Permalänk
Medlem

Extra processor i pci-slot?

Borde det inte finnas någon typ av instickskort för att hjälpa - som ett psysxkort fast för att hjälpa processorn i dess arbete? Det hade troligtvis blivit en stor hit om det lanserades eftersom en processor är något som behöver bytas istället för att köpa till.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Re: Extra processor i pci-slot?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Borde det inte finnas någon typ av instickskort för att hjälpa - som ett psysxkort fast för att hjälpa processorn i dess arbete? Det hade troligtvis blivit en stor hit om det lanserades eftersom en processor är något som behöver bytas istället för att köpa till.

Är det inte det ett garfikort, fysikkort och ljudkort gör?

Permalänk
Medlem

Systemet finns, för passiva bakplan, men är orimligt dyrt, svårt att bygga standardiserade kylningslösningar för osv... På hela taget, inte speciellt vanligt för hemma bruk. (Inte speciellt vanligt för företagsbruk i heller, när jag funderar på det)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det skulle säkert bli en stor hit om det slog igenom och började tillverkas i stort - då hade en uppgradering av processorn blivit lika enkelt som att sätta i en extra hårddisk till exempel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Idag finns det ju vissa (minst ett i alla fall) program som kan utnyttja gpu'n för beräkningar som en vanlig processor.

Att göra ett pci-kort som har en strömsnål cpu ska väl inte vara något problem,
men vem ska börja koda program/spel som utnyttjar dessa cpu'er?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av randomize
Idag finns det ju vissa (minst ett i alla fall) program som kan utnyttja gpu'n för beräkningar som en vanlig processor.

Att göra ett pci-kort som har en strömsnål cpu ska väl inte vara något problem,
men vem ska börja koda program/spel som utnyttjar dessa cpu'er?

Vilket program är det?

Visa signatur

--

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det skulle säkert bli en stor hit om det slog igenom och började tillverkas i stort - då hade en uppgradering av processorn blivit lika enkelt som att sätta i en extra hårddisk till exempel.

En sån uppgradering kan inte hjälpa processorn så mycket som man kan önska för hemmabruk. Men det är mycket användbart till stora datorer som behöver mycket beräkningskapacitet. Superdatorer har mycket stor användning för sånt. Dock blir det ofta en prisfråga.
Sånna kort finns och används idag, men eftersom dom tillverkas på så liten skala, så får dom stora utvecklingkostnaderna fördelas på ganska få chip. Och det bidrar till att det är en dyr lösning.

Men numera har AMD GPGPUer. Där dom har grafikkort som kan göra sånna beräkningar. Dom har visat upp en dator i Teraflop-klassen som fick plats i ett vanligt miditower. Det krävs vanligtvis stora kluster för att få den prestandan.

http://ati.amd.com/products/streamprocessor/index.html

Världens 100:e snabbaste dator idag ligger på 6 Teraflop och är en super dator med 2688 dualcore processorer i 2.2GHz.
Det krävdes alltså många hundra processorer per teraflop och ett helt rum att ha datorn i. Med AMDs GPGPU dator så fick det alltså plats i en vanlig låda.