Apples kundstjänst VS mig (trasig dator), tips tack

Permalänk
Medlem

Apples kundstjänst VS mig (trasig dator), tips tack

Jag lämnade in min MacBook Pro för ca 1 månad sen, fick tebax den igår ungefär (den hade whine och andra problem), tog en månad! Jobbigt. Hur som helst. Dom bytte ut hela logikortet och nya installationsskivor osv. Så sätter man på den, samma irriterande höga whine! Blir man inte sur? Jo. Ska detta hända? Får vänta en månad så får man tillbaks den med whine.

Då ringer jag Apple Support (som konstigt nog bara sade ett nummer man behövde ringde till, drygt) hur som helst, snacka med dom, berätta allt. Men kunde jag få en refund eller ny dator? Nej, inte enligt kundtjänsten, även fast jag sa att jag behöver en dator undertiden osv, han hänvisade mig bara till den där försäljaren. Så frågade jag om numret till Apple kontoret, ringer dit, svarar en dam, och hon säger "Nej, det här är fel nummer, det är Apple Support du ska prata med". Jaha, hon kunde inte heller fixa något sånt.

Köpte den i USA. Men gäller konsumentslagen då? Garantin är ju till Augusti. Knappast att jag lämnar in den igen i en månad och får vänta igen.

Vad ska jag göra? Varför ska Apple vara så jävla dryga och krångla hela tiden? Det verkar vara MacBook Pro Intel Core 1 Duo som strular mycket. Dom kan fan bara ge mig en ny dator, men dom ska envisas göra samma sak igen som ej kommer fixa något.

Tips?

Jag får tillbaks en TRASIG dator och dom ej kan bara byta ut den mot en ny? Blir galen. Och NEJ, jag kan inte vänta en månad till, Apple ska ej hålla på såhär.

Permalänk
Medlem

Tyvärr det är bara att bita i det sura äpplet, jag har vart genom exakt samma sak som dig. Apple har 3 försök på sig att fixa problemet, om dom inte lyckas på det tredje försöket då står du mycket bättre till om du vil ha en ny maskin, eller refund.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Tyvärr det är bara att bita i det sura äpplet, jag har vart genom exakt samma sak som dig. Apple har 3 försök på sig att fixa problemet, om dom inte lyckas på det tredje försöket då står du mycket bättre till om du vil ha en ny maskin, eller refund.

Men 2 försök till = typ 2 månader. Är det värt det? Nej, fan dom kommer ej fixa det och det är förlorad tid.

Finns det inget annat sätt jag kan fixa det på? Bara jag får tillbaks pengarna.

Ne FYFAN! Ringde den där återförsäljaren (Macademic och dom byter namn till Humac) hur som helst, dom sade att dom har lång kö, så dom typ kan börja KOLLA på den om 2 VECKOR, helt sjukt. Verkar ta en månad till då.

Nej usch, det går jag ej med på. Även fast dom vet att dom ej fixat det, dom kunde ej sätta mig i prioriteringslista.

Permalänk
Medlem

Du får väl kolla upp vad motsvarigheten till konsumentköplagen i USA säger, och reklamera mot din återförsäljare där. Annars är det bara att låta Apple reparera den igen.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Testa installera ShhMBP om du vill bli av med pip-ljudet, fungerar fint på min MacBook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Testa installera ShhMBP om du vill bli av med pip-ljudet, fungerar fint på min MacBook.

Bra ide men nej tack. Ingen support för det, det kan förstöra datorn, plus att det ej är bra att modda den så mycket när det är strul och göra det värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Du får väl kolla upp vad motsvarigheten till konsumentköplagen i USA säger, och reklamera mot din återförsäljare där. Annars är det bara att låta Apple reparera den igen.

Vad jag vet så finns det inte något starkt konsumentskydd i USA.

Kort sagt tror jag Bombur sitter med skägget i brevlådan. Även om han lämnar in den fler gånger så har han inget laga stöd att få byta ut den, iom att KKL inte gäller.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Vad jag vet så finns det inte något starkt konsumentskydd i USA.

Kort sagt tror jag Bombur sitter med skägget i brevlådan. Även om han lämnar in den fler gånger så har han inget laga stöd att få byta ut den, iom att KKL inte gäller.

Mjo. Får tänka vidare på vad jag ska göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Mjo. Får tänka vidare på vad jag ska göra.

Måste bara tillägga att så här är det inte alltid. Jag lämnade in min Mac till ett ställe i Norrköping, där jag köpte den, som fixade nytt logikkort på mellandagarna. Lämnade in den 23:e December, hämtade ut den någon dag före nyår. Det kan jag bara kalla kanonbra service.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Måste bara tillägga att så här är det inte alltid. Jag lämnade in min Mac till ett ställe i Norrköping, där jag köpte den, som fixade nytt logikkort på mellandagarna. Lämnade in den 23:e December, hämtade ut den någon dag före nyår. Det kan jag bara kalla kanonbra service.

Hur lång tid det tar är ju en sån där sak som beror på. Jag har haft inne min iBook på service två gånger, den ena gången var det DC-in boarden. Det tog 2 arbetsdagar, eftersom dagen jag lämnade in den var ingen tekniker där, och de hade komponenten på lager. Hade de haft en tekniker där hade det säkerligen tagit under en timme. Andra gången var för logikkortet, och då tog det väl 1-2 veckor, eftersom de inte hade något på lager.

Det här var också på Dataservice i Norrköping förresten (som jag antar att också syftade på?).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Bra ide men nej tack. Ingen support för det, det kan förstöra datorn, plus att det ej är bra att modda den så mycket när det är strul och göra det värre.

Vet du ens vad det gör?

Och pip-ljudet är fortfarande kvar på alla MacBooks vad jag hört efter att de reparerats och bytt logikkort, även fast vissa säger att ljudet har blivit lägre.

Men visst, vill du inte bli av med ljudet på ett enkelt sätt, skit i ett då. Vissa vill strula.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Hur lång tid det tar är ju en sån där sak som beror på. Jag har haft inne min iBook på service två gånger, den ena gången var det DC-in boarden. Det tog 2 arbetsdagar, eftersom dagen jag lämnade in den var ingen tekniker där, och de hade komponenten på lager. Hade de haft en tekniker där hade det säkerligen tagit under en timme. Andra gången var för logikkortet, och då tog det väl 1-2 veckor, eftersom de inte hade något på lager.

Det här var också på Dataservice i Norrköping förresten (som jag antar att också syftade på?).

Exakt.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Alltså pip-ljudet är inget "fel", det finns på ALLA Intel-cpuer med Speedstep-tekniken. Vissa bara låter mer än andra, Core Duo hade en speciell förmåga att göra det. Problemet är VRMen och deras lågenergiläge.

Har du tur får du en dator där du inte hör tjutet, men det finns där ändå, men inte så du hör det.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Jag har upplevt detta pipande, men det försvinner i mitt fall helt när jag använder min bluetooth mus...

Permalänk
Medlem

Heter det inte Better Buisness Bureau i USA. Motsvarigheten till Sveriges konsumentverk?

* finns det något som heter konsumentverket äns?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kort sagt du är en av de konsumenterna som lämnar in en dator på service och vill ha en ny?
Kollat upp problemet? eftersom en del folk i tråden verkar vara mer uppdaterad på det än trådskaparen.