Mitt X1950 PRO och dess problem, hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Mitt X1950 PRO och dess problem, hjälp uppskattas!

Hej, jag har väldiga problem med mitt X1950 PRO i nya spel. Skulle verkligen uppskatta om kunnig kunde ta sig tid att kika på problemet =).
Ni får ursäkta att inlägget är på engelska, men har postat det på lite olika ställen, för större möjlighet att få svar.

Tack på förhand
/Johan

Hello, my name is Johan and I own a X1950 PRO.

This is my Setup:
SAPPHIRE RADEON X1950PRO 256MB DVI PCI-E (Driver 7-3_xp_dd_ccc_wdm_enu_43737.exe)
MSI K8N-NEO-4F NFORCE4 SKT939 STD ATX
AMD Opteron 144, 64bit
Windows XP Pro, SP2, Latest DX9, Latest motherboard and sound drivers.

For the X1950 PRO: "The most important requirements of them are those to the power supply unit ? at least 450 W which provides at least 30 A current over the 12 V line."
Because of that I have PSU: Aspire Chameleon ATX-AS550W (550W) 36A over the +12V (peak 38A)

My problem:
Up until recently I have been playing older games with this setup, such as EVE-Online, CS1.6, WC3:TFT etc. It functions perfectly at the highest settings (with all extra filterings etc enabled). I have now begun playing newer more advanced games in terms of graphics. What I encounter doing this, is not pleasant...!

Need for speed: Carbon, FlatOut2, S.T.A.L.K.E.R, Test Drive Unlimited, Dreamfall: The Longest Journey, Command & Conquer: Tiberium Wars, are some of the games I play, (all in all I play most new games...)

What happens is that all of these games crashes in a few very specific ways, when the graphics card starts to work a little more (I can hear it is when the fan begins to speed up). Either the monitor looses its signal, or everything hangs (with the sound repeating). Other crashes include reboot. One time I shortly saw some artefacts after the picture went black. In one of these cases the computer boots but without any signal for the monitor.

I can direct how long it plays before the crash by adjusting the graphics in different ways. The higher the graphics, the sooner it will crash. I have tested to adjust the games own settings with the card at factory defaults, and the card at different settings.

As i up the Ansiostrophic (both ingame and/or with the CCC), games are immediately more likley to crash...

The problem becomes more common. Today it takes only a few minutes at best graphics setting for it to crash.
The number of frames per second are never effected...
If i play with low settings, it takes longer, but it will always crash...

What could be the problem? Heat? (I have a thermaltake chassis, with alot of fans for a contant airflow.) The cooling solution for the card might not be sufficient?
PSU? Well my PSU is above what is required. The PSU is developing alot of heat, but I guess that is normal.
Drivers? I have the latest... for everything.
The card itself in terms of hardware? Likley, yes.
The card compatibility in terms of software? Likley yes.

Or what can it be =(? I am constantly thinking "oh no it might crash soon"... It destroys the gaming experience...
Thx in advance for help!
/Johan

Permalänk
Medlem

jag tror nästan värme är problemet. Skaffa en bättre gpu-kylare. 1950-korten är kända för att vara varma, tror jag...

Permalänk
Medlem

Endast som förslag, testa att klocka NER kortet. Hänger det sig fortfarande, sätt kylflänsar på voltregulatorerna. Hänger den sig fortfarande är det dags för RMA. Det är något konstigt fel på en del X1950PRO kort, typ som det var med 7900GT korten (dock rör det sig inte om samma problem, utan något annat. Detta endast påminner om GT serien).
Kanske du ska öka volten ett litet snäpp till både GPU och minnena? Kan hjälpa, kan vara dessa som får för lite ström. Det bör gå att öka volten i ATi tool.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Endast som förslag, testa att klocka NER kortet. Hänger det sig fortfarande, sätt kylflänsar på voltregulatorerna. Hänger den sig fortfarande är det dags för RMA. Det är något konstigt fel på en del X1950PRO kort, typ som det var med 7900GT korten (dock rör det sig inte om samma problem, utan något annat. Detta endast påminner om GT serien).
Kanske du ska öka volten ett litet snäpp till både GPU och minnena? Kan hjälpa, kan vara dessa som får för lite ström. Det bör gå att öka volten i ATi tool.

Skulle kunna tänka mig att det är temperaturrelaterat också.
Kolla temperaturen under last och se så att den inte är för hög.

apa<= lite motsägelsefulla råd, först en nedklockning för att sänka temperaturen, sedan en volthöjning som garanterat höjer temperaturen ;).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jo vet att tempen lär gå upp, men tyckte han skrev nånstans att det inte var temperaturproblem (kanske såg fel, har inte läst om än). Eftersom kortet verkar lite ostabilt (om nu temperaturen är OK) kan det vara något annat, som exempel för lite ström. har sett det förut på ett tidigare kort jag haft där jag endast bara testade höja volten lite på GPUn i ATi tool med, och det hjälpte. Dock hade jag en VF900 på den så temp var inga problem (problemet jag hade var att jag fick VPU recoveries hela tiden).
nerklockningen är för ifall kortet helt enkelt bara behöver mer ström.

OP, Notera dock att du inte ska höja mycket alls! Bara ett litet steg, om det nu går på PRO korten... annars kanske nerklockning hjälper.

EDIT: oj såg precis att det var CHASSIT som hade bra kylning, inte kortet. Du bör nog tänka över bättre kylning, speciellt kylflänsar på voltregulatorerna D:

Permalänk
Medlem

Japp, samma problem som jag då.
Orginal kylaren klarar rätt bra... Enda spel som kraschar är stalker efter nån minut, med samma symptom som för dig.
Byter till annan kylare... bättre temp på kärnan, rätt så noll på voltregulatorerna = krash på nolltid i spel. definitivt dem som behöver massa kylning. orkar inte själv bygga något eget, så hämtar ut mitt nya 8800 gts kort idag på posten... Men det är som sagt kylning och åter kylning du behöver...
Tag en gammal kylare o såga till den, borra nya hål... smäll fast, inga mer problem. Fattar inte hur ATI kan bygga ett kort som inte ens kan kyla sig själv med orginal flänsarna. Hädanefter blir det Nvidia. Ska själv ghetto modda mitt 1950 när jag får lite extra energi över och slänga den skiten i en annan burk.

Visa signatur
Permalänk

Kanske inte allt för relevant, men jag har samma kort, och jag hade iaf problem med överklockning, och att skärmen stängdes då jag försökt klocka endast 7MHz.

Jag bytte drivrutiner till Catalyst 6.12 och fick snabbt mera poäng i 3dmark 05 och mer fps i spel... kanske de hjälper här också =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Endast som förslag, testa att klocka NER kortet. Hänger det sig fortfarande, sätt kylflänsar på voltregulatorerna. Hänger den sig fortfarande är det dags för RMA. Det är något konstigt fel på en del X1950PRO kort, typ som det var med 7900GT korten (dock rör det sig inte om samma problem, utan något annat. Detta endast påminner om GT serien).
Kanske du ska öka volten ett litet snäpp till både GPU och minnena? Kan hjälpa, kan vara dessa som får för lite ström. Det bör gå att öka volten i ATi tool.

Jag har också problem, men har ett Powecolor x1950 pro. Hur klockar jag ner kortet? I ccc kan man bara klocka uppåt, inte nedåt.

Permalänk

jag tror att ni allihopa har samma problem och det är överhettade voltregulatorer. testa att kyla dem bättre.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Jag har också problem, men har ett Powecolor x1950 pro. Hur klockar jag ner kortet? I ccc kan man bara klocka uppåt, inte nedåt.

ATi tool, ATi tray tools och Riva tuner kan detta. Det bör räcka med typ bara 10-20MHz på både minnen och GPU. Minnena framför allt dock, då dessa tycks vara mycket svårklockade.
Att öka volten var nog att ta i från min sida (dock så hjälpte det mitt X1800XT som hade mystiska problem i början).

Permalänk
Medlem

sätt en fläkt o blåsa mot kortet och se om det blir bättre!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för alla svar!

Enligt CCC så är kortet 63 grader nu när jag sitter i windows :S...
Konstigt liksom, precis som ni säger, av ATi att tillverka det på det här sättet (Kanske man kan hålla Sapphire skyldiga?)...

När kortet väl presterar på maxinställningarna så fungerar det utmärkt, stabil FPS etc... Liksom synd på ett sånt bra kort :(.

(Sapphires support replyade till mig och sa att jag skulle ställa upp fläkten på kortet till 90-100% manuellt med rivatuner :S.)

Ska börja prova genast! Inleder med kylning. Jag har några minikylflänsar som kanske kan användas?

(Föresten den står på Requested 699mHz och current står på +703... skumt.)

->Ytterligare tilläg: Testade maxa precis allt... för att verkligen pressa kortet och körde EVE-Online (notera hur gammal EVE-Onlinemotorn är.) i windowed... 77 grader, sen stannade bilden upp och man såg ett streck av hur den renderade bilden uppifrån och ner, mycket kort. Skakade runt viewen i spelet och det hände igen. Temperaturen är fortfarande några minuter efter att jag stängt spelet, uppe på ~68.

Permalänk
Medlem

Det finns inlägg om problem med detta kortet på bl.a. Sapphire forums och en annan tråd här. Det är voltregulatorerna med 100% säkerhet.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Grabben min har ett sapphire X1950Pro 256MB PCI-E i sitt dragonchassi.. inga problem med dom senaste omegadrivrutinerna..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Men allvarligt, är det verkligen ett stort problem hos dem som har Sapphire? Mitt är inköpt i december 2006 och det har fungerat ypperligt, kör i hög upplösning med det mesta påslaget och kortet sviktar inte det minsta. Har 48-50 grader i idle och ca 67 i load. Jag vill dock tillägga att jag inte sysslar med överklockning, kortet presterar bra nog.....det enda jag kan klaga på är drivrutinen som följde med, fick konstigheter när jag skulle spela upp film i allehanda format. Nu kör jag med Catalyst 7.3 och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Jag har nu sänkt min idletemp med 20 grader. Kortet ligger runt 46-48 =). Spelen fungerar på maxinställningar i mycket längre perioder! Ingen krash ännu.

Tack för all hjälp!

Permalänk

Schwartz: Vad var det du gjorde för att lyckas med detta, har problem själv med mitt Sapphire X1950Pro?

Permalänk
Medlem

Ville,

Jag ställde upp varvtalet på fläkten till 95% med Rivatuner, samt utökade luftflödet kring kortet.

Permalänk
Medlem

Rivatuner stödjer ju inte dom senaste drivrutinerna från ATI, eller har jag fått hem fel version(2.0) ?

Permalänk
Medlem

jag får svart skärm eller grön eller vit det hänger sig allafall med vilket program jag än testar när jag försöker klocka mina minnen oavsett om jag testar uppot eller neråt.

core kör jag i 640 nu utan speciell värme ökning men minnena går inte att röra. behöver desperat hjälp. någon som vill byta ett x1950pro mot ett nvidia kort så man kan klocka lite kanske?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Provade nu att dra upp fläktarna på 95% och belastade kortet litegrann. Fläktarna snurrade på som satan och allt funkade fint tills datorn plötslig lade av.
Kollade temperaturloggen och GPU-temperaturen ligger stabilt runt 44 grader men däremot ligger GPU-environment-temperaturen stabilt runt 40 grader ett tag tills den plötsligt sticker upp i 100 grader där den ligger ett litet tag tills dess att datorn kraschar.

Var sitter GPU-environment-temp-mätaren (Sapphire x1950pro 512MB AGP) och vad kan jag läsa ut av detta? Vore astacksam för hjälp, känner hur mitt psyke börjar närma sig en avgrund tack vare det här kortet :|.

[Edit]
Hmmm, har provat lite mer nu och det där felet verkar inte direkt vara konstant. Provade en gång med 95% på fläktarna och datorn hängde sig på samma sätt igen men nu låg GPU-temp på ca 65 grader och environment på runt 50. Nästa gång jag provade med automatiska fläktar fick jag ungefär samma värden som gången innan.

Verkar som 100 gradig environment verkar vara en engångsföreteelse och temperaturerna inte direkt verkar vara livshotande. Vad kan då vara galet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Villa Superstar
Provade nu att dra upp fläktarna på 95% och belastade kortet litegrann. Fläktarna snurrade på som satan och allt funkade fint tills datorn plötslig lade av.
Kollade temperaturloggen och GPU-temperaturen ligger stabilt runt 44 grader men däremot ligger GPU-environment-temperaturen stabilt runt 40 grader ett tag tills den plötsligt sticker upp i 100 grader där den ligger ett litet tag tills dess att datorn kraschar.

Var sitter GPU-environment-temp-mätaren (Sapphire x1950pro 512MB AGP) och vad kan jag läsa ut av detta? Vore astacksam för hjälp, känner hur mitt psyke börjar närma sig en avgrund tack vare det här kortet :|.

[Edit]
Hmmm, har provat lite mer nu och det där felet verkar inte direkt vara konstant. Provade en gång med 95% på fläktarna och datorn hängde sig på samma sätt igen men nu låg GPU-temp på ca 65 grader och environment på runt 50. Nästa gång jag provade med automatiska fläktar fick jag ungefär samma värden som gången innan.

Verkar som 100 gradig environment verkar vara en engångsföreteelse och temperaturerna inte direkt verkar vara livshotande. Vad kan då vara galet?

har du bytt ut orginal kylningen eller är det orginal kylning?

För när man tar bort orginal kylningen på vissa sapphire kort så blir volt regulatorn för varm och då crashar det i load för vissa

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
har du bytt ut orginal kylningen eller är det orginal kylning?

För när man tar bort orginal kylningen på vissa sapphire kort så blir volt regulatorn för varm och då crashar det i load för vissa

Nej, jag kör med orginalkylningen. Har hört det där med överhettade voltregulatorer tidigare, hur kan man undersöka det?
Har försökt känna där jag tror att de ska sitta men fläkten täcker dom (om jag nu känner på rätt ställe) så jag kan inte riktigt känna efter ordentligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
jag får svart skärm eller grön eller vit det hänger sig allafall med vilket program jag än testar när jag försöker klocka mina minnen oavsett om jag testar uppot eller neråt.

core kör jag i 640 nu utan speciell värme ökning men minnena går inte att röra. behöver desperat hjälp. någon som vill byta ett x1950pro mot ett nvidia kort så man kan klocka lite kanske?

provat att dra upp minnena till 735 direckt?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Har inga problem med mitt Powercolor x1950pro 512 mb iaf men stor kylning på det kortet dock ;O

Permalänk

Har provat att nedklocka kortet samt allt möjligt med AGP4x och stänga av fastwrite och agp-läs/skriv och sånt utan resultat. Kortet är fortfarande grymt ostabilt och kraschar lite hursomhelst.

Jag har också köpt ett nytt nätagg (Huntkey 500w) utan att det har gjort någon skillnad. Nu har jag en liten fundering som nån kanske kan svara på, nätaggregatet har 2st 12v-rails (med 15A resp 17A) och 2 pci-e kontakter (för grafikkort gissar jag) men eftersom mitt kort vill ha 2 st molex-kontakter har jag kopplat in det på molex-linan tillsammans med bl.a. dvd-brännaren.

Kan kortet få för lite ström pga av det och hjälper det om jag skaffar en pci-e -> molex konverter och kopplar in kortet där istället, eller ska jag kanske koppla in en molexkontakt till kortet på varje?

Det här börjar kännas som sista utvägen innan jag skickar tillbaka kortet och hoppas att dom kan lösa det åt mig. Bajskort :(.

Permalänk
Medlem

Överhettningsproblem

heJ! Såg denna kylare på Kjell o company som kan sättas var som helst i burken. Antec har gjort kylaren som går att rikta vart som helst inuti burken. Enbart fläkten är 8 cm i diameter. Kan detta lösa problemen för några av er? Här kommer en länk till antec. http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=75018 Hoppas det kan lösa problemen för några av er.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Avstängd

stor kylning löser allt enligt en vän