Slutprojekt i Webbdesign, göra en webbplatts för en kunds räkning

Permalänk

Slutprojekt i Webbdesign, göra en webbplatts för en kunds räkning

Jag går i kursen Webbdesign på John Bauergymnasiet i Örebro. Nu har jag nått till stora slutprojektet.
Det innebär att vi skall utveckla en webbplatts för en kunds räkning. Kunden kan vara en förening, organisation, privatperson, företag, mm.
Vi skall diskutera med kunden och utveckla en kravspecifikation för hur webbplatsen ska vara uppbyggd, allt från konkreta funktioner till färgönskningar, mm.
Arbetet sker på skoltid och kommer att ta ca 30 lektionstimmar att genomföra. Eftersom det är ett skolprojekt så är det inte meningen att vi skall få någonting för det, men det är frivilligt om kunden vill det eller inte.
Vi har inte lärt oss någon avancerad teknik såsom PHP med databaser men vi programmerar i XHTML, CSS samt lite JavaScript och Flash

Så, vet ni någon organisation, företag eller förening som skulle vilja ha en webbplats skapad så skulle det vara jättebra ifall ni kan höra av er. Varje litet tipps är av intresse!
Skriv här i forumet eller skicka ett mail till hampus.idstam[at]ore.johnbauer.nu

/ Hampus Idstam

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk

Va fan, meningen är väl att du ska visa framstjärten och ragga kunder?

Eller är det såhär er lärare vill att ni ska locka kunder?

Tillägg, du kan väl iallafall visa upp någon slags portfölj med tidigare verk?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Tycker gott skolan kan fixa fram lite kunder, är trots allt dom som sitter på flest kontakter. Det är inte så svårt. "Hej, vi har ett gäng duktiga webbdesigners här som gärna arbetar med erfarenheten som enda ersättning". Lovar att dom flesta föreningar i behov nappar. Men som bongo-apan säger så är det bättre om du kan fixa en egen kund, då har du ju möjligheten att få ut lite pengar på kuppen också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Va fan, meningen är väl att du ska visa framstjärten och ragga kunder?

Hehe, fin felsägning där, Freud någon?

Kan ju knappast ingå i kursen i webbdesign att man ska kunna hitta kunder, låter mer som något som skulle ingå i en kurs i företagande.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Hehe, fin felsägning där, Freud någon?

Kan ju knappast ingå i kursen i webbdesign att man ska kunna hitta kunder, låter mer som något som skulle ingå i en kurs i företagande.

Håller även med det du säger, en webbdesign-kurs ska väl inte innehålla marknadsföring/ekonomi? eller - ska den?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk

Kan även rapportera att vi på John Bauergymnasiet Halmstad har exakt samma uppgift. Att leta upp ett företag/förening etc. att göra en hemisda åt.

Permalänk

Vad menar ni med en egen kund? Det är ju det jag försöker!
Jag föreöker att skaffa en kund med hjälp av er. man ska ju använda sina kontakter med man kan ju iallafall fråga på forum om någon vet någon som är i behov av en webbplats..

Det för ju fan vad ni övertände nu då... Har ni iriterat er över någon annan tråd innan eller??

Här är en webbplats som jag har skapat..

http://217.211.93.254/

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk

Bli inte grinig.

Det är en webdesignskurs, fine, ni ska fixa en kund. Men tror du att NÅGON vill "anställa" dig, utan att se tidigare verk? Ska alla maila till dig? Är det för mycket begärt av dig att visa upp en portfölj?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk

Nej nej, naturligtvis inte....
men iden var bara att om någon visste i bakhuvudet att "jo, den där organissationen har pratat om att skaffa en hemsida, jag tippsar han om dom"..

Det är inte meningen att någon direkt här i forumet ska "anställa mig"

Förstår ni?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Hahaha

Snyggt att du tog med ie.pajp.net som förslag över dåligt utformade hemsidor

Btw, det är jag som är Pajp.

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk

Är det du som har gjort hemsidan?
Då får jag fråga hur du tänkte när du skapade bakgrunden igentligen? Inte alls?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
Är det du som har gjort hemsidan?

Gissning: Ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
Då får jag fråga hur du tänkte när du skapade bakgrunden igentligen? Inte alls?

Gissning 1: Ironi?
Gissning 2: Ironi!
Gissning 3: Ironi‽

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
Här är en webbplats som jag har skapat..

http://217.211.93.254/

Hoho, har du ens tittat på den där i IE?

Permalänk

Ja, i alla fall i IE 7, vilket alla kommer uppdatera till snart..
Vad ser konstigt ut i din mening?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

IE 6

Permalänk

Aj aj, ser inte bra ut

Någon som vet hur jag kan ha både v.6 och 7 av IE på datorn sammtidigt?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Testpilot

Ett tips kan vara att fråga runt på mindre firmor så som kanske hantverks- och billakeringsfirmor och sånt. Dom vet oftast inte om att dom kanske behöver en snygg hemsida så har du några bra argument går det säkert att sälja in dig, behöver dom inte betala (även fast du kanske vill det) så är det ju bara ett plus för dom.

Cafeterier kanske kan vara ett annat tips, dock har ju dom kanske inte riktigt några produkter eller så att visa upp så det kanske blir en lite klen sida då.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Skiutful.

Varför skriver du så?
Kan du beskriva istället VAD det är som du stör dig på.
Helt onödigt inlägg

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Bara ignorera honom, han är sådär hela tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
Ja, i alla fall i IE 7, vilket alla kommer uppdatera till snart..
Vad ser konstigt ut i din mening?

Haha, där begick du precis professionellt självmord

Du borde backa upp det där påståendet med lite siffror, för en sak ska jag berätta för dig: Det sitter fortfarande mängder med människor ute på arbeten överallt i världen med IE5 och upplösningar på 800x600. Bland annat de flesta på Opel Irland, som inte har få anställda. Så det där har du absolut ingenting för.

En sida ska se bra ut i åtminstone IE6, IE7, Fx och Safari, då har man täckt in de flesta problemen och de flesta plattformarna. Om det ser skit ut i någon liten nästintill okänd läsare, visst, det kan vara ok, men de flesta mindre hanterar renderingen som antingen den ena eller den andra av ovanstående.

Och om det är din lärare som sagt det där till dig så kan du be honom pm'a mig så ska jag ge honom en uppsträckning.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Haha, där begick du precis professionellt självmord

Du borde backa upp det där påståendet med lite siffror, för en sak ska jag berätta för dig: Det sitter fortfarande mängder med människor ute på arbeten överallt i världen med IE5 och upplösningar på 800x600. Bland annat de flesta på Opel Irland, som inte har få anställda. Så det där har du absolut ingenting för.

En sida ska se bra ut i åtminstone IE6, IE7, Fx och Safari, då har man täckt in de flesta problemen och de flesta plattformarna. Om det ser skit ut i någon liten nästintill okänd läsare, visst, det kan vara ok, men de flesta mindre hanterar renderingen som antingen den ena eller den andra av ovanstående.

Och om det är din lärare som sagt det där till dig så kan du be honom pm'a mig så ska jag ge honom en uppsträckning.

Jag uppfattade iallfall hans nästa inlägg som att han ville fixa det eftersom han undrade om det går att ha IE6 inlaggt samtigt som 7:an.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Haha, där begick du precis professionellt självmord

Du borde backa upp det där påståendet med lite siffror, för en sak ska jag berätta för dig: Det sitter fortfarande mängder med människor ute på arbeten överallt i världen med IE5 och upplösningar på 800x600. Bland annat de flesta på Opel Irland, som inte har få anställda. Så det där har du absolut ingenting för.

En sida ska se bra ut i åtminstone IE6, IE7, Fx och Safari, då har man täckt in de flesta problemen och de flesta plattformarna. Om det ser skit ut i någon liten nästintill okänd läsare, visst, det kan vara ok, men de flesta mindre hanterar renderingen som antingen den ena eller den andra av ovanstående.

Och om det är din lärare som sagt det där till dig så kan du be honom pm'a mig så ska jag ge honom en uppsträckning.

Glöm inte Opera heller. Men Opera är ju den som följer webstandarder bäst så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag uppfattade iallfall hans nästa inlägg som att han ville fixa det eftersom han undrade om det går att ha IE6 inlaggt samtigt som 7:an.

Exakt!
Jag försöker att fixa problemet så snabbt jag kan.

Har någon något svar på det?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
Exakt!
Jag försöker att fixa problemet så snabbt jag kan.

Har någon något svar på det?

Bra.

Nej det går inte, det är därför jag har tre jävla burkar på mitt kontor Det är bättre att som designer ha IE6 än IE7, för om det ser bra ut i både IE6 och Fx, så ser det för det mesta även bra ut i IE7.

Du har förmodligen problem med marginaler och bredder på den där sidan (som vanligt ställer det till mest problem).

Permalänk
Medlem

Det går visst, googla på IE6 standalone version, buggar lite, kommer upp lite felmedelanden titt som tätt, men det duger helt klart för att upptäcka buggar i designen.

Visa signatur

//Toombass