Är Detta en bra processor Intel Pentium D830!

Permalänk
Medlem

Är Detta en bra processor Intel Pentium D830!

Hej!
Är det någon som är har lite info om processor D830 Dual core.
Hyper trading. Code namn Smith field Socket 775 LGA 3,0 processsor
Är det en bra processor?
Förklara gärna för och nackdelarna om D830
spelar mycket!
Hälsningar
Bosse335

Permalänk
Medlem

Pentium D drar mycket ström och genererar alltså mycket värme i förhållande till prestandan. Jag föreslår hellre en Core 2 Duo E4300 som har både bättre prestanda och är svalare. Nu efter intels prissänkningar så är E4300 mycket prisvärd och vill man så går den att överklocka en hel del också. Men kolla om ditt moderkort klarar Core 2 Duo först.

Fördelar med Pentium D 830? Vet inte riktigt... Dual core är väl bra för den som kör många olika program samtidigt, men Core 2 Duo gör detta mycket bättre. Den kanske är billig? Funkar kanske med vissa äldre moderkort som inte klarar Core 2 Duo?

Nackdelar: Kräver mycket kylning, drar mycket ström. Ganska dålig prestanda jämfört med Core 2 Duo.

Permalänk
Avstängd

Bosse.

Jag antar att du pratar om uppgradering av din gamla dator?

Om du ska köpa en helt ny så kan jag ge dig bra specifikationer om du anger vilket pris den får ha.

Vad gäller uppgradering så får du gärna skicka in nuvarande specs såsom moderkort etc för att vi ska kunna hjälpa dig mer.

Permalänk
Medlem

Processor 830D

Hej!
Tack för svaren!
Jag har redan köpt Datorn Scaleo x.
Hälsningar
// Bosse335

Permalänk
Medlem

Hej Bosse

830D var en CPU som kom mellan single core och de nuvarande core 2 duo. Det var ett hastverk som kom ut snabbt på marknade och visade sig ha en massa brister.

Dessa brister som nämts är värmen och att den drar massor med ström, tror mig minnas 140W iställer för 65W för core2 duo.

Jag var snabb o köpte en 830D i Oktober-november 2005 när dom var nya o fina.

Jag kör faktiskt fortfarande med den och måste säga att jag är rätt nöjd trots allt. Det är ingen bra CPU men räcker för mina behov.

I spelväg hänger mycket på grafikkortet såklart. Har länge kört med Geforce 6800GT och det har funkat fint, men har nu ett Geforce 8800GTS 640MB och då kör jag även morderna spel som Company of heroes, Stalker och GRAW.

Inga problem att köra Vista heller.

Men nu i och med core 2 duo prissänkningen så är det verkligen dax att skaffa nytt, så en 6700 är på inköpslistan

Permalänk
Avstängd

Vad gäller köra nya spel med gamla grejer så kan jag säga att min p4 3,4 ghz, 1gig 4200 minnen och x800xt kort klarar Company of Heroes utan problem så länge du inte maxar allt.

Supreme Commander är det enda spel som jag kört som faktiskt blir ospelbart när man spelat en timme eller så och fått upp en massa enheter.

Permalänk
Medlem

Intel processor 830D

Tack för svaren som jag fick.
Hälsningar
// Bosse

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Vad gäller köra nya spel med gamla grejer så kan jag säga att min p4 3,4 ghz, 1gig 4200 minnen och x800xt kort klarar Company of Heroes utan problem så länge du inte maxar allt.

Supreme Commander är det enda spel som jag kört som faktiskt blir ospelbart när man spelat en timme eller så och fått upp en massa enheter.

Det är ett fult extremt krävande skitspel.
Bara krävande.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jöhgänn
Det är ett fult extremt krävande skitspel.
Bara krävande.

Din åsikt är noterad.. du vet *Opinions are like asholes - Everybody have one!*

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Din åsikt är noterad.. du vet *Opinions are like asholes - Everybody have one!*

Så fick jag dagens skratt :D.