Permalänk
Medlem

2560 x 1600

Hejsan,

Jo det är så här att jag beställde en 30 tums dell skärm för en vecka sedan och tänkte, fan vad nice nu kommer jag att kunna lira poker i högsta upplöstningen som är 2560 x 1600. Men då säger en kille som är hyffsat duktig på dator att, nej för fan det kommer du aldrig att kunna göra finns ju knappt nåt grafikkort ute på marknaden och dom slutar på en jävla massa pengar.

Tänkte beställa en dator för 15-20 tusen och undrar om jag kommer kunna köra min skärm i max upplösning?

The Dell™ UltraSharp™ 3007WFP-HC monitor requires a dual-link DVI-D graphic card to support the WQXGA (2560x1600

Tips på grafikkort?

Har inte mycke koll på detta område så skulle vara mycket tacksam för hjälp...

Permalänk
Medlem

oj .. har du en sån stor skärm och vill att det ska glida bra så blir det minst ett 8800GTS med 640 ... men rekomenderat 8800GTX ... eller vänta på nya R600 amd/ati ... 2900pro eller vad det nu heter ...

men räkna med 5000 kr i grafikkort...

Permalänk
Medlem

Så du menar att jag kommer att kunna köra max upplösning med ett 8800 GTS 640 ?

Tacksam för svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton720
Så du menar att jag kommer att kunna köra max upplösning med ett 8800 GTS 640 ?

Tacksam för svar..

Jag har ett 8800GTX för 4995:- på ddatorbutiken.com. Ett AXle kort.

Jag har en Dual core 4600+ ifrån AMD och 2 gigabyte minne som körs orginal. Jag spelar Oblivion i 2048*1536 med max ingame, HDR med ca 20-30FPS avg (Avarage/Genomsnitt).

Stalker som är ett snyggare spel än oblivion kör jag i samma upplösning med allt annat på max ingame och får ca 40-50fps utomhus AVG.

Call of Juarez med samma inställningar cirka 50-80Fps utomhus AVG. Svaret är Ja på dom flesta spelen. Det kommer ju så klart nya spel som kräver mer men du borde inte ha några problem. Ett säkert kort är två stycken av samma kort i prisklassen av 4000 - 5000 kr.

EDIT: Oj, såg nu några dagar efter att jag inte alls svarade på det du undrade över.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

The Dell™ UltraSharp™ 3007WFP-HC monitor requires a dual-link DVI-D graphic card to support the WQXGA (2560x1600

och ett 8800 GTS eller GTX har dual-link DVI-D?

tackar så mycket för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton720
The Dell™ UltraSharp™ 3007WFP-HC monitor requires a dual-link DVI-D graphic card to support the WQXGA (2560x1600

och ett 8800 GTS eller GTX har dual-link DVI-D?

tackar så mycket för svar..

ja det har dom ... och ja du kan köra max upplösning på skärmen med dom korten ... samt som dom stödjer dx10 fullt ut

Permalänk
Medlem

tackar så mycket för alla snabba svar

blir beställa en ny dator nu då

Permalänk

Snabb fråga till: Är inte 2560 x 1600 upplösning först möjlig att köra med DX10?, Vilket betyder att man måste köra vista för den upplösningen.

ps. Hur nära har du tänkt sitta till skärmen egentligen 30 tum på normal avstånd från en skärm måste ju vara döden för nacken för du måste nästa sitta och titta runt för att kunna överblicka hela skärmen. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torethemidge
Snabb fråga till: Är inte 2560 x 1600 upplösning först möjlig att köra med DX10?, Vilket betyder att man måste köra vista för den upplösningen.

ps. Hur nära har du tänkt sitta till skärmen egentligen 30 tum på normal avstånd från en skärm måste ju vara döden för nacken för du måste nästa sitta och titta runt för att kunna överblicka hela skärmen. )

Mycket möjligt att det är så med vista. kommer endå köpa en´dator med vista så det ska nog funka

Det blir inte så stort som man kan tro, sitter på en 24 tums nu och jag tycker den är liten allt funkar med tiden ..

Permalänk
Medlem

Jasså, själv sitter man med en 22" och är så himla nöjd över att den är så stor, jaja, alla är vi olika.... (eller, alla har vi olika plånböcker...)

Permalänk
Avstängd

Har 7900 GTX och det fungerar kanon med 2560x1600, så det går med något sämre en dagens värstingkort med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vad händer om man stoppar in sladden i ett grafikort som inte stödjer dvi-d? utan bara har dvi?
Funkar det inte alls? Blir det ingen bild då eller?

Alltså denna

MSI GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Passive
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku...p;view=detailed

Permalänk
Avstängd

Du får inte högsta upplösningen om du har ett kasst kort. Nvidias 7xxxx serie och uppåt ska stödja 2560x1600 fullt ut, tror jag. Men kolla om ditt kort stödjer den upplösningen för säkerhets skull. Men man måste inte ha ett värsting kort för att få den upplösningen.

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan du dra igång 1280x720 (eller 1280x800 om det går) och få "pixelmappat" 4->1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Du får inte högsta upplösningen om du har ett kasst kort. Nvidias 7xxxx serie och uppåt ska stödja 2560x1600 fullt ut, tror jag. Men kolla om ditt kort stödjer den upplösningen för säkerhets skull. Men man måste inte ha ett värsting kort för att få den upplösningen.

Exakt, man behöver absolut inget värstingkort för att köra 2560x1200. En kompis köpte den skärmen för en månad sen och kör den på ett 7600GS som idag kostar vad, typ 1500 spänn?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Exakt, man behöver absolut inget värstingkort för att köra 2560x1200. En kompis köpte den skärmen för en månad sen och kör den på ett 7600GS som idag kostar vad, typ 1500 spänn?

Fast han kan ju inte få bra fps i nyare spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Fast han kan ju inte få bra fps i nyare spel.

Nej. Men istället för spel så kan man köra fyra fullstora vmware-fönster samtidigt, vilket var syftet med skärmen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Nej. Men istället för spel så kan man köra fyra fullstora citrixfönster samtidigt, vilket var syftet med skärmen.

Ok, då hänger jag med, tolkade förra inlägget lite fel

Permalänk
Avstängd

Klart du kan lira poker i 2560x1600, det enda som kanske inte går fullt så bra är 3d-accelererad grafik. Så länge grafikkortet klarar duallink-dvi så kan du köra 2560x1600.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min skärm och pluggat in den. Jag får bara upplösningen 1280*800 men har inte installerat några drivrutiner eller liknande då det inte fanns några.
Jag vet inte om mitt grafikkort kan klara 2560*1600 för det står inget om det på hemsidan på komplett.
Någon som kan se om det ska gå med detta grafikkort?

MSI GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Passive
http://www.komplett.se/k/search.asp?q=MSI+GeForce+7300GT+256M...

Om inte vilket är då det billigaste som klara av upplösningen 2560*1600.

Jag funderar på om det går med detta?
XFX GeForce 7300GT 512MB DDR2, 350Mhz, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail

Jag kommer ha två skärmar 30+20tum 2560*1600 och 1600*1200

Jag behöver verkligen inget bra grafik kort.. ska endast spela poker på denna dator.

Permalänk
Medlem

Härligt att det finns lite pokerfreak som jag här på sweclockers

Jag har ungeför samma problem att jag behöver ett nytt grafikkort till min dator, kommer att köpa en helt ny dator om några dagar dock.

Tycker du borde köpa ett 8800 GTS 320MB finns ju för 2500 kr.Sen har du lite framtidssäkerhet också med DX10 i Vista.

Hoppas pokern går bra med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torethemidge
Snabb fråga till: Är inte 2560 x 1600 upplösning först möjlig att köra med DX10?, Vilket betyder att man måste köra vista för den upplösningen.

ps. Hur nära har du tänkt sitta till skärmen egentligen 30 tum på normal avstånd från en skärm måste ju vara döden för nacken för du måste nästa sitta och titta runt för att kunna överblicka hela skärmen. )

Nej du kan köra 2560x1600 även med dx9. Har själv en 3007wfp-hc och ett 8800gtx och jag är otroligt nöjd med resultatet.

Permalänk
Medlem

Finns Radeon X1950GT för 1300:- som har dual-link DVI.

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen

Jag vill/måste ha passiv kylning och gillader därför den jag skrev om först

XFX GeForce 7300GT 512MB DDR2, 350Mhz, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail

Men känner mig osäker på om det är nånting som kommer funka med två skärmar 2650*1600 digital +1600*1200 analog

Pokern går bra för övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ferk
Tack för tipsen

Jag vill/måste ha passiv kylning och gillader därför den jag skrev om först

XFX GeForce 7300GT 512MB DDR2, 350Mhz, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail

Men känner mig osäker på om det är nånting som kommer funka med två skärmar 2650*1600 digital +1600*1200 analog

Pokern går bra för övrigt.

XFX har två olika modeller, den ena stöder Dual Link DVI och den andra inte. http://www.xfxforce.com/web/product/listConfigurations.jspa?s...

Det är (PV-T73E-YDJ3, PV-T73E-YDJ7) som har stöd för Dual Link DVI. Med den borde det inte vara några problem att köra med dina två skärmar.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
XFX har två olika modeller, den ena stöder Dual Link DVI och den andra inte. http://www.xfxforce.com/web/product/listConfigurations.jspa?s...

Det är (PV-T73E-YDJ3, PV-T73E-YDJ7) som har stöd för Dual Link DVI. Med den borde det inte vara några problem att köra med dina två skärmar.

Köpte PV-T73E-YDJ3 och det fungerade jätterbra med 2560*1600+1600*1200. 1100 kr drygt på komplett

Dock var det två digitala ingånger på kortet men en analog adapter som medföljde till skillnad från vad det ser ut att vara på bilden av kortet.