Datorn startar om sig själv efter nyköp

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig själv efter nyköp

Det är så jag har upgraderat min dator för ca 1mån och allt har fungerat felfritt tills för 3dagar sedan.
Det jag köpte var:

MSI P965 NEO2-FI, P965, Socket-775,ATX, SATAII, GbLAN, DDR2,Firewire, PCI-Ex16

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB

Sapphire Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, Ultimate Edition, HDCP

Kingston ValueR. DDR2 PC5300 1024MB CL5 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin

600w Xilence nätagg

Men från ingenstans då jag satt och spelade hörde jag ett litet "tick" inne ifrån datorn och så blev skärmen bara svart...fläktarna fortsatte surra men i övrigt var den stendöd.
Jag starta bara om den och fortsatte spela eftersom jag förs trodde det var en av dom där windows-krasharna, men efter ett par timmar starta den bara om sig.
Men denna gång hann jag inte mer än in i windows så stänger den av sig igen och efter omstart då jag ska in i BIOS bara för att titta lite så hänger den sig när jag är i BIOS.

Efter lite rotande på dessa forum läser jag om liknande borblem med mitt moderkort så jag köper ett nytt:

Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, 1xPCI-Ex16

Det fungerar nu klockrent i ganska precis 24h, sedan händer exact! samma saker.

Börjar bli smått desperat så skull verkligen uppskatta hjälp.

ps. förutom att jag disablat ljudkortet så har jag orginalinställningar i BIOS

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

Jag skulle börja med att kolla nätagget. Byt och testa med ett annat bättre det du har är riktigt dåligt.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ta egenskaper på Den här datorn, gå till Advancerat och under Start och återställning klickar du på Inställningar. Under Systemfel kryssar du ur Starta om automatiskt.

Om datorn krashar igen så bör du få en Blue Screen där du kan läsa vad som krashade, skriv det här ifall så bör nån veta vad som är fel.

Ladda även ner Memtest86. Bränn på en skiva och starta om så kollar den igenom ifall det är något fel med minnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Ta egenskaper på Den här datorn, gå till Advancerat och under Start och återställning klickar du på Inställningar. Under Systemfel kryssar du ur Starta om automatiskt.

Om datorn krashar igen så bör du få en Blue Screen där du kan läsa vad som krashade, skriv det här ifall så bör nån veta vad som är fel.

Ladda även ner Memtest86. Bränn på en skiva och starta om så kollar den igenom ifall det är något fel med minnena.

Jag har nu laddat hem memtest och bränt en bootcd, när jag kör den så hänger sig datorn efter jag kommit in i memtest.
Minns inte vad det står, är på en polares dator nu...men det var mycket röd och ful text så jag antar att det är mina minnen :'(

Tack för hjälpen, ska testa låna mig ett par minnen nu så jag kan vara 100% säker

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMacho
Jag har nu laddat hem memtest och bränt en bootcd, när jag kör den så hänger sig datorn efter jag kommit in i memtest.
Minns inte vad det står, är på en polares dator nu...men det var mycket röd och ful text så jag antar att det är mina minnen :'(

Tack för hjälpen, ska testa låna mig ett par minnen nu så jag kan vara 100% säker

När man kör memtest så ska du inte få något fel. Kan du testa med andra minnen så gör det men det behöver inte vara fel på minnena utan de kan vara överklockade och även nätagget kan vara dåligt. Men testa med minnena och se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
När man kör memtest så ska du inte få något fel. Kan du testa med andra minnen så gör det men det behöver inte vara fel på minnena utan de kan vara överklockade och även nätagget kan vara dåligt. Men testa med minnena och se.

Har nu bytt minnen och kört memtest utan problem.
Tack för hjälpen och snabba svaren

Ps nu när jag liks ska köpa nya minnen, ger det ngn prestanda ökning att köra 800mhz minnen istället för 667 som jag haft (moderbordet stöder 800)
Jag använder datorn till 80% spel, resten surfa och filmtittning.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631