Scythe lanserar Katana 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Jag älskar min första generations Ninja. Får bedrövliga temps med den.. Sen byggde jag en burk med en Mine, med likadan låda och antal fläktar, och där var temperaturen ca 10°C lägre. Får nog byta till en Ninja Rev B eller Infinity.

Trevligt att de kommer med fler modeller, men jag vill ha en ny "kung".

ALLA raporter ute på nätet säger precis tvärtom att revA ninja har mycket bättre kontakt än revB...har du installerat kylare ordentligt ? Inte eb chans att revB kan ha bättre kontakt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
lutande flänsar seriöst tror dom att det blir mer prestanda bara genom att luta flänsarna?

Troligen för att få bättre flöde i heatpipesen ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
ALLA raporter ute på nätet säger precis tvärtom att revA ninja har mycket bättre kontakt än revB...har du installerat kylare ordentligt ? Inte eb chans att revB kan ha bättre kontakt.

Jag har monterat om den ett flertal gånger och testa att applicera kylpastan på alla möjliga sätt. Det gör verkligen ingen skillnad.

Öppen låda
Rumstemp: 21,3°C

Clock 1
Vcore: 1,36 bios, 1,33 cpu-z/speedfan
Klock: 8x400=3,2ghz
Idle: core0 44°c core1 43°C
Orthos FL: 58-60°C

Clock 2
Vcore 1,48 bios, 1,46 cpu-z/speedfan
Klock: 9*390=3,5ghz
Idle: core0 52°C core1 50-51°C
Orthos FL: 67-68°C

Detta är som sagt med öppen låda. Den dator jag byggde åt min släkting hamnade inte ens i närheten av dessa temperaturer. Det som var annorlunda då var att han använder ett P5B-E Plus och en Scythe Mine istället. Den ska inte vara lika kraftig som en Ninja. Dessutom så slängde jag bara på den som hastigast när jag satte ihop datorn.

När jag hade den i samma hastigeter som jag kör i "Clock 1" så var idle ca 35-36 och load ca 48-50°C. Det är riktigt stor skillnad.

Även om man nu aldrig kan lära sig allt så har jag iaf lekt med överklockning i 7 år. Det har ju inneburit en hel del montering av datordelar... Fattar inte vad det är med min nuvarande dator.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Q'aman,
Jag har inget direkt svar på ditt problem men lämnar några funderingar i tråden.

Om du har pysslat med datorer under många års tid, borde du veta att temperatur censorer på moderkort är inga under av exakthet utan kan variera mellan olika moderkort, ja även av samma typ. Skillnaden kan i vissa fall röra sig kring ca +/- 5-10 grader C och ibland mera. Sedan finns det moderkort som behöver ett viss mängd luftflöde över sig för att ge bättre och mer exakta temperaturvärden, något som blir märkbart i många fall om man har en öppen låda då luftflödet ibland upphör kring moderkortet. Det kan också vara så att din processors temperaturgivare är lite defekt och lämnar fel värden - här för höga till moderkortet och då blir värderna för höga när bios och fristående program läser av processor temperaturen.

Sedan kan det vara också så att din kylare, Scythe, är något defekt redan från fabrik t.ex. det ska vara vaccum i rören och fyllda med vätska. Är det för dåligt med vaccum eller för lite vätska, säger det sig självt att då blir kylaren för varm för enkelt vid belastning på processorn.

Det du kan börja med att göra, om du inte har gjort det, är att försöka försiktigt föra in ett finger under kylaren och mot basen när datorn är i gång en längre tid. Kan du lägga fingret på den under en stund utan att bränna dig (ja, varmt blir det), kan man då i praktiken dra den slutsatsen att kylaren är okej och då får man se sig om efter problemet på annat håll i sitt datorsystem. Men har du möjlighet till en fristående apperatur för att mäta upp temperaturen är det en mer exakt metod för att se om hur varm kylaren blir vid basen, än om man mäter upp det med sitt finger.

Där har du kanske fått något att fundera över och undersöka?

/Saint25

Permalänk
Medlem

100 mm fläkt? hm... verkar ju kanske inte så vettigt om man skulle få för sig o byta ut den. den e jäkla hög med. de kunde dom änna dratt ner lite på så att tyndpunkten inte kommer för långt ifrån moderkortet.

sen om man kollar från sidan http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/cpu/katana-2/SCKTN-... så ser den inte speciellt välgjord ut heller.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

För de som stör sig på 100mm fläkten: fördelen med den där "fläktklämman" är att alla 25mm tjocka fläktar bör passa! (så länge de ryms i lådan)
Visst, en 120mm skulle sticka ut på sidorna och alltså kanske inte vara mer effektiv än den nuvarande, men det är ju iallafall skönt att veta att det går att byta fläkten om den pajar eller man tröttnar på den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.