 minuter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Hej Christer, något med proxy ska du INTE behöva pilla på. Det som är viktigt här är att ställa in rätt IP-adress, Gateway och DNS i inställningarna annars är det omöjligt att komma ut på internet. Det finns två vägar att göra detta beroende på Felia (ursäkta uttrycket )

Antingen har Telia gett din granne pappersuppgifter med IP-nummer, Gateway och DNS han skall skriva in i datorn. Eller så ska du använda dig av "Erhåll IP-adress automatiskt". De är dom enda vägarna att gå. Lycka till!

Får kanske ringa support på felia då och fråga efter rätt IPnummer.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Har ni lagt in drivrutiner för nätverkskortet då?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Har ni lagt in drivrutiner för nätverkskortet då?

Ja.
Och även provat ett annat.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

är de telias "adls-modem" så värkar de ta ca 1 timma på sig innan den till låter
internet i bland har jag märkt när jag byrr router på våran lina.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krakis
är de telias "adls-modem" så värkar de ta ca 1 timma på sig innan den till låter
internet i bland har jag märkt när jag byrr router på våran lina.

Om du byter utrustning som är kopplad direkt till modemet så kan du släppa ip-adressen först. Då får du en ny direkt när du kopplar in ny utrustning. Annars tar det upp till 20 minuter innan du kan hämta ett nytt ip med en annan utrustning.

Permalänk
Inaktiv

Annars kan det också vara så enkelt att ni bara har en brandvägg som är ställd på på tok för hög säkerhet, så att DHCP request eller reply stoppas