Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Seasonic släpper nätaggregat på 900 watt

Permalänk
Melding Plague

Seasonic släpper nätaggregat på 900 watt

Tillverkaren Seasonic har idag släppt ett nytt nätaggregat med namnet X900. Som namnet antyder har det en maximal effekt på 900 watt. Vidare har det fyra stycken +12v-voltslinjer och riktar sig minst sagt till entusiaster med de absolut senaste och dyraste komponenterna.

Läs nyheten: Seasonic släpper nätaggregat på 900 watt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken miss att den saknar 8pin kontakten, undrar om dom valt att inte ha med den eller om dom glömde det

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det lyser inte blått om det... Tummen upp för det iallafall!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Blir nog mitt nästa nätagg. Seasonic rox!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Blir nog säkert mitt nästa, om det inte blir alltför dyrt.

Permalänk

lyser det inte blått? då kan det inte vara värt att köpa.
länge leve zm600 hp

Permalänk
Medlem

Overkill... typ

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog kunna tänka mig ett sådant i filservern om det vore tyst nog. Dubbla nätagg fungerar fint och är tyst men...detär snyggare med ett.

Permalänk
Medlem

Finns redan listad i butiker i USA för 379 US in Early May ETA. Kommer inte bli billigt här i Sverige som vanligt och med tanke på dereas M serien är inte heller billiga.

Seasonic X900

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Finns redan listad i butiker i USA för 379 US in Early May ETA. Kommer inte bli billigt här i Sverige som vanligt och med tanke på dereas M serien är inte heller billiga.

Seasonic X900

vet inte om det är korrekt..
det är alltid bra att kolla på adrreser och vad de slutar på
skulle gissa att

370.00 AUD=303.151 USD

så med andra ord kommer det nog kosta runt 300 kronor med moms etc.

det är alltid bra att kolla på adrreser och vad de slutar på

Permalänk
Avstängd

Har man en dator (dvs PC) som ens kommer i närheten av 900 watt i förbrukning så bör man ta sig en funderare på vad tusan man håller på med. Är man karl nog att bygga en dator i så fall? Eller är det mamma som betalar elräkningen?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tycker min M12 som är på 700 W redan är ganska overkill.

Fast å andra sidan så köper man ju oftast högwatts nätaggregat till en vanlig WS för att de inte ska behöva kämpa så mkt när de laddar up datorn, vilket också betyder att eftersom de inte går för fullt ut så är de ordentligt tysta...

Jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte hör min M12 i mitt chassi ens om jag håller örat mot det...

Permalänk
Medlem

Har själv peltierkylning, massa hårddiskar och ska snart inskaffa SLI kort (och tydligen nytt nätagg). Mitt nuvarande S12 500W är fantatiskt, stabilt och jättetyst, men det räcker inte till! Seasonic ftw!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Vilken miss att den saknar 8pin kontakten, undrar om dom valt att inte ha med den eller om dom glömde det

De har 2st 8pin kontakter för nya generationen grafikkort - står på sajten!

Mvh

Permalänk
Avstängd

Väldigt snyggt och stilrent!

"A Double Forward Converter circuit design achieves a 99% Active Power Factor Correction and an industry-leading efficiency rating of up to 88%."
Verkar fett!
Mycket trevligt att få se mer energi-effektiva nätaggregat.

Hoppas de gör än på mindre watt, 900w är mycket mer än vad jag behöver, och på low-load så får man dålig energi-effektivitet. Hoppas de gör än på 300w.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

8pin för grafikkortet kan leverera 150W. Och PCI-E 2.0v utveklas och det är tänkt att den ska leverera också 150W. Gillar verkligen inte var utveklingen är på väg.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
De har 2st 8pin kontakter för nya generationen grafikkort - står på sajten!

Nja, läser jag produktbladet, så hänger det med en adapter som gör om 2st 6 pins PCI-express pluggar, till en styck 8 pins.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
8pin för grafikkortet kan leverera 150W. Och PCI-E 2.0v utveklas och det är tänkt att den ska leverera också 150W. Gillar verkligen inte var utveklingen är på väg.

Jo, det är tråkigt.

[stirrar argt på Nvidia och ATI]

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Har man en dator (dvs PC) som ens kommer i närheten av 900 watt i förbrukning så bör man ta sig en funderare på vad tusan man håller på med. Är man karl nog att bygga en dator i så fall? Eller är det mamma som betalar elräkningen?

Har man en PC som kommer i närheten av 900W ska man nog fundera på hur man lyckades. Om jag ska vara ärlig så vet jag inget sätt att bygg ett sådant monster. Inte med vanliga komponenter.

Det skulle vara att man har en QuadFX-plattform med dubbla FX74, X1900XTX i CF (verkar dra mer än 8800GTX men det är nog hugget som stucket), mängder av hårddiskar, FET överklockning, dubbla peltiers.. hmm har jag glömt något? Inte ens då tror jag att du är i närheten.

Det här är ett exempel på att det är marknaden som styr. Det finns ingen som egentligen har ett behov av det. Men eftersom andra tillverkare erbjuder liknande produkter måste seasonic tillverka ett eget för att inte ligga efter. Känns som kapprustningen under kalla kriget.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Jag säger som jag sagt tidigare, min filserver startar inte med ett Antec TruePower (eller vad det kallas) på 500w. Däremot med dubbla 500w nätagg så går det bra. Men det är antagligen under start, under load vet jag inte hur mycket den drar men det skulle vara intressant att veta

Permalänk
Medlem

skulle man ha 900w nätagg skulle man ju kunna driva typ ett 12v kylskåp och frys om man ville

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Avstängd

Synd att det är så överdrivet mycket watt på den...

En 300w modell vore toppen.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Jag fattar "nojjan" som många har inför en högeffektivt PSU?. Visst går utvecklingen i dag åt fel håll med hungriga grafikkort , processorer osv.

Men! man har nog nu träffat väggen mer eller mindre. Strömförsörjningen för kretsar kommer väl inte stiga så pass mycket mer , då vi kommer att snabbt gå ner i storlek från dagens 65nm till 32nm innan år 2010. 22 nm till
år 2012.

Nya kolrörsbaserade nanomaterial med värmeledande egenskaper kommer
nog lösa problemen med värmeutveckling osv. Nanoimprint kan/kommer
att tillverka morgondagens kretsar i stället för EUV osv.

Om man i dag tex vill ha ett st QX6700 , två st R600 i crossfire , fyra HDD
plus övrigt godis så landar vi runt cirka ~ 650 - 700w mer eller mindre.

Då måste det väl finnas en marknad för seasonic's 900-wattare eller?

Man vill väl då inte köra med ett 750 watts agg för fullt då fläkten kommer
att låta förj-vligt.

Jag kan mycket väl ha fel? men är det inte bättre att ha lite utrymme över
för att PSU'n ska slippa att gå på fullt hela tiden - systemsäkerhet osv.

Jag tror till och med Jonny Guru och grabbarna har nämnt det vid något tillfälle? att man bör sikta på att ha minst 20% kvar till PSU'ns tak.

Tex en 900 watt PSU drar ju inte mer ström än systemet kräver men har den fördelen att den kan gå tystare med mindre belastning , eller?.

Jag skulle uppskatta om någon kan rätta mig? i fall jag har fel i detta resonomang!

Glad Påsk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Jag fattar "nojjan" som många har inför en högeffektivt PSU?. Visst går utvecklingen i dag åt fel håll med hungriga grafikkort , processorer osv.

Men! man har nog nu träffat väggen mer eller mindre. Strömförsörjningen för kretsar kommer väl inte stiga så pass mycket mer , då vi kommer att snabbt gå ner i storlek från dagens 65nm till 32nm innan år 2010. 22 nm till
år 2012.

Nya kolrörsbaserade nanomaterial med värmeledande egenskaper kommer
nog lösa problemen med värmeutveckling osv. Nanoimprint kan/kommer
att tillverka morgondagens kretsar i stället för EUV osv.

Om man i dag tex vill ha ett st QX6700 , två st R600 i crossfire , fyra HDD
plus övrigt godis så landar vi runt cirka ~ 650 - 700w mer eller mindre.

Då måste det väl finnas en marknad för seasonic's 900-wattare eller?

Man vill väl då inte köra med ett 750 watts agg för fullt då fläkten kommer
att låta förj-vligt.

Jag kan mycket väl ha fel? men är det inte bättre att ha lite utrymme över
för att PSU'n ska slippa att gå på fullt hela tiden - systemsäkerhet osv.

Jag tror till och med Jonny Guru och grabbarna har nämnt det vid något tillfälle? att man bör sikta på att ha minst 20% kvar till PSU'ns tak.

Tex en 900 watt PSU drar ju inte mer ström än systemet kräver men har den fördelen att den kan gå tystare med mindre belastning , eller?.

Jag skulle uppskatta om någon kan rätta mig? i fall jag har fel i detta resonomang!

Glad Påsk!

100 % korrekt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Jag kan mycket väl ha fel? men är det inte bättre att ha lite utrymme över
för att PSU'n ska slippa att gå på fullt hela tiden - systemsäkerhet osv.

Jag tror till och med Jonny Guru och grabbarna har nämnt det vid något tillfälle? att man bör sikta på att ha minst 20% kvar till PSU'ns tak.

Tex en 900 watt PSU drar ju inte mer ström än systemet kräver men har den fördelen att den kan gå tystare med mindre belastning , eller?.

Jag skulle uppskatta om någon kan rätta mig? i fall jag har fel i detta resonomang!

Vad jag vet så är energi effektiviteten högre (läs bättre) vid högre load.
Flesta datorer dra inte i närheten av så mycket, och får därför en låg energi effektivitet med 20-35% eller nåt ström som bara slösas.
Man får ut högre energi effektivitet vid hög load, därför är det bättre att ha ett nägagg som har watt som är är ganska nära vad datorn drar. 20% till tak är okej, men 70% till tak är inte bra.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Fhcpcris på XS lyckades komma upp i närmare 800W med SLI 8800GTX och C2Q. Överklockat naturligtvis...